2013-08-21, 11:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Hej,

Jag har fått en skriftlig varning av min BRF med hot om att de kan tvingas säga upp mig som bostadsrättshavare om störningarna inte omedelbart upphör.

Störningar som åsyftas är 3 efterfester jag har haft på 2 år. Högljudda sådana men är man förbjuden enligt lag att ha fest eller?

Jag anser att man skäligen bör tåla 3 fester på 2 år.

Vad säger praxis? Är det inte enormt svårt att tvinga en bostadsrättsinnehavare att sälja sin lgh? jag har aldrig hört talas om det.

Ja man kan avhysa / sälja en bostadsrätt om den som bor där anses leva om och störa andra för mycket, vet om ett fall där en alkoholist vart av med sin bostadsrätt just på grund av detta. Testa googla så får du säkert upp mer information om hur det går till rent praktiskt eller fråga på www.byggahus.se/forum under underforumet juridik där finns en del folk som är kunniga om juridiken kring bostadsrätter och småhus som man äger själv.
Citera
2013-08-21, 12:51
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Om det sker dagtid får man tåla lite grann så länge de inte håller på och sjunger/spelar flera timmar om dagen eller senare på kvällen.
Har faktiskt varit konsert vid midnatt också men inte varje dag
Oftast vara det bara ett par minuter åt gången sen är det tyst.
Kan tillägga att det bor en del arabfamiljer ovanför och det brukar gå vilt till där uppe ibland,mycker skrik å gap,folk stampar som elefanter,balkongdörren smälls så man skiter på sig osv osv.
Citera
2013-08-21, 21:25
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Ja man kan avhysa / sälja en bostadsrätt om den som bor där anses leva om och störa andra för mycket, vet om ett fall där en alkoholist vart av med sin bostadsrätt just på grund av detta. Testa googla så får du säkert upp mer information om hur det går till rent praktiskt eller fråga på www.byggahus.se/forum under underforumet juridik där finns en del folk som är kunniga om juridiken kring bostadsrätter och småhus som man äger själv.

Tack, har funnit den informationen jag eftersökte.

Det kommer ta dom flera år att förverka min lgh om jag bestrider i varje instans.
Citera
2013-08-25, 15:02
Medlem
Citat:
Tack, har funnit den informationen jag eftersökte.

Det kommer ta dom flera år att förverka min lgh om jag bestrider i varje instans.

Det har inte gått upp för dig att du faktiskt har fel och att brf har rätt?
Att du kanske ska ändra ditt beteende?
Gör det och be om ursäkt för ditt störda beteende, enklare lösning än juridiska proccesser i flera år kanske?

Svin som du som är störande och spelar fittig musik och har en massa fyllskallar som gäster är det värsta som finns att ha som granne. Mitt hem är min borg och där ska det vara lungt tyst och fridfullt.
Citera
2013-08-25, 21:12
Medlem
sjpatriks avatar
Hur ska man hantera en granne som grillar på balkongen fast det inte är tillåtet? Har heller inte lust att gå och säga till dem då jag är lite skraj.
Citera
2013-08-25, 21:17
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Hur ska man hantera en granne som grillar på balkongen fast det inte är tillåtet? Har heller inte lust att gå och säga till dem då jag är lite skraj.

Prata med bostadsrättsföreningen alternativt hyresvärden så de kan utöva påtryckningar mot den som grillar sedan kan du posta en kopia på ordningsreglerna i deras brevlåda där det framgår att grillning ej är tillåtet om du inte vill prata med dem direkt.
Citera
2013-08-26, 00:10
Medlem
Citat:
Hej,

Jag har fått en skriftlig varning av min BRF med hot om att de kan tvingas säga upp mig som bostadsrättshavare om störningarna inte omedelbart upphör.

Störningar som åsyftas är 3 efterfester jag har haft på 2 år. Högljudda sådana men är man förbjuden enligt lag att ha fest eller?

Jag anser att man skäligen bör tåla 3 fester på 2 år.

Vad säger praxis? Är det inte enormt svårt att tvinga en bostadsrättsinnehavare att sälja sin lgh? jag har aldrig hört talas om det.

