2013-08-20, 09:30
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Hur stor i procent är kontantinsatsen som man måste betala på plats hos Kronofogden egentligen? Den blir väl ganska rejäl i det här fallet

10%.

Lite knepigt nästan när ett så härpass dyrt hus säljs på exekutiv auktion, någon bank-/postväxel kan man ju inte ha med sig eftersom man inte vet vilket belopp den ska ställas ut på, traska omkring med 2+ miljoner kontant känns inte heller som någon riktigt vettig idé och då återstår alltså kortbetalning - men även där måste det ju finnas lite problem i och med att det lär finnas lite spärrar på de flesta kort när man kommer upp i de beloppen.

Fast i såna här speciella fall kanske de löser även den biten på ett speciellt sätt?
Citera
2013-08-20, 11:49
Medlem
Skidaddles avatar
Kul och lite udda hus som låg ute en sväng i våras:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-sirekopinge-svalovs-kommun-sirekopinge-1162-5185868
Citera
2013-08-20, 11:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
10%.

Lite knepigt nästan när ett så härpass dyrt hus säljs på exekutiv auktion, någon bank-/postväxel kan man ju inte ha med sig eftersom man inte vet vilket belopp den ska ställas ut på, traska omkring med 2+ miljoner kontant känns inte heller som någon riktigt vettig idé och då återstår alltså kortbetalning - men även där måste det ju finnas lite problem i och med att det lär finnas lite spärrar på de flesta kort när man kommer upp i de beloppen.

Fast i såna här speciella fall kanske de löser även den biten på ett speciellt sätt?

Bankerna har ju en tjänst för direktbetalning som innebär att man i princip överför pengarna från sitt bankkonto till ett bankgirokonto. Det enda man behöver ha med sig är en mobil och eventuellt koddosa för sin internetbank (om man inte har app för det i mobilen).

betalningsmottagaren kan alltså direkt se att pengarna kommit in på bankgirokontot via mobil eller dator. Vid normal bankgiro syns det först dagen efter men med denna tjänst går det snabbare.

Det är alltså fullt möjligt för Kronofogden att skaffa det systemet vilket skulle förenkla vid sådana större affärer.
Senast redigerad av Megaforce 2013-08-20 kl. 12:00.
Citera
2013-08-20, 11:59
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-sirekopinge-svalovs-kommun-sirekopinge-1162-5185868

Med tanke på insynen så är det ju lite skönt att det var långt till närmaste granne.
Citera
2013-08-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Med tanke på insynen så är det ju lite skönt att det var långt till närmaste granne.

Megafönstret är tydligen i söder. Måste vara kokande hett där inne på sommaren... Älskade verkligen tornrummet som verkar dundermysigt och utsikten är fantastisk men resten var väl inte så jättelockande. Vet inte om de kan få så mycket pengar för något i Svalövs kommun, men det är väl tillräckligt nära Hbg/Lund/Malmö för att locka utbölingar antar jag.

Och jag reagerade på att det bara var absolut max fyra sovrum (om man bygger in allrummet och använder tornrummet som sovrum), men då blir det på tredje våningen genomgångsrum och hur som helst är det öppet till trappan från dem... Verkar inte helt vettigt planerat, man undrar vem målgruppen är.
Senast redigerad av Grillo 2013-08-20 kl. 13:12.
Citera
2013-08-20, 13:22
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Verkar inte helt vettigt planerat, man undrar vem målgruppen är.

Designen känns väldigt "dansk" på nåt sätt. Huset är byggt 1980, och den typen av hus var ganska populär under det postmodernistiska 80-talet. Framförallt det där med vardagsrum i dubbel våningshöjd. Huset är ju fyllt av en hel del kitch och postmodernism, så det skulle inte förvåna mig om det är byggaren som säljer. Det känns mer som ett köpenhamskt townhouse än ett hus på landet, skulle kunna tänka mig att dom flyttade ut på landet för att kunna bygga lite som dom ville för en billig penning.
Citera
2013-08-20, 15:06
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

gillar bordet fäst i taket
Citera
2013-08-20, 15:24
Medlem
Moffins avatar
Citat:

Jag gillar det bortsett från de lila väggarna som dessutom ser ut att vara färg ovanpå någon sorts.. plåt? samt "rostdetaljerna", framförallt staketet på våning två som ser ut som armeringsjärn, usch.

Sedan kan jag inte låta bli att tänka lite på hur skitigt det där enorma fönstret blir efter ett tag och vilket helvete det måste vara att få det rent, samt värmen på sommaren. Mina föräldrar har i sitt hus ett vardagsrum i söderläge där det är ganska många stora fönster (dock inte i närheten av annonsen) och där inne går det knappt att vistas dagtid på sommaren trots persienner.
Citera
2013-08-20, 15:25
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Sedan kan jag inte låta bli att tänka lite på hur skitigt det där enorma fönstret blir efter ett tag och vilket helvete det måste vara att få det rent,

Man får hoppas att det inte finns mycket fiskmåsar i närheten...
Citera
2013-08-20, 15:29
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag gillar det bortsett från de lila väggarna som dessutom ser ut att vara färg ovanpå någon sorts.. plåt? samt "rostdetaljerna", framförallt staketet på våning två som ser ut som armeringsjärn, usch.

Sedan kan jag inte låta bli att tänka lite på hur skitigt det där enorma fönstret blir efter ett tag och vilket helvete det måste vara att få det rent, samt värmen på sommaren. Mina föräldrar har i sitt hus ett vardagsrum i söderläge där det är ganska många stora fönster (dock inte i närheten av annonsen) och där inne går det knappt att vistas dagtid på sommaren trots persienner.

Tror inte det blir så farligt. Det är ju ett väääldigt stort rum som ska värmas upp. Kan hålla med om att det blir varmt om man sitter direkt i solen men tror inte det blir växthus effekt direkt.
Citera
2013-08-20, 15:40
Medlem
B´stards avatar
Kan väl tänkas att det är nåt slags specialfönster som inte släpper igenom så mycket värme, som man använder på höghus för att det inte ska bli helvetiskt varmt högre upp.
Citera
2013-08-20, 16:04
Medlem
Har folk som bor som ovan solglasögon på sig inne om dagarna? Det måste ju vara ett helvete att försöka läsa en bok eller se på tv så länge solen är uppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in