Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
13-08-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Polisspåret ja...Det har sagts någonstans att polisspåret kan vara ett spår inplanterat av Stasi. Ja, varför inte? På så sätt underminerar man ju i princip svenskt polisväsende och det kan man ju tro att både Stasi och KGB hade tyckt varit mycket bra under kalla kriget, så att de hade fått jobba ostört här hos oss i gamla Svedala.

Jag förstår att alla som är emot landsförrädarspåret är dina vänner men för egen del tycker jag att det är tröttsamt med en massa hittepå. MBoudine har kört med det där påståendet flera, flera gånger och varje gång så har han blivit motbevisad med samma exempel. Frågan är då: Varför?
Citera
13-08-20, 11:25
Medlem
Citat:
Birger Elmér har själv berättat att han flög ner till bl.a Wiesbaden med radarplotter i fickan. Knappast namnlistor med svenska suspekta kommunister nej. Elmér hade kanske med sig info också om sprillans nya ryska flygplan och hur de såg ut i verkligheten. Sånt som är bra att veta.

Så IB har alltså då aldrig samlat information om kommunister på grund av intresse från utländsk part? Eller som man formulerar det i säkerhetskommisionen gällande IB:
Citat:
Tillkom IB egentligen som ett resultat av att USA krävde ”kommunistfria” industrier som en förutsättning för handel med
känslig försvarsmateriel?
Citera
13-08-20, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FacePalme
Så IB har alltså då aldrig samlat information om kommunister på grund av intresse från utländsk part? Eller som man formulerar det i säkerhetskommisionen gällande IB:

IB hade 5000 svenska namn i sitt register och dessa hade de säkert kartlagt på helt eget bevåg. Inte för att jag tror att Sverige hade några egna spetznazsoldater som hade likviderat dessa personer men självklart ville militären ha koll på vilka som hade kunnat bli Warsawapakten behjälpliga vid en invasion. Allt annat hade ju varit direkt oansvarigt. Svensk militär hade således ett alldeles eget intresse av att hålla koll på eventuella qvislingar naturligtvis och tack och lov för det. SÄPO, som ansvarade för inrikesverksamheten, kom upp i hela 300.000 svenska namn i sitt register. Vad hade SÄPO tänkt göra med alla dem om kriget kom tro?

Här är ett kul och jäkla-rakt-på-sak-inlägg förresten från FB-tråden om Palme och KGB:

" Frånstedt var sur för att Palme inte litade på honom ,och förvägrade han insyn i iB .
Frånstedt placerade spionen Stig bergling på försvarstaben för att övervaka IB.
Vi som vet vad Bergling tog sig för tycker nog att Palme var ganska smart som inte lät frånstedt få ta del av IB:s affärer.Frånstedt var ju också den som vidimerade horornas berättelse i bordellhärvan.
Alla med insikt i dessa affärer, drar ju den klarsynta slutsatsen att Frånstedt försöker att dölja sin inkompetens genom att skyffla skiten mot andra.Palme gjorde en korrekt analys då han beslöt att säpo underf frånstedts ledning inte kunde vafra pålitlig, vilket senare bekräftades, eftersom det var frånstedt som Gav stig Bergeling mandat att övervaka IB.Frånstedt är en rättshaverist som om han vore normalbegåvad hade haft det goda smaken att hålla käften.Frånstedt var Mannen som Gav stig bergling mandat att spionera.Det svider nog i hans själ, men det är vad historieböckerna kommer att skriva, trots hans memoarer och stöd för hororna i bordellhärvan!
Vilket på den tiden var fullt lagligt, att köpa sig ett ligg, moraliskt kan det nog diskuteras.
Jag vill också påpeka att jag är ytterst tveksam till sosseriets egna underättelsetjänst och på inga mått och sympatiserar med dess varande!
Senast redigerad av Moderaten 2011-09-27 kl. 19:36.
Senast redigerad av tundra2000 13-08-20 kl. 11:46.
Citera
13-08-20, 11:51
Medlem
Citat:
Här är ett kul och jäkla-rakt-på-sak-inlägg förresten från FB-tråden om Palme och KGB:

" Frånstedt var sur för att Palme inte litade på honom ,och förvägrade han insyn i iB .
Frånstedt placerade spionen Stig bergling på försvarstaben för att övervaka IB.
Vi som vet vad Bergling tog sig för tycker nog att Palme var ganska smart som inte lät frånstedt få ta del av IB:s affärer.Frånstedt var ju också den som vidimerade horornas berättelse i bordellhärvan.
Alla med insikt i dessa affärer, drar ju den klarsynta slutsatsen att Frånstedt försöker att dölja sin inkompetens genom att skyffla skiten mot andra.Palme gjorde en korrekt analys då han beslöt att säpo underf frånstedts ledning inte kunde vafra pålitlig, vilket senare bekräftades, eftersom det var frånstedt som Gav stig Bergeling mandat att övervaka IB.Frånstedt är en rättshaverist som om han vore normalbegåvad hade haft det goda smaken att hålla käften.Frånstedt var Mannen som Gav stig bergling mandat att spionera.Det svider nog i hans själ, men det är vad historieböckerna kommer att skriva, trots hans memoarer och stöd för hororna i bordellhärvan!
Vilket på den tiden var fullt lagligt, att köpa sig ett ligg, moraliskt kan det nog diskuteras.
Jag vill också påpeka att jag är ytterst tveksam till sosseriets egna underättelsetjänst och på inga mått och sympatiserar med dess varande!

