2013-08-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Trots allt har ju GM försvunnit spårlöst vid ICA. Blir allt mer inne på att han försvinner upp i en lgh.
En frånskild förälder är verkligen tänkbart men samtidigt borde polisen hittat detta.

En trött mormor som kanske inte ens öppnar när polisen ringer på kan ju utan tvekan ha sprungit under denna polis radar.

Jag tror verkligen vi är på rätt spår nu.

Att han slänger mössan där han gör är det mig inga konstigheter kring. Dels kan han hört sirener men han ville troligvis inte heller ta med sig mössan hem till mormor.

Nu kan det ju vara så att mormor dött så det får vi ha i åtanke vid sökandet.

Tror man kan begränsa sig ganska rejält geografiskt i sökandet men här har jag för dålig lokalkännedom för att uttala mig.
Ja,jag är tveksam till att GM bodde i Linköping, har säkert bott där men flyttat och är där på besök.
Mormor, farmor, en psykiskt sjuk förälder, någon som inte var 100 klar i huvudet. Eller han kanske bodde där ensam medan person var bortrest.
I ett sånt läge är det nog dörrknackning som gäller och pricka av alla i närområdet, det funkar inte att sitta och vänta på tips.

http://www.expressen.se/nyheter/dorrvakt-i-polisforhor-om-dubbelmordet/
GM attackerar Mohammed och Anna-Lena två gånger var.
Mohammed först med knytnävar och sedan kniven.
Ann-Lena först med kniven och sen ytterligare en gång till med kniven.
Det tyder på ett ”är du inte död än resonemang" uppstår hos GM, hade Mohammed eller Ann-Lena rasat ihop och spelat döda efter första attacken hade dom kanske överlevt.
Det känns oplanerat.
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-21 kl. 21:29.
Citera
2013-08-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
jag vet inte hur säkra de är på det här med skadorna och omfattningen av skadorna. Kommer det sig av att de funnit annat blod? Och att de antar en del självskador med huggtekniken? Det kommer sig väl också av att ett vittne har lagt märke till en speciell sak (som polisen inte velat uppge) när vittnet mötte misstänkt GM på övergångsställe.

Men att kategoriskt gå ut och säga att han har en ordentlig skada det tycker jag är märkligt....han kan ha blödit en del från handen visst, men det kan läka ganska fort. Gick säkert bra att gå till skola/jobb om det var nödvändigt, bara tvätta av och låta det läka hjälpligt. Ju yngre man är ju bättre läker det väl också.

har du helt rätt i, ingen egentligen som vet hur mycket eller lite han skadade sig. Vet inte hur bra polisen är på att bedöma sånt.
Citera
2013-08-21, 21:57
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Ja,jag är tveksam till att GM bodde i Linköping, har säkert bott där men flyttat och är där på besök.
Mormor, farmor, en psykiskt sjuk förälder, någon som inte var 100 klar i huvudet. Eller han kanske bodde där ensam medan person var bortrest.
I ett sånt läge är det nog dörrknackning som gäller och pricka av alla i närområdet, det funkar inte att sitta och vänta på tips.

http://www.expressen.se/nyheter/dorrvakt-i-polisforhor-om-dubbelmordet/
GM attackerar Mohammed och Anna-Lena två gånger var.
Mohammed först med knytnävar och sedan kniven.
Ann-Lena först med kniven och sen ytterligare en gång till med kniven.
Det tyder på ett ”är du inte död än resonemang" uppstår hos GM, hade Mohammed eller Ann-Lena rasat ihop och spelat döda efter första attacken hade dom kanske överlevt.
Det känns oplanerat.

För första gången sen jag började hänga i denna tråden så får jag den där rätta känslan i magen.
Detta är ett spår jag verkligen tror på.

Jag är synnerligen inkompetent men min magkänsla håller värdsklass. Den har i princip aldrig svikit mig.

Vi har dessutom den man/pojke som iakttas i Trädgårdsföreningen på en bänk vid 10 tiden.

