2013-08-18, 23:25
Medlem
Här är en bild på bojen som träffats av båten. Hemskt.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151817525019777&set=pb.637239776. -2207520000.1376861038.&type=3&theater

(Hoppas ni kan se bilden).
Citera
2013-08-18, 23:46
Medlem
Killen som körde, gillar fart och show, macho nämnde ngn, jo stajl och snabba leksaker har alltid legat D*ner varmt om hjärtat.

Lider med alla drabbade.

Sträckan de åkt borde D kunna köra utan plotter, välkända vatten för honom, varför jag tror att efterfest med flickor och en stor snabb båt med lite shots innanför västen spelat roll.

Sen att denna händelse kanske inte ar den marknadsföring Anytec hade räknat med är beklagligt.

Mycket rykten på byn nu.
Citera
2013-08-18, 23:48
Avstängd
karlinges avatar
Onödigt och tragiskt. Fart dödar, på havet och på våra vägar.
Citera
2013-08-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är ju standardmodellen för bojar i svenska farleder. Den del du ser sticka upp över vattnet är den kortare delen, totalt är bojen kanske 6 meter hög varav 2 meter sticker upp. Skulle gissa på att den väger ett antal ton.

Dom är 7 meter långa och väger över 3 ton.
En kompis seglade rakt in i en sån för några år sedan i tjock dimma. 5 ton båt i 5 knop resulterade i tvärstopp med rejäla krosskador på fören.

Med det i åtanke och Aftonbladets bilder som visar på ett stort hål i bojen, måste de ha gått duktigt fort vid kollisionen...

Det jag funderar över är sjöfartsverkets uppgifter att två personer låg under båten, det tyder ju på att dom suttit kvar i den ända tills dom nådde stranden och slog runt?

Kan möjligt scenario vara att båten i hög fart kolliderat med bojen, föraren slås medvetslös, varefter båten sätter kurs mot land med konstant fart och välter i samband med kollision nummer två vid landkänning.

Det som talar emot att det ska ha skett i riktigt hög fart är att personen som blev avsläppt strax före olyckan säger till Aftonbladet att "det var himla mörkt, helt kolsvart. Man såg ingenting."
Senast redigerad av totalyawesome 2013-08-19 kl. 00:00.
Citera
2013-08-19, 00:01
Medlem
JennyJGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilcamino
Killen som körde, gillar fart och show, macho nämnde ngn, jo stajl och snabba leksaker har alltid legat D*ner varmt om hjärtat.

Lider med alla drabbade.

Sträckan de åkt borde D kunna köra utan plotter, välkända vatten för honom, varför jag tror att efterfest med flickor och en stor snabb båt med lite shots innanför västen spelat roll.

Sen att denna händelse kanske inte ar den marknadsföring Anytec hade räknat med är beklagligt.

Mycket rykten på byn nu.

Kan tänka mig det. Unga tjejer också - 15 år yngre om Allehanda.se:s uppgifter stämmer. Medelåldersmän som ska impa på unga tjejer med alkohol i kroppen.?! Så onödigt och sorgligt och mitt hjärta brister för alla inblandade och deras familjer
Citera
2013-08-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Dom är 7 meter långa och väger över 3 ton.
En kompis seglade rakt in i en sån för några år sedan i tjock dimma. 5 ton båt i 5 knop resulterade i tvärstopp med rejäla krosskador på fören.

Med det i åtanke och Aftonbladets bilder som visar på ett stort hål i bojen, måste de ha gått duktigt fort vid kollisionen...

Det jag funderar över är sjöfartsverkets uppgifter att två personer låg under båten, det tyder ju på att dom suttit kvar i den ända tills dom nådde stranden och slog runt?

Kan möjligt scenario vara att båten i hög fart kolliderat med bojen, föraren slås medvetslös, varefter båten sätter kurs mot land med konstant fart och välter i samband med kollision nummer två vid landkänning.

Det som talar emot att det ska ha skett i riktigt hög fart är att personen som blev avsläppt strax före olyckan säger till Aftonbladet att "det var himla mörkt, helt kolsvart. Man såg ingenting."

Jag tror på din teori. Föraren körde kanske utan dödmansgrepp och båten fortsätter efter kollisionen i full fart mot land där den träffar en sten och slår runt.
Citera
2013-08-19, 00:04
Medlem
Är det någon som vet var båten hamnade på land. På Malmön eller mot fastlandet (Hörnskatan).
Bojen ligger ca: 900m från fastlandet och ca: 500m från Malmön.
Efter en sådan smäll mot bojen ute i farleden och båten vält där, så skulle inga vara kvar i
båten om man inte var fastspänd. Ett senario är att den som kör båten slår i huvudet i ratten
eller något annat vid träffen av bojen och tuppar av. Båten girar kraftigt efter smällen men
fortsätter i hög fart mot land. Innan någon annan hinner uppfatta vad som hänt (panik) så kör
man upp på grunt vatten, träffar en sten och får en flygtur och landar sedan upp och ner på land.

Avstånd mellan land och fyr är för stort. Den här båten stannar i princip omgående om man drar
av på gasen.

Sjökort

*
Edit: Ser att fler har samma tankegång som mej
Citera
2013-08-19, 00:06
Medlem
Väldigt bra förklaring. Tack för den. Jag har förarbevis (samt gamla skepparexamen från 1969 med gamla utprickningssystemet) och har sett det mesta på sjön. En sådan här olycka ska inte behöva hända. Man chansar inte på sjön och man är nykter.

OT: Jag gnäller på användandet av dem. I samtliga fall ska det stå de eller varför inte dom om man inte kan det här med personliga pronomen. Ta det på rätt sätt.
Citera
2013-08-19, 00:09
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome

Det är precis vad jag tror har hänt, föraren och ev flera nockas av smällen och sen ändrar båten kurs in mot land och de som ev är vid medvetande får panik och inser inte att de borde hoppa av (vilket man kan förstå om det går jävligt fort).
Citera
2013-08-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilcamino

Vad skulle dessa tjejer ut och göra på sjön med en 15 år äldre player som uppenbarligen hade mer än lovligt dåligt omdöme....

Från Jo*efin's facebook:
Citat:
Du har även efterlämnat en liten skatt som jag verkligen önskar det bästa som livet kan ge och bli.

Mina tankar och böner är hos din familj och framförallt hos lilla Ebba.

Fy satan!!
Citera
2013-08-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eddiemeduza
Jag tror på din teori. Föraren körde kanske utan dödmansgrepp och båten fortsätter efter kollisionen i full fart mot land där den träffar en sten och slår runt.
Det finns i nuläget ingenting som påvisar att den här båten kolliderat med bojen. Att bojjar är avskavda är inte speciellt ovanligt. Jag tror personligen att de kört för fort och gjort en för kraftig gir och därefter tappat kontrollen över båten och så har den i hög hastighet brakat rakt upp bland stenarna på land och vält. Oavsett, det krävs stor kraft för att få ett ton båt att flyga upp på land och välta upp och ned.
Citera
2013-08-19, 00:21
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Är det någon som vet var båten hamnade på land. På Malmön eller mot fastlandet (Hörnskatan).

Fastlandet, ungefär vid stugorna ca 500 m SV själva udden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in