Vem skrev det där lilla inlägget i FB-tråden måntro?
Citera
13-08-20, 11:59
Bannlyst
Citat:
Vem skrev det där lilla inlägget i FB-tråden måntro?

Ja, inte var det jag iallafall. Moderaterna har aldrig någonsin fått mitt röst. Knappast Calle Bildt heller av stavningen att döma. Men en sak är iallafall ganska grumlig: i bordellaffären förekommer uppgifter att WP var inblandad. Att bordellen skulle ha varit lite "polsk", satt under SÄPO.s bevakning just av det skälet och Polen var onekligen det land som ansvarade för spionaget riktat mot Sverige för WP:s räkning. Skulle inte förvåna mig det minsta om WP också var inblandad i något hörn av IB-affären. Att WP var inblandad i Bertil Ströberg-affären 1983 anser jag vara fullständigt klarlagt, men jag undrar faktiskt fortfarande varför SÄPO tycktes gå WP:s ärende i Ströbergfallet.
Citera
13-08-20, 12:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Professorn i underrättelseanalys i en låda!
Jag vill hemskt gärna att du stoppar mig i samma låda också!

Professorstitel imponerar inte på mig. Vare sig det gäller en polisprofessor eller motsvarigheten inom underrättelseanalys ..
Citera
13-08-20, 12:01
Medlem
Realisten73s avatar
Vad gör Palmes mördare idag tror ni? För lever det gör han och han är fortfarande mkt nöjd över sina handlingar och tycker att han gjorde hela världen en stor tjänst !?
Citera
13-08-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ja, inte var det jag iallafall. Moderaterna har aldrig någonsin fått mitt röst. Knappast Calle Bildt heller av stavningen att döma. Men en sak är iallafall ganska grumlig: i bordellaffären förekommer uppgifter att WP var inblandad. Att bordellen skulle ha varit lite "polsk", satt under SÄPO.s bevakning just av det skälet och Polen var onekligen det land som ansvarade för spionaget riktat mot Sverige för WP:s räkning. Skulle inte förvåna mig det minsta om WP också var inblandad i något hörn av IB-affären. Att WP var inblandad i Bertil Ströberg-affären 1983 anser jag vara fullständigt klarlagt, men jag undrar faktiskt fortfarande varför SÄPO tycktes gå WP:s ärende i Ströbergfallet.

Skulle jag aldrig påstå. Tänker mer i termerna av: Med vilken insyn recenserar denne FB-skribent Frånstedts intelligens och med vilken förmåga att bedöma andras intelligens?

Det skrivs mycket tokigt här på FB.
Citera
13-08-20, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Professorstitel imponerar inte på mig. Vare sig det gäller en polisprofessor eller motsvarigheten inom underrättelseanalys ..

Nä, det imponerar inte riktigt på mig heller. Nu vill jag verkligen inte anklaga Agrell för någonting, tvärtom, men om jag jobbade med u-verksamhet skulle jag tycka det vore förnämligt om man kunde påverka historiker så att de skrev underrättelseväsendets historia precis så som man själv vill presentera sig och sin verksamhet. Alla uppgifter Agrell får tillgång till, skulle ju också komma direkt från u-tjänsterna liksom? U-tjänsterna gör ju själva urvalet av det material som Agrell får tillgång till i sin forskning. Det tycker jag allt att man måste beakta trots allt.
Citera
13-08-20, 12:11
Medlem
Citat:
Nä, det imponerar inte riktigt på mig heller. Nu vill jag verkligen inte anklaga Agrell för någonting, tvärtom, men om jag jobbade med u-verksamhet skulle jag tycka det vore förnämligt om man kunde påverka historiker så att de skrev underrättelseväsendets historia precis så som man själv vill presentera sig och sin verksamhet. Alla uppgifter Agrell får tillgång till, skulle ju också komma direkt från u-tjänsterna liksom? U-tjänsterna gör ju själva urvalet av det material som Agrell får tillgång till i sin forskning. Det tycker jag allt att man måste beakta trots allt.

Du vill inte anklaga, men visst kan vi väl säga att du misstänkliggör?

Och skulle man vara del av en sorts u-verksamhet som alldeles uppenbarligen förlorat sitt fotfäste i kampen mot en annan u-verksamhet så skulle man sannolikt göra allt för att misstänkliggöra allting som i olika former kan tänkas komma tillbaka och slå en i huvudet. Eftersom vinnaren skriver historien.
Citera
13-08-20, 12:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Fast det där är ju direkt osant.

Du menar alltså att Kjell Olof Feldt inte var invigd i detta när han kommenterade bröderna Poutiainens bok och föreslog att man skulle gräva djupare i det som då kallades för "polisspåret"?

Pågår en debatt/diskussion om Palmemordet internt inom (S), eller inför öppen ridå, har denna lyckats undgå min kännedom. Må vara att K-O Feldt har föreslagit en utredning av det så kallade "polisspåret" men till vad förpliktar den ? Det "spåret" innehåller varken mordansstiftare eller gärningsman och det tror jag Feldt vet, det är ofarlig mark att borra i.
Senast redigerad av MBoudine 13-08-20 kl. 13:03.
Citera
13-08-20, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Pågår en debatt/diskussion om Palmemordet intern inom (S), eller inför öppen ridå, har denna lyckats undgå min kännedom. Må vara att K-O Feldt har föreslagit en utredning av det så kallade "polisspåret" men till vad förpliktar den ? Det "spåret" innehåller varken mordansstiftare eller gärningsman och det tror jag Feldt vet, det är ofarlig mark att borra i.

Det verkar vara väldigt många sossar som vet med den logiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in