2013-08-21, 20:47
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Mina gamla föräldrar har börjat vackla nu efter hijabupproret. Och med tanke på att alla andra galenskaper som har pågått i snart fyra år inte har haft någon effekt så måste jag säga att jag är förbluffad.

Kanske är det något speciellt med slöjan. Folk som röstar på sjuklövern är stolta över svensk jämställdhet och liknande, och när socialdemokratiska politiker helt plötsligt sätter på sig slöja så är det något som brister.

Undrar om det är någon annan som har liknande anekdotiska bevis för att det senaste ståhejet kan vara viktigare än de flesta av oss trodde på förhand.

Jag känner en fanatisk vänsterpartist i tantåldern, som förfasat sig om SD sedan de kom in i riksdagen.

Senast satt hon och förbryllades över att Sverige med ena handen ska avvisa människor, med andra handen ge dem privilegier (gratis vård) om de skiter i våra lagar.

Mycket kommer hända, eftersom makten skapat ett klimat som de inte själva kan stoppa. De har hamrat in ett budord som lyder:

Alla som vill ha fler invandrare och ge dem fler privilegier är goda. Alla som vill minska är onda.

Det här innebär att det bara finns två legitima åsikter. Att tycka invandringen är lagom, eller vilja öka.
Fundera på det. Har någon person, någon gång, kunnat förespråka minskat invandring UTAN rasistanklagelser? Finns det NÅGOT förslag om större krav, som inte väckt protester om rasism? Det GÅR inte att vilja minska utan att vara rasist. INGEN har lyckats.

Alltså kan utvecklingen bara gå åt ett håll, och de som vill vara "goda" måste hela tiden överträffa varandra.

För tio år sedan räckte det med att förespråka generös invandring för att vara "god". De som ville vara extra duktig kunde kräva generösare regler.

Men eftersom utvecklingen bara kan gå åt ett håll, måste de som vill vara lite godare än alla andra, hela tiden komma med nya förslag.

- Jag är så god att jag tycker vi ska ge bidrag till muslimer, så de kan ha religiösa föreningar
- Men jag är så god att jag tycker de kan få bygga moskéer.
- Men jag är faktiskt ännu godare, så jag tycker vi kan betala moskéerna med skattepengar.
- Men då tycker jag de kan ha böneutrop.

...och så håller det på...

För att vara "antirasist" idag, duger det inte att bara vilja ha generös invandring och bra mottagande. Man ska vilja ha hundra tusentals om året, gratis vård till illegala, särskilda bidrag för invandrare, mindre skatter, bättre skolor, förtur till jobb, förtur till skolor, gratis körkort, egna badtider åt muslimer, särskild skolmat, särskilda lovdagar, retroaktiv föräldrapenning, låtsas tro att gubbar med skägg är ensamkommande barn, låtsas tro på "apatiska barn", att brott mot invandrare ska bestraffas hårdare och att kriminella utlänningar inte alls ska utvisas.

Detta är vad som krävs av en "antirasist" av normalgraden...

För att överträffa det måste de som vill vara extra antirasist, vilja ha 30 miljoner somalier, att svenska kvinnor ska gå med hijab, skriva att man förstår gruppvåldtäktsmän, skriva att den vita rasen är en genetisk defekt som borde utrotas. (Allt autentiska exempel).

Om ett tag kommer naturligtvis inte detta heller räcka, så i framtiden måste den som vill sticka ut som extra antirasist dra till med något ännu mer självförsakande.

Det kan bli egna områden för bara muslimer, lag om att allt kött ska vara halalslaktat, förbjuda fläsk, förbjuda smädelse av islam. Att vissa tjänster bara får innehas av invandrare osv.

Jag tror inte ens "antirasisterna" själva verkligen vill att deras förslag ska gå igenom. Men de måste komma med något värre, för att sticka ut som extra goda. Och förslagen väcker inget motstånd eftersom ingen vill vara ond och säga emot.

Det blir en accelererande spiral med allt sjukare förslag och tidningsartiklar.

