Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
I en framtid kommer Gud att visa sig på detta sättet, så att människan inte har någon ursäkt kvar att inte underordna sig Gud. Just nu visar han sig inte på det sättet, men på andra sätt, t.ex. profetior i bibeln som stämmer så bra att det är omöjligt att blunda för det om man sätter sig in i det ordentligt. Det behövs en grundlig studie i detta området i ödmjukhet, uppriktighet och sanning för att kunna se hela sammanhanget från första sidorna i bibeln till sista.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Sanningen kommer att uppenbaras, i en framtid, eller hittas redan nu om man söker efter sanning:
"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Johannes 8:32 Bibel2000)
"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning. "(Joh 17:17 Bibel2000)
1. Min tro säger att Tomten finns.
2. Det står i min sagobok att Tomten finns och att hans släde dras av renar.
3. Idag bevittnade jag en släde som drogs av renar!
Baserat på ovanstående "bevis" går jag nu genom livet än mer övertygad om att Tomten finns. Snart knackar jag på just din dörr med detta fantastiska Tomte-evangelium.
Är det verkligen rimligt? Självfallet inte! De påstått uppfyllda profetior du hänvisar till i din sagobok bevisar inte på något endast sätt existensen av varken din gud eller någon annan gud. Shit happens helt enkelt utan någon som helst koppling till något övernaturligt väsen.
Du letar och letar efter argument som kan bändas och vridas till att stödja ditt ihopfallande korthus av religiösa övertygelser.
Varför är alternativet
verklig kunskap så skrämmande?
Du talar mycket om grundliga studier, ödmjukhet och sanning. Varför inte ens för en enda dag i ditt liv gå till ett bibliotek och förutsättningslöst undersöka den etablerade, riktiga sanningen om saker och tings beskaffenhet? Vetenskapliga fakta som oräkneliga gånger gått segrande ur samma argumentationer som på ett ögonblick punkterar hela din religiösa kunskapssfär. Det finns en värld bortom det dogmatiska kunskapsfientliga mentala fängelse som din religiösa hänfallenhet placerar dig i.