2013-08-19, 09:55
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leakiz
Fint med respons, Argh123 och lakritc

lakritc - Jag förstår inte uträkningen. Förmodar att din långsida (28cm) ska vara från "såghus" till "ordenshus"? Inga 28 cm där inte. Vilken strecka är det du syftar på?
Det är långsidan, ja. Jag mätte från Elförrådet till Änkehuset. Man får alltid höfta lite när man håller på med sådana uppgifter. Poängen är ju att göra det så snabbt som möjligt utan att förlora för mycket tid
Citera
2013-08-19, 12:31
Medlem
Dynamit-Gossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Har du råd med det är HPG förmodligen det bästa. Ett gratis alternativ är annars att plöja igenom matematik a grundligt och hitta övningssidor för Gmat test.
Tack för tipset. Hade helt glömt bort att jag hade en HPG-bok hemma men har inte läst den. Har dock börjat läsa den nu!
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
HP online, de är lite för långsamma, men det är för att de ska förklara bevis o lära ut vilket är syftet...
Finns på "tuben" m slingor, alla matte delar (y)
Guld! Tack för tipset!

-DG
Citera
2013-08-19, 12:47
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
En fråga angående grafer som är ritade i samma skala. Jag kan tyvärr inte hitta uppgiften men jag vet att en uppgift av typen:
Vilken av följande grafer visar bäst funktionen y = 3x - 3?
Och sedan har det varit två grafer som varit extremt snarlika (övriga har varit exponentialfunktioner. Här är en bild på mer exakt vad jag menar, även om de här är godtyckligt ritade:
http://oi40.tinypic.com/207xmqo.jpg

Hur ska man komma fram om axlarna inte är graderade? Jag funderar på om man skall mäta avståndet från origo till skärningspunkterna med x och y-axeln.

Även jag vill slå ett slag för dem, riktigt bra sätt att visa på vad man gör fel.

Riktigt taskig uppgift. Men om två vinklar är 45 grader (dvs lika stora) så är det rätt eftersom avstånden är lika långa både som vertikalt och lodrätt.
Men det är ju nästan omöjligt att kunna säga något om det var kommer uppgiften från?
Citera
2013-08-19, 12:57
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Riktigt taskig uppgift. Men om två vinklar är 45 grader (dvs lika stora) så är det rätt eftersom avstånden är lika långa både som vertikalt och lodrätt.
Men det är ju nästan omöjligt att kunna säga något om det var kommer uppgiften från?

båda graferna ser ut att ha skärningspunkten med y axeln vid minus.
Men k värdet för grafen är 3x vilket betyder 1 steg med x axeln och 3 steg med y axeln vilket kommer resultera att grafen växer mer snabbt. räta linjen kommer vara mer lutande uppåt.

tror b grafen har mer mellanrum vid 90 graders vinkeln än vad a har.

Börja alltid från m värdet och lista ut lutningen, så hittar du grafen. Men de två graferna liknar varandra jättemycket.
Citera
2013-08-19, 13:37
Medlem
Hasonis avatar
Hur pluggar man bäst inför den verbala delen?. Antar att man ska läsa böcker både på engelska och svenska. I sådana fall, vilka böcker rekommenderar ni starkt?.

Har drygt 2 månader på mig att plugga till HP och vill använda tiden så effektivt som möjligt.

Edit: Har som mål att nå 1.5-1.6, tror ni att detta är möjligt om man har två tillfällen på sig?. Mitt första och senaste resultat: 0.85.
Senast redigerad av Hasoni 2013-08-19 kl. 14:25.
Citera
2013-08-19, 15:28
Medlem
Rainbowmojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasoni
Hur pluggar man bäst inför den verbala delen?. Antar att man ska läsa böcker både på engelska och svenska. I sådana fall, vilka böcker rekommenderar ni starkt?.

Har drygt 2 månader på mig att plugga till HP och vill använda tiden så effektivt som möjligt.

