2013-08-19, 00:54
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det sätt jag tänkte på var just det jag beskrev: att de kände parets vanor och visste att de kunde styra dem inom vissa gränser.

Jag är övertygad om att de promenerade och åkte skidor och liknande ibland och hoppades på det bästa.

Menar du att de hade för vana att promenera på Sveavägen sena fredagkvällar!?
Citera
2013-08-19, 01:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
tesen om att placera skott i en människokropp så att de följer samma
väg in och samma väg ut. Inte lätt att komma upp i den nivån minsann...men du har
fått övning rejält så ett sånt språng var väl kanske ofrånkomligt till slut.

Det verkar stört omöjligt för er desinformatörer att läsa innantill. Vad jag har skrivit är att skytten vid skott nummer två - det omedelbart dödande i ryggen - tog utgångshålet efter skott nummer 1 som träffade Olof i bröstet som riktmärke när andra skottet avfyrades. Det innebär INTE att kulbanorna genom Olofs kropp var identiska, men att de inledningsvis kan ha tangerat varandra för att sedan, efter passagen genom kroppen, perforerat slipsen på två olika ställen. Klart så vad jag menar ?
Citera
2013-08-19, 01:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Tror nog inget av vittnena var inblandad i någon konspiration. Jag har mycket svårt att se att både Delsborn och Björkman ska ha fel, dom var mycket nära händelsen. LP ljuger tyvär om händelseförloppet och därför sitter vi här som frågetecken 27 år senare.
Det går bra att påstå som ett annat faktum att Lisbet ljuger trots att ingenting konkret
ger vid handen att så verkligen är fallet på någon enda relevant punkt.

Däremot bereder inga bekymmer för din och somliga andras del att svälja precis allting
som kommer från de nämnda vittnenas håll och betrakta dem som mycket pålitliga.
Den ene personen har suttit bakom ratten i en taxi och befunnit sig i skottögonblicken
på en plats där han rimligen borde ha svårigheter att överblicka skeendet på ett
tillförlitligt sätt och den andra personen har varit alkoholpåverkad i en utsträckning som
lämnar visst utrymme för att kunna ifrågasätta hans uppfattningsförmåga vid tidpunkten.

Själv väljer jag tveklöst att sätta mest tilltro till den person som verkligen varit mitt
inne i händelsernas centrum och den personen må ha blivit så skakad som man kan bli
men hon är där med döden och dramatiken och har så mycket sinnesnärvaro att
hon registrerar somligt väsentligt såsom utseendet på makens mördare och den bilden
blir outplånlig och en decemberdag två år senare händer det djupt omtumlande
och knappt fattbara: hon får SE honom igen och igenkännandet är omedelbart.

Här ljuger hon inte. Och ingen annanstans heller i denna historia.
För varför skulle hon behöva ljuga någonstans med nånting? Seriöst nu?

edit: Jo det förstås: MBoudine kan nog mycket väl tänkas rada upp skäl för varför
damen ifråga skulle mixtra med sanningen...
Det är bara att vänta in vad han har att komma med där, för kommer gör det bergis
på det gamla vanliga verklighetsfrånvända viset. Pålitlig herre minsann.
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-19 kl. 01:51.
Citera
2013-08-19, 01:15
Medlem
Citat:
Det går bra att påstå som ett annat faktum att Lisbet ljuger trots att ingenting konkret
ger vid handen att så verkligen är fallet på någon enda relevant punkt.

Däremot bereder inga bekymmer för din och somliga andras del att svälja precis allting
som kommer från de nämnda vittnenas håll och betrakta dem som mycket pålitliga.
Den ene personen har suttit bakom ratten i en taxi och befunnit sig i skottögonblicken
på en plats där han rimligen borde ha svårigheter att överblicka skeendet på ett
tillförlitligt sätt och den andra personen har varit alkoholpåverkad i en utsträckning som
lämnar visst utrymme för att kunna ifrågasätta hans uppfattningsförmåga vid tidpunkten.

Själv väljer jag tveklöst att sätta mest tilltro till den person som verkligen varit mitt
inne i händelsernas centrum och den personen må ha blivit så skakad som man kan bli
men hon är där med döden och dramatiken och har så mycket sinnesnärvaro att
hon registrerar somligt väsentligt såsom utseendet på makens mördare och den bilden
blir outplånlig och en decemberdag två år senare händer det djupt omtumlande
och knappt fattbara: hon får SE honom igen och igenkännandet är omedelbart.

