Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-20, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Rheinhard Gehlens Org , Israelerna är några på väst-sidan som blivit påkomna med att spionera i USA. Britterna och fransmännen har säkert lyssnat en hel del också.

Vad nu detta har för koppling till MOP

Ja det var faktiskt lite frostigt mellan Israelerna och USA vid denna tid pga att israelerna spionerat på hemlig militärutrustning. Spionen som nu är Israelisk medborgare sitter väl fortfarande inlåst! Men för vissa är det rallarsvingar utan kontakt med verkligheten som gäller.
Citera
2013-08-20, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Du säger att du har kunnat knyta en röd Alfasud eller en röd golf till rykten om Brabantligan? Det var ju intressant. Hur då?

Jag mindes inte vem som hade skickat uppgiften om Stäket och jag menade inte att du var ett troll men jag trodde kanske andra tyckte det, eftersom de inte visade något intresse för din intressanta information. Vem lämnade in uppgiften då? Ja, det skrev du ju. UL Torsten Lennström. Vem är det då? UL? Underläkare? Och hur fick du ut den uppgiften? Omnämns den kanske i samband med rättegången mot CP?

Nej, så skrev jag inte. Jag skrev "rykten om Brabantligan", och avsåg då det faktum att dom
brukade använda Golfar och det tips från Belgien som sade att Jean-Claude Davril och kanske Patrick Haemers klivit på ett plan till Stockholm.
Dammegård påstår sig veta mer i den frågan.
Bara så, det var mera en personlig betraktelse om mina gamla lösa trådar och om Stäkettipset kan fogas in nånstans.
UL = uppgiftslämnare
Citera
2013-08-20, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Inlägget (01:53) var adresserat till Grandioso som påpekade syftningsfelet tämligen omgående (02:17 och min korrigering (02:49) borde du ha läst om du varit vaken. Men icke. Får väl placera dig i samma låda som Agrell ..

Professorn i underrättelseanalys i en låda!
Jag vill hemskt gärna att du stoppar mig i samma låda också!
Citera
2013-08-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej jag härleder saker som är väl underbyggda och faktabaserade som stör denne som dock ej har några argument utan som fantiserar, framför personargument och inte drar sig för alla tänkbara forumregelbrott i den kampen. Det handlar ej om Säpo eller den militära sida där personal vandrat emellan utan om skilda traditioner där den gamla IB traditionen ansåg sig inte behöva bry sig om sanning eller senaste tokeriet är att försöka insinuera att vanen skulle vara Säpobemannad utan att presentera minsta bevis. Det är ren desinformationsmetodik.
I varje sakfråga är denne fullständigt avklädd.

Det var faktiskt inte på något sätt så att jag menade att landsförrädarspåret, som du i någon mening argumenterar för i dagsläget, inte skulle vara underbyggt med fakta och i någon mening korrekta uppgifter om organisationerna under denna tidpunkt. Det jag menade var att Landsförrädarspåret har fått stöd och uppbackning från just militär och Säpo - där fd. Säpochefen Frånstedt är en av dem.

Detta stöter på motstånd av IB-sympatisören Tundra. För mig är detta alldeles tydligt.
Sedan har jag varken kunskap eller kännedom för att skilja Frånstedts sanning från lögn. Även om jag får intrycket av att han på det stora hela håller sig till sanningen även om jag är övertygad om att han också bakar in en och annan felaktighet eller ett och annat missförstånd. Om det är för att skydda andra eller för att hålla ryggen fri från andra som kanske kan påstå att han avslöjat dem låter jag vara osagt.
Senast redigerad av FacePalme 2013-08-20 kl. 09:37.
Citera
2013-08-20, 09:54
Medlem
Citat:
GWP skyller också på SÄPO...Och jag tror att Ebbe och Holmér gjorde detsamma. Jag tror kanske inte SÄPO sköt Palme men däremot tror jag att SÄPO klantade sig den där kvällen. Och det visste säkert SSI om. Krigs-IB hade säkerligen bytt namn 1986 om det ens fanns kvar. Sedan kan ju saker, i synnerhet hemliga grejer, användas på olika sätt om man vill uppnå eller "ha" något av den andre. Kanske helt enkelt hålla varandra i schack?

Är du säker på att "Krigs-IB" och IB:s motståndsrörelseplanering (i händelse av invasion) är samma sak?
Det är inte jag. Krigs-IB är väl vad det låter? Man "krigade" väl och krigade lär säkerligen IB ha gjort under kalla kriget tillsammans med marinen och flygvapnet. Jag kan inte föreställa mig annat. Med OP:s vetskap förstås, eftersom OP briefades varje tisdag på Utbildningsdepartementet av Birger Elmér.