Edit: Har som mål att nå 1.5-1.6, tror ni att detta är möjligt om man har två tillfällen på sig?. Mitt första och senaste resultat: 0.85.
Ditt mål är inte omöjligt. Men du kan nog inte räkna med att nå det nu i oktober i och med att det är endast 2 månader kvar och ditt senaste resultat var 0.85. Möjligtvis i april... men då måste du nog plugga redigt mycket innan dess.

Edit: Förutom att läsa böcker är det bra att läsa tidningsartiklar och essäer som Under Strecket ur SVD m.m. The Economist är bra för att öva på den engelska biten. Jag tror att gamla högskoleprov är väldigt bra för just den verbala delen. Förutom det bör du nöta en massa ord, morfem och liknande.
Senast redigerad av Rainbowmojo 2013-08-19 kl. 15:33.
Citera
2013-08-19, 15:45
Medlem
eradicos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Stark
båda graferna ser ut att ha skärningspunkten med y axeln vid minus.
Men k värdet för grafen är 3x vilket betyder 1 steg med x axeln och 3 steg med y axeln vilket kommer resultera att grafen växer mer snabbt. räta linjen kommer vara mer lutande uppåt.

tror b grafen har mer mellanrum vid 90 graders vinkeln än vad a har.

Börja alltid från m värdet och lista ut lutningen, så hittar du grafen. Men de två graferna liknar varandra jättemycket.

Jo jag stör mig på uppgiften med. Känns som att det rör sig om två nästan identiska grafer och som att man borde veta något om skalan på axlarna.
Citera
2013-08-19, 15:57
Medlem
Hasonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowmojo
Ditt mål är inte omöjligt. Men du kan nog inte räkna med att nå det nu i oktober i och med att det är endast 2 månader kvar och ditt senaste resultat var 0.85. Möjligtvis i april... men då måste du nog plugga redigt mycket innan dess.

Edit: Förutom att läsa böcker är det bra att läsa tidningsartiklar och essäer som Under Strecket ur SVD m.m. The Economist är bra för att öva på den engelska biten. Jag tror att gamla högskoleprov är väldigt bra för just den verbala delen. Förutom det bör du nöta en massa ord, morfem och liknande.

Tack för svaren.
En slutlig fråga som förmodligen är off topic. Beklagar i sådana fall men hoppas du eller någon annan kan svara. Tror du det är mer sannolikt att jag höjer mig på HP till nästa år eller att jag lyckas läsa upp mitt snitt från 16.6 till 19.5 exklusive meritpoäng till samma tidpunkt. Tänkte först fokusera på båda bitarna för att "öka" min chans att komma in på drömutbildningen men jag tror det kommer att ha motsatt effekt och det är istället bättre ifall fokuserar på en av dem. Frågan är vilken?

Jag förstår om det är svårt att svara på min fråga då du/ni inte känner till hur mycket jag är villig att satsa och frågan är så random , men skulle uppskatta om du/ni kommer med förslag på vad du/ni skulle gjort i min situation.
Senast redigerad av Hasoni 2013-08-19 kl. 16:23.
Citera
2013-08-19, 18:49
Medlem
Jag tänker börja läsa The Economist varje dag(en artikel per dag t.ex) men eftersom min Engelska är dålig så måste jag slå upp väldigt många ord. Brukar också glömma bort de efter ett tag. Hur gör ni när ni inte förstår något ord?
Citera
2013-08-19, 22:55
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Fast det är frågehäftet med två frågor per sida. Dom ser ut såhär:
http://www.studera.nu/download/18.782a298813a88dd0dad80005721/provpass4kvant.pdf
Alltså generöst tilltaget med plats för att du ska kunna rita och skriva. Det finns inte heller någon generell regel som säger att du inte får rita på bänken men det tillhör vanlig hyfs att inte göra det. Papper är mig veterligen förbjudet.

Det är ju 40 uppgifter sammanlagt? Är inte DTK 22 uppgifter? NOG 12?
Citera
2013-08-19, 23:46
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Det är ju 40 uppgifter sammanlagt? Är inte DTK 22 uppgifter? NOG 12?

NOG är 6 och DTK är 12 per provpass. Det här är endast ett provpass.
Citera
2013-08-20, 01:08
Medlem
Impossible.Ms avatar
Vad betyder det matematiska tecknet = med / igenom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in