Citat:
Ursprungligen postat av
sovvandring
Sant, jag tog det för givet att polisen testade blodet på tekniska bevis i ett dubbelmord, men jag håller med dig, man ska inte ta något för givet när det kommer till polisen, dom verkar inte vara så noga.
Här finns lite om DNA i fallet:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-tag-i-dubbelmordsutredning_6442448.svd
Fast det står ju ingenting om vad det var dom testade i länken (blodet eller hårstråna). Om dom har en viss mängd blod säkrat, går det då inte åt en viss mängd om dom ska köra ett drogprov? Dessutom DNA prov. Hur mycket blod har dom egentligen? Hur lite behöver man för att testa? I ett annat brottsfall så vet jag att snuten sa så här: " Vi har så lite blod så om vi ska testa en misstänkt person så vill vi vara rätt säkra på att vi har rätt snubbe ty blodmängden räcker bara för ett test".
Jag tror fan inte det finns en enda skriven källa där det står att det är blodet som är testat och inte hårstråna. Bevisa gärna att jag har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
MossTrums
Risken att dra förhastade slutsatser utifrån blodprovet är helt uppenbar. En av de vanligaste drogerna i Västra Götaland är GHB. En drog som finns i kroppsbyggarkretsar och där passar in på beskrivningen av gm. GHB försvinner ur kroppen på bara några timmar och är därför mycket svår att upptäcka vid blodanalys. Drogen förknippas med grovt oprovocerat våld mot oskyldiga offer. GM kan ha varit missbrukare av denna drog sedan flera år tillbaka och där 'skolats' in i tuffa miljöer med rån och misshandel med drogen i kroppen. Om han var på ett 'torpeduppdrag' kan han denna dag avhållit sig från att ha tagit GHB och därför visar blodanalysen inga spår. GHB tillverkas främst i Västra Götaland och i Öststaterna. Alltså: dra inga förhastade slutsatser om gm:s renlevnad!
Ja, eller anabola. Det stämmer ju in med ilska och våld, särskilt övervåld. Men dom kanske har testat anabola, vem vet?
"Han hade muskulösa lår säger Jan Staaf." (från artikeln i Svenskan länkad i sovvandrings post)
Hur fan går det i hop med datanörd? De enda datanördarna jag sett med muskulösa lår är de som är överviktiga, och fet var ju vår GM då inte.