Du får aldrig störa din grannar överdrivet mycket dvs det som inte hör vanligt leverne till. Det råder mycket stor förvirring om det här. Folk tror man får spela musik hur som helst till klockan 22:00 eller att man får spela hög musik bara för att det är helg.
Dock så brukar normalt folk skita ifall en annars skötsam granne har en fest 1 gång om året, men ta det inte för givet.
Citera
2013-08-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Inte med kolgrill hoppas jag? Fullständigt livsfarligt då du inte hostar eller luktar dig till kolmonoxiden som kommer in i din lägenhet. Även fast du inte kvävs på fläcken kan syrebristen orsaka hjärtfel och hjärnskada. Om det grillas med kolgrill under din balkong säg till eller ring polis eller brandkår!
Citera
2013-08-26, 00:21
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axet
Det har inte gått upp för dig att du faktiskt har fel och att brf har rätt?
Att du kanske ska ändra ditt beteende?
Gör det och be om ursäkt för ditt störda beteende, enklare lösning än juridiska proccesser i flera år kanske?

Svin som du som är störande och spelar fittig musik och har en massa fyllskallar som gäster är det värsta som finns att ha som granne. Mitt hem är min borg och där ska det vara lungt tyst och fridfullt.

Tur att surfittor som du är i minoritet, skulle ni vara fler skulle ingen vilja bo i lägenhet. Klarar du inte av att höra dina grannar får du flytta ut på landet.

Och jag har inte fel ditt jävla yxskaft. Länka mig en dom där en lägenhet har förverkats på grund av 3 fester på 2 år.
Citera
2013-08-26, 11:56
Medlem
Citat:
Tur att surfittor som du är i minoritet, skulle ni vara fler skulle ingen vilja bo i lägenhet. Klarar du inte av att höra dina grannar får du flytta ut på landet.

Och jag har inte fel ditt jävla yxskaft. Länka mig en dom där en lägenhet har förverkats på grund av 3 fester på 2 år.

Att det ska vara så djävla svårt att förstå, du får aldrig störa dina grannar, oavsett tid på dygnet.
Jag klarar av att höra mina grannar, omdet är normala ljud som förekommer i flerfamiljshus dvs dörrar som stängs, lekande barn, verktygsljud pga renovering etc.
Däremot fyllskallar som tror att supafester med musik på hög nivå kl 2 på natten, spring itrappen gormande på gården osv. Är normalt beteende och något man ska stå ut med för att man bor i lägenhet
Såna står jag och många med mig inte ut med.
Snarare såna som ska flytta ut på landet där de inte stör någon....
Citera
2013-08-26, 12:27
Medlem
Granne klagar på i stort sett ingenting, vad kan han göra?

Hej!

Har ganska nyligen köpt en lägenhet (Bostadsrätt) i en bra förening, Problemet är att jag har en granne som klagar på nästan allt, I reglerna står det att det skall vara tyst och lugnt efter 23 på kvällarna. Det började efter bara tre veckor efter jag fått tillträde till lägenheten då jag skulle börja renovera. Efter som jag ville bli klar så fort som möjligt va jag där i stort sett varje dag från 16 efter jobbet till 22 på kvällarna! En kväll vid 21:30 när jag står och skjuter upp inner-tak med en relativt tyst dyckertpistol står plötslig en helt främmande man i min lägenhet, Utan att presentera sig säger han "-Jaha så var det dags att lägga ner med detta och gå hem" Han säger även att det är "hans regler" som gäller i detta hus (Med väldigt dålig attityd). Det var första gången jag träffade honom.

Nu till saken, I helgen hade jag en liten förfest där vi var 5 killar som lyssna på musik och drack lite öl, Kl 23:07 dvs 7min efter att det skall vara tyst gick vi ner från min lägenhet, på vägen ner möter jag denna gubbe som säger att en "anmälan" nu är gjort och att jag kommer få betala böter.. jag vet med 99% att det bara va skitsnack för det är inte riktigt så det går till när man ska få en sådan anmälan att gå igenom.

Min fråga är nu... Vad kan han göra? Vad kan jag göra? Eller är det bara att säga -jaja lilla du det blir nog bra och strunta i honom?
Citera
2013-08-26, 12:30
Medlem
Slowbros avatar
Tja, i framtiden så är det nog bäst att du håller tiderna. Ska det vara tyst så ska det.

Tro mig, det sista du vill är att bli vräckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in