Såret på handen har lagt sig och i det vår GM är helt ur balans. Att han dyker upp så nära mordplatset och att mannen fortfarande är odentifierad talar stark för att detta var GM.

Han bor tillfälligt i närheten. Jag är nu övertygad om detta.

Vår GM bor ej permanent i Lkp.

Vi vet med säkerhet att polisen började seriöst "dörrknacka" först 6 år efter mordet.
Hade detta skett inom ett par månader tror jag fallet varit löst.

På något vis har GM tillgång till en lgh i närheten. Kopplingen är den stora gåtan!

Med polisens resurser hade vi i tråden löst detta mord för länge länge sen.
Senast redigerad av massepojken 2013-08-21 kl. 22:02.
Citera
2013-08-21, 22:08
Medlem
Jag tror som polisen att GM är cirka 20 år, inte 13-17 som GW tror. Däremot tror jag som GW att det är en vanlig kille som flippat av okänd anledning och som uppfattas precis som GW säger som helt normal och skötsam. Planerat eller oplanerat är den stora frågan. Tror knappast GM har stått och väntat helt synligt utan kanske ställt sig lite diskret vid träden och buskarna på Åsgatan, det var mycket mer växtlighet där 2004 än vad det är nu nämligen.
Citera
2013-08-21, 22:15
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jag tror som polisen att GM är cirka 20 år, inte 13-17 som GW tror. Däremot tror jag som GW att det är en vanlig kille som flippat av okänd anledning och som uppfattas precis som GW säger som helt normal och skötsam. Planerat eller oplanerat är den stora frågan. Tror knappast GM har stått och väntat helt synligt utan kanske ställt sig lite diskret vid träden och buskarna på Åsgatan, det var mycket mer växtlighet där 2004 än vad det är nu nämligen.

Tror du har helt rätt om åldern. Dom flesta vittnena talar ju oxå om runt 20 år.
Helt klart oplanerat tror jag.

Finns mao ingen som helst koppling mellan GM och offren.
Citera
2013-08-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Hur lång tid kan det ha tagit att hugga ihjäl Mohammed och Anna-Lena, topp 2 minuter?
Det betyder att under 2 minuter har det passerat 2 personer vid brottsplatsen Mohammed och Anna-Lena, det betyder att 1person/minut har passerat brottsplatsen i snitt.
Om det var planerat borde GM stått där ett par minuter innan Mohammed går hemifrån, GM har alltså väntat i ca 12 minuter på Mohammed.
1 person/minut x12=12, ungefär 12 personer borde sett GM stå där och vänta på Mohammed.
Efter en halvering borde 6 personer sett GM, nu är det i princip en person som sett GM vid mordplatsen och det vittnet är anonymt.
Citera
2013-08-21, 22:35
Medlem
Citat:
Tror du har helt rätt om åldern. Dom flesta vittnena talar ju oxå om runt 20 år.
Helt klart oplanerat tror jag.

Finns mao ingen som helst koppling mellan GM och offren.

Alla vittnen plus Anna-Lena beskriver mannen som 20 år, alla kan inte ha fel! Oplanerat har jag börjat luta åt också. Tror heller inte det är en psyksjuk person, finns massvis exempel på helt vanliga personer som flippar. Tex idioten som ströp Therese Johansson Rojo i Stureby uppfattades som en vanlig kille innan mordet, kanske lite temperament ibland men en vanlig snubbe.
Citera
2013-08-21, 22:37
Medlem
Citat:
Hur lång tid kan det ha tagit att hugga ihjäl Mohammed och Anna-Lena, topp 2 minuter?
Det betyder att under 2 minuter har det passerat 2 personer vid brottsplatsen Mohammed och Anna-Lena, det betyder att 1person/minut har passerat brottsplatsen i snitt.
Om det var planerat borde GM stått där ett par minuter innan Mohammed går hemifrån, GM har alltså väntat i ca 12 minuter på Mohammed.
1 person/minut x12=12, ungefär 12 personer borde sett GM stå där och vänta på Mohammed.
Efter en halvering borde 6 personer sett GM, nu är det i princip en person som sett GM vid mordplatsen och det vittnet är anonymt.