Poängen är att detta INTE är gynnsamt för mångkultur som ideologi. Den skulle snarare må bättre av pragmatism, återhållsamhet, folklig förankring med små steg.

Om målet är att utplåna det svenska folket och dess kultur, skulle det vara betydligt bättre med en invandring som uppfattades som rättvis. Inte den kravlöshet som odlar våldtäktsmän och svenskfientliga rån.

Mångkulturen som ideologi har dock väldigt få egentliga anhängare, som verkligen brinner för sin idé. Drivkraften för de flesta är snarare att posera som goda och göra karriär på det.

Därför styrs riktningen inte av de ideologiskt övertygade, som agerar utefter vad de tror driver utvecklingen närmare ett drömsamhälle. Det styrs av människor som ser till sig själva i första hand. Hur framstår jag när jag förespråkar detta.

Därmed kommer dessa förslag... som blir allt knäppare, som skapar fler och fler tvivlare bland folket. Förslag som skapar allt fler motståndare till den mångkulturella ideologin.

Men politikerna och journalisterna som kommer med förslagen bryr sig inte. Det spelar ingen roll för dem ifall det mångkulturella samhället blir verklighet eller inte. För deras del får gärna motståndet mot "deras" ideologi öka.

Det enda viktiga är att komma med förslag som för stunden får dem att framstå som mer goda än alla andra. Vad som händer sen är inte så jätteviktigt.
2013-08-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
text
Tro det eller ej, men vad du försöker få fram i ditt långa inlägg har redan fått en benämning: "Left singularity". En accellererande ideologisk utveckling åt vänster som inte går att stoppa.

The [technological] singularity är en term som populariserats av futuristen Ray Kurzweil:
Citat:
The technological singularity is the theoretical emergence of superintelligence through technological means. Since the capabilities of such intelligence may be difficult for an unaided human mind to comprehend, the technological singularity is often seen as an occurrence, akin to a singularity, beyond which events cannot be predicted
"The left singularity" har populariserats av någon som kallar sig Jim och driver "Jim's blog".
Citat:
If it did not end, the final outcome, infinite leftism in finite time, would be that everyone is tortured to death for insufficient leftism, except the last torturer, who then commits suicide to punish himself for failure to inflict infinitely severe torments, but this does not happen in practice, because always at some point short of infinite leftism, something, or someone, goes boom – though not necessarily very far short of infinite of leftism.
Jag gissar att det citerade stycket är exakt vad du ville få fram med ditt inlägg.
2013-08-21, 23:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag känner en fanatisk vänsterpartist i tantåldern, som förfasat sig om SD sedan de kom in i riksdagen.

[---]

Det enda viktiga är att komma med förslag som för stunden får dem att framstå som mer goda än alla andra. Vad som händer sen är inte så jätteviktigt.

Ottar Brox myntade begreppet moralmästerskpet. KO Arnstberg skrev 2007 en artikel om fenomenet:

Citat:
Moralmästerskapet

För den nya eliten är det viktigare att demonstrera sin höga moral än att föra en ansvarsfull ekonomisk politik. Kritiker av den förda invandringspolitiken stämplas automatiskt som fördomsfulla och rasistiska.

[---]

Den norske socialantropologen och vänsterpolitikern Ottar Brox diskuterar i en bok som kom för femton är sedan hur en nations moraliska elit fungerar i förhållande till invandringen.

Han för fram begreppet ”moralmästerskap”och menar att grundstrukturen är ungefär densamma som i en idrottstävlning. Det gäller att visa fram sina moraliska kvalitéer effektivt och i kontrast till andra uppfattningar. I ett moralmästerskap gäller det att vinna genom att vara godast.

Med utgångspunkt hos Brox går det att ställa upp en fallande skala:

Finast är de som talar om att landet måste ta sitt ansvar och hjälpa dem som bäst behöver hjälp. Goda människor är oegennyttiga. Det betyder att de är så gott som oåtkomliga för den som har invändningar. Om vi inte hjälper andra människor i nöd så kan vi inte heller påräkna någon hjälp själva, om vi råkar illa ut. Kritikerna avslöjar sig som kortsynta egoister.

