2013-08-20, 12:59
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är det ju i den förenklade, binära, världen som "sjuklöver" står mot SD.

I den mer nyanserade, mer politiskt komplexa världen torde den här typen av insatser (jag hoppas nu innerligt att inte media under dagen visar Beatrice Ask bakom en slöja) skada de partier och representanter som lånar sig till sådant här.

Det är ju inte glasklart, menar jag, att om Alliansen tar protesterna litet lugnare och mer värdigt, kan upptäcka att ett antal dårpippidrag hos de rödgröna kan vara av godo, för dem. Raka vägen till SD rusar förmodligen ingen demonstrativt slöjbärande rödgrön hur som helst.
Varför hoppas du det? Menar du att det skulle bekräfta att den förenklade, binära världen är den sanna? För om den här typen av insatser skadar de partier som deltar följer väl med logisk nödvändighet att det icke deltagande partiet gynnas.
2013-08-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Vad Torbjörn Sjöström döljer är att resultaten från Novus ickesjälvrekryterade panel
ligger ca 25% högre för SD än telefonundersökningen vid det tillfället i vintras när
Novus glömde censurera.

Torbjörn Sjöström döljer också att Novus vallokalsundersökning kraftigt underskattade SD
med 4,1% mot resultatet 5,7%.

Sifos ickesjälvrekryterade panel gav i juni också ca 25% högre för SD än deras telefonundersökning
enligt presentationen i Almedalen.

Vad som står utom allt tvivel är att SD i telefonundersökningarna historiskt varit kraftigt underskattade i relation till valresultatens facit.

Nätundersökningarna har inte heller strukturellt överskattat SD, trots att de väl varit självrekryterande så länge de funnits. Däremot har de träffat betydligt bättre än telefon. Varför skulle detta vara annorlunda nu?

Sjöström är alltså utifrån dessa iakttagelser ute och cyklar med sin kritik, vilket han väl som yrkesman borde begripa. Alltså är det som agendadrivande, opinionsbildande mediaarbetare hans debattartikel ska ses. Det är inte rationell, statistisk vetenskap som styr hans resonemang, utan irrationellt önsketänkande och opinionsbildande.

Mycket intressant att även nätundersökningarna verkar omviktas lite godtyckligt. Kan man utläsa om "korrigeringsfaktorn" förändrats över tid? Om man s a s hugger till med att SD:s nätaktivism ÖKAR över tid, eller är konstant eller minskande?

Jag tycker förtfarande att SCB:s senaste stora undersökning var mycket intressant: Istället för att hamna långt under nätundersökningarna hade man redovisat ett resultat på 12%, om man bara använt samma viktning som man gjorde strax efter valet 2010 på rådatan, då man hade SD på 6,7% - vilket måste vara rätt nära verkligheten strax efter ett succéval. En liten boost från 5,7% låter mycket realistiskt.

Istället har alltså SCB valt att successivt räkna ned korrekturfaktorn, precis som att det blivit mer avslappat idag att uppge att man är "fascist" till en främling i luren.

Problemet är ju att Sjöström inte riskerar något yrkesmässigt. Han är oprofessionell om man är naiv nog att tro att hans profession är att på ett vetenskapligt sätt avspegla opinionen som den verkligen ser ut. I själva verket har han ju betalt för att BILDA opinion genom siffror som passar uppdragsgivarens politiska agenda.

Går det då att bevisa att vissa institut medvetet fuskar? Ja, faktiskt. Om gapet mellan Novus, Skop eller Sifo och de webbaserade mätningarna plötsligt minskar kort innan valet genom att man plötsligt viktar upp rådatan mer realistiskt, så är det uppenbart att man hela tiden varit medveten om underskattningen och bara vill slippa för pinsamma avvikelser över valdagen.
2013-08-20, 14:14
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Sjöström är alltså utifrån dessa iakttagelser ute och cyklar med sin kritik, vilket han väl som yrkesman borde begripa. Alltså är det som agendadrivande, opinionsbildande mediaarbetare hans debattartikel ska ses. Det är inte rationell, statistisk vetenskap som styr hans resonemang, utan irrationellt önsketänkande och opinionsbildande.

Jag tycker mest han verkar tala utifrån sin position som vd för ett företag som tillämpar telefonintervjuer för att hävda överlägsenhet gentemot webbinstituten.

Att han kastar in SD är mest för att det är så man får skiten publicerat.
2013-08-20, 14:21
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Det är väldigt rimligt att det sker en minskning i av sysselsatta i verksamhet som är utsatt för internationell konkurrens. Det som kostar 800 SEK i timmen i Sverige kan du köpa för 300 SEK i timme i en del europeiska fd öststater. Och för 100 SEK i timmen på en del andra ställen.
Hur ska ett företag överleva om dom ska ligga och betala 800 SEK i timmen. Visst kan det vara en fördel att ha folk i närheten men det väger inte upp sådana skillnader. Så många jobb transfereras till de som säljer arbetstid till mer konkurrenskraftiga priser.

