2013-08-19, 17:33
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOmnipotent
Ok, jag hade fått för mig att det var vanligast att endast en mindre del av malten kom från vete även i veteöl. Vanlig öl innehåller ju ingen vetemalt alls.

Vad är "vanlig öl"?
Vetemalt kan användas i en väldigt stor andel ölsorter.
Citera
2013-08-19, 17:46
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Vad är "vanlig öl"?
LAGER LAGER LAGER SHOUT IT!

vad annars?
Citera
2013-08-19, 17:50
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
LAGER LAGER LAGER SHOUT IT!

vad annars?

Really?

Man kan definitivt använda vetemalt i lager också för den delen.
Citera
2013-08-20, 09:36
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Vad är "vanlig öl"?

Nu är inte jag expert men är inte just definitionen av "veteöl" att vörten till viss del består av veteöl. Vad jag har förstått så är det väldigt svårt att kunna göra en öl med 100% vetemalt.
Citera
2013-08-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Nu är inte jag expert men är inte just definitionen av "veteöl" att vörten till viss del består av veteöl. Vad jag har förstått så är det väldigt svårt att kunna göra en öl med 100% vetemalt.

Nja, egentligen inte. Ett annat krav är att den jäses med veteölsjäst. Ska man vara riktigt petig även bryggs med veteölsmetoder och jäser i ett veteölsjäskar.
Citera
2013-08-20, 12:36
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dweeb
Nja, egentligen inte. Ett annat krav är att den jäses med veteölsjäst. Ska man vara riktigt petig även bryggs med veteölsmetoder och jäser i ett veteölsjäskar.

Vad är "veteölsmetoder" och "veteölsjäskar" och på vilket sätt skiljer sig de från vanliga metoder och jäskar?

Generellt är väl veteöl överjäst men att ett krav på att använda speciell veteölsjäst fanns visste jag faktiskt inte. Vilka har fastställt dessa krav?
Citera
2013-08-20, 17:27
Medlem
Citat:
Vad är "veteölsmetoder" och "veteölsjäskar" och på vilket sätt skiljer sig de från vanliga metoder och jäskar?

Generellt är väl veteöl överjäst men att ett krav på att använda speciell veteölsjäst fanns visste jag faktiskt inte. Vilka har fastställt dessa krav?

Veteölsjäst är en alejäst som ger de karaktäristiska smakerna och dofterna man vanligen förknippar med veteöl. Skumbanan, kryddnejlika osv.

Inte ett krav med veteölskar för att jäsa i, men det är verkligen att rekommendera framför moderna cylinderkoniska jästankar. Såna här talar jag om: http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/c9/b9/c9b961c7662850f4c30bdced4e7b7cb2.JPG?itok=idOftk3f

Bryggmetoder för veteöl är exempelvis rast vid 42-47 grader under mäskningen för att bilda ämnen som under jäsningen ger veteölskaraktär.

Det finns inget organ som reglerar vad som får kallas äkta veteöl eller inte, men pratar du med en tysk bryggare kommer denne antagligen rada upp de här grejerna.
Citera
2013-08-20, 18:06
Medlem
hesons avatar
Citat:
Vad jag har förstått så är det väldigt svårt att kunna göra en öl med 100% vetemalt.
Det finns inga enzymer i vetet men om man tillsätter dem så tror jag det går, jag tror inte att det blir gott dock.
Citera
2013-08-20, 21:56
Medlem
Germanofils avatar
Ikväll blev det en flaska Affligem Dubbel till fotbollen. God belgare, dock inte riktigt i klass med de bästa "Dubbel" som jag druckit.
4/5
Citera
2013-08-21, 08:05
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Veteölsjäst är en alejäst som ger de karaktäristiska smakerna och dofterna man vanligen förknippar med veteöl. Skumbanan, kryddnejlika osv.

