2013-08-21, 18:06
  #349
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Jag syftade kanske inte just på den filmen men jag svarar ändå ja då forskare på något sätt fått reda på ungefär hur dom gick och rörde sig men det är väl också teorier då man vet hur deras tår ser ut och hur lång halsen var osv, då skapar men en trolig bild på hur hur den specifike dinosaurien gick och rörde sig? Och jag är rätt säker om inte väldigt säker på att de som gjorde animationerna etc i Jurassic Park gick för dessa teorier.

Men jag är inte så påläst så rätta mig om jag har fel.

Rörig förkl

Säkert försökte filmmakarna hamna så nära verkligheten som möjligt när de gjorde filmen, men det är fortfarande en film, och bara en film.

Velociraptorer var t.ex en av dinosaurierna som hade fjädrar. Detta missade dom när de gjorde filmen.
Citera
2013-08-21, 18:31
  #350
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Säkert försökte filmmakarna hamna så nära verkligheten som möjligt när de gjorde filmen, men det är fortfarande en film, och bara en film.

Velociraptorer var t.ex en av dinosaurierna som hade fjädrar. Detta missade dom när de gjorde filmen.
Jo, det visste jag men fortfarande, om forskningen anser att många dinosaurier rörde sig som fåglar samt andra liknelser så...
Citera
2013-08-21, 18:35
  #351
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men inte heller det räcker för alla människor, vissa människor vill helt enkelt inte följa Gud och hans lagar.

Vilken gud? Allah? Jahve?
Citera
2013-08-21, 18:42
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Vilken gud? Allah? Jahve?

Den Gud som skapat himmel och jord och universums lagar, t.ex. gravitationslagen. Du är tvungen att följa den lagen i alla fall, hur mycket du än hånar Gud.
Citera
2013-08-21, 18:46
  #353
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade

Till saken, jag tror inte på gud till 100% och avfärdar oftast religion som påhittat skit även om jag gillar vissa sidor av Koranen och Bibeln (hur man vill behandla folk med kärlek osv). När jag mår dåligt eller bara sitter och filosoferar så kommer jag alltid fram till att religion är bullshit med så mycket vetenskaplig fakta på bordet men samtidigt i vissa tillfällen så kan jag känna att det "måste finnas något" större väsen. Och jag har bett till gud (bara viskat"snälla gud, hjälp mig" med händerna i kors ibland) ett fåtal gånger i mitt liv.

Jag vet inte vad jag vill säga med det här men jag har alltid känslan av att NÅGOT finns. Men jag håller nästan alltid med ateister i diskussioner med religiösa.

Det här är inget konstigt. Det finns uppenbarligen på något sätt inbyggt i oss en vilja att hitta en "högre mening" och svaret på vad som händer efter döden. Vissa hävdar att det uppstod när vi blev medvetna om att vi ska dö, vilket inte är helt orimligt att tänka sig. Precis som du skriver är dock den enda intellektuella och evidensbaserade slutsatsen att det inte finns någon gud. När man förstår vad som driver oss att vilja tro på högre makter fast de är totalt osannolika kan det bli lättare att hantera det på ett intellektuellt vis. Det är ju skillnad på känslor och fakta.
Citera
2013-08-21, 18:49
  #354
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Den Gud som skapat himmel och jord och universums lagar, t.ex. gravitationslagen. Du är tvungen att följa den lagen i alla fall, hur mycket du än hånar Gud.


Ja, och vilken av de tusentals beskrivna gudarna är nu den rätta? Har du rätt och miljarder andra fel?


Gravitationslagen har jag inga problem med. Men var finns tecknen på att den är skapad av en gudom?
Citera
2013-08-21, 18:53
  #355
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Den Gud som skapat himmel och jord och universums lagar, t.ex. gravitationslagen. Du är tvungen att följa den lagen i alla fall, hur mycket du än hånar Gud.

Men du talar specifikt om Yahweh (stavning?) vad jag förstår?!

Visste du förresten om att Yahweh "hängde" med andra gudar (som jag skrev i ett tidigare inlägg) innan några bestämde sig för att han är den enda guden?