Exakt, bra att du tog upp det igen. Jag misstänker starkt att någon (kanske GM) har skickat in tips så att polisen ska tro att det var planerat!

Edit: glömde säga, ja det ska ha tagit upp till 2 minuter, rätt så lång tid en Tisdagsmorgon, GM hade tur också att en sopbil förde oväsen, annars hade någon garanterat hört skriken.
Senast redigerad av mackeeee 2013-08-21 kl. 22:41.
Citera
2013-08-21, 22:49
Medlem
massepojkens avatar
Tror vi listat ut ungefär hur det ligger till. Då återstår bara frågan hur vi hittar GM och kammar hem belöningen på 1.4 mille

Ideer på det?

Vi utgår från att GM tillfälligt bodde mellan 0-250 meter från ICA.
Citera
2013-08-22, 02:07
Medlem
Citat:
Tror vi listat ut ungefär hur det ligger till. Då återstår bara frågan hur vi hittar GM och kammar hem belöningen på 1.4 mille

Ideer på det?

Vi utgår från att GM tillfälligt bodde mellan 0-250 meter från ICA.
Även då vi är poliser långt in i benmärgen och vill ha GM så är vi inga poliser, skillnaden är att utbildning saknas för att vi ska få legitimationen och befogenheten att handla. Nej, även fast du är utbildad polis så kan du inte göra någonting då du inte har något som helst att säga till om, du måste bli polischef i Linköping för att få befogenheten att styra utredningen.

Polisen har lagt ner ett stort jobb och spenderat runt 30 M. Alla i den här tråden tillsammans kanske har lagt ner samma tid som polisen med att fundera och analysera vad som hände och på en eventuell GM.
Det enda som saknas är obduktionsprotokollet som visar skadorna på BOś kroppar, annars har nog polisen spelat ut alla sina kort för att få tag i GM, vi sitter nästan med samma information.

Så vad kan vi göra utan befogenheten som behövs, vänta:
1. Göra som polisen och vänta på att GM ska åka fast på något annat brott (om han nu lever), som ger rätt DNA, för nu jobbar polisen inte med fallet, dom går på sparlåga.
2. Vänta på att någon dyker upp i tråden som kanske har någon misstänkt.
3. Och om GM åker fast en dag kan vi alltid efteråt analysera tråden och se om någon hade rätt, lite jobbigt för den som hade rätt.

Det som gör det ännu svårare är att GM kanske aldrig bott i stan, så ingen i Linköping känner mannen, men Anna-Lena tycktes känna igen GM, hon sa något namn typ ”Leif”.

Som privatdetektiv är det nog svårt att göra något, men om vi vore några stycken så kanske läget skulle bli annorlunda.

Vad man kan göra som är lagligt;
1. Störa lite folk i Linköping så utredningen kommer igång igen kanske? Man kan börja med att ring eller mejla det här stället och fråga vilka 9 personer som bodde där vid tiden, kanske någon av dom äldre psykfallen hade en son:
http://www.lssguiden.se/lss/visa/id/653/linkopings-kommun-kanbergets-stodboende-linkoping
2. Ringa-mejla Linköpingskommun för att få digitala uppgifter på alla som var folkbokförda i Linköpingskommun vid tillfället för dådet och alla som flyttade ut från Linköping från kanske 1998-2006, sök sedan på gatuadresser nära BP, på namnet Leif och åldern, 18-25 år.
En start i alla fall.
Citera
2013-08-22, 09:19
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Även då vi är poliser långt in i benmärgen och vill ha GM så är vi inga poliser, skillnaden är att utbildning saknas för att vi ska få legitimationen och befogenheten att handla. Nej, även fast du är utbildad polis så kan du inte göra någonting då du inte har något som helst att säga till om, du måste bli polischef i Linköping för att få befogenheten att styra utredningen.

Polisen har lagt ner ett stort jobb och spenderat runt 30 M. Alla i den här tråden tillsammans kanske har lagt ner samma tid som polisen med att fundera och analysera vad som hände och på en eventuell GM.
Det enda som saknas är obduktionsprotokollet som visar skadorna på BOś kroppar, annars har nog polisen spelat ut alla sina kort för att få tag i GM, vi sitter nästan med samma information.

