2013-08-18, 03:25
Medlem
cancanmans avatar
Om man fått CSN för 60 hp, hur många poäng måste man då ha klarat om man haft studiemedel för 50% fart under det året? Är det samma som för studiemedel för heltid?
2013-08-18, 04:32
Medlem
Funderingar ang studieförsäkran...

När kan jag lämna den? Jag har fått ett godkänt beslut om studiemedel och nu återstår det att lämna studieförsäkran innan pengarna kommer.

Min termin börjar dock först den 2:e september, men jag kan registrera mig på kurser via skolans studentsida redan 26 augusti. Så när kan jag skicka in studieförsäkran?

Måste jag vänta tills den 2:e och sen dröjer pengarna ytterligare några dagar, eller kan jag skicka in studieförsäkran redan den 26:e och få mitt studiemedel när skolan sätter igång den 2:e?

Obs: Börjar andra året på högskolan.
2013-08-18, 08:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cancanman
Om man fått CSN för 60 hp, hur många poäng måste man då ha klarat om man haft studiemedel för 50% fart under det året? Är det samma som för studiemedel för heltid?
två terminer motsvarar 40 veckor.<= tiden du fått studiemedel
50% av 40 veckor = 20 veckor. <= motsvarande antal heltidsveckor du fått studiemedel
1.5hp * 20 veckor = 30 hp. <= Du har fått för motsvarande så här många heltidspoäng
75% av 30hp = 22.5hp <= 75% för att jag utgår ifrån att du redan haft studiemedel ett tag
62.5% av 30hp = 18.25hp <= 62.5% om det är inom dina motsvarande första 40 heltidsveckor med studiemedel.
22 eller 18 hp måste du ha <= stryk decimalerna.

Citat:
Ursprungligen postat av svep
Funderingar ang studieförsäkran...

När kan jag lämna den? Jag har fått ett godkänt beslut om studiemedel och nu återstår det att lämna studieförsäkran innan pengarna kommer.

Min termin börjar dock först den 2:e september, men jag kan registrera mig på kurser via skolans studentsida redan 26 augusti. Så när kan jag skicka in studieförsäkran?

Måste jag vänta tills den 2:e och sen dröjer pengarna ytterligare några dagar, eller kan jag skicka in studieförsäkran redan den 26:e och få mitt studiemedel när skolan sätter igång den 2:e?

Obs: Börjar andra året på högskolan.
Det står på CSNs hemsida när studieförsäkran kan lämnas in. Leta dig fram till där du kan lämna in studieförsäkran.
2013-08-18, 09:