Här ljuger hon inte. Och ingen annanstans heller i denna historia.
För varför skulle hon behöva ljuga någonstans med nånting? Seriöst nu?

En fråga som ren spekulation, tror du det kan finnas någon möjlighet att gm helt enkelt var ganska lik CP så när det blev dags att peka ut någon så handlade LP i god tro att det var rätt person.
Citera
2013-08-19, 01:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det verkar stört omöjligt för er desinformatörer att läsa innantill. Vad jag har skrivit är att skytten vid skott nummer två - det omedelbart dödande i ryggen - tog utgångshålet efter skott nummer 1 som träffade Olof i bröstet som riktmärke när andra skottet avfyrades. Det innebär INTE att kulbanorna genom Olofs kropp var identiska, men att de inledningsvis kan ha tangerat varandra för att sedan, efter passagen genom kroppen, perforerat slipsen på två olika ställen. Klart så vad jag menar ?
Jo, nu blev det förstås genast mycket trovärdigare och mindre Krantzlikt...
Citera
2013-08-19, 01:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Den pedagog är ännu inte uppfunnen som kan få dig och övriga desinformatörer här inne att intellektuellt greppa hur Palmemordet hänger ihop ..
Citera
2013-08-19, 01:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Visst är det så. Clawson kom med ett bra inlägg om hur han tror det ligger till men det enda som inte stämmer är själva gärningen, men den verkar inte vara så viktig .

Skit i gärningen, den är ju av underordnad betydelse ..
Citera
2013-08-19, 01:25
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Detaljer nagelfars som vem som avböjde någon trivial tebjudning och vad man kan utläsa
ur sånt? Jävligt intressant förstås.
"Otroligt mycket som är osäkert".
Jo det blir lätt det när man har fallenhet för övertolkningar och svårigheter för att ta
saker för vad dom verkligen kan vara, en inbyggd motvilja mot att köpa enkla, simpla
förklaringar. Så är det ofta bland konspirationsanhängare av alla de slag.
Det finns ingenting enkelt och okomplicerat i dessa uppskruvade världar av misstro och
tvivel, det finns bara oändliga mystifikationer och dolda sanningar och sammanhang.

Nu tar vi det här med ovan nämnde "hotfulle man".
Herr Palme var landets statsminister, omstridd, avskydd, omtyckt och beundrad. Känd för alla.
Det hände sig nog dagligen att folk som råkade träffa på honom ute kunde vilja utbyta
ett par meningar om ett och annat. Om dagspolitiken till exempel. Kritisera eller uttrycka
sin uppskattning. På bion eller utanför kan det ha varit en politisk meningsmotståndare
som tog tillfället i akt och "läxade upp" herr Palme för nåt som denne inte gillade med hans
bedrivna politik och sånt får man räkna med helt kallt när man har den position som OP hade.
Det är bara till att stå ut, kanske ge lite mothugg men snart är det över.
Den lite ogillande människan har fått säga sitt och ingenting mer med det. Vardagsmat.
Och Lisbet är van också; det tillhör spelets regler och bara foga sig i. Man lär sig hantera
sånt med tiden och ta folk på bra sätt även de mest svårflörtade på "andra politiska sidan".

Men här kan då somliga läsa ut en helt annan betydelse ur en sån kortvarig och trivial
händelse. Nämligen att det kan handla om att få till stånd ett möte några hundrameter bort
i tidiga natten vid en jävla vägkorsning intill en färgaffär.

Vad är det förresten för information LP nödvändigtvis måste dölja?

Jo, jo, det får ju inte vara enkelt och oskyldigt. Så var det ju. Får påminna mig om det.

Ja, så blir det. Vi pratar om en av världens största mordutredningar och samtidigt det som måste vara en av historiens sämsta mordutredningar- alla kategorier! En skam för Sverige helt enkelt. Delar av den är helt enkelt för dum för att vara sann, och viktiga delar saknas helt. Då måste man fråga sig varför det är så och detaljer blir med automatik och naturlighet nagelfarna eftersom de inte finns svar. Och ja, det är väldigt mycket som är oklart! Det finns inte ens en ordentlig mordplatsutredning att tala om.

