Citat:
Ursprungligen postat av
FacePalme
Första stycket:
Vilken tillit bör man ha till Ebbe och Holmér? På allvar nu? Båda två har ju ett minst sagt tvivelaktigt förflutet redan innan Palmemordet. Lojala till sossarna? Ja, kanske. Men framförallt lojala till det IB som försedde utländska underrättelsetjänster med information om befolkningen.
Andra stycket:
Nej, men det är väl bra att du är säker på att det förhåller sig på ett annat sätt. Även om du stoppar in två "väl", din föreställning där du skriver att du inte kan se det på ett annat sätt och att det är med dessa osäkerheter som du sedan binder OP till det hela och att han hade vetskap om alltsammans.
Försedde IB information till utländska u-tjänster om Sveriges befolkning? Det har jag då aldrig hört förr. Att IB delade med sig underrättelseinformation till andra västländer är ju däremot känt. Ofta handlade det väl om ett slags utbyte av information har jag läst. Sånt som kunde vara bra att veta om kriget skulle bryta ut. Sånt som alla länder gör. Men att IB-Birger skulle ha berättat för t.ex CIA eller Mossad att det bodde en svensk kommunist vid namn August Svensson på Klockargatan i Hägersten är nog knappast troligt nej.
Och varför prata om IB i samband med MOP överhuvudtaget? IB omorganiserades 1982 då bl.a Elmér gick i ålderspension. Vill man prata om svensk u-tjänst i samband med MOP är den korrekta benämningen SSI. För mig är det helt uppenbart att t.ex Boboslacke har ett gammalt horn i sidan till gamla IB, som han använder sig av i debatten runt MOP och inget annat och det är därför avslöjande att han använder benämningen IB och inte SSI. Sedan är det stor humor då "säpokramaren" Boboslacke på inga villkor vill kännas vid att gamle IB-agenten DF jobbade för SÄPO 1986 och inte IB eller SSI. Förre IB-agenten DF jobbade på SÄPO:s kontraspionage och hans chef hette Tore Forsberg. Skulle inte förvåna mig om DF kanske satt i den grå vanen till och med? Han har ju iallfall sagt någon gång att det satt en hög rysk militär inne på biografen Grand mordkvällen. Tänk om det är så att DF kanske var IB:s infokontakt på SÄPO? Isåfall tycks det ju vara som så att militären via DF kanske vill avslöja sanningen bakom MOP 30 år senare, men att SÄPO stretar emot?
Ebbe och Holmér kan säkerligen ha medverkat i en mörkläggning om det rörde sig om nationens intresse. Men därifrån till att ha mer eller mindre medverkat i mordet på MOP är det galaktiska ljusår.
Frånstedt slutade på SÄPO 1978 och övergick till Securitas. Securitas tjänster är till salu för den som kan betala. Jag vet inte vem som har köpt Securitas tjänster eller varför. Jag vet inte varför Frånstedt påstod att Palme ville avsluta samarbetet med USA och istället samarbeta med KGB. Har man det minsta vett så fattar man att Frånstedt mer eller mindre är ute på förbaskat hal is. Det har ju t.o.m IB-avslöjaren Peter Bratt skrivit om.
http://www.fokus.se/2011/11/%C2%BBolof-palme-ville-arbeta-med-cia%C2%AB/
Hela sanningen runt IB-affären tror jag däremot vi inte har fått veta, men det hoppas man ju på att få veta någon vacker dag. Tror kanske t.o.m att den affären ligger och "skvalpar", stör och kan påverka olika grejer och debatter än idag. Personligen gissar jag att IB kanske gjorde en kontrollerad sprängning av en del av sin egen organisation, istället för att låta helheten avslöjas av främmande makt eller kanske av någon svensk "konkurrentfirma"? Ja, kanske det var t.o.m var svenska högerns hemliga "Byrån för Samhällsfrågor" som tryckte på? Den firman har ju vi svenskar faktiskt inte fått veta ett enda jota om. Undrar vilken relation Palme och socialdemokraterna hade till den "firman"?