Citat:
Ursprungligen postat av
FacePalme
Så IB har alltså då aldrig samlat information om kommunister på grund av intresse från utländsk part? Eller som man formulerar det i säkerhetskommisionen gällande IB:
IB hade 5000 svenska namn i sitt register och dessa hade de säkert kartlagt på helt eget bevåg. Inte för att jag tror att Sverige hade några egna spetznazsoldater som hade likviderat dessa personer men självklart ville militären ha koll på vilka som hade kunnat bli Warsawapakten behjälpliga vid en invasion. Allt annat hade ju varit direkt oansvarigt. Svensk militär hade således ett alldeles eget intresse av att hålla koll på eventuella qvislingar naturligtvis och tack och lov för det. SÄPO, som ansvarade för inrikesverksamheten, kom upp i hela 300.000 svenska namn i sitt register. Vad hade SÄPO tänkt göra med alla dem om kriget kom tro?
Här är ett kul och jäkla-rakt-på-sak-inlägg förresten från FB-tråden om Palme och KGB:
" Frånstedt var sur för att Palme inte litade på honom ,och förvägrade han insyn i iB .
Frånstedt placerade spionen Stig bergling på försvarstaben för att övervaka IB.
Vi som vet vad Bergling tog sig för tycker nog att Palme var ganska smart som inte lät frånstedt få ta del av IB:s affärer.Frånstedt var ju också den som vidimerade horornas berättelse i bordellhärvan.
Alla med insikt i dessa affärer, drar ju den klarsynta slutsatsen att Frånstedt försöker att dölja sin inkompetens genom att skyffla skiten mot andra.Palme gjorde en korrekt analys då han beslöt att säpo underf frånstedts ledning inte kunde vafra pålitlig, vilket senare bekräftades, eftersom det var frånstedt som Gav stig Bergeling mandat att övervaka IB.Frånstedt är en rättshaverist som om han vore normalbegåvad hade haft det goda smaken att hålla käften.Frånstedt var Mannen som Gav stig bergling mandat att spionera.Det svider nog i hans själ, men det är vad historieböckerna kommer att skriva, trots hans memoarer och stöd för hororna i bordellhärvan!
Vilket på den tiden var fullt lagligt, att köpa sig ett ligg, moraliskt kan det nog diskuteras.
Jag vill också påpeka att jag är ytterst tveksam till sosseriets egna underättelsetjänst och på inga mått och sympatiserar med dess varande!
Senast redigerad av Moderaten 2011-09-27 kl. 19:36.