2013-08-18, 21:09
Medlem
Hej! Jag undrar en sak.

Jag har redan lämnat in en studieförsäkring men uppropet är 21 augusti. Men det står så här för mig "Registrering för lp 1 hösten 2013 sker mellan 2 - 6 september" Samtidigt så har vi en kurs, en kurs på 3.5 poäng(eller något sånt) som kallas proppen. Den börjar den 26'te augusti. Så, när tror ni man får pengarna? Måste betala 3 hyror iförväg, så det därför jag undrar. Ifall jag måste röra sparkontot eller inte.

Tacksam för hjälpen.
2013-08-18, 21:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Hur fungerar lån och bidrag nu? Hittar inget på csn:s hemsida. Vad ligger bidrag på och vad är högsta lånet man kan ta/mån för heltidsstudier på 3 år? Och om man nu arbetar och drar in 8000 i månaden får man ta högsta lån då? Ska fan leva gött under mina tre år.
Dina frågor går mycket väl att få svar på på CSNs hemsida. Bara att läsa under den mycket pedagogiska fliken "hur mycket kan du få?". Däremot kan jag avslöja att du inte får ett rött öre av CSN på sommaren om du inte läser sommarkurser.
Citat:
Ursprungligen postat av junkman92
Hej! Jag undrar en sak.

Jag har redan lämnat in en studieförsäkring men uppropet är 21 augusti. Men det står så här för mig "Registrering för lp 1 hösten 2013 sker mellan 2 - 6 september" Samtidigt så har vi en kurs, en kurs på 3.5 poäng(eller något sånt) som kallas proppen. Den börjar den 26'te augusti. Så, när tror ni man får pengarna? Måste betala 3 hyror iförväg, så det därför jag undrar. Ifall jag måste röra sparkontot eller inte.

Tacksam för hjälpen.
Proppen ger inga högskolepoäng, och ger därför inte något studiemedel. Den är enbart för er egen skull att ni ska få all matematik ni behöver repeterad, och för lärarna att de kan utgå ifrån vad ni borde ha läst. Pengarna borde du få in under början av september. När du registrerat dig på terminens kurser, och lämnat din studerandeförsäkran (och sett till att CSN har ditt bankkonto-nummer)
2013-08-18, 21:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
okey.. det var de jag också hade för mig.. när jag förra veckan åkte förbi min skola och skulle få påskrivet studieförsäkran för denna termin sade min (enligt mig) halvknäppa studievägledare att jag kan få svårt med CSN denna termin då alla poäng inte finns med.. fast jag sade iof inte att jag redan ansökt om 2 terminer i vintras och fått det beviljat.

min studievägledare svamlade om att hon måste skicka in betyg och grejer innan jag kan skicka min studieförsäkran, vilket jag tycker låter konstigt.. trodde man skulle skicka in betyg efter skolårets slut. det är därför jag varit så orolig.

så allt är grönt då?
bara skicka in studieförsäkran och välja vilka ämnen jag ska plugga imorgon med andra ord och sen plugga utav helvete i det som jag ligger efter med.
Eftersom du redan blivit beviljad för hösten så är det bar att lämna studieförsäkran och se till att vara registrerad på rätt antal poäng och kurser. Studievägledaren kände inte till att du sökt för 2 terminer direkt, och därför var det inte svammel. Det hon svamlade om stämmer om du bara sökt för 1 termin.
2013-08-18, 21:33
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Eftersom du redan blivit beviljad för hösten så är det bar att lämna studieförsäkran och se till att vara registrerad på rätt antal poäng och kurser. Studievägledaren kände inte till att du sökt för 2 terminer direkt, och därför var det inte svammel. Det hon svamlade om stämmer om du bara sökt för 1 termin.

OK! nu är det glasklart för mig! tack så väldigt mycket för att du tog dig tid att svara =)
ska kämpa på i höst!
mvh
2013-08-18, 22:01
Medlem
Baltoboulbobbis avatar
Går det att få studielån även om man inte kommer läsa på heltid? Kommer läsa 75% deltid.
2013-08-18, 22:08
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltoboulbobbi
Går det att få studielån även om man inte kommer läsa på heltid? Kommer läsa 75% deltid.
Ja. Me ndu kommer bara få för 75%.
2013-08-18, 23:06
Medlem
Choiiss avatar
Jag har läst 60hp med 100% lån (första året med lån), och nu 15hp i sommar med 50% lån.

Är det 56hp som ska vara godkända innan jag kan söka på nytt?
2013-08-18, 23:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choiis
Jag har läst 60hp med 100% lån (första året med lån), och nu 15hp i sommar med 50% lån.

Är det 56hp som ska vara godkända innan jag kan söka på nytt?
Du skriver första året med lån, men har du haft bidraget innan? Lånet spelar ingen roll, utan det är om du haft studiemedel (och då räcker det med enbart bidrag).
2013-08-18, 23:23
Medlem
Choiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du skriver första året med lån, men har du haft bidraget innan? Lånet spelar ingen roll, utan det är om du haft studiemedel (och då räcker det med enbart bidrag).

Det är första året jag ansökt studiemedel via CSN. Inga bidrag eller lån utöver det gymnasiala bidraget
2013-08-19, 09:23
Medlem
Carolus_Rexs avatar
Kan man betala tillbaka csn-lanet via e-fakturor fran utlandska banker eller fungerar det bara med svenska banker? Jag bor i Australien och har ingen nytta av en svensk bank langre, men skulle helst betala tillbaka med e-fakturor da det ar enklast. Om det gar, hur far man det att funka?
2013-08-19, 12:39
Medlem
Hasonis avatar
Dum fråga kanske, men får man studiebidrag om man håller på att göra prövningar på sin gymnasieskola?. Är 19 år btw, om det är till någon hjälp.
2013-08-19, 12:48
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasoni
Dum fråga kanske, men får man studiebidrag om man håller på att göra prövningar på sin gymnasieskola?. Är 19 år btw, om det är till någon hjälp.
Prövningar? Förklara lite mera vad du gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in