Första stycket:
Vilken tillit bör man ha till Ebbe och Holmér? På allvar nu? Båda två har ju ett minst sagt tvivelaktigt förflutet redan innan Palmemordet. Lojala till sossarna? Ja, kanske. Men framförallt lojala till det IB som försedde utländska underrättelsetjänster med information om befolkningen.

Andra stycket:
Nej, men det är väl bra att du är säker på att det förhåller sig på ett annat sätt. Även om du stoppar in två "väl", din föreställning där du skriver att du inte kan se det på ett annat sätt och att det är med dessa osäkerheter som du sedan binder OP till det hela och att han hade vetskap om alltsammans.
Citera
2013-08-20, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FacePalme
Första stycket:
Vilken tillit bör man ha till Ebbe och Holmér? På allvar nu? Båda två har ju ett minst sagt tvivelaktigt förflutet redan innan Palmemordet. Lojala till sossarna? Ja, kanske. Men framförallt lojala till det IB som försedde utländska underrättelsetjänster med information om befolkningen.

Andra stycket:
Nej, men det är väl bra att du är säker på att det förhåller sig på ett annat sätt. Även om du stoppar in två "väl", din föreställning där du skriver att du inte kan se det på ett annat sätt och att det är med dessa osäkerheter som du sedan binder OP till det hela och att han hade vetskap om alltsammans.

Försedde IB information till utländska u-tjänster om Sveriges befolkning? Det har jag då aldrig hört förr. Att IB delade med sig underrättelseinformation till andra västländer är ju däremot känt. Ofta handlade det väl om ett slags utbyte av information har jag läst. Sånt som kunde vara bra att veta om kriget skulle bryta ut. Sånt som alla länder gör. Men att IB-Birger skulle ha berättat för t.ex CIA eller Mossad att det bodde en svensk kommunist vid namn August Svensson på Klockargatan i Hägersten är nog knappast troligt nej.

Och varför prata om IB i samband med MOP överhuvudtaget? IB omorganiserades 1982 då bl.a Elmér gick i ålderspension. Vill man prata om svensk u-tjänst i samband med MOP är den korrekta benämningen SSI. För mig är det helt uppenbart att t.ex Boboslacke har ett gammalt horn i sidan till gamla IB, som han använder sig av i debatten runt MOP och inget annat och det är därför avslöjande att han använder benämningen IB och inte SSI. Sedan är det stor humor då "säpokramaren" Boboslacke på inga villkor vill kännas vid att gamle IB-agenten DF jobbade för SÄPO 1986 och inte IB eller SSI. Förre IB-agenten DF jobbade på SÄPO:s kontraspionage och hans chef hette Tore Forsberg. Skulle inte förvåna mig om DF kanske satt i den grå vanen till och med? Han har ju iallfall sagt någon gång att det satt en hög rysk militär inne på biografen Grand mordkvällen. Tänk om det är så att DF kanske var IB:s infokontakt på SÄPO? Isåfall tycks det ju vara som så att militären via DF kanske vill avslöja sanningen bakom MOP 30 år senare, men att SÄPO stretar emot?

Ebbe och Holmér kan säkerligen ha medverkat i en mörkläggning om det rörde sig om nationens intresse. Men därifrån till att ha mer eller mindre medverkat i mordet på MOP är det galaktiska ljusår.

Frånstedt slutade på SÄPO 1978 och övergick till Securitas. Securitas tjänster är till salu för den som kan betala. Jag vet inte vem som har köpt Securitas tjänster eller varför. Jag vet inte varför Frånstedt påstod att Palme ville avsluta samarbetet med USA och istället samarbeta med KGB. Har man det minsta vett så fattar man att Frånstedt mer eller mindre är ute på förbaskat hal is. Det har ju t.o.m IB-avslöjaren Peter Bratt skrivit om.

http://www.fokus.se/2011/11/%C2%BBolof-palme-ville-arbeta-med-cia%C2%AB/

Hela sanningen runt IB-affären tror jag däremot vi inte har fått veta, men det hoppas man ju på att få veta någon vacker dag. Tror kanske t.o.m att den affären ligger och "skvalpar", stör och kan påverka olika grejer och debatter än idag. Personligen gissar jag att IB kanske gjorde en kontrollerad sprängning av en del av sin egen organisation, istället för att låta helheten avslöjas av främmande makt eller kanske av någon svensk "konkurrentfirma"? Ja, kanske det var t.o.m var svenska högerns hemliga "Byrån för Samhällsfrågor" som tryckte på? Den firman har ju vi svenskar faktiskt inte fått veta ett enda jota om. Undrar vilken relation Palme och socialdemokraterna hade till den "firman"?
Senast redigerad av tundra2000 2013-08-20 kl. 10:34.
Citera
2013-08-20, 10:31
Medlem
Citat:
Försedde IB information till utländska u-tjänster om Sveriges befolkning? Det har jag då aldrig hört förr. Att IB delade med sig underrättelseinformation till andra västländer är ju däremot känt. Ofta handlade det väl om ett slags utbyte av information har jag läst. Sånt som kunde vara bra att veta om kriget skulle bryta ut. Sånt som alla länder gör. Men att IB-Birger skulle ha berättat för t.ex CIA eller Mossad att det bodde en svensk kommunist vid namn August Svensson på Klockargatan i Hägersten är nog knappast troligt nej.