Inte ett krav med veteölskar för att jäsa i, men det är verkligen att rekommendera framför moderna cylinderkoniska jästankar. Såna här talar jag om: http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/c9/b9/c9b961c7662850f4c30bdced4e7b7cb2.JPG?itok=idOftk3f

Bryggmetoder för veteöl är exempelvis rast vid 42-47 grader under mäskningen för att bilda ämnen som under jäsningen ger veteölskaraktär.

Det finns inget organ som reglerar vad som får kallas äkta veteöl eller inte, men pratar du med en tysk bryggare kommer denne antagligen rada upp de här grejerna.

Spännande. Vad får du för fördelar med att jäsa i veteöljäskar jämfört med vanliga? Tack för all intressant information!

Citat:
Ursprungligen postat av heson
Det finns inga enzymer i vetet men om man tillsätter dem så tror jag det går, jag tror inte att det blir gott dock.

Okej det är så det ligger till. Som nybliven hembryggare så spanar man ju på lite recept och jag har hittills inte hittat något som bara innehåller vetemalt.
Citera
2013-08-21, 12:19
Medlem
Citat:
Spännande. Vad får du för fördelar med att jäsa i veteöljäskar jämfört med vanliga? Tack för all intressant information!

Okej det är så det ligger till. Som nybliven hembryggare så spanar man ju på lite recept och jag har hittills inte hittat något som bara innehåller vetemalt.

Veteölskar är en tysk variant av jäskar för att jäsa överjäst öl. Nuförtiden används nästan enbart cylinderkoniska jästankar, där höjden är mycket högre och bredden lägre. Både stora bryggerier som har tankar på flera hundratusen till miljoner liter per tank och mikrobryggerier som jäser 1000-15000l i tankarna, har gått över till cylinderkoniska tankar. Såna tankar är mycket lättare att rengöra och arbeta med, samt ta ur jästen som samlas i konen. Och de kan användas både till jäsning, lagring och för att förvara färdig öl. En grej med såna tankar som kan vara kul att veta är att hela grejen med överjäst och underjäst suddas ut när volymen närmar sig 12-15000 liter All öl blir underjäst i sådana tankar pga det hydrostatiska trycket som blir mycket högre.

Dimensioneringen på jästankarna kan påverka smaken ganska mycket. Produktionen av olika sorters estrar och högre alkoholer ökar eller minskar beroende på vad man använder. Esterproduktionen har en tendens att bli mindre i moderna jästankar, medans större mängd DMS stannar kvar i ölet i sådana tankar.

Vill man brygga en väldigt ren öl, som en europeisk lager eller amerikansk lager som Budweiser så är moderna jästankar egentligen det enda alternativet. För alla andra (om man ignorerar andra saker som ekonomiska fördelar med moderna tankar) är öppna eller stängda jäskar med 1:1-förhållande mellan bredd och höjd klart bättre för ölet.
Fast skulle jag köpa tankar skulle det ändå bli moderna cylinderkoniska tankar, eftersom de är så hemskt mycket lättare att jobba med.

Angående vetemalt så innehåller det absolut enzymer och det går att brygga med 100% vetemalt.
Avsilningen blir antagligen problematisk eftersom vetemalt innehåller högre mängd betaglukaner och har mindre mängd skal. Men för hembryggare spelar det mindre roll. Vet faktist inte varför det finns så få 100% vetemaltrecept. Kanske kan vara så enkelt att resultatet blir äckligt.

Långt inlägg. Ligger bakfull på en gräsmatta och ville döda lite tid
Citera
2013-08-21, 12:41
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Långt inlägg. Ligger bakfull på en gräsmatta och ville döda lite tid

Väldigt intressant och definitivt inte för långt! Får man fråga vart du lärt dig allting? Är du bryggare själv? Har du förresten något boktips för den som vill lära sig "allt om öl"?

Har bryggt en APA och en Irish stout hittills men efter att jag gjort min IPA och Ordinary eller Extra special bitter så ska jag försöka mig på en veteöl så det är alltid intressant att lära sig lite bakrund, bryggteknik och fakta kring de olika ölsorterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in