Citat:
Ursprungligen postat av
Rainbowmojo
Svårt att svara på. Jag skulle nog plugga upp snittet, men det kanske är för att jag har det så lätt för mig i skolan... Hinner du inte till nästa år är det inte hela världen då du kan söka igen nästa år. Det är då enligt mig bättre att lägga ner ett extra år på att komma in på den utbildningen man verkligen vill läsa istället för att ta någon "Plan B"-utbildning.
Prövningar kostar 500kr styck och jag räknar inte med att du måste införskaffa böcker själv, dessutom så måste du göra mer än ett x antal stycken prövningar á 100 poäng kurs för att komma upp i det snittet så fort som möjligt eller så väljer du att göra fler prövningar á 50 poäng kurs vilket kommer ta längre tid att utföra, dessutom ska de vara högre än ditt redan satta betyg, idealt ska det vara mvg.
Sen så kanske du redan har betyg i det ämnet låt säga vg då inser du att från vg till mvg inte kommer höja 0.4 i merit per 100 poäng mvg kurs, utan mindre, vilket resulterar i att du gör fler prövningar allt beror på hur ditt betyg ser ut, vilka kurser du har g,vg,mvg i eller i det nya systemet a,b,c etc.
Visst gymnasie kurser är lätta att ta sig igenom speciellt om man är hungrig och motiverad att få det önskade snittet men det garanterar inte alltid att man klarar kursen till mvg tex för att uppnå det maximala snittet. Jag vet inte vad andra tycker men själv vet jag att de flesta som anordnar prövningar referera till böcker som man ska plugga till kurserna, fast när man gör provet så visar det sig att provet behandlar en helt annan bok, och ifall du ska klaga så motiverar dem " att det handlar om samma sak/kurs så det spelar ingen roll vilken bok man använder" men tro mig det gör det. Prövningar skiljer sig markant för varje lärosätt trots att de behandlar samma ämnen. Vissa böcker tar med något till provet som andra inte gör.
Detta kommer från en som gjort personligen 11 prövningar.
Jag gick ut gymnasiet år 2010 och precis som du med 16.5-17 i snitt i det gamla betygssystemet. Utbildningsprogrammet som jag velat studera kräver dock 20> i snitt. Mitt problem var aldrig att jag var dålig i skolan utan jag hade ingen aning om hur gymnasie betygen sattes, fick reda på det i slutet av 2:an, därefter blev mitt betyg exponentiellt.
Idag har jag 19 något i snitt och är i BII Och mitt betyg räcker inte till. Högskoleprovet har jag gjort minst 6 ggr och har 1.45 som mest, jag anser att detta är det snabbaste och billigaste och även bästa sättet att komma in på attraktiva utbildningar.
När man är i BII så är man i kompletteringsgruppen vilket betyder att det finns färre platser att bråka om, eftersom de som inte kompletterat sitt betyg har företräde jämfört med de som har.
Ibland så önskar man att komvux var som innan, då vem som helst kunde läsa upp sitt betyg på komvux. Men politikerna ändrade det främst för att spara på pengar, och dels för att det var många som valde att läsa upp sitt betyg och då fanns det inte platser för nya gymnasie studenter. Det sistnämnda kan jag helt fullt förstå, men när det gäller att spara på pengar så överdriver de.
Om man ser idag så tjänar "skolan" på eleverna.
1: Prövningar kostar pengar
2: högskoleprovet kostar pengar
3: rikskapitalbolag spelar med skolsystemet och startar egna gymnasieskolor
Men jag har en lösning på problemet.
1:
Gör en digitaliserat komvux:
- Det finns plats för alla
- Man kan plugga när man vill
- Det finns upplagda videokurser+forum+pdf böcker som man lånar online
- Det finns självrättade tester precis som på trafikskolan så slumpas uppgifterna.
Läs om scott young mit challenge.
Det går absolut inte att fuska samt behöver man ingen lärare i närheten, vilket gör att staten kan spara pengar. Dessutom bör staten inte tillåta giriga rika folk starta skolverksamheter, you can't trust does hoes. Ett litet fel och vips skolan är i konkurs.
Nu blev detta ett långt inlägg, men jag tycker att det är värt att rensa min själv ifrån denna smärta.
Alla borde få en gedigen andra chans utan att det finns någon catch.