Självklart försedde de inte information på individnivå på det sättet som du beskriver här. Om du inte menar att August Svensson på Klockargatan i Hägersten hade en särskild roll i en särskild organisation eller cell. Du har då aldrig hört det förr men menar samtidigt att man delade med sig av underrättelseinformation till andra västländer - vad tror du den informationen innehöll? Väderleksrapporter och TV-tablåer utan namn eller andra uppgifter?

Citat:
Och varför prata om IB i samband med MOP överhuvudtaget? IB omorganiserades 1982 då bl.a Elmér gick i ålderspension. Vill man prata om svensk u-tjänst i samband med MOP är den korrekta benämningen SSI. För mig är det helt uppenbart att t.ex Boboslacke har ett gammalt horn i sidan till gamla IB, som han använder sig av i debatten runt MOP och inget annat och det är därför avslöjande att han använder benämningen IB och inte SSI. Sedan är det stor humor då "säpokramaren" Boboslacke på inga villkor vill kännas vid att gamle IB-agenten DF jobbade för SÄPO 1986 och inte IB eller SSI. Förre IB-agenten DF jobbade på SÄPO:s kontraspionage och hans chef hette Tore Forsberg. Skulle inte förvåna mig om DF kanske satt i den grå vanen till och med? Han har ju iallfall sagt någon gång att det satt en hög rysk militär inne på biografen Grand mordkvällen. Tänk om det är så att DF kanske var IB:s infokontakt på SÄPO? Isåfall tycks det ju vara som så att militären via DF kanske vill avslöja sanningen bakom MOP 30 år senare, men att SÄPO stretar emot?

Citat:
Ebbe och Holmér kan säkerligen ha medverkat i en mörkläggning om det rörde sig om nationens intresse. Men därifrån till att ha mer eller mindre medverkat i mordet på MOP är det galaktiska ljusår.

Detta har väl ingen påstått? Att de skulle ha medverkat i själva mordet?? Men man kan ju med lätthet konstatera att Holmér medverkat i att skapa förvirring i utredandet av MOP. Och att Ebbe fick resurser att övervaka och avlyssna.

Citat:
Frånstedt slutade på SÄPO 1978 och övergick till Securitas. Securitas tjänster är till salu för den som kan betala. Jag vet inte vem som har köpt Securitas tjänster eller varför. Jag vet inte varför Frånstedt påstod att Palme ville avsluta samarbetet med USA och istället samarbeta med KGB. Har man det minsta vett så fattar man att Frånstedt mer eller mindre är ute på förbaskat hal is. Det har ju t.o.m IB-avslöjaren Peter Bratt skrivit om.

http://www.fokus.se/2011/11/%C2%BBolof-palme-ville-arbeta-med-cia%C2%AB/

Hela sanningen runt IB-affären tror jag däremot vi inte har fått veta, men det hoppas man ju på att få veta någon vacker dag. Tror kanske t.o.m att den affären ligger och "skvalpar", stör och kan påverka olika grejer och debatter än idag.
Citera
2013-08-20, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FacePalme
Självklart försedde de inte information på individnivå på det sättet som du beskriver här. Om du inte menar att August Svensson på Klockargatan i Hägersten hade en särskild roll i en särskild organisation eller cell. Du har då aldrig hört det förr men menar samtidigt att man delade med sig av underrättelseinformation till andra västländer - vad tror du den informationen innehöll? Väderleksrapporter och TV-tablåer utan namn eller andra uppgifter?

Detta har väl ingen påstått? Att de skulle ha medverkat i själva mordet?? Men man kan ju med lätthet konstatera att Holmér medverkat i att skapa förvirring i utredandet av MOP. Och att Ebbe fick resurser att övervaka och avlyssna.

Det är flera härinne som har påstått att Holmér via staybehind var direkt inblandad i mordet. Att Ebbe och Holmér fick förtroendet att utreda MOP tyder på en sak: att de ansågs 100%-igt lojala både mot partiet och landet. På den tiden var ju nästan partiet och landet fortfarande samma sak. Som jag skrev så kan Palme och Ebbe mycket väl ha ägnat sig åt mörkläggning OM det hade legat i nationens intresse. Ebbe &Co ville bl.a avlyssna SÄPO:s PG Näss några år senare. DEN affären var ju också en affär med verklig sprängkraft.

