2013-09-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Det är märkligt hur lätt man tar på fallet. Även Alhem. Vore det inte i allmänhetens intresse att fallet utreds?
Undanflykterna för att lägga ned är ytterst märkliga och styrker mångas uppfattning att det ligger en hund begraven.

T ex så slipper man förmodligen avslöja promillehalter mm. MAn verkar helt enkelt skydda personer som tillhör samhällstoppen i Ö-vik.

Ja, verkligen! Så måste det vara. Klart att man tillhör "samhällstoppen" om man har ett litet entreprenadföretag i Ö-vik. För att inte tala om hur flashigt att vara anställd på en målerifirma ...
#YOLO
Citera
2013-09-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupoLupoLupo
Ja Näslunds uttalande ger minst sagt ett snurrigt intryck. I ena stunden verkar polisen veta vem som körde "- Vi har tillsammans med de anhöriga kommit överens om att inte gå ut med den uppgiften"

I nästa sekund säger hon "frågan om vem som rattade båten när den stötte på bojen, aldrig kommer att besvaras oavsett om den överlevande kan ge svar eller inte" Mycket dålig formulering och slö attityd. Det måste väl gå att se på skadorna på kropparna och på båten vem som körde, knäckta revben, skador på ratten, blod på förarplatsen, skador i ansikten, osv. Vittnet i Skidsta har ju gett polisen en bra ledtråd om vem som körde.

"Polisen har ännu inte hört den man som överlevde båtolyckan där tre personer omkom." Mycket dålig formulering och slö attityd. Polisen borde fatta att detta är ett uppmärksammad olycka som många är intresserad att få svar på vad som hände.

Menar Näslund att anhöriga får bestämma om utredningar skall läggas ner eller inte? Min uppfattning är att Sverige har principen att brott som begås främst är riktat mot våra lagar (mot samhället alltså). Det är alltså primärt inte brottsoffren som åklagarna representerar det är samhället. En förklaring till att många brottsoffer känner sig illa behandlade i rättssalar. Näslunds uttalande om anhöriga blir därför märkligt. Antar att ett FUP blir offentligt i och med att förundersökningen läggs ner. Någon sekretess lär det inte gå att åberopa.

Jag är rätt övertygad om att vimsigheten består i att polisen å ena sidan har en bestämd uppfattning kring vad som har hänt. De tror sig vet. Men att tro och ha uppfattningar är en sak.
Å andra sidan tror jag att dubbelheten och vimsigheten uppstår eftersom polisen aldrig kommer kunna rättsligt lösa fallet så att säga. Därför blir det massa konstigt svammel när de får frågor av media, det blandas äpplen och päron.
Därtill kan det ju finnas ett visst tryck från anhöriga och utomstående. Detta är ju fortfarande ett hett samtalsämne i kommun.
Citera
2013-09-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docera-lagom
Jag är rätt övertygad om att vimsigheten består i att polisen å ena sidan har en bestämd uppfattning kring vad som har hänt. De tror sig vet. Men att tro och ha uppfattningar är en sak.
Å andra sidan tror jag att dubbelheten och vimsigheten uppstår eftersom polisen aldrig kommer kunna rättsligt lösa fallet så att säga. Därför blir det massa konstigt svammel när de får frågor av media, det blandas äpplen och päron.
Därtill kan det ju finnas ett visst tryck från anhöriga och utomstående. Detta är ju fortfarande ett hett samtalsämne i kommun.

Verkar som om Du försvarar de märkliga svaren. Även Du kanske har en målerifirma eller liknande i Ö-vik.

På annat sätt kan jag inte tolka Ditt försvar av en rättsprocess som saknar motstycke vad gäller underliga turer.
Citera
2013-09-05, 12:39
Bannlyst
Ett mycket trist rykte jag hört från en fd. barndomskamrat till en av de kvinnliga passagerarna säger att en av dem var gravid? Någon som kan dementera detta? Vilket jag verkligen hoppas......
Citera
2013-09-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Verkar som om Du försvarar de märkliga svaren. Även Du kanske har en målerifirma eller liknande i Ö-vik.

På annat sätt kan jag inte tolka Ditt försvar av en rättsprocess som saknar motstycke vad gäller underliga turer.

Nej, vännen. Jag försvarar ingenting. Och om din läsförståelse hade varit i linje med mitt kusinbarn, som går i femte klass, hade du sett att jag faktiskt konstaterar att det råder vimsighet hos polisen.
Mitt inlägg gav en förklaringsbakgrund till varför det förhåller sig på detta sätt.

