Citat:
Mina gamla föräldrar har börjat vackla nu efter hijabupproret. Och med tanke på att alla andra galenskaper som har pågått i snart fyra år inte har haft någon effekt så måste jag säga att jag är förbluffad.
Kanske är det något speciellt med slöjan. Folk som röstar på sjuklövern är stolta över svensk jämställdhet och liknande, och när socialdemokratiska politiker helt plötsligt sätter på sig slöja så är det något som brister.
Undrar om det är någon annan som har liknande anekdotiska bevis för att det senaste ståhejet kan vara viktigare än de flesta av oss trodde på förhand.
Kanske är det något speciellt med slöjan. Folk som röstar på sjuklövern är stolta över svensk jämställdhet och liknande, och när socialdemokratiska politiker helt plötsligt sätter på sig slöja så är det något som brister.
Undrar om det är någon annan som har liknande anekdotiska bevis för att det senaste ståhejet kan vara viktigare än de flesta av oss trodde på förhand.
Jag känner en fanatisk vänsterpartist i tantåldern, som förfasat sig om SD sedan de kom in i riksdagen.
Senast satt hon och förbryllades över att Sverige med ena handen ska avvisa människor, med andra handen ge dem privilegier (gratis vård) om de skiter i våra lagar.
Mycket kommer hända, eftersom makten skapat ett klimat som de inte själva kan stoppa. De har hamrat in ett budord som lyder:
Alla som vill ha fler invandrare och ge dem fler privilegier är goda. Alla som vill minska är onda.
Det här innebär att det bara finns två legitima åsikter. Att tycka invandringen är lagom, eller vilja öka.
Fundera på det. Har någon person, någon gång, kunnat förespråka minskat invandring UTAN rasistanklagelser? Finns det NÅGOT förslag om större krav, som inte väckt protester om rasism? Det GÅR inte att vilja minska utan att vara rasist. INGEN har lyckats.
Alltså kan utvecklingen bara gå åt ett håll, och de som vill vara "goda" måste hela tiden överträffa varandra.
För tio år sedan räckte det med att förespråka generös invandring för att vara "god". De som ville vara extra duktig kunde kräva generösare regler.
Men eftersom utvecklingen bara kan gå åt ett håll, måste de som vill vara lite godare än alla andra, hela tiden komma med nya förslag.
- Jag är så god att jag tycker vi ska ge bidrag till muslimer, så de kan ha religiösa föreningar
- Men jag är så god att jag tycker de kan få bygga moskéer.
- Men jag är faktiskt ännu godare, så jag tycker vi kan betala moskéerna med skattepengar.
- Men då tycker jag de kan ha böneutrop.
...och så håller det på...
För att vara "antirasist" idag, duger det inte att bara vilja ha generös invandring och bra mottagande. Man ska vilja ha hundra tusentals om året, gratis vård till illegala, särskilda bidrag för invandrare, mindre skatter, bättre skolor, förtur till jobb, förtur till skolor, gratis körkort, egna badtider åt muslimer, särskild skolmat, särskilda lovdagar, retroaktiv föräldrapenning, låtsas tro att gubbar med skägg är ensamkommande barn, låtsas tro på "apatiska barn", att brott mot invandrare ska bestraffas hårdare och att kriminella utlänningar inte alls ska utvisas.
Detta är vad som krävs av en "antirasist" av normalgraden...
För att överträffa det måste de som vill vara extra antirasist, vilja ha 30 miljoner somalier, att svenska kvinnor ska gå med hijab, skriva att man förstår gruppvåldtäktsmän, skriva att den vita rasen är en genetisk defekt som borde utrotas. (Allt autentiska exempel).
Om ett tag kommer naturligtvis inte detta heller räcka, så i framtiden måste den som vill sticka ut som extra antirasist dra till med något ännu mer självförsakande.
Det kan bli egna områden för bara muslimer, lag om att allt kött ska vara halalslaktat, förbjuda fläsk, förbjuda smädelse av islam. Att vissa tjänster bara får innehas av invandrare osv.
Jag tror inte ens "antirasisterna" själva verkligen vill att deras förslag ska gå igenom. Men de måste komma med något värre, för att sticka ut som extra goda. Och förslagen väcker inget motstånd eftersom ingen vill vara ond och säga emot.
Det blir en accelererande spiral med allt sjukare förslag och tidningsartiklar.
Poängen är att detta INTE är gynnsamt för mångkultur som ideologi. Den skulle snarare må bättre av pragmatism, återhållsamhet, folklig förankring med små steg.
Om målet är att utplåna det svenska folket och dess kultur, skulle det vara betydligt bättre med en invandring som uppfattades som rättvis. Inte den kravlöshet som odlar våldtäktsmän och svenskfientliga rån.
Mångkulturen som ideologi har dock väldigt få egentliga anhängare, som verkligen brinner för sin idé. Drivkraften för de flesta är snarare att posera som goda och göra karriär på det.
Därför styrs riktningen inte av de ideologiskt övertygade, som agerar utefter vad de tror driver utvecklingen närmare ett drömsamhälle. Det styrs av människor som ser till sig själva i första hand. Hur framstår jag när jag förespråkar detta.
Därmed kommer dessa förslag... som blir allt knäppare, som skapar fler och fler tvivlare bland folket. Förslag som skapar allt fler motståndare till den mångkulturella ideologin.
Men politikerna och journalisterna som kommer med förslagen bryr sig inte. Det spelar ingen roll för dem ifall det mångkulturella samhället blir verklighet eller inte. För deras del får gärna motståndet mot "deras" ideologi öka.
Det enda viktiga är att komma med förslag som för stunden får dem att framstå som mer goda än alla andra. Vad som händer sen är inte så jätteviktigt.