När de beräknade merkostnaden för invandringen 2006 skenade iväg till mer än tre miljarder sa miljöpartiets Gustav Fridolin att ”visar det sig att det behövs ännu mer pengar är vi villiga att lyssna på Integrationsverket” och vänsterpartisten Kalle Larssons kommentar var att ”en värdig mottagning av människor under första tiden i landet måste få kosta”.

Näst finast är de som talar om den kulturella mångfalden. Landet bör räddas från grå enhetlighet och tråkighet, till förmån för en mångfald av kulturyttringar, maträtter, åsikter, etc. ...

LÄS hela Arnstbergs artikel här:

http://robsten.blogspot.co.uk/2007/10/arnstberg-till-generalangrepp-mot-den.html
2013-08-22, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Tro det eller ej, men vad du försöker få fram i ditt långa inlägg har redan fått en benämning: "Left singularity". En accellererande ideologisk utveckling åt vänster som inte går att stoppa.

The [technological] singularity är en term som populariserats av futuristen Ray Kurzweil:

"The left singularity" har populariserats av någon som kallar sig Jim och driver "Jim's blog".

Jag gissar att det citerade stycket är exakt vad du ville få fram med ditt inlägg.

Vad säger att det specifikt har med "vänster" att göra, (ny)liberalerna är ju ändå de som just nu är värst i Sverige - "Är det inte bättre att en invandrare får leva fattigt i Sverige än att svälta i hemlandet"? Visst, det har inget med godhet att göra egentligen, men man lyckas uppenbarligen känna sig mycket nöjd och extremt ljust god på den liberala sidan också.
2013-08-22, 01:16
Avslutad
Det känns som att SD inte växer så mycket av yttre faktorer längre. Utan tillväxten styrs mer av vad partiet presterar och förmedlar. De enbart invandringskritiska rösterna är redan hämtade.

Därför händer inte så mycket av Hijab-uppror och husbykravaller. Visst det gör att endel får upp ögonen och pratar om det hela med vänner och bekanta . Men jag tror inte att så många kliv tas.
Ett Hijab-uppror för ett år sedan tillsammans med husby kravallerna hade säkert gett flera procent. Men resten verkar kräva lite mer.

När Jimmie får utrymme i rutan så växer SD. Järnrörsskandalen i sig var inget positivt. Ökningen berodde på all den tv tid Jimmie fick. Demoskop 9,6-11,6 under Almedalsdagarna.

Etablissemanget och 7-klövern har märkt av att de inte kan "ställa Jimmie mot väggen" Den nya taktiken är således att inte släppa fram SD (annat än händelser som säkert skadar) samt att släppa fram övriga partier.

Stora flyktingströmmar , försämrad ekonomi och tv tid för Jimmie är tre saker som det hänger på enligt mig. Lyckas SD ligga på 13% till våren så lyckas nog Jimmie lätt plocka 2% sista månaderna.
Senast redigerad av Borglig 2013-08-22 kl. 01:18.
2013-08-22, 01:27
Medlem
Pungs avatar
Andraandnigen och Mejii

Jag tror ni misstolkar syftet med inlägget.

Jag tror inte att jag kommit med en revolutionerande förklaringsmodell till det som händer. Som ni båda riktigt visar, så har andra sett och satt ord på PK:ismems drivkraft.

Likväl är det viktigt att lyfta upp. Ser många i tråden ställa sig förbryllade inför det sinnessjuka som sker nu. Förbryllade, inte bara för det är så sinnessjukt, utan också rent otaktiskt.

När en feminist skriver i Aftonbladet att vi inte ska "förstora upp" våldtäkter. Och samma tidning uppmanar kvinnor att bära jihab.

Men man tänker också att det är korkat även ur ett antivitt perspektiv. Det lockar inga anhängare till deras sak. Det ökar fientlighet mellan svenskar och invandrare. Det gör etnicitet till en större faktor än det varit i Sverige på flera år.

