2013-08-19, 23:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tell ?? Det starkaste detaljen att peka ut Tell torde innebära att Tell är avliden. Ett oavvisligt krav som måste uppfyllas för att peka ut en polis är väl att denne är död och inte kan gå i svaromål ?

Tell lever och frodas som inre befäl.
Citera
2013-08-19, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Nej då, jag är inget troll (vad nu det är). Uppgiften är inlämnad, det vet jag. Sedan har jag sett UL Torsten Lennström nämnas i nåt sammanhang men uppgiften är väl svår att gå vidare med utan dykning vid Stäketbron, men det hade varit intressant att få reda på vilken sorts bil han hade sett.
Det är överkurs helt enkelt, och jag hade inte väntat mig nåt napp i den frågan.

För mig som har varit med från dag 1 finns det några punkter som jag noterat s.a.s i realtid men som aldrig fått ett sammanhang, ävenså den tidiga uppgiften om jakten på den röda Golfen (eller Alfasuden) som fanns redan de första dagarna men som jag först sent kunnat knyta till de belgiska ryktena om Brabantligan. Den blå Passaten finns redan på söndagen eller måndagen, men då kände man inte till det rastande paret vid motorvägspåfarten. Då hade Torstens tips varit hetare.

Allt det här andas en fräschör i mordjakten som verkar ärlig och som härrör från den korta tiden innan Holmér bestämde sig för kurdspåret. Eventuell mörkläggning hade inte fått sin form ännu under några dagar. Här har faktiskt Krantz bok "Ett verkligt drama" en användbar kronologi över den första tiden innan den ensamme galningen blev huvudspår.

Den grå vanen är ju så klart också intressant, Stig Engström sades ju också ha pratat med något fordon med telefon. Om det inte helt enkelt är "Chevamannen" Leif Ljungqvist som avses, men var inte det en flakbil?

Med båda fallen är det ju så att vet man inget vidare så har man inget att skriva, det har vi redan nog av i tråden.

Du säger att du har kunnat knyta en röd Alfasud eller en röd golf till rykten om Brabantligan? Det var ju intressant. Hur då?

Jag mindes inte vem som hade skickat uppgiften om Stäket och jag menade inte att du var ett troll men jag trodde kanske andra tyckte det, eftersom de inte visade något intresse för din intressanta information. Vem lämnade in uppgiften då? Ja, det skrev du ju. UL Torsten Lennström. Vem är det då? UL? Underläkare? Och hur fick du ut den uppgiften? Omnämns den kanske i samband med rättegången mot CP?
Senast redigerad av tundra2000 2013-08-19 kl. 23:54.
Citera
2013-08-20, 00:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nej då, jag är inget troll (vad nu det är). Uppgiften är inlämnad, det vet jag. Sedan har jag sett UL Torsten Lennström nämnas i nåt sammanhang men uppgiften är väl svår att gå vidare med utan dykning vid Stäketbron, men det hade varit intressant att få reda på vilken sorts bil han hade sett.
Det är överkurs helt enkelt, och jag hade inte väntat mig nåt napp i den frågan.

För mig som har varit med från dag 1 finns det några punkter som jag noterat s.a.s i realtid men som aldrig fått ett sammanhang, ävenså den tidiga uppgiften om jakten på den röda Golfen (eller Alfasuden) som fanns redan de första dagarna men som jag först sent kunnat knyta till de belgiska ryktena om Brabantligan. Den blå Passaten finns redan på söndagen eller måndagen, men då kände man inte till det rastande paret vid motorvägspåfarten. Då hade Torstens tips varit hetare.

Allt det här andas en fräschör i mordjakten som verkar ärlig och som härrör från den korta tiden innan Holmér bestämde sig för kurdspåret. Eventuell mörkläggning hade inte fått sin form ännu under några dagar. Här har faktiskt Krantz bok "Ett verkligt drama" en användbar kronologi över den första tiden innan den ensamme galningen blev huvudspår.

Den grå vanen är ju så klart också intressant, Stig Engström sades ju också ha pratat med något fordon med telefon. Om det inte helt enkelt är "Chevamannen" Leif Ljungqvist som avses, men var inte det en flakbil?

Med båda fallen är det ju så att vet man inget vidare så har man inget att skriva, det har vi redan nog av i tråden.
Jo en lastbil, men kanske med kåpa? På vilket sätt kopplades bilarna till Brabantligan?
Citera
2013-08-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så nu ska plötsligt en grå bil bli intressant att ägna sig åt...
Vart har den hållit hus tidigare?

Du är nog lite fixerad vid säkerhetspolisen tycks det minsann...

Och slutligen så visar den där meningen du refererar till inte ett dugg om vederbörandes
oskuld. Han hade kunnat bli en alldeles förträfflig skådespelare och det var synd att han
av egen fri vilja drog sitt eget enda liv ner i fullständiga skiten och inte istället tog
mer fasta på sin medfödda begåvning och satsade seriöst på en skådespelarutbildning.

Moral och heder? Ja, den mannens moral och heder var så fint utvecklad så att han
bland annat nära på slog ihjäl en flickvän för att inte tala om alla dessa andra
som råkade i vägen för det här våldsbenägna psykot.

Grandioso , jag får uppfattningen om att det är den vidriga personen CP som du inte gillar och mest därför vill ha det till att han sköt Palme? CP var ingen ängel direkt men en statsminister är jag tveksam till att han sköt, han var endast en pundare som sysslade med mindre brott.
Citera
2013-08-20, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här yrar du ihop det mer än vanligt. Vilket vittne är det som inte är svensk. Björkman? Eller menar du gärningsmannen? Är han vittne nu?

Med tanke på att du klagar över Agrell gör du inget speciellt slipat intryck för egen del.

Till slut: Jag vill faktiskt också klaga på Agrell. När USA ertappades med att ha smyglyssnat på Europa, så ryckte genast Agrell ut i media och sade att "alla avlyssnar alla". Jag tror faktiskt inte på det påståendet. Jag tror inte att Europa någonsin har placerat några mikrofoner i Vita Huset eller i The Congress Hall.
Citera
2013-08-20, 00:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Här yrar du ihop det mer än vanligt. Vilket vittne är det som inte är svensk. Björkman? Eller menar du gärningsmannen? Är han vittne nu?

Med tanke på att du klagar över Agrell gör du inget speciellt slipat intryck för egen del.

Inlägget (01:53) var adresserat till Grandioso som påpekade syftningsfelet tämligen omgående (02:17 och min korrigering (02:49) borde du ha läst om du varit vaken. Men icke. Får väl placera dig i samma låda som Agrell ..
Citera
2013-08-20, 00:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Till slut: Jag vill faktiskt också klaga på Agrell. När USA ertappades med att ha smyglyssnat på Europa, så ryckte genast Agrell ut i media och sade att "alla avlyssnar alla". Jag tror faktiskt inte på det påståendet. Jag tror inte att Europa någonsin har placerat några mikrofoner i Vita Huset eller i The Congress Hall.

Rheinhard Gehlens Org , Israelerna är några på väst-sidan som blivit påkomna med att spionera i USA. Britterna och fransmännen har säkert lyssnat en hel del också.

Vad nu detta har för koppling till MOP
Citera
2013-08-20, 00:17
Bannlyst
Citat:
Nej tillbaka till, om inte Sveavägen, så i alla fall till E18:

Jag har ett gammalt minne av att vittnet Torsten Lennström vid ett passande klockslag
ser att passagerare i den framförliggande bilen plötsligt kastar ut en revolver när
dom befinner sig mitt på Stäketbron.
Jag råkar veta att Torsten ansåg att det måste vara mordvapnet.
Jag har dock aldrig sett vittnesuppgiften i detta sammanhang eller på itdemokrafi.
Torsten är tyvärr borta nu, är det nån som vet nåt om hur Torstens vittnesmål
behandlats, och vilken sorts bil han kan ha sett. Vore det en blå Passat eller en ljus
Volvo vore det ju värt att ta till protokollet.

Hur råkar du veta det här undrar jag? När, hur och var framträder vittnet Torsten Lennström?
Är det inte lite "boboslackevarning" över att dra fram avlidna vittnen? Hur var det nu han skrev en gång Boboslacke vad det gällde AGAG-spåret? Jo, han skrev: "Låt oss börja med de hädangångna." och jag undrade i mitt stilla sinne: MEN VARFÖR DET? Det finns väl folk som lever?!
Citera
2013-08-20, 00:18
Bannlyst
Citat:
Nej tillbaka till, om inte Sveavägen, så i alla fall till E18:

Jag har ett gammalt minne av att vittnet Torsten Lennström vid ett passande klockslag
ser att passagerare i den framförliggande bilen plötsligt kastar ut en revolver när
dom befinner sig mitt på Stäketbron.
Jag råkar veta att Torsten ansåg att det måste vara mordvapnet.
Jag har dock aldrig sett vittnesuppgiften i detta sammanhang eller på itdemokrafi.
Torsten är tyvärr borta nu, är det nån som vet nåt om hur Torstens vittnesmål
behandlats, och vilken sorts bil han kan ha sett. Vore det en blå Passat eller en ljus
Volvo vore det ju värt att ta till protokollet.

Hur råkar du veta det här undrar jag? När, hur och var framträder vittnet Torsten Lennström?
Är det inte lite "boboslackevarning" att liksom dra fram eller skramla med avlidna vittnen? Hur var det nu han skrev en gång Boboslacke vad det gällde AGAG-spåret? Jo, han skrev: "Låt oss börja med de hädangångna." Och jag undrade i mitt stilla sinne: MEN VARFÖR DET? Det finns väl folk som lever och kan tala för sig?!?
Citera
2013-08-20, 00:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Inlägget (01:53) var adresserat till Grandioso som påpekade syftningsfelet tämligen omgående (02:17 och min korrigering (02:49) borde du ha läst om du varit vaken. Men icke. Får väl placera dig i samma låda som Agrell ..

Det tar jag som en komplimang. Om du skickade färre inlägg som inte upprepade sig så kanske jag skulle orka läsa dessa,
Citera
2013-08-20, 00:26
Bannlyst
Citat:
Rheinhard Gehlens Org , Israelerna är några på väst-sidan som blivit påkomna med att spionera i USA. Britterna och fransmännen har säkert lyssnat en hel del också.

Vad nu detta har för koppling till MOP

Jamen herregud, det är klart som f-n att det vimlar av spioner i USA av alla nationaliteter. Men det var inte det Agrell kommenterade. Jag uppfattadfe att Agrell "förminskade" allvaret i att USA stoppar in mikrofoner i EU:s allra heligaste. Jag har svårt att tro att något land utanför USA:s gränser ens skulle ha kommit på tanken att stoppa ner en mikrofon i en blomvas i Vita huset. Ska kanske kunna vara Kina då då.
Citera
2013-08-20, 00:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000

Kollade lite på Fransmännen
De är ökända för att bedriva industrispionage mot USA. Torskade både när de försökte sig på att använda en svala och när det uppdagades att man buggat både flygplan som USA delegater använde och konferenslokaler.
Agrell vet vad han pratar, läs hans bok venona, visar på vidden av Sovjetspionaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in