2013-08-18, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kanske båda kulorna vänt sig vid penetrering av ben och vävnad och i något skede haft tangerande kulbanor

Detta är ta mig fan bland det dummaste jag någonsin läst.
Citera
2013-08-18, 22:02
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför måste OP ha blivit lurad till platsen för sin avrättning? Även om vi av någon anledning utgår ifrån att mordet var planerat att ske just vid Dekorima så fanns betydligt säkrare sätt att ordna det på.

När LOP gick på Grand en fredagkväll gick det nog att förutsäga deras ungefärliga hemfärd. Om jag bodde i Gamla Stan skulle jag promenera hem. Om det inte fanns särskilda skäl för LOP att ta en taxi var nog 15-20 minuters promenad ett givet alternativ. I tunnelbanan skulle de garanterat blivit igenkända medan de kunde hoppas på några minuter då och då i enskildhet utomhus, vilket jag tror var viktigt och sällsynt för makarna. De var sportiga och brukade åka skidor på Djurgården om vintrarna och en promenad hem var möjlig att förutse för välunderrättade konspiratörer.

Att de avsåg att promenera någonstans längs Sveavägen eller Drottninggatan eller däremellan måste ha framstått som självklart. Det är inte otroligt att paret i de flesta fall undvek folksamlingar för att inte bli igenkända, varför sådana "folksamlingar" kunde placeras ut för att styra färden hemåt. I värsta fall kunde "folksamlingarna" agera lite hotfullt, vilket säkert räckte för att åtminstone LP skulle välja en annan väg.

När det blev klart att LOP verkligen skulle gå på Grand betraktade konspiratörerna OP som praktiskt taget död.

Säger inte att det måste vara så men platsen är för bra för att inte vara vald, samtidigt som promenaden inte är speciellt logisk.

Vilka andra sätt tänker du på?

Håller inte med! Även 1986 skulle det vara fullständigt huvudlöst för en stadsminister att promenera hela vägen till gamla stan en fredagkväll vid den tiden.

Det sista fetade håller jag med om.
Citera
2013-08-18, 22:04
Bannlyst
Gärningsmannen kliver alltså fram bakom Palme, vänder runt honom och skjuter honom i bröstet och träffar kotpelare, hjärta, ryggrad med mera. Han vänder sedan tillbaka Olof Palme som STÅR UPP trots att han just fått kotpelare, hjärta och ryggrad genomskjuten och skjuter honom igen I KULBANAN FRÅN DET FÖRSTA SKOTTET så att det såklart bara blir ett kulhål.

Sen döljer man detta förlopp genom att fejka Lisbets kappa, få hela sjukhusavdelningar att hålla munnen stängd och mörda rättsläkare.
Men nu har Mboudine på Flashback listat ut det

Mboudine är verkligen så retarderad att det övergår allt förstånd.
Citera
2013-08-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Gärningsmannen kliver alltså fram bakom Palme, vänder runt honom och skjuter honom i bröstet och träffar kotpelare, hjärta, ryggrad med mera. Han vänder sedan tillbaka Olof Palme som STÅR UPP trots att han just fått kotpelare, hjärta och ryggrad genomskjuten och skjuter honom igen I KULBANAN FRÅN DET FÖRSTA SKOTTET så att det såklart bara blir ett kulhål.

Sen döljer man detta förlopp genom att fejka Lisbets kappa, få hela sjukhusavdelningar att hålla munnen stängd och mörda rättsläkare.
Men nu har Mboudine på Flashback listat ut det

Mboudine är verkligen så retarderad att det övergår allt förstånd.

Jag börjar förstå att det var svårt för polisen att göra en rekonstruktion på mordet med tanke på Mboudines scenario!
Citera
2013-08-18, 22:12
Medlem
Kriminalkommisarie Jan Olsson
I DN Söndag i dag intervjuas denne som var med och tog fram den av alla
pålästa så kritiserade gärningsmannaprofilen. Först säger han att förhöll sig
skeptisk till kollegerna i Quick-fallet och Da Costa-fallet minsann, men så följer
denna antiklimax då han säger: "Vi kom fram till att det varken fanns någon
konspiration eller planering (?!) bakom mordet. OP sköts med ett enda skott.
Så arbetar inte professionella yrkesmördare, de tömmer magasinet för att
försäkra sig om att personen verkligen dör".
Inte särskilt förtroendeingivande med de två felslut han drar här. 1)Gärnings-
mannen i en konspiration behöver ju inte vara yrkesmördare. 2) Yrkesmördare
tömmer naturligtvis inte alltid hela magasinet utan nöjer sig med mindre om de
ser att verkan är uppnådd.
Citera
2013-08-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag börjar förstå att det var svårt för polisen att göra en rekonstruktion på mordet med tanke på Mboudines scenario!

Det hade varit lättare att genomföra en bra rekonstruktion av mordet om huvudvittnet var med. Finns det något annat kriminalfall där huvudvittnet inte var delaktig , någon som vet? Måste vara väldigt ovanligt känns det som.
Citera
2013-08-18, 22:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Gärningsmannen kliver fram bakom Palme med adrenalinkick modell större. Målet är rörligt, GM har handskar på sig, underlaget är halt. Första skottet träffar Lisbet men GM är kylig och vapenvan så han tar sig snabbt samman och skjuter andra RÄTT. Han överblickar situationen, huvudmålet är sönderskjutet och Lisbet håller på att dö.