Sverigedemokraternas framgångar borde om inte annat stå som ett ständigt närvarande bevis för att deras utspel bara gynnar dem som de kallar motståndare.

Därför är det viktigt att förstå vad som är drivande. Varför det faktiskt inte kan bli på något annat sätt.

Visst finns det intressen som vill utplåna folk och kultur. Som gynnas av en värld utan särarter. Antingen av religösa, ideologiska eller ekonomiska skäl. Ofta alla tre.

Men jag tror inte de är bakom detta. Det här är snarare en kraft som är skapad av intelligenta mäniskor. Men som de förlorat kontrollen över.

För det här gynnar inte globalisering och nedmontering av folk och kultur.

Under för lång tid har idioter och egoister fått positioner i samhället. De är lättkontrollerade och lydiga. Det har räckt med att dunka in i deras huvuden att den som är mest för invandring, får mest beröm.

Men nu går idioterna på övervarv. De missgynnar sina syften. Men de går inte att kontrollera.

De är en skock får som bräker sina mantran. Programerade att hela tiden försöka överträffa de andra fåren. Utspelen blir allt mer främmande, bisarra. Folk drar öronen åt sig, söker alternativ media, nya partier.

Idén om "mångkultur" håller på att väcka avsky hos Europas folk. Tack vara de bisarra utspelen.

Men fåren går inte att stoppa. De är dresserade att alltid försöka bräka högst. Så nu går de inte att få tyst på.

Därför blir det liksom oundvikligt det som sker.

Det kan inte infinna sig ett lugn. Där svensken till slut accepterar mångkulturen, invandrarna blir integrerade och nationerna sakta suddas ut. Vilket var planen.

Istället kommer journalisterna och politikerna sabba allt. I sin iver att vara duktigast.

Utspelen kommer bli sjukare. Feminister i hucklen är bara början. Och med detta kommer motståndet.

Redan nu märker man polarisering. Bland etniska svenskar är SD snart näst störst. Redan störst i vissa segment och orter. "Antirasister" utgörs allt mer av invandrare som typ mest slåss för sina etniska intressen. De få svenskar som finns kvar tillhör den här allt högre bräkande fårskocken.

Polariseringen är på väg att bli ett faktum.

Det som kallas antirasism, och som 99% av befolkningen brukade stå bakom, har blivit allt mer synonymt med invandrare som kräver att svenskar makar på sig, lämnar ifrån sig sina rikedomar. Samt några allt mer sinnessjuka självhatande svenskar, som utgör en krympande minoritet på de "antirasistiska" demonstrationerna.
2013-08-22, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vad säger att det specifikt har med "vänster" att göra, (ny)liberalerna är ju ändå de som just nu är värst i Sverige - "Är det inte bättre att en invandrare får leva fattigt i Sverige än att svälta i hemlandet"? Visst, det har inget med godhet att göra egentligen, men man lyckas uppenbarligen känna sig mycket nöjd och extremt ljust god på den liberala sidan också.

Bra poäng. Jag tror det citerade är lika tillämpbart på libertarianismen, en ideologi som jag själv klassificerar som en vänsterrörelse. Om amerikaner gör det, med deras speciella historia är naturligtvis mer oklart.
2013-08-22, 06:16
Medlem
Citat:

Senast satt hon och förbryllades över att Sverige med ena handen ska avvisa människor, med andra handen ge dem privilegier (gratis vård) om de skiter i våra lagar.

Mycket kommer hända, eftersom makten skapat ett klimat som de inte själva kan stoppa. De har hamrat in ett budord som lyder:

Alla som vill ha fler invandrare och ge dem fler privilegier är goda. Alla som vill minska är onda.

Det här innebär att det bara finns två legitima åsikter. Att tycka invandringen är lagom, eller vilja öka.
Fundera på det. Har någon person, någon gång, kunnat förespråka minskat invandring UTAN rasistanklagelser? Finns det NÅGOT förslag om större krav, som inte väckt protester om rasism? Det GÅR inte att vilja minska utan att vara rasist. INGEN har lyckats.

