2013-08-19, 09:03
Medlem
Galet skickligt att kunna pricka in och köra på en flytboj i öppet vatten och i becksvart mörker. Eller kan det vara så att det var en lysboj och föraren trodde det var den lysande stugan där hemma han såg på avstånd och därför höll kursen rakt mot bojen? Bara man kör mot ljuset så blir det rätt precis som flugan tänker när den flyger mot det brinnande ljuset för att sedan själv brinna upp.
Citera
2013-08-19, 09:22
Medlem
De hade fest hos Ste*an som bor några stugor bort från oss i Gullvik. Det var ett jäkla drag med hög musik. De smällde av lite smällare vid midnatt och den båten åkte och kom tillbaka ett par gånger under kvällen. Sista gången vi såg att de lämnade land var vid 00.30. Då var det becksvart ute på havet.

Tragik på högsta nivå. Man lider oerhört med alla anhöriga.
Citera
2013-08-19, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Det är ju då autopiloten kommer till sitt rätta.

Om mänskliga ögat tappar referenspunkt så tar det inte lång tid innan
man har tappat orienteringen vare sig man är i luften till sjöss eller på land.

Vad har man då för referenspunkt i en båt i mörker och dimma,, ingen.

Är det någon som åkt skidor i fjällen under snöstorm?

En båt i denna prisklass så är det nog så att det finns autopilot monterad också
tillsammans parallellt med hydraulstyrning.

En modern autopilot fungerar så att den känner av tryck/flöde i rattpumpen.
Så länge ingen rör på ratten är piloten inkopplad mot den kurs den senast
ställdes in mot. Vrider jag på ratten kopplas piloten ur och kopplas in igen
efter att jag släppt ratten mot den nya kursen/bäringen. Man kan ju givetvis
köra via NMEA från GPS:en om den är inkopplad. På de kartplottrar som finns
på marknaden idag så kan man ställa in en riktpinne som visar båtens bäring
och det är efter denna man styr manuellt eller kopplar in piloten mot när
mänskliga ögat inte har någon referenspunkt.

I STDby läge är inte piloten inkopplad alls.

Varför jag spånar i detta är ju att bojen ligger så långt ifrån land.
Om samtliga blivit "medvetslösa" vid smällen mot bojen och ingen autopilot
så hade båten troligtvis havererat/tippat/vält till sjöss eftersom den då börjar
gå i cirklar. De som då satt i båten hade ju då ramlat ur till sjöss.

Ett annat senario är ju att någon person inte slogs "medvetslös" utan i panik
försökt styra den utan att veta hur gasreglage osv. i en båt fungerar.
För det troliga är ju att de som satt i stolarna närmast styr-pulpeten måste
slagit sina huvuden i ordentligt när de smällde in i bojen.

*

Autopilot eller ej. När mänskliga ögat inte har någon referenspunkt slår man vanligtvis av rejält på farten, precis som man gör när det gäller skidåkning i flatljus i exempelvis Riksgränsen.

Är du säker på att båten börjar gå runt i cirklar? Släpper man ratten på en styrpulpetare med en modern stor utombordare med hydralstyrning går den vanligtvis rakt fram.

Har missat att det tydligen blivit vanligt att montera autopilot på den här typen av båtar, får väl vänta och se vad utredningen säger.
Citera
2013-08-19, 09:31
Medlem
Någon som vet vem det var som klev av i Skidsta?
Senast redigerad av hemnet99 2013-08-19 kl. 09:54.
Citera
2013-08-19, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iseeclearly
Vem som helst kan köra, även om sikten 20cm. Handlar bara om fart. Att 16 ögon och 4 vuxna hjärnor inte kunde se och förstå att man skulle köra på en upplyst boj finns bara ett svar på. Alkohol missbruk!
HAHA kul att döma ut andra människors hjärnor när man själv inte ens kan räkna.
Citera
2013-08-19, 09:33
Bannlyst
Någon som vet vilka skador G*bbe har och hur prognosen ser ut?
Citera
2013-08-19, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blanagel
Någon som vet vilka skador G*bbe har och hur prognosen ser ut?