Så visst kommer folk att bli sura när dom får gå ned i standard. Precis som gnällspikarna i Grekland som demonstrerar och gnäller i stället för att sälja sitt arbete till marknadspris.

Och här kan man ju spekulera i vem som kommer att fånga upp det missnöjet. SD kan naturligtvis skylla på invandringen. (S) på de elaka företagen. Osv. Men även utan invandring och med förstatligade företag så är 800 SEK i timmen mer än 100 SEK i timmen. Och det har så många så svårt att fatta.

På nätet kan du på div auktionssiter för jobb upphandla programmeringsjobb till väldigt låga priser. En del kinesiska studenter pysslar med sådan. Och dom gör ett bra jobb, för bra meriter gör att dom kan få bra jobb senare.
Kanske kan vara något för dig, som inte verkar göra något på dagarna.

Exakt och därför har vi ju heller inte något som helst behov av analfabeter som på sin höjd med mycket vägledning kan skala kräftor och rensa batterier på kvicksilver. Det är bättre att vi skickar kräftor och batterier till deras länder.
2013-08-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre
Jag tycker mest han verkar tala utifrån sin position som vd för ett företag som tillämpar telefonintervjuer för att hävda överlägsenhet gentemot webbinstituten.

Men telefonmätningar är ju inte i sig själva sakfrågan. SCB:s senaste kan t ex vara alldeles utmärkt - om man bara låter bli att köra sifferexercisen genom ett åsiktsfilter. Om man inte plötsligt bara ANTAR att en tidigare påvisad omvänd Bradleyeffekt försvinner så har man ju rätt säker mark att stå på och kan då enklare försvara sin metodik.

Hur svårt skulle det vara för telefoninstituten att kalibrera om sina siffror efter "facit" 2010, egentligen? Han kan ju mycket väl ha rätt i att slumpvisa telefonundersökningar har god träffsäkerhet i ALLMÄNHET. Det är bara det att vi lever i ett samhällsklimat där ett specifikt parti är så demoniserat att det finns en hög och bevisad skämsfaktor på kanske 100% (jag tror att SCB 2010 dubblade rådatan för att få realistiska 6,7%).

Att man inte försökt komma tillrätta med den strukturella underskattningen av SD har inte med matematiska svårigheter utan en politisk agenda hos uppdragsgivarna, som Sjöström själv delar. Han vill, liksom Wolodarski, inte nyfiket utröna var opinionen ligger. Han vill STYRA opinionen genom "rätt" siffror. Han vill hjälpa till att skapa BILDEN av att SD ligger under 10% för att "framgång inte ska skapa framgång":
2013-08-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men telefonmätningar är ju inte i sig själva sakfrågan. SCB:s senaste kan t ex vara alldeles utmärkt - om man bara låter bli att köra sifferexercisen genom ett åsiktsfilter. Om man inte plötsligt bara ANTAR att en tidigare påvisad omvänd Bradleyeffekt försvinner så har man ju rätt säker mark att stå på och kan då enklare försvara sin metodik.

Hur svårt skulle det vara för telefoninstituten att kalibrera om sina siffror efter "facit" 2010, egentligen? Han kan ju mycket väl ha rätt i att slumpvisa telefonundersökningar har god träffsäkerhet i ALLMÄNHET. Det är bara det att vi lever i ett samhällsklimat där ett specifikt parti är så demoniserat att det finns en hög och bevisad skämsfaktor på kanske 100% (jag tror att SCB 2010 dubblade rådatan för att få realistiska 6,7%).

Att man inte försökt komma tillrätta med den strukturella underskattningen av SD har inte med matematiska svårigheter utan en politisk agenda hos uppdragsgivarna, som Sjöström själv delar. Han vill, liksom Wolodarski, inte nyfiket utröna var opinionen ligger. Han vill STYRA opinionen genom "rätt" siffror. Han vill hjälpa till att skapa BILDEN av att SD ligger under 10% för att "framgång inte ska skapa framgång":

Du behöver inte övertyga mig om att telefoninstituten beter sig oförklarigt med sina viktningar (eller iallafall SCB - de andra vet vi ju inte).

Men i just det här fallet så tycker jag udden synes riktad mot Novus konkurrenter. Att dra in SD är bara ett sätt att få utrymme på SVT Debatt och ett sätt att tala om för beställarna att "Jag kan leverera siffror som ni vill ha - i vilken fråga som helst".

Det är ju trots allt inte på opinionsundersökningarna som instituten tjänar pengar. Men det finns många andra undersökningsbeställare förutom Wolodarski som vill kunna beställa "rätt" resultat - och detta är lite lättare att leverera som telefoninstitut.
2013-08-20, 14:52
Medlem
Citat:
Du behöver inte övertyga mig om att telefoninstituten beter sig oförklarigt med sina viktningar (eller iallafall SCB - de andra vet vi ju inte).