Så vad kan vi göra utan befogenheten som behövs, vänta:
1. Göra som polisen och vänta på att GM ska åka fast på något annat brott (om han nu lever), som ger rätt DNA, för nu jobbar polisen inte med fallet, dom går på sparlåga.
2. Vänta på att någon dyker upp i tråden som kanske har någon misstänkt.
3. Och om GM åker fast en dag kan vi alltid efteråt analysera tråden och se om någon hade rätt, lite jobbigt för den som hade rätt.

Det som gör det ännu svårare är att GM kanske aldrig bott i stan, så ingen i Linköping känner mannen, men Anna-Lena tycktes känna igen GM, hon sa något namn typ ”Leif”.

Som privatdetektiv är det nog svårt att göra något, men om vi vore några stycken så kanske läget skulle bli annorlunda.

Vad man kan göra som är lagligt;
1. Störa lite folk i Linköping så utredningen kommer igång igen kanske? Man kan börja med att ring eller mejla det här stället och fråga vilka 9 personer som bodde där vid tiden, kanske någon av dom äldre psykfallen hade en son:
http://www.lssguiden.se/lss/visa/id/653/linkopings-kommun-kanbergets-stodboende-linkoping
2. Ringa-mejla Linköpingskommun för att få digitala uppgifter på alla som var folkbokförda i Linköpingskommun vid tillfället för dådet och alla som flyttade ut från Linköping från kanske 1998-2006, sök sedan på gatuadresser nära BP, på namnet Leif och åldern, 18-25 år.
En start i alla fall.

Mkt intressanta ideer du har och detta får vi fundera vidare på under dagen.

Det är ju oerhört frustrerande att bara kunna spekulera i fallet. Nu vill vi ju vidare helt klart.

Hur grundlig var polisens dörrknackning i närområden 6 år efter mordet?

Jag är oerhört skeptisk och mkt hinner hända på 6 år. Att dom skall ha gått till botten med VARJE enskild bostad har jag svårt att se.

Kanske vi skulle presentera en riktigt seriös teori kring detta och maila Herr småkaka och fråga hur väl området är kartlagt? Har dom verkligen grottat tillräckligt? Har dom tänkt på allt?

Man borde väl kunna ta fram ett "släktträd" på alla som var skrivna 250 meter ifrån ICA

Vi skulle även kunna kontakta corren och presentera en "privatspanarteori" och lite glatt ifrågasätta såväl polisutredingen samt den lilla tjockisen GW

Vi behöver isåfall en talesman för flashbackgruppen. Någon som känner sig manad?
Citera
2013-08-22, 11:48
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Enligt den här artikeln så var det dålig stämning i Linköping:
http://www.nt.se/dubbelmordet/default.aspx?articleid=1970405&sbtpg=8
Jag är tveksam till att GM är som LGWP säger, gick i skolan, mellan 13-17 år.

Det känns som GM borde vara i den åldern vittnena uppger dvs 20-25år. Jag tror som sagt att något i signalementet skiljer sig från hur GM uppfattas av omgivningen. Han borde haft relativt tjocka kläder och som bekant en mössa på sig.
Kanske är GM mörkblond, kortare än medellängd och har en småfet framtoning. Han kan tillfälligt ha gått ner en del i vikt pga depression.
Något stämmer inte med signalementet är min gissning iaf.

Citat:
Trots allt har ju GM försvunnit spårlöst vid ICA. Blir allt mer inne på att han försvinner upp i en lgh.
En frånskild förälder är verkligen tänkbart men samtidigt borde polisen hittat detta.
.

Jag som kan staden tycker inte det är så konstigt. När mördaren kommer till drottninggatan är han ganska centralt i stan och där rör det sig en massa människor påväg till jobbet. Folk lägger inte på minnet alla människor dom träffar vid övergångsställ direkt.
Senast redigerad av langaocb 2013-08-22 kl. 11:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in