2013-08-19, 03:23
Medlem
Netherworlds avatar
Kan någon tänka sig att rita in där båten landat på land på sjökortet?

http://postimg.org/image/ixtolxpot/
Citera
2013-08-19, 04:38
Medlem
Citat:
totalyawesome skrev: oavsett så tror jag inte att någon får för sig att sätta på auopiloten under de förhållanden som var med mörker och ev. dimma.

Det är ju då autopiloten kommer till sitt rätta.

Om mänskliga ögat tappar referenspunkt så tar det inte lång tid innan
man har tappat orienteringen vare sig man är i luften till sjöss eller på land.

Vad har man då för referenspunkt i en båt i mörker och dimma,, ingen.

Är det någon som åkt skidor i fjällen under snöstorm?

En båt i denna prisklass så är det nog så att det finns autopilot monterad också
tillsammans parallellt med hydraulstyrning.

En modern autopilot fungerar så att den känner av tryck/flöde i rattpumpen.
Så länge ingen rör på ratten är piloten inkopplad mot den kurs den senast
ställdes in mot. Vrider jag på ratten kopplas piloten ur och kopplas in igen
efter att jag släppt ratten mot den nya kursen/bäringen. Man kan ju givetvis
köra via NMEA från GPS:en om den är inkopplad. På de kartplottrar som finns
på marknaden idag så kan man ställa in en riktpinne som visar båtens bäring
och det är efter denna man styr manuellt eller kopplar in piloten mot när
mänskliga ögat inte har någon referenspunkt.

I STDby läge är inte piloten inkopplad alls.

Varför jag spånar i detta är ju att bojen ligger så långt ifrån land.
Om samtliga blivit "medvetslösa" vid smällen mot bojen och ingen autopilot
så hade båten troligtvis havererat/tippat/vält till sjöss eftersom den då börjar
gå i cirklar. De som då satt i båten hade ju då ramlat ur till sjöss.

Ett annat senario är ju att någon person inte slogs "medvetslös" utan i panik
försökt styra den utan att veta hur gasreglage osv. i en båt fungerar.
För det troliga är ju att de som satt i stolarna närmast styr-pulpeten måste
slagit sina huvuden i ordentligt när de smällde in i bojen.

*
Senast redigerad av nattavara 2013-08-19 kl. 04:48.
Citera
2013-08-19, 05:22
Medlem
De som utreder denna tragiska olycka kan ju om det fanns en GPS/kartplotter och
om den inte är totalt sönderslagen skicka i väg den till tillverkaren och få
plotterspåret avläst. Då ser man hur båten rört sig. Kanske passagerarna
hade mobiler/smartphone med inbyggd GPS på sig. Dessa kan man ju också
avläsa hur de rört sig.

*
Citera
2013-08-19, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag tycker vi gör så här istället. Nästa gång du sätter dig i din bil, gör ett experiment och kör enbart med hjälp av gps:en. Du får inte titta på vägen framför dig, du får enbart styra genom input du får genom gps:en. Berätta hur det gick sen...
Erik och mackan har testat. 10min in.
http://www.tv6play.se/play/283902/
Citera
2013-08-19, 06:59
Medlem
Jag är ytligt bekant med de båda grabbarna som var på båten. Bägge är väldigt rutinerade båtmänniskor, med flera SM-titlar i segling. Dessutom bor de i skärgården.