Jag utgår naturligtvis ifrån att du inte vet detta. Då hade du ju mest troligt inte trott att han var den enda guden.
Men, det är intressant läsning. Speciellt för dig skulle jag tro.
Citera
2013-08-21, 19:26
  #356
Medlem
Mindtumblrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

I en framtid kommer Gud att visa sig på detta sättet, så att människan inte har någon ursäkt kvar att inte underordna sig Gud. Just nu visar han sig inte på det sättet, men på andra sätt, t.ex. profetior i bibeln som stämmer så bra att det är omöjligt att blunda för det om man sätter sig in i det ordentligt. Det behövs en grundlig studie i detta området i ödmjukhet, uppriktighet och sanning för att kunna se hela sammanhanget från första sidorna i bibeln till sista.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Sanningen kommer att uppenbaras, i en framtid, eller hittas redan nu om man söker efter sanning:

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Johannes 8:32 Bibel2000)
"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning. "(Joh 17:17 Bibel2000)

1. Min tro säger att Tomten finns.
2. Det står i min sagobok att Tomten finns och att hans släde dras av renar.
3. Idag bevittnade jag en släde som drogs av renar!

Baserat på ovanstående "bevis" går jag nu genom livet än mer övertygad om att Tomten finns. Snart knackar jag på just din dörr med detta fantastiska Tomte-evangelium.

Är det verkligen rimligt? Självfallet inte! De påstått uppfyllda profetior du hänvisar till i din sagobok bevisar inte på något endast sätt existensen av varken din gud eller någon annan gud. Shit happens helt enkelt utan någon som helst koppling till något övernaturligt väsen.

Du letar och letar efter argument som kan bändas och vridas till att stödja ditt ihopfallande korthus av religiösa övertygelser.
Varför är alternativet verklig kunskap så skrämmande?

Du talar mycket om grundliga studier, ödmjukhet och sanning. Varför inte ens för en enda dag i ditt liv gå till ett bibliotek och förutsättningslöst undersöka den etablerade, riktiga sanningen om saker och tings beskaffenhet? Vetenskapliga fakta som oräkneliga gånger gått segrande ur samma argumentationer som på ett ögonblick punkterar hela din religiösa kunskapssfär. Det finns en värld bortom det dogmatiska kunskapsfientliga mentala fängelse som din religiösa hänfallenhet placerar dig i.
Citera
2013-08-21, 19:37
  #357
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Den Gud som skapat himmel och jord och universums lagar, t.ex. gravitationslagen. Du är tvungen att följa den lagen i alla fall, hur mycket du än hånar Gud.

Och detta ....till synes kategoriska .... postulat om en koppling mellan 'gud' och gravitationen, är en tros-yttring eller har det ett objektivt underlag (~med vilket jag menar rationell akademisk objektivitet)?

Hållar du på att göra reträt till ID-livbojan?
Citera
2013-08-21, 19:39
  #358
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Ja, och vilken av de tusentals beskrivna gudarna är nu den rätta?

I sannolikhets-termer: DFSM såklart. Han är ju den bäst ..... eller minst dåligt .... 'bevisade'.
Citera
2013-08-21, 21:21
  #359
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindtumblr
Du talar mycket om grundliga studier, ödmjukhet och sanning. Varför inte ens för en enda dag i ditt liv gå till ett bibliotek och förutsättningslöst undersöka den etablerade, riktiga sanningen om saker och tings beskaffenhet? Vetenskapliga fakta som oräkneliga gånger gått segrande ur samma argumentationer som på ett ögonblick punkterar hela din religiösa kunskapssfär. Det finns en värld bortom det dogmatiska kunskapsfientliga mentala fängelse som din religiösa hänfallenhet placerar dig i.

Det är här kognitiv dissonans kommer in i bilden.
Något som ingen människa egentligen vill kännas vid och som vissa människor "lider" väldigt mycket av.

Detta ses väl av ttsp också som ett "påhopp", men å andra sidan, vad räknas enligt ttsp INTE som ett påhopp.
Citera
2013-08-21, 23:43
  #360
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Javisst
Åh, falsk religion? Har du någon gång tänkt tanken att kristendomen kanske är en falsk religion...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in