Den enkla lösningen är oftast den vanligaste, det håller jag med om i de flesta fall utom denna. Har aldrig sagt annat än att det skulle kunna vara så att någon ville få OP till denna plats som du ser som "en jävla vägkorsning intill en färgaffär". Jag ser det som en perfekt plats för det som skedde.

Vilken info som LP, och bröderna, undanhåller skulle jag gärna vilja veta, något är det. Visst kan den hotfulla mannen på Grand vara en svenne som vill säga "sanningens ord" till Olof, men varför nämner inte LP något om detta. Incidenten sker dock kort innan mordet och borde luftats.....och utretts.
Citera
2013-08-19, 01:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En fråga som ren spekulation, tror du det kan finnas någon möjlighet att gm helt enkelt var ganska lik CP så när det blev dags att peka ut någon så handlade LP i god tro att det var rätt person.
Nej, jag bedömer att det inte finns någon sån möjlighet alls faktiskt.

Det här utpekandet är gjort med sådan oerhörd övertygelse att hade det funnits minsta
tvekan så hade det inte sett ut på det här speciella sättet.

Och jag har påpekat så många gånger tidigare och andra med mig på andra håll:
att hade detta rört sig om ett så kallat "vanligt" mordfall med en medelsvensson som offer
så är jag bergis på att såna här ifrågasättanden av sin tillförlitlighet som Lisbet Palme
utsattes för, aldrig hade skett utan man hade fastställt riktigheten i tingsrättens dom
och även dömt för överlagt mord i hovrätten.

En sak att lägga på minnet i samband med CP: Vid tidpunkten för mordet hade han bevisligen
ingen mustasch, men mycket snabbt efteråt odlades det fram en sån. Varför kan man fråga sig?
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-19 kl. 01:41.
Citera
2013-08-19, 01:33
Medlem
OilersFans avatar
Det är tveklöst så att TBoudine måste vara någon form av förprogrammerad robot. Nu verkar "han" dock ha hakat upp sig på något vis, och har t.o.m. börjat gå i polemik med sig själv genom att citera sina egna inlägg
Citera
2013-08-19, 01:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Wilhelm Agrells tankar är värd att läsas både en och två gånger.

"Det finns ett grundläggande perspektivfel som omärkligt smygit sig in i synen på Palmemordet. Tekniskt, juridiskt har det handlat om ett mord och ett mordförsök, men i det allmänna medvetandet har skotten på Sveavägen varit mordet på Olof Palme. '

I själva verket var det frågan om något som skulle blivit mordet på makarna Palme, men där ett av skotten av en ren slump missade sitt mål. Vilken bild av mördaren hade istället tonat fram om också det andra skottet träffat? Kanske är det i själva verket så att detta andra skott säger mycket mer om mördaren än det dödande skottet mot Olof Palme. '

Varför skulle en "Palmehatare" ha önskat att mörda Lisbeth Palme som före mordet var förhållandevis anonym och inte var någon måltavla i hatkampanjerna mot Olof Palmes person? Den bild som framträder i vittnenas berättelser visar istället en lugnt och metodiskt genomförd avrättning där skottet mot Lisbeth syftar till att röja ur vägen det enda vittne som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll. Detta förklarar också varför gärningsmannen stannar kvar ett ögonblick, tillräckligt länge för att överväga och sedan avstå från ett tredje skott.

Också detta uteblivna tredje skott säger egentligen mycket om mördaren - knappast var det en person som vid själva mordtillfället styrdes av sina känslor utan snarare en som hade dem under fullständig kontroll."

Ger inte mycket för Agrells tankar måste jag säga .. Knappast den skarpaste kniven i lådan ..

Fetat: Det enda vittnet som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll är inte svensk och antagligen fullt medveten om att det kvittar om han är sedd på nära håll av Lisbet Palme eftersom hon aldrig kommer att se honom bakom en glasruta i en framtida vittneskonfrontation. Det uteblivna tredje skottet berättar framför allt att Lisbet Palme inte fanns med i mordkontraktet, inte så mycket om vilken kontroll gärningsmannen hade över känslor och situation.
Citera
2013-08-19, 02:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Den pedagog är ännu inte uppfunnen som kan få dig och övriga desinformatörer här inne att intellektuellt greppa hur Palmemordet hänger ihop ..
Du är medveten om att du citerar dig själv när du präntade ner ovanstående rader?

Slutkörd? Behov av längre tids vila? Ladda om batterierna?

Det tar på krafterna att desinformera nämligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in