2013-08-20, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Vad betyder det matematiska tecknet = med / igenom?
Är inte lika med.
Citera
2013-08-20, 03:23
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Är inte lika med.

Betyder x=/0 enbart att x är inte lika med 0?
Citera
2013-08-20, 03:51
Medlem
eradicos avatar
Citat:

Om du menar skilt från noll så svar ja.
x = 0 (x är lika med noll)
x ≠ 0 (x är vilket tal som helst utom noll)
x > 0 (x är större än noll)
x < 0 (x är mindre än noll)
x ≧ 0 (x är större än eller lika med noll)
x ≤ 0 (x är mindre än eller lika med noll)

Det här är sex extremt viktiga operatorer som kommer att komma på hp.
Lägg även märke till att vissa operatorer kan kombineras:
0 < x< 2 innebär att x är ett tal som ligger mellan 0 eller två.
0 ≤ x ≤ 3 innebär att x är ett tal som är större eller lika med 0 men mindre eller lika med tre.
Senast redigerad av eradico 2013-08-20 kl. 03:57.
Citera
2013-08-20, 03:51
Avslutad
Citat:
Ja, x=/=0 betyder att x är en variabel som inte är 0.
Citera
2013-08-20, 06:30
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelover
Jag tänker börja läsa The Economist varje dag(en artikel per dag t.ex) men eftersom min Engelska är dålig så måste jag slå upp väldigt många ord. Brukar också glömma bort de efter ett tag. Hur gör ni när ni inte förstår något ord?
Svenska nyheter i tidningen brukar tas upp på nyheterna på tv dvs om man inte förstår en sak lär man sig det på tv och vise versa.

Borde finnas något likvärt på engelska / Usa.
Ex Saltad nota (boken) stod i DN, sen var det en intervju i morgon fyran och sen på kvällsnyheterna.

Så titta på CNN och BBC också.
Citera
2013-08-20, 10:17
Medlem
SweOs avatar
Hej allesammans!

Nu har jag semester och har tid att försöka traggla mig igenom Matte A samt B.
Här är tre uppgifter jag inte begriper mig på alls.

http://imgur.com/M0wfYTP

En annan fråga: det är väl vitalt att man kan/har läst/gått igenom Matte A samt B för att ens klara de första uppgifterna på ett prov. Prövade för ett par månader sedan göra ett gammalt prov via Matteboken.se men förstod inte ens första uppgiften..
Citera
2013-08-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweO
Hej allesammans!

Nu har jag semester och har tid att försöka traggla mig igenom Matte A samt B.
Här är tre uppgifter jag inte begriper mig på alls.

http://imgur.com/M0wfYTP

En annan fråga: det är väl vitalt att man kan/har läst/gått igenom Matte A samt B för att ens klara de första uppgifterna på ett prov. Prövade för ett par månader sedan göra ett gammalt prov via Matteboken.se men förstod inte ens första uppgiften..

A: Den spetsiga vinkeln har vinkeln X. Vinklarna i basen är var och en dubbelt så stor, alltså har de vinkeln 2x. Tillsammans har vi alltså vinklarna 2x+2x+x = 5x. I en triangel är den totala vinkelsumman alltid 180 grader. Alltså: 5x = 180. Lös ut X: 180/5 =36. Då är den spetsiga vinkeln 36 grader, och de två i basen är 72 grader styck.

B: Vinkel A är 2x, vinkel B är 3x och vinkel C är 3x+4. Tillsammans ska de bli 180. 2x+3x+3x+4=180 då får vi att 8x=176 176/8=22

X är alltså 22. Då är vinkel A 44, B 66 och C 70

C: a/70

b/ I den stora triangeln är det 180 totalt, och den översta vinkeln är 40. Det betyder att vinklarna i basen tillsammans är 140. Eftersom de är "delade" precis på mitten (Du ser att båda sidorna är markerade med x eller y, alltså att det är precis på mitten). 140/2 =70. Om dessa tillsammans blir 70 så måste V vara 110 för att det tillsammans ska bli 180.
Citera
2013-08-20, 11:19
Medlem
TovesTrolls avatar
Jag kan inte anmäla mig. Jag vill betala med kort och kommer förbi både kortbetalningen och det extra lösenord som min bank har, men efter det står det:
Citat:
Anmälan till högskoleprovet

Betala din anmälan till högskoleprovet

Betalningen kunde inte genomföras.

Felmeddelande: authentication denied.
Någon som har samma problem?

Kan tillägga att jag inte kan "Spara valda funktionshinder". När jag trycker på den knappen så blinkar den bara till... Man tycker ju att den borde ändras till "ändra valda funktionshinder", som knappen för "lärosäte och provort" gör...
Citera
2013-08-20, 21:01
Medlem
iPhone43s avatar
Hej, jag vet att detta är helt olika från person till person men jag vill bara få en liten uppfattning.
Vad är ''normalt'' att få på högskoleprovet för en normalsmart person som läser Natur?
Citera
2013-08-20, 21:06
Medlem
Genomsnittsresultatet ligger runt 0,9-1,0 så en normalsmart person borde få runt det resultatet. Men mycket på HP handlar inte om smarthet, så det går verkligen inte att förutspå ett resultat innan en person gjort provet åtminstone en gång.
Citera
2013-08-20, 22:14
Medlem
Rainbowmojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasoni
Tack för svaren.
En slutlig fråga som förmodligen är off topic. Beklagar i sådana fall men hoppas du eller någon annan kan svara. Tror du det är mer sannolikt att jag höjer mig på HP till nästa år eller att jag lyckas läsa upp mitt snitt från 16.6 till 19.5 exklusive meritpoäng till samma tidpunkt. Tänkte först fokusera på båda bitarna för att "öka" min chans att komma in på drömutbildningen men jag tror det kommer att ha motsatt effekt och det är istället bättre ifall fokuserar på en av dem. Frågan är vilken?

Jag förstår om det är svårt att svara på min fråga då du/ni inte känner till hur mycket jag är villig att satsa och frågan är så random , men skulle uppskatta om du/ni kommer med förslag på vad du/ni skulle gjort i min situation.
Svårt att svara på. Jag skulle nog plugga upp snittet, men det kanske är för att jag har det så lätt för mig i skolan... Hinner du inte till nästa år är det inte hela världen då du kan söka igen nästa år. Det är då enligt mig bättre att lägga ner ett extra år på att komma in på den utbildningen man verkligen vill läsa istället för att ta någon "Plan B"-utbildning.
Citera
2013-08-20, 22:37
Medlem
Hasonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowmojo
Svårt att svara på. Jag skulle nog plugga upp snittet, men det kanske är för att jag har det så lätt för mig i skolan... Hinner du inte till nästa år är det inte hela världen då du kan söka igen nästa år. Det är då enligt mig bättre att lägga ner ett extra år på att komma in på den utbildningen man verkligen vill läsa istället för att ta någon "Plan B"-utbildning.
Ok, tack för råden, de hjälper verkligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in