2013-08-20, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psilosydelisk
Okej så de ser inte exakt likadana ut men är det ingen som tycker att de påminner om varandra, iaf lite?

Varsågod - http://www.youtube.com/watch?v=357_DHp3Nys
Citera
2013-08-20, 14:33
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
ja det är ju varför mönstrena uppstår jag vill veta men först måste man ju identifiera dem eller hur?
Fast det har vi ju gjort i individuella fall sedan länge.
Citera
2013-08-20, 15:38
Medlem
Citat:
jaha hur vet man hur de ser ut "på riktigt" då? finns det bilder eller så?

bara beskrivningen med text av hur de ser ut tycker jag fortfarande är sjukt likt..
de bästa bilderna av atomer ser ut som suddiga bollar: http://www.youtube.com/watch?v=oSCX78-8-q0

men ja, de kanske är lite som solsystem, förutom att eftersom de är väldigt små så rullar elektronerna väldigt fort runt atomkärnan, så de ser ut som bollar, för att vi kan inte se de individuella elektronerna för att de går för fort.

om man filmade ett solsystem i googol år och snabbade upp det skulle det kanske se ut som en boll också.
Senast redigerad av elsydeon 2013-08-20 kl. 15:45.
Citera
2013-08-20, 20:35
Medlem
hmm jävligt intressant har faktiskt nyligen tänkt på detta..det spelar ingen roll hur lika eller olika de ser ut på bild. Till strukturen är dom identiska..En stor kärna som har dragit till sig objekt och som går i omloppsbana...vi är bara en miniatyr av oss själva. holographic universe motherfuckers..
Citera
2013-08-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
de bästa bilderna av atomer ser ut som suddiga bollar: http://www.youtube.com/watch?v=oSCX78-8-q0

men ja, de kanske är lite som solsystem, förutom att eftersom de är väldigt små så rullar elektronerna väldigt fort runt atomkärnan, så de ser ut som bollar, för att vi kan inte se de individuella elektronerna för att de går för fort.

Elektronerna "rullar" inte runt atomkärnan! De är inte små kulor. Att vi inte kan se dem beror inte på att de de går för fort. Om och när vi "ser" en elektron beror på sannolikheten för att vi ska "se" den
Citera
2013-08-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Elektronerna "rullar" inte runt atomkärnan!
vad gör dom då?

Citat:
De är inte små kulor.
vad är dom då, om inte små elektricitetsbollar? kuber eller?

Citat:
Att vi inte kan se dem beror inte på att de de går för fort. Om och när vi "ser" en elektron beror på sannolikheten för att vi ska "se" den
jo, det beror faktiskt på att de går för fort, som man inte har kunnat fotagrafera dom:

"Previously it was impossible to photograph electrons because of their extreme speediness, so scientists had to rely on more indirect methods."

källa: http://www.nbcnews.com/id/23336318/ns/technology_and_science-science/t/electron-filmed-motion-first-time/#.UhO_EJJM-Sw

där kan du också se en suddig film av en elektron, som bevisar att det är en boll.
Senast redigerad av elsydeon 2013-08-20 kl. 21:31.
Citera
2013-08-21, 10:46
Medlem
Citat:
vad gör dom då?

vad är dom då, om inte små elektricitetsbollar? kuber eller?

jo, det beror faktiskt på att de går för fort, som man inte har kunnat fotagrafera dom:

"Previously it was impossible to photograph electrons because of their extreme speediness, so scientists had to rely on more indirect methods."

källa: http://www.nbcnews.com/id/23336318/ns/technology_and_science-science/t/electron-filmed-motion-first-time/#.UhO_EJJM-Sw

där kan du också se en suddig film av en elektron, som bevisar att det är en boll.