Alltså kan utvecklingen bara gå åt ett håll, och de som vill vara "goda" måste hela tiden överträffa varandra.

För tio år sedan räckte det med att förespråka generös invandring för att vara "god". De som ville vara extra duktig kunde kräva generösare regler.

Men eftersom utvecklingen bara kan gå åt ett håll, måste de som vill vara lite godare än alla andra, hela tiden komma med nya förslag.

- Jag är så god att jag tycker vi ska ge bidrag till muslimer, så de kan ha religiösa föreningar
- Men jag är så god att jag tycker de kan få bygga moskéer.
- Men jag är faktiskt ännu godare, så jag tycker vi kan betala moskéerna med skattepengar.
- Men då tycker jag de kan ha böneutrop.

...och så håller det på...

För att vara "antirasist" idag, duger det inte att bara vilja ha generös invandring och bra mottagande. Man ska vilja ha hundra tusentals om året, gratis vård till illegala, särskilda bidrag för invandrare, mindre skatter, bättre skolor, förtur till jobb, förtur till skolor, gratis körkort, egna badtider åt muslimer, särskild skolmat, särskilda lovdagar, retroaktiv föräldrapenning, låtsas tro att gubbar med skägg är ensamkommande barn, låtsas tro på "apatiska barn", att brott mot invandrare ska bestraffas hårdare och att kriminella utlänningar inte alls ska utvisas.

Detta är vad som krävs av en "antirasist" av normalgraden...

För att överträffa det måste de som vill vara extra antirasist, vilja ha 30 miljoner somalier, att svenska kvinnor ska gå med hijab, skriva att man förstår gruppvåldtäktsmän, skriva att den vita rasen är en genetisk defekt som borde utrotas. (Allt autentiska exempel).

Om ett tag kommer naturligtvis inte detta heller räcka, så i framtiden måste den som vill sticka ut som extra antirasist dra till med något ännu mer självförsakande.

Det kan bli egna områden för bara muslimer, lag om att allt kött ska vara halalslaktat, förbjuda fläsk, förbjuda smädelse av islam. Att vissa tjänster bara får innehas av invandrare osv.

Jag tror inte ens "antirasisterna" själva verkligen vill att deras förslag ska gå igenom. Men de måste komma med något värre, för att sticka ut som extra goda. Och förslagen väcker inget motstånd eftersom ingen vill vara ond och säga emot.

Det blir en accelererande spiral med allt sjukare förslag och tidningsartiklar.

Poängen är att detta INTE är gynnsamt för mångkultur som ideologi. Den skulle snarare må bättre av pragmatism, återhållsamhet, folklig förankring med små steg.

Om målet är att utplåna det svenska folket och dess kultur, skulle det vara betydligt bättre med en invandring som uppfattades som rättvis. Inte den kravlöshet som odlar våldtäktsmän och svenskfientliga rån.

Mångkulturen som ideologi har dock väldigt få egentliga anhängare, som verkligen brinner för sin idé. Drivkraften för de flesta är snarare att posera som goda och göra karriär på det.

Därför styrs riktningen inte av de ideologiskt övertygade, som agerar utefter vad de tror driver utvecklingen närmare ett drömsamhälle. Det styrs av människor som ser till sig själva i första hand. Hur framstår jag när jag förespråkar detta.

Därmed kommer dessa förslag... som blir allt knäppare, som skapar fler och fler tvivlare bland folket. Förslag som skapar allt fler motståndare till den mångkulturella ideologin.

Men politikerna och journalisterna som kommer med förslagen bryr sig inte. Det spelar ingen roll för dem ifall det mångkulturella samhället blir verklighet eller inte. För deras del får gärna motståndet mot "deras" ideologi öka.

