2013-08-21, 18:00
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qozmio
Tjena pågar och töser, ny här. Har kollat runt lite på olika filmer från försvarsmakten på youtube och ser väldigt väldigt sällan att rekryterna använder sig utav någon form av kroppsskydd mer än hjälm och/eller den fula hängiga stridsvästen. Hur kommer det sig? Sen undrar jag också om man tex gör gmu på amf1 blir det åka någon stridsbåt då? respektive om man gör det på ett pansar förband blir de någon strv 90 eller motsv bepansrat fordon? Har fått det halv klart för mig att gmu är densamma oavsett vart du befinner dig tänkte dock dubbel kolla . Är körkort ett plus under gmu? Kommer det komma till någon nytta?
Mvh Q.

Man använder kroppsskydd 90A under GMU, det sitter under fältjackan.
Om du har tur får du åka stridsbåt 90H.
Vad är strv 90 för något? Du kommer inte få åka något typ av stridsvagn eller stridsfordon under din GMU.
Ja, körkort är en merit. Men kommer inte till någon nytta under GMUn.

Citat:
Ursprungligen postat av ironsparrow
Det kroppsskydd som främst används är kroppsskydd 90 som är en väst. Denna väst finns det många som i största möjliga mån undviker att använda eftersom det är varmt som tusan. Om man har den på sig kan det vara svårt att se eftersom den bärs under uniformsjackan. Ibland kan du se "kragen" som sticker upp. Både hjälmen och västen skyddar mot splitter. De skyddar alltså inte för en kula.
Kroppsskydd 94 har keramikplattor och skyddar mot skott, men det är främst utlandsstyrkan som har dessa.

Krpsk 94 har utgått. Nu använder vi bara 90A och 12an. Krävs dock en lite snällare budget om alla i FM ska bli tilldelade Krpsk 12. Sen är det enligt erfarenhet inget fel på Krpsk 90.

Citat:
Ursprungligen postat av SimpleMan
Efter utförd GMU, hur stor är chansen att man kan få utlandstjänst?

Den är stor om du stannar i FM i några år. Förvänta dig dock inget de första 2 åren (minst), du måste samla på dig erfarenhet och kunskaper som krävs för att klara av en internationell insats.
2013-08-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danijal
Jag vill verkligen med hela mitt hjärta, göra GMU, men jag kommer att söka in till GMU med inriktning HV med grundskolebetyg då jag inte har godkänt i Matte A från gymnasiet, har bra betyg på resten. Vad är oddsen att man kommer in på GMU om man gör som mig?

Tack på förhand

du har en bra chans kan ja säga.
2013-08-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Den är stor om du stannar i FM i några år. Förvänta dig dock inget de första 2 åren (minst), du måste samla på dig erfarenhet och kunskaper som krävs för att klara av en internationell insats.

Missionerna till Affe är avvecklingsmissioner, dvs man kommer till stor del lägga ner soldatinsattsen.

Så vilken mission är det stor chans att han får åka på inom några år?

Men låt oss säga att riksdagen skakar fram ett nytt missionsområde inom några år, vad är oddsen att just hans regemente, kompani (och pluton) blir utsedda till att få en insatts?

Changsen att få åka på utlandstjänst finns men den är allt annat än stor.
2013-08-21, 19:59
Medlem
Sådär, då va 3 dagar gjora på gmu. Vad ska man säga, hälarna dödar mig(på allvar) annars är allt jävligt roligt! Maten är nice som fan och man träffar många sköna människor
2013-08-21, 20:08
Medlem
Citat:

Det är större chans att du får en inrikestjänst. Speciellt under naturkatastrofer.
2013-08-21, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Vilket jävelskap det där var.

När man nu ser GMU som håller på så tycker jag dem alltid har på den, vad dem än gör.
Befälen vet hur opopulär den är och använder den nu för att öka lidandet och få en att bita ihop.

Det enda positiva var väl just sittlappen och att den avlastar axlarna om man har något hängande runt halsen. Remmar och dylikt "skär" inte in lika hård i axlarna efter en lång marsch.
Dock så kommer det ju bara ånga ur den där västen direkt när man öppnar upp den lite.

Haha kommer ihåg den klassiska aldrig ge upp-lukten som bara ångade varje gång man öppnade västen, svett, gyttja och granris
2013-08-21, 20:42
Bannlyst
Citat:

Efter utförd GMU, obefintlig? Tror du det räcker med att träna patron ur och kängputs i tre månader så får du åka ner till Affe och börja kriga?