Platsen för olyckan måste passeras när man åker in/ut från Örnsköldsvik, själv har jag åkt där 100-tals gånger, de här killarna har nog rundat udden vid hörnskaten 1000 gånger. Har svårt att tro att någon plotter är inblandad, de som är uppväxta här använder inte ens sjökort. När man kommer med båt från stan och rundar udden vid hörnskaten och sätter kurs mot skommarhamn som är nästa sund att passera ligger bojen mitt i vägen. Den har "alltid" legat där och alla vet att den finns. Att flashbackare börjar ifrågasätta det internationella sjövägssystemet är väldigt infantilt. man får acceptera hur utprickningarna ser ut och fungerar helt enkelt. Jag hoppas att utredningen visar vad som hänt, just nu får vi hoppas att G*bbe repar sig från detta och kan berätta.
Citera
2013-08-19, 07:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det verkar iallafall helt klarlagt att den har kolliderat med bojen, så iden om att den istället kört fel och upp på land utan boj-krock innan kan nog avfärdas:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tre-personer-doda-i-batolycka/

Enligt polisen har fritidsbåten kolliderat med en boj.

– Det finns tydliga skador på bojen och på båten som stämmer överens, säger Tommy Nygren, vakthavande befäl vid polisen i Västernorrland.
Citera
2013-08-19, 07:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Det lär ju vara lätt att avgöra om man kolliderat med bojen , borde finnas färgskrap på både boj och båt.
Med tanke på skadorna på bojen ser jag det som troligast att de träffat bojen head on vilket borde leda till att man trillar omkull och slår sig , efter det kan de mycket väl tappat koncepten och ränt rätt upp på land i 40 knop tar detta inte många sekunder.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151817525019777&set=pb.637239776. -2207520000.1376861038.&type=3&theater
Helt sjuk egentligen, jag vill inte uttala mig om fart eller alkohol men maken till oflyt. Så mycket öppet vatten och kör rakt in i bojen med spetsen av båten. Ibland undrar man om det finns någon högre makt.
Citera
2013-08-19, 08:04
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle

Jag tycker vi gör så här istället. Nästa gång du sätter dig i din bil, gör ett experiment och kör enbart med hjälp av gps:en. Du får inte titta på vägen framför dig, du får enbart styra genom input du får genom gps:en. Berätta hur det gick sen...

Det går liksom inte att jämföra en väg som är 3m bred. Smalaste sundet de passerat ut
med båten till Hörnskatan är ju Bonäset och där är det ca: 300m brett.

Hur var väderförhållandet, dimma? Här där jag bor är det kolmörkt kl. 23.00.
Hur känd man än är i farvattnen så ser man ju inte fyrarna eller andra ljuskällor
man navigerar efter, om det är dimma. Är det kolmörkt men klart väder syns dessa
ljuskällor alldeles utmärkt.

*
Citera
2013-08-19, 08:24
Medlem
mjps avatar
vi åkte förbi vid 2230 och då var det 4 sekm och skiftande månklart,valde att stänga av plottern för den gjorde min nattsyn dålig,och istället körde vi efter vad vi såg och det var bra sikt..
Citera
2013-08-19, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
vi åkte förbi vid 2230 och då var det 4 sekm och skiftande månklart,valde att stänga av plottern för den gjorde min nattsyn dålig,och istället körde vi efter vad vi såg och det var bra sikt..

Vem som helst kan köra, även om sikten 20cm. Handlar bara om fart. Att 16 ögon och 4 vuxna hjärnor inte kunde se och förstå att man skulle köra på en upplyst boj finns bara ett svar på. Alkohol missbruk!
Citera
2013-08-19, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iseeclearly
Vem som helst kan köra, även om sikten 20cm. Handlar bara om fart. Att 16 ögon och 4 vuxna hjärnor inte kunde se och förstå att man skulle köra på en upplyst boj finns bara ett svar på. Alkohol missbruk!

Eller så såg dom helt enkelt FÖR bra eftersom dom tydligen hade 4 ögon vardera.
Citera
2013-08-19, 08:56
Medlem
Citat:
mjp skrev: vi åkte förbi vid 2230 och då var det 4 sekm och skiftande månklart,valde att stänga av plottern för den gjorde min nattsyn dålig,och istället körde vi efter vad vi såg och det var bra sikt..

Ok, såg du om bojens flash-lampa fungerade då?

Dimma kan komma hur snabbt som helst på sjön. Den bara finns där rätt som det är.

*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in