Inte särskilt intressant om jag ska vara ärlig, två skott gick av, både OP och LP träffades och gärningsmannen förflyttade sig sedan. Och så var det med det.

Det är i vilket fall inte tillräckligt intressant för att motivera det ständigt återkommande tjatandet om detta i tråden.

Det du skriver är fett nonsens, 'clawson. Du borde inse detta ..
Citera
2013-08-18, 22:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Detta är ta mig fan bland det dummaste jag någonsin läst.
Ja, det är hisnande...
Man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta åt eländet.

Är det menat på allvar så är det ju illa...då är det knas och kortslutningar i det där
hjärnkontoret. Jisses Amalia...
Citera
2013-08-18, 22:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Vilka andra sätt tänker du på?

Håller inte med! Även 1986 skulle det vara fullständigt huvudlöst för en stadsminister att promenera hela vägen till gamla stan en fredagkväll vid den tiden.
Det sätt jag tänkte på var just det jag beskrev: att de kände parets vanor och visste att de kunde styra dem inom vissa gränser.

Jag är övertygad om att de promenerade och åkte skidor och liknande ibland och hoppades på det bästa.
Citera
2013-08-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Det hade varit lättare att genomföra en bra rekonstruktion av mordet om huvudvittnet var med. Finns det något annat kriminalfall där huvudvittnet inte var delaktig , någon som vet? Måste vara väldigt ovanligt känns det som.

Jag tycker också det är synd/besvärande att LP inte varit speciellt samarbetsvillig, man kan ju spekulera mycket varför , jag har då själv ingen bra teori.

Jag är för dåligt påläst om det hänt vid andra mord men antar att det har gjort det men knappast i någon större omfattning.
Det som gjorde mej intresserad är att det finns så många underligheter överhuvudtaget runt Palmemordet.

Det gäller ju inte enbart själva brottsplatsen , det verkar ju hänt en massa olika grejer på olika sätt.

T ex var det ju en polis som hävdade att han flyttat sin bil för att slippa pböter.
Sedan visade sig att han inte fått några pböter osv.
Holmer gick all-in på PKK osv
Citera
2013-08-18, 22:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Att Milan Valverius och Jovan Rajs på eget bevåg skulle ha konspirerat för att hemlighålla detaljer som visar att Olof Palme träffades av två kulor har jag överhuvudtaget inte ens antytt, men jag tror att obduktionsrapporten är manipulerad och att den utelämnar viss information. Tror det var boboslacke som påstod att ett av de två hålen i OP:s slips hade orsakats av en benbit från Olof (bröstbenet) alternativt att slipsen legat dubbelvikt. Jag köper inte något av dessa påstådda alternativ. En omedelbart dödande kula i Olof Palmes rygg motsäger dessutom varje vittnesmål som berättar att gärningsmannen och Palme utväxlade några ord, ansikte mot ansikte, innan skotten föll vilket vittnet Delsborn iakttog. Om det enda skottet som träffade Palme var i ryggen vilket hävdas från officiellt håll förutsätter det att gärningsmannen tagit sig runt Olof och skjutit honom i ryggen eller helt sonika vänt på på honom för att få läge för ett skott i ryggen. Så har det naturligtvis inte gått till, Olof Palme sköts i bröstet och då kulan inte stannade i kroppen fanns ett utgångshål i ryggen som skytten tog sikte på vid sitt andra skott då OP instinktivt vände sig bort från skytten med händerna tryckta mot skottskadan i bröstet, det sist han gjorde i livet innan kula nummer två träffade honom. Väldigt närliggande ut- och ingångshål i ryggen, men som lämnade två tydligt separata kulhål i slipsen. Kanske båda kulorna vänt sig vid penetrering av ben och vävnad och i något skede haft tangerande kulbanor ? Den officiella förklaringen är dock falsk, det är min fasta övertygelse.

Att manipulera obduktionsrapporten kräver att de tio personer som var med skulle vara invigda eller tystade. Har redan förklarat för dig det orimliga i att Jovan Rajs och Milan Valverius skulle vara förenade som konspiratörer i en komplott. Om du läst Eliving Gruvedahls bok så förstår att inte han heller är den som låter sig tystas i första taget.

Det du skriver ovan är inte dugg bättre en Lars Krantz teori att Olof Palme sköts med ett finkalibrigt vapen av Lisbeth Palme. Samtidigt skulle Joakim Palme skjutit mot faderns rygg med en startpistol.
När jag frågade Lars Krantz var kulan tog vägen ,sa han att det var en som var gjord av is och löstes upp i kroppen. JP skulle sedan av någon anledning gömt startpistolen på Markvardsgatan.

Palme dödades av ett mycket välriktat skott mitt i ryggraden som gick igenom ryggraden, luftstrupen, matstrupen och aorta. Han var död när han slog i backen. Det är fastslaget.
Det finns så oändligt mycket angelägna frågetecken att räta ut. En bra början är att börja få fram konturerna på dom som övervakade och sköt honom.
Citera
2013-08-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det sätt jag tänkte på var just det jag beskrev: att de kände parets vanor och visste att de kunde styra dem inom vissa gränser.

Jag är övertygad om att de promenerade och åkte skidor och liknande ibland och hoppades på det bästa.

Har frågat tidigare men var ingen som visste då så frågar igen. Var det vanligt att paret Palme tog den här typen av promenader utan livvakter ? Dom lär ha gjort det tidigare isåfall , någon som vet hur det låg till med det? Om det var vanligt så får man väl köpa att dom gick hem även den kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in