Citat:
Ursprungligen postat av
Entr0pi
Hur vet du att inte punkter existerar i naturen? Har du någon teori som säger det, eller ens några argument för detta?
Självklart har jag det. Det förklarade jag redan innan. Punkter har noll dimensioner (ingen utsträckning) och kan därför inte existera i naturen, bara i fantasin/matematiken. Något som inte har några dimensioner går inte att observera, det är bara en abstrakt idé.
Citat:
Annars kanske du borde lyssna mer på de som faktiskt spenderat sina liv åt att studera just sådana frågor.
Det gör jag redan, men jag lyssnar inte bara på det som är allmänt accepterat inom vetenskapen. Men många vetenskapsmän säger att de är inte nödvändigtvis ute efter sanningen eller verkligheten, utan de försöker bara skapa teorier som gör bra förutsägelser.
Citat:
Om en matematisk teori där elektroner är punkter funkar extremt bra och stämmer med alla experiment, varför ska vi inte tro på att elektroner är punktformade?
För att om en teori fungerar och är matematiskt korrekt och gör förutsägelser innebär inte att den beskriver verkligheten rätt. Matematik och verklighet är två olika saker.
Och sen ja, just det... filmen som jag länkade som bevisade att elektroner inte är punkter är också en bra anledning att inte tro att de är punkter.