Verkar inte bra, polisen säger att utgången är oviss enligt örnsköldsviks allehanda idag.
Citera
2013-08-19, 09:52
Medlem
Citat:
totalyawesome skrev: Släpper man ratten på en styrpulpetare med en modern stor utombordare med hydralstyrning går den vanligtvis rakt fram

Vridmomentet på vevaxeln på motorn gör vridningen. Men med hydraulstyrning tar det
längre tid än med vajerstyrning, där kastar det runt direkt.

Efter en som här smäll så måste rattens läge ha ändrats i vilket fall som helst av föraren och om föraren tuppat av borde båten gått i cirklar direkt. Om föraren hänger avsvimmad över ratten är det en påkopplad autopilot som kan räta upp detta, eller en annan person som tar tag i ratten.

Min gissning är att autopiloten om det fanns en sådan i båten, uppfattat rattändringen
vid smällen som en ny kursändring och ställt in en ny kurs rakt upp mot land,
där båten hamnade.

För det är ju nästan kontra kurs mot land efter smällen.

Men som sagt det är bara spekulationer från min sida.

*
Senast redigerad av nattavara 2013-08-19 kl. 09:55.
Citera
2013-08-19, 09:58
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Ok, såg du om bojens flash-lampa fungerade då?

Dimma kan komma hur snabbt som helst på sjön. Den bara finns där rätt som det är.

*
vek av ca 1 d innan ,tänkte inte på om fyren var tänd
Citera
2013-08-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Räck upp en hand alla ni som använder dödmansgrepp på denna typ av båt. Såvida det inte handlar om ett tävlingssammanhang vågar jag påstå att i stort sett ingen använder dödmansgrepp på en styrpulpulpetare. Om det är bra eller dåligt är en annan sak...

Jag gör det, alltid. Det är inte världens svåraste rutin, som att dra på sig bältet i bilen. Går det grov sjö så krokar jag snodden i dräkten eller flytvästen och ibland (om det är lugnt) så trär jag handen genom en ögla i snodden.
Jag vet många som kör utan varesig flytväst eller dödmansgrepp men det är ungefär lika smart som att köra bil utan bälte.

Nu är det förvisso svårt att säga något innan det är klarlagt hur olyckan gått till.
De kan mycket väl ha rammat bojen i 40knop varpå folk ombord blivit rejält skadade och föraren chockad. Även om han använt dödmansgrepp kan han därefter ha kört båten upp på grund på grund av desorientering/chock efter smällen. Kanske var det som sagt skadade ombord, kanske trodde han att båten tog in vatten.

Troligast är nog snarare att de rammat bojen, inte haft dödmansgrepp, alla har ramlat och slagit sig sanslösa. 70 knyck i ett fordon utan deformationszoner och bälten, det kan ha funnits döda ombord redan innan de nådde stranden. Båten har sedan gått utan någon vid rodret för att sedan slå runt när den når land.

Autopilot har jag svårt att tro på fanns installerat. Det är inte fullt så vanligt på mindre flytetyg ändå. Även om det fanns ett system så brukar inte folk med sjövana använda dem nattetid, åtminstone inte för bekanta eller korta rutter.
Jag tror föraren var väldigt säker på var han befann sig men att bojen inte var en del av hans föreställningsvärld just då. Det hade lika gärna kunnat vara en annan båt de kolliderade med men nu blev det en boj istället.
Senast redigerad av Praetori 2013-08-19 kl. 10:22.
Citera
2013-08-19, 10:05
Medlem
Dyner har inte haft problem med pengar, så bör vara hans båt. Hittade denna på hans facebook-profil: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=139256419421933&set=t.1000012309025 05&type=3&theater

Han har även ett rykte kring sig att dricka lite överallt i skärgården.
Citera
2013-08-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemnet99
Någon som vet vem det var som klev av i Skidsta?

Ma*nus J
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in