Elektroner är punktformiga utan utsträckning och "rörelsen" är en förändring av elektronens vågfunktionen, så ok jag ger mig man kan se den som en rörelse
Citera
2013-08-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Elektroner är punktformiga utan utsträckning och "rörelsen" är en förändring av elektronens vågfunktionen, så ok jag ger mig man kan se den som en rörelse
du borde inte blint lita på allt du hör vetenskapsmän säga. det leder bara till förvirring och absurda slutsatser, för att vetenskapsmän blandar in matematik i verkligheten, som om matematik vore verklighet. det finns inga "punkter" (noll dimensioner) i naturen, bara i matematiken, så elektroner kan inte vara "punktformiga". om något inte har en utsträckning så existerar det inte i verkligheten. den bästa bilden vi har av en elektron är filmen jag länkade till tidigare, och det är definitivt ingen "punkt".
Citera
2013-08-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perlanovic
hmm jävligt intressant har faktiskt nyligen tänkt på detta..det spelar ingen roll hur lika eller olika de ser ut på bild. Till strukturen är dom identiska..En stor kärna som har dragit till sig objekt och som går i omloppsbana...vi är bara en miniatyr av oss själva. holographic universe motherfuckers..
Holografi har ju dock ingenting alls med detta att göra, det du pratar om är mer fraktal-struktur. Holografi är när något låg-dimensionellt ser ut/beter sig som något högre dimensionellt (vilket ju är vad som händer i ett hologram).

Och att olika system i naturen är klotformade är inte så särdeles konstigt, så fort man har en kraft som bara beror på avståndet och inte riktningen, vilket ju både gravitationen och elektromagnetismen gör, så kommer systemen styrda av den kraften att bli ungefärligt klotformade (eller iaf. rotationssymmetriska i någon mån, som folk pekat ut är knappast elektronmolnen runt atomkärnan klotformade i allmänhet).
Citat:
du borde inte blint lita på allt du hör vetenskapsmän säga. det leder bara till förvirring och absurda slutsatser, för att vetenskapsmän blandar in matematik i verkligheten, som om matematik vore verklighet. det finns inga "punkter" (noll dimensioner) i naturen, bara i matematiken, så elektroner kan inte vara "punktformiga". om något inte har en utsträckning så existerar det inte i verkligheten. den bästa bilden vi har av en elektron är filmen jag länkade till tidigare, och det är definitivt ingen "punkt".
Hur vet du att inte punkter existerar i naturen? Har du någon teori som säger det, eller ens några argument för detta? Annars kanske du borde lyssna mer på de som faktiskt spenderat sina liv åt att studera just sådana frågor. Om en matematisk teori där elektroner är punkter funkar extremt bra och stämmer med alla experiment, varför ska vi inte tro på att elektroner är punktformade?
Citera
2013-08-21, 11:58
Medlem
Skunksyras avatar
Och universum ser ut som en hjärncell.
Citera
2013-08-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Hur vet du att inte punkter existerar i naturen? Har du någon teori som säger det, eller ens några argument för detta?
Självklart har jag det. Det förklarade jag redan innan. Punkter har noll dimensioner (ingen utsträckning) och kan därför inte existera i naturen, bara i fantasin/matematiken. Något som inte har några dimensioner går inte att observera, det är bara en abstrakt idé.

Citat:
Annars kanske du borde lyssna mer på de som faktiskt spenderat sina liv åt att studera just sådana frågor.
Det gör jag redan, men jag lyssnar inte bara på det som är allmänt accepterat inom vetenskapen. Men många vetenskapsmän säger att de är inte nödvändigtvis ute efter sanningen eller verkligheten, utan de försöker bara skapa teorier som gör bra förutsägelser.

Citat:
Om en matematisk teori där elektroner är punkter funkar extremt bra och stämmer med alla experiment, varför ska vi inte tro på att elektroner är punktformade?
För att om en teori fungerar och är matematiskt korrekt och gör förutsägelser innebär inte att den beskriver verkligheten rätt. Matematik och verklighet är två olika saker.

Och sen ja, just det... filmen som jag länkade som bevisade att elektroner inte är punkter är också en bra anledning att inte tro att de är punkter.
Senast redigerad av elsydeon 2013-08-21 kl. 13:02.
Citera
2013-08-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunksyra
Och universum ser ut som en hjärncell.
Ja, det är guds hjärna. Det är därför universum har så hög intelligens att den kan skapa björnar, människor, ekorrar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in