Bra skrivet. Sverige kan alltså idag jämnföras med Nordkorea.
Senast redigerad av John79 2013-08-22 kl. 06:27.
2013-08-22, 07:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Polariseringen är på väg att bli ett faktum.
Ur detta kommer med stor sannolikhet att växa ett invandrarparti.
Då är polariseringen fullständig.
2013-08-22, 07:30
Medlem
RingRing2014s avatar
Här kommer ytterligare en liten datablänkare från United Minds marsmätning 2013.

Jag har gjort en ny uppdelning på internetanvändning.

GRUPP 1. låganvändarna
-använder internet högst en gång i månaden
-några gånger i månaden
-en gång i veckan
-några gånger i veckan
-en kort stund varje dag

GRUPP 2. höganvändarna
- använder internet 1-2 timmar varje dag
- 3-4 timmar varje dag
- 5-6 timmar varje dag
- mer än 6 timmar varje dag

detta är alla alternativ deltagarna får, så alla har svarat något av dessa alternativ.

I min första tabell för internetanvändning som jag la upp tidigare i tråden använde jag personerna som svarade 1-2 timmar varje dag i gruppen låganvändare, nu har jag flyttat dessa till höganvändare. Då ser man direkt att det blir väldigt tomt på deltagare i låganvändarnas grupp 1.

GRUPP 1. låganvändarna.

totalt 162 st, och representerar bara 14% av totala antalet svarande.

10,3% röstar SD

GRUPP 2. höganvändarna.

totalt 993 st, och representerar hela 86% av totala antalet svarande.

15,1% i gruppen röstar SD.

Att bara 14% av de vuxna svenskarna skulle tillhöra grupp 1 känns lite snålt va? Det borde väl vara kanske 25 procent eller så? I så fall har undersökningen ett klart underskott på låganvändare, och därför finns ju fog för att i så fall vikta ned SD helt klart.

Någon som har bra siffror på internetanvändning bland vuxna svenskar som vi kan jämföra med??
Senast redigerad av RingRing2014 2013-08-22 kl. 08:16.
2013-08-22, 07:36
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Oerhört intressant. Fp, Kd och S är låganvändare av internet och kan därför antas missgynnas något i online undersökningar.

Eftersom detta rör alla partier, får jag be dig att skriva ett inlägg även i den allmänna opinionstråden?

Feel free att copy pasta statistiken i dina egna inlägg där. Jag är nästan aldrig där själv.
2013-08-22, 07:47
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Det känns som att SD inte växer så mycket av yttre faktorer längre. Utan tillväxten styrs mer av vad partiet presterar och förmedlar. De enbart invandringskritiska rösterna är redan hämtade.

Därför händer inte så mycket av Hijab-uppror och husbykravaller. Visst det gör att endel får upp ögonen och pratar om det hela med vänner och bekanta . Men jag tror inte att så många kliv tas.
Ett Hijab-uppror för ett år sedan tillsammans med husby kravallerna hade säkert gett flera procent. Men resten verkar kräva lite mer.

När Jimmie får utrymme i rutan så växer SD. Järnrörsskandalen i sig var inget positivt. Ökningen berodde på all den tv tid Jimmie fick. Demoskop 9,6-11,6 under Almedalsdagarna.

Etablissemanget och 7-klövern har märkt av att de inte kan "ställa Jimmie mot väggen" Den nya taktiken är således att inte släppa fram SD (annat än händelser som säkert skadar) samt att släppa fram övriga partier.

Stora flyktingströmmar , försämrad ekonomi och tv tid för Jimmie är tre saker som det hänger på enligt mig. Lyckas SD ligga på 13% till våren så lyckas nog Jimmie lätt plocka 2% sista månaderna.

I stort sett instämmer jag i din analys. Det viktigast är att SD och Åkesson får mediatid med partiets problemställningar, eller att dessa problemställningar över huvud taget diskuteras i MSM. Det var detta som lade grunden till förra årets opinionsuppgång.

Då MSM i detta avseende är en fientlig miljö måste SD bygga upp egen media för att kunna ge sin berättelse. Att förlita sig på Avpixlat räcker inte, speciellt inte då Avpixlat fortfarande har för mycket fokus på att bara peka finger åt invandrarkriminalitet och muslimer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in