Men i just det här fallet så tycker jag udden synes riktad mot Novus konkurrenter. Att dra in SD är bara ett sätt att få utrymme på SVT Debatt och ett sätt att tala om för beställarna att "Jag kan leverera siffror som ni vill ha - i vilken fråga som helst".

Det är ju trots allt inte på opinionsundersökningarna som instituten tjänar pengar. Men det finns många andra undersökningsbeställare förutom Wolodarski som vill kunna beställa "rätt" resultat - och detta är lite lättare att leverera som telefoninstitut.

Visst, som gratis annonsutrymme är ju Sjöströms artikel utmärkt. "Vi levererar de siffror du vill ha - varje gång".

Men just de institut som är professionella i bemärkelsen att de levererar de siffror uppdragsgivaren vill ha är ju de som vi i denna tråd bör bortse från. Till skillnad från Sjöström och Wolodarski är vi ju nyfikna på hur SD ligger i opinionen i verkligheten.

Det är ett rätt säkert antagande att snittet av nätmätningarna plus den högsta telefonundersökningen ger en bättre bild än alla sju/åtta instituten tillsammans.
2013-08-20, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag postade en tabell tidigare i tråden.
Jag ska se om jag kan hitta den.

Citat:
Sentio, UnitedMinds och YouGov
sep-10 5.7%
jan-11 7.2%
mar-11 6.6%
apr-11 7.1%
maj-11 6.9%
jun-11 7.3%
jul-11 7.0%
aug-11 7.5%
sep-11 6.9%
okt-11 7.1%
nov-11 7.5%
dec-11 7.7%
jan-12 7.8%
feb-12 7.6%
mar-12 7.0%
apr-12 7.0%
maj-12 7.5%
jun-12 7.7%
jul-12 7.8%
aug-12 8.3%
sep-12 8.7%
okt-12 9.8%
nov-12 10.6%
dec-12 10.8%
jan-13 12.2%
feb-13 11.9%
mar-13 11.7%
apr-13 10.8%
maj-13 11.8%

Detta är relevant för diskussionen. Snittet av dessa tre institut prickade alltså valresultatet på decimalen?
2013-08-20, 15:52
Medlem
Citat:

Torbjörn Sjöström vill framställa sig som en förkämpe för vetenskap.
Trots detta är hans "uppsats" bara baserad på ovetenskapligt tyckande utan fakta.
Hans påstående är om att SD är överskattade är felaktiga eller utan referens.
Sjöström vill också ge intryck att institut med webbpaneler som United Minds
använder svaren om partival rakt av.
Sanningen är att United Minds viktar sina resultat för att motverka snedrekrytering.
United Minds ändrade sin metod efter valet 2010 vilket innebär att SD viktas ned kraftigt.
I mars medförde nedviktningen att United Minds sänkte SD med 4,1 procentenheter
från rådata 14,6% till presenterat resultat 10,3%. (inlägg tidigare i tråden).
2013-08-20, 15:57
Medlem
Månsans avatar
Nä, dra på trissor...
"Man har även utlyst 19 augusti som nationella hijabdagen".

Vem sa att inte galenskaperna i samband med -- det sannolikt påhittade -- hucklerycket i Farsta skulle gynna SD. Tvärtom, gissar jag. Sverige blir alltmer helgalet för varje dag.

En nationell huckledag i Sverige bör rimligtvis betyda 2-3% i ökning för SD i september och oktobers väljarbarometrar.
2013-08-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nä, dra på trissor...
"Man har även utlyst 19 augusti som nationella hijabdagen".

Vem sa att inte galenskaperna i samband med -- det sannolikt påhittade -- hucklerycket i Farsta skulle gynna SD. Tvärtom, gissar jag. Sverige blir alltmer helgalet för varje dag.

En nationell huckledag i Sverige bör rimligtvis betyda 2-3% i ökning för SD i september och oktobers väljarbarometrar.
För att ge ytterligare 2-3% till SD behöver de nog utlysa en nationell hijabdag, en niqabdag och en burkadag, samt kräva att kungafamiljen ställer upp på fotografering iförda respektive huvudsvepning. Men visst, en marginell effekt kan det ha, ungefär som pepparkaksgubbe-debaklet, negerbolltjafset och rappande lucian förra julen.
2013-08-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
För att ge ytterligare 2-3% till SD behöver de nog utlysa en nationell hijabdag, en niqabdag och en burkadag, samt kräva att kungafamiljen ställer upp på fotografering iförda respektive huvudsvepning. Men visst, en marginell effekt kan det ha, ungefär som pepparkaksgubbe-debaklet, negerbolltjafset och rappande lucian förra julen.

Apropå...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/rinkebystraket-ska-bli-ny-handelsgata

jag föredrar nog dagens utseende på Rinkebystråket på Bild 2 - men om ni vill fira nationella hijabveckan så finner ni inspiration på de övriga bilderna... märk väl att detta är en idealbild.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in