Ps. Strössla inte med versaler i framtiden. Det ser synnerligen obildat ut i skrift.
Citera
2013-09-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfront66
Ett mycket trist rykte jag hört från en fd. barndomskamrat till en av de kvinnliga passagerarna säger att en av dem var gravid? Någon som kan dementera detta? Vilket jag verkligen hoppas......

Ryktet har gått tom innan olyckan, därav finns intresset att få ta del av fup för många, det är en vimsig utredning och en känsla av "lägga locket på" genom hela historien.

Det är väl även så att ett litet barn mist sin förälder i olyckan, högst ointressant kanske då alla var ngns barn..
Citera
2013-09-05, 16:12
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ilcamino
Ryktet har gått tom innan olyckan, därav finns intresset att få ta del av fup för många, det är en vimsig utredning och en känsla av "lägga locket på" genom hela historien.

Det är väl även så att ett litet barn mist sin förälder i olyckan, högst ointressant kanske då alla var ngns barn..

Vad har en eventuell graviditet för betydelse i sammanhanget tänker ni?
Citera
2013-09-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rastarhundennu
Citat:

Vad har en eventuell graviditet för betydelse i sammanhanget tänker ni?

Ingen.
Citera
2013-09-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docera-lagom
Nej, vännen. Jag försvarar ingenting. Och om din läsförståelse hade varit i linje med mitt kusinbarn, som går i femte klass, hade du sett att jag faktiskt konstaterar att det råder vimsighet hos polisen.
Mitt inlägg gav en förklaringsbakgrund till varför det förhåller sig på detta sätt.

Ps. Strössla inte med versaler i framtiden. Det ser synnerligen obildat ut i skrift.

Jo, men du var sarkastisk i inlägget före och verkar rent allmänt ha en översittarinställning. Det är bara att läsa citerat inlägg. Typisk vet-bäst-typ.

Annars kommenterar man inte versaler...
Citera
2013-09-05, 20:42
Medlem
Inlägg från Alhem;
http://www.vk.se/967194/oklar-orsak-till-dodsolyckan
Citera
2013-09-05, 23:23
Medlem
Beklagar verkligen sorgen för de anhöriga och förstår smärtan. Med smärtan och sorgen kommer säkert även en hel del ilska, och om det vore mitt barn eller barnbarns mamma som förolyckats skulle jag riva upp himmel och jord för att få veta vem som bär skulden. Är det inte vad vi alla och hela samhället alltid vill ha reda på. Vem bär skulden till det som hände. Oavsett om det är en tsunami på andra sidan jordklotet så nog vill de flesta att regeringen eller någon annan ska vara ansvarig.

Så förhåller det sig säkert här med, så hur kommer det sig att man kommit överens om att inte utreda skuldfrågan, det blir för mig obegripligt? Är det viktigare utreda ett snatteri än en olycka som medfört att tre personer mist livet.. snacka om att sila mygg och svälja elefanter..
Citera
2013-09-06, 09:00
Bannlyst
Ur mitt perspektiv tror jag alla inblandade både drabbade och annhöriga, ordningsmakter och arbetskamrater till och med allmänheten tjänar på en fullständig utredning där man tar reda på alla fakta så långt det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Allt annat kommer under årtionden skapa lokala vandringssägner och vilseledande historier av personer mer eller mindre insatta inom ovan nämnda grupper.

Har man inget intresse eller bryr sig och denna olycka så då läser man väl annat.

Dessa sk. undersökningar/utredningar brukar vara väldigt uttömmande när det gäller haveri och olyckor inom flyget.

Eventuella fördelar för andra båtförare i framtiden:

Kanske kan nya regler för personsäkerhet ombord på snabbgående båtar förbättras.
Kanske kan man förbättra sjömärken i svenska farvatten då vi kanske har fler snabbgående båtar idag? Kanske kan hastigheten reduceras på farleden. Fartygstrafiken går ju inte i 40+ knop - 75km/h.

Kanske kan motortillverkaren förbättra motorns möjlighet att själv bergänsa effekten vid eventuell kollision och plötslig, extrem förändring av G-Krafter.

Kanske kan båttillverkarna börja titta på bälten, defomationszoner. Automatisk hastighetsblokering?
Utforma cockpit på ett bättre med reducerade personskador som följd. Titta på bilindustrin senaste 50 åren! Vilken utveckling inom detta område.

Säker många andra saker som är intressanta.

Vad argumentet skulle vara för att mörka fakta kan jag inte se? Självklart behöver man inte hänga ut individer med namn för att skydda anhöriga.

Kanske åklagaren/domstolen inte behöver lagföra någon vad vet jag - Men att fullständigt utreda olyckan i detalj och tydligt redovisa händelseförloppet samt teknisk fakta ser jag som självklart!

En persons omdöme kan inte bli bättre än den information han/hon grundar det på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in