Birger Elmér har själv berättat att han flög ner till bl.a Wiesbaden med radarplotter i fickan. Knappast namnlistor med svenska suspekta kommunister nej. Elmér hade kanske med sig info också om sprillans nya ryska flygplan och hur de såg ut i verkligheten. Sånt som är bra att veta.
Senast redigerad av tundra2000 2013-08-20 kl. 10:47.
Citera
2013-08-20, 10:50
Medlem
Citat:
Det är flera härinne som har påstått att Holmér via staybehind var direkt inblandad i mordet. Att Ebbe och Holmér fick förtroendet att utreda MOP tyder på en sak: att de ansågs 100%-igt lojala både mot partiet och landet. På den tiden var ju nästan partiet och landet fortfarande samma sak. Som jag skrev så kan Palme och Ebbe mycket väl ha ägnat sig åt mörkläggning OM det hade legat i nationens intresse. Ebbe &Co ville bl.a avlyssna SÄPO:s PG Näss några år senare. DEN affären var ju också en affär med verklig sprängkraft.

Via staybehind innebär väl per definition att man inte har direkt inblandning utan endast indirekt inblandning eller är det jag som är för språkligt snäv här?

- Om Holmér hade kopplingar till Stay Behind är ju något som skulle kunna vara relevant. Där ligger bevisbördan på de som hävdar att så skulle vara fallet.

- Om det finns kopplingar mellan Stay Behind och MOP är ju också något som skulle kunna vara relevant. Återigen ligger bevisbördan på de som hävdar att så skulle vara fallet.

Om ovan två påståenden skulle visa sig stämma så skulle det ändå innebära att man hade behövt säkerställa att Holmér i sin tur hade kopplingar till de som också hade kopplingar till de i Stay Behind gällande MOP. Det är ett jävligt långt steg där förklaringen lika gärna hade kunnat vara - förutsatt att ovan uppgifter skulle visa sig stämma - att Holmér inte vill avslöja varken Stay Behind eller hans egna kopplingar dit och att ett säkert sätt att göra det är att lägga en blöt diskhandske över hela utredningen.

Eftersom ingen, hittils i varje fall, lyckats påvisa ovanstående så är jag beredd att köpa din förklaring om att Holmér avsåg att hålla utredningen om MOP dold eftersom man var jävligt skraja för vad som skulle kunna komma fram. För jag har svårt att se att han skulle ha varit så pass dum i huvudet att han gjorde sitt bästa för att utreda MOP om man ser till vad som skedde "officiellt":
Citera
2013-08-20, 10:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det tar jag som en komplimang. Om du skickade färre inlägg som inte upprepade sig så kanske jag skulle orka läsa dessa,

Säg inte det, orken kanske tryter när du ser mina inlägg även om dessa skulle droppa in mer sporadiskt i framtiden. Hoppa gärna över mina postningar om du tröttnat på att läsa min teori om det ek/politiska motivet bakom MOP, det är fullt legitimt, men övertygelsen om att hemlighetsmakeriet och den totala tystnaden från visst håll beror på sosseinblandningen i Palmemordet sitter djupt och misstanken om detta går inte att frigöra sig från. Tror inte någonting skrämmer sossar mer än att detta skulle bli känt och bekräftat för den svenska allmänheten. (S) skulle förmodligen kunna avhandla vad som helst, men inte sosseinblandning i Palmemordet även om den chockartade insikten naturligtvis inte skulle utmynna i lika uppslitande diskussioner som vore fallet för tjugosju år sedan. Men där går gränsen, diskussion om Palmemordet inom (S) är no no - det är tabu.
Citera
2013-08-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Men där går gränsen, diskussion om Palmemordet inom (S) är no no - det är tabu.

Fast det där är ju direkt osant.

Du menar alltså att Kjell Olof Feldt inte var invigd i detta när han kommenterade bröderna Poutiainens bok och föreslog att man skulle gräva djupare i det som då kallades för "polisspåret"?
Citera
2013-08-20, 11:17
Bannlyst
[quote=FacePalme|44863389]Fast det där är ju direkt osant.

Du menar alltså att Kjell Olof Feldt inte var invigd i detta när han kommenterade bröderna Poutiainens bok och föreslog att man skulle gräva djupare i det som då kallades för "polisspåret".

Polisspåret ja...Det har sagts någonstans att polisspåret kan vara ett spår inplanterat av Stasi. Ja, varför inte? På så sätt underminerar man ju i princip svenskt polisväsende och det kan man ju tro att både Stasi och KGB hade tyckt varit mycket bra under kalla kriget, så att de hade fått jobba ostört här hos oss i gamla Svedala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in