Nej, för att få göra utlandstjänst måste man göra.

1. GMU
2. FSU (Fortsatt Soldatutbildning)
3. BSU (Befattningsutbildning)
4. Klara sin provanställning

Därefter kan man teoretiskt bli skickad utomlands, det gäller att ens aktuella kompani blir skickade, då får man åka.
2013-08-21, 20:48
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Hur krävande är fystestet vid antagning?
2013-08-22, 01:01
Medlem
SimpleMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Efter utförd GMU, obefintlig? Tror du det räcker med att träna patron ur och kängputs i tre månader så får du åka ner till Affe och börja kriga?

Nej, för att få göra utlandstjänst måste man göra.

1. GMU
2. FSU (Fortsatt Soldatutbildning)
3. BSU (Befattningsutbildning)
4. Klara sin provanställning

Därefter kan man teoretiskt bli skickad utomlands, det gäller att ens aktuella kompani blir skickade, då får man åka.
Skön attityd, och nej. Tanken var inte åka ner och "kriga". Var mer en undran om hur pass troligt det skulle vara att man som "nybörjare" faktiskt blir uttagna på såna uppdrag. Men tack för informationen.
2013-08-22, 11:14
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Hitithard
Sådär, då va 3 dagar gjora på gmu. Vad ska man säga, hälarna dödar mig(på allvar) annars är allt jävligt roligt! Maten är nice som fan och man träffar många sköna människor

hade varit kul ifall fler berättade om dina första dagar. Jag rycker in i september.
Vad har ni gjort osv?
2013-08-22, 12:05
Medlem
Mr.Sparriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danijal
Jag vill verkligen med hela mitt hjärta, göra GMU, men jag kommer att söka in till GMU med inriktning HV med grundskolebetyg då jag inte har godkänt i Matte A från gymnasiet, har bra betyg på resten. Vad är oddsen att man kommer in på GMU om man gör som mig?

Tack på förhand
Du måste ha godkänt i kärnämnena.
2013-08-22, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
hade varit kul ifall fler berättade om dina första dagar. Jag rycker in i september.
Vad har ni gjort osv?

Dag 1:

Gå till förrådet och hämta ut all utrustning i svarta sopsäckar, därefter bli tilldelad sin säng, pluton och grupp. Därefter inventera allting så alla fått rätt grejer, därefter märka upp alla prylar, kitta upp stridsvästen, lära sig att bädda sängen, borsta tänder (true story) med mera. Slutade 02:00

Dag 2:

Omvisitation tusentals gånger av kängsputs och rakning. Låste ut vapnen och märkte upp dem. Gick ut till en grusplan i skogen och tränade ladda patron ur och olika eldställningar med Ak5 tills klockan var 02:00 på natten. Det var 30 minus och ingen hade klätt sig rätt, allas fötter höll på att falla i bitar, befälen skrek hela tiden och kastade snöbollar på de som gjorde fel med vapnen.

Dag 3:

Väckning 06:00 för frukost i diskinlämningskön, därefter milen i terräng. Därefter 5 minuter för att duscha. Därefter föreläsning om hur GMU var upplagt och vad utbildningen innebar, alla somnade pga av sömnbristen och det tidiga löppasset och plutonchefen slängde spritpennor i huvudet på dem. Därefter genomgång av olika ammunitionstyper, genomgång av hörselskydd, första förband, data och prestanda Ak5c. Slutade 01:00 har jag för mig. Befälen skrek ständigt.

Dag 7 (hoppar i kronologin):

Första fältveckan. Termometern står allt jämt runt 30 minus. Ingen vet riktigt vad som ska packas så typ en i plutonen får med sig rätt skit. Ingen vet hur man reser ett tält så befälen lät oss ta upp och ner det tre gånger i rad innan vi till slut fick krypa in och försöka tända kaminen. Andra dagen tränar vi ålning medelst hasning med Ak5, äter frysmat och genomför vår första fälttvätt. På grund av de extrema minusgraderna hade vattnet i fältflaskorna delvis frusit så det var lagom kul att stå naken i snöstormen och hälla det i armhålorna. Plutonchefen dyker upp och säger åt oss att hälla under förhuden eftersom där samlas mycket bakterier.

Det var fina tider

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in