2013-08-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Det tror jag inte med tanke på hur sjukt insatta ni är i fallet.
Men oavsett så är det jävligt kul läsning så slugga på ni bara.

Det är ju Sveriges mest intressanta mord naturligtvis, läs på lite och kom med dina funderingar
Citera
2013-08-19, 22:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Jag tyckte jag såg dig också därnere i Saudi? Med huvet i ena handen och den mörka stjärnan Dibah i den andra?
Al-sad-al-dabih? Nej, slaktaren har inte haft någon lycka med mig.

Säg mig, vad är staten enligt dig? Den svenska staten, som inte skulle ha kunnat skydda OPs mördare för vissa syften?
Citera
2013-08-19, 22:39
Bannlyst
Något som jag har funnit mycket besynnerligt i denna tråd är att vissa uppgifter som postas härinne besvaras med total tystnad. Mitt exempel (som jag tänker på) är att någon för några veckor sedan postade ett inlägg som skrev att en revolver/pistol ska ha kastats ut från motorvägsbron vid Stäket mordkvällen och att tiden för denna händelse ska kunna passa ihop med MOP om man har kört bil från Sveavägen via Enköpingsvägen/Järva krog (där ett snabbt bilbyte skedde mordkvällen 10 min efter MOP) och vidare uppöver. DET inlägget tyckte jag lät hur jäkla intressant som helst men ingen annan härinne tydligen. Hur kommer det sig? Tror ni att det var ett troll?

Likaså den grå vanen. Är det INGEN mer än jag som undrar vad det var för bil? Östling, Tell, Perö, Piltz, Avsan har diskuterats till leda men här är plötsligt en grå van som kör upp mot Anders Björkman och frågar vad han har sett. Blir ni inte nyfikna vilka personer som satt i den? Vet ni redan det eller? Tänk om medhjälpare till GM satt i vanen? Eller nått sånt?
Citera
2013-08-19, 22:43
Medlem
En av de saker jag hakat upp mej på, är att de två kulorna som använts vid mordtillfället ska ha blivit funna av privat personer.
En kula ska ha hittats bara en liten bit ifrån själva mordplatsen.
Trots att polisen genomsökt platsen så hittar alltså en privatperson den och även den andra kulan hittas av en privatperson .
Visst, jag förstår att det inte är så lätt att hitta en liten kula i snömodd men ändå.
Ni får gärna rätta mej om jag minns fel eller tänkt fel.
Sedan har jag också i bakhuvudet att innan kulorna skickades iväg för analys blev de av någon konstig anledning rengjorda.
Citera
2013-08-19, 22:46
Medlem
Citat:
Något som jag har funnit mycket besynnerligt i denna tråd är att vissa uppgifter som postas härinne besvaras med total tystnad. Mitt exempel (som jag tänker på) är att någon för några veckor sedan postade ett inlägg som skrev att en revolver/pistol ska ha kastats ut från motorvägsbron vid Stäket mordkvällen och att tiden för denna händelse ska kunna passa ihop med MOP om man har kört bil från Sveavägen via Enköpingsvägen/Järva krog (där ett snabbt bilbyte skedde mordkvällen 10 min efter MOP) och vidare uppöver. DET inlägget tyckte jag lät hur jäkla intressant som helst men ingen annan härinne tydligen. Hur kommer det sig? Tror ni att det var ett troll?

Likaså den grå vanen. Är det INGEN mer än jag som undrar vad det var för bil? Östling, Tell, Perö, Piltz, Avsan har diskuterats till leda men här är plötsligt en grå van som kör upp mot Anders Björkman och frågar vad han har sett. Blir ni inte nyfikna vilka personer som satt i den? Vet ni redan det eller? Tänk om medhjälpare till GM satt i vanen? Eller nått sånt?

Jag kan väl svara för mej då och säga att jag inte vet något om de här sakerna, men jag skulle gärna läsa svar från de som har synpunkter eller någon teori.
Citera
2013-08-19, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Al-sad-al-dabih? Nej, slaktaren har inte haft någon lycka med mig.

Säg mig, vad är staten enligt dig? Den svenska staten, som inte skulle ha kunnat skydda OPs mördare för vissa syften?

Ja du, vad är staten om inte vi? Så finns det ju förstås Jallais "secret state" också. Det kan jag mycket väl tänka mig. Om OP sköts t.ex av ryssar kan jag tänka mig att secret state grep in och tystade ner saken. Eller om NATO/CIA gjorde det. Eller om SÄPO eller SSI sköt Palme. Knappast inte Sydafrika. Inte heller om det handlade om ett "privatmord". Inte heller PKK eller Iran/Irak. Fast kanske de sista ändå...för världsfredens skull?
Citera
2013-08-19, 22:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Jag läste om pistolen som skulle ha kastats vid Stäketbron med visst intresse men har inte placerat den så noga i mitt scenario ännu. Det fanns inget att svara, men hoppas någon dyker och hittar den.

Den gråa skåpbilen tror nog många var den Chevriolet Suburban som Leif Ljungqvist och Jan Andersson satt i.
Citera
2013-08-19, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den spännande måndagsfrågan i Palmetråden

Vem ska ha uttalat orden: "Vore han inte redan skjuten så skulle han skjutas en gång till"?

Svarsalternativ som följer:

1 Victor Gunnarsson
X Mehmet den förfärlige
2 Christer "Hugo" Pettersson

Först rätt svar belönas med en halv bit rå smaskig falukorv och en sliskig men
uppiggande grogg på lika delar Explorer vodka och Baileys likörblask. I belöningen ingår
också, självklart nog, en dagstur till en sliten enrummare i valfri förortsslum och
några timmars festligt och berikande umgänge med traktens sköna original på
obligatoriska parkbänken. Där kan det mycket väl hända att ytterligare starkvaror
kan komma ifråga och pristagaren ifråga får själv avgöra hur mycket som ska konsumeras
i så fall. Eventuell baksmälla ansvaras icke för.

En sån här tävling har nog länge varit efterfrågad.

Om jag svarar rätt så vill jag istället ha en sån där kort grön täckjacka av lågprismodell
som en felaktigt misstänkt, senare frikänd, kändis från TV3 bar under mordkvällen.
Citera
2013-08-19, 22:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Är det ingen som vet om SÄPO använde grå vanar? Jag misstänker att den där grå vanen som körde upp mot AB och frågade honom om vad han hade sett inte var intresserade av ett signalement av GM, utan snarare vad AB såg. Om ni förstår den väsentliga skillnaden? Vem vet, samma "grå van" kanske påverkade Lisbet också att säga som hon gjorde? CP:s ord till henne är oförglömliga: "Om du själv tror på vad du säger så är det okej. Om du inte gör det, så är det inte okej." Med den meningen så visar CP att han helt klart är oskyldig till MOP, för då talade han om ett slags gatans och arbetarens enkla men sjyssta moral.
Så nu ska plötsligt en grå bil bli intressant att ägna sig åt...
Vart har den hållit hus tidigare?

Du är nog lite fixerad vid säkerhetspolisen tycks det minsann...

Och slutligen så visar den där meningen du refererar till inte ett dugg om vederbörandes
oskuld. Han hade kunnat bli en alldeles förträfflig skådespelare och det var synd att han
av egen fri vilja drog sitt eget enda liv ner i fullständiga skiten och inte istället tog
mer fasta på sin medfödda begåvning och satsade seriöst på en skådespelarutbildning.

Moral och heder? Ja, den mannens moral och heder var så fint utvecklad så att han
bland annat nära på slog ihjäl en flickvän för att inte tala om alla dessa andra
som råkade i vägen för det här våldsbenägna psykot.
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-19 kl. 23:26.
Citera
2013-08-19, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så nu ska plötsligt en grå bil bli intressant att ägna sig åt...
Vart har den hållit hus tidigare?

Du är nog lite fixerad vid säkerhetspolisen tycks det minsann...

Och slutligen så visar den där meningen du refererar till inte ett dugg om vederbörandes
oskuld. Han hade kunnat bli en alldeles förträfflig skådespelare och det var synd att han
av egen fri vilja drog sitt eget enda liv ner i fullständiga skiten och inte istället tog
mer fasta på sin medfödda begåvning och satsade seriöst på en skådespelarutbildning.

Moral och heder? Ja, den mannens moral och heder var så fint utvecklad så att han
bland annat nära på slog en ihjäl en flickvän för att inte tala om alla dessa andra
som råkade i vägen för det här våldsbenägna psykot.

Även våldsbenägna psykon med skådistalanger brukar allt kunna ha en slags "allmänmoral" märkligt nog. Fråga kåkfararna. Och CP var nog varken full eller hög heller när han uttalade just de här orden. Men det vet ju inte jag.

Jag har pratat med vansinnestrevliga poliser från SÄPO på 2000-talet (usch, vilket jobbigt jobb de har) men SÄPO som organisation under kalla kriget ställer jag mig mycket frågande och undrande till och där sällar jag mig alltså till både IB-Ebbe och SÄPO-Holmér.

Lite OT men ändå: Finska SÄPO var nerlusat av KGB under kalla kriget, så finska militären rundade visst alltid deras SÄPO som en flytboj. Finska SÄPO gick helt enkelt inte att lita på. Sedan jag läste det har jag alltid undrat hur det var ställt med svenska SÄPO och KGB Om det har jag inget läst.
Senast redigerad av tundra2000 2013-08-19 kl. 23:11.
Citera
2013-08-19, 23:26
Bannlyst
Citat:
?

Nej då, jag är inget troll (vad nu det är). Uppgiften är inlämnad, det vet jag. Sedan har jag sett UL Torsten Lennström nämnas i nåt sammanhang men uppgiften är väl svår att gå vidare med utan dykning vid Stäketbron, men det hade varit intressant att få reda på vilken sorts bil han hade sett.
Det är överkurs helt enkelt, och jag hade inte väntat mig nåt napp i den frågan.

För mig som har varit med från dag 1 finns det några punkter som jag noterat s.a.s i realtid men som aldrig fått ett sammanhang, ävenså den tidiga uppgiften om jakten på den röda Golfen (eller Alfasuden) som fanns redan de första dagarna men som jag först sent kunnat knyta till de belgiska ryktena om Brabantligan. Den blå Passaten finns redan på söndagen eller måndagen, men då kände man inte till det rastande paret vid motorvägspåfarten. Då hade Torstens tips varit hetare.

Allt det här andas en fräschör i mordjakten som verkar ärlig och som härrör från den korta tiden innan Holmér bestämde sig för kurdspåret. Eventuell mörkläggning hade inte fått sin form ännu under några dagar. Här har faktiskt Krantz bok "Ett verkligt drama" en användbar kronologi över den första tiden innan den ensamme galningen blev huvudspår.

Den grå vanen är ju så klart också intressant, Stig Engström sades ju också ha pratat med något fordon med telefon. Om det inte helt enkelt är "Chevamannen" Leif Ljungqvist som avses, men var inte det en flakbil?

Med båda fallen är det ju så att vet man inget vidare så har man inget att skriva, det har vi redan nog av i tråden.
Senast redigerad av Baudolino 2013-08-19 kl. 23:29.
Citera
2013-08-19, 23:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ger inte mycket för Agrells tankar måste jag säga .. Knappast den skarpaste kniven i lådan ..

Fetat: Det enda vittnet som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll är inte svensk och antagligen fullt medveten om att det kvittar om han är sedd på nära håll av Lisbet Palme eftersom hon aldrig kommer att se honom bakom en glasruta i en framtida vittneskonfrontation. Det uteblivna tredje skottet berättar framför allt att Lisbet Palme inte fanns med i mordkontraktet, inte så mycket om vilken kontroll gärningsmannen hade över känslor och situation.

Här yrar du ihop det mer än vanligt. Vilket vittne är det som inte är svensk. Björkman? Eller menar du gärningsmannen? Är han vittne nu?

Med tanke på att du klagar över Agrell gör du inget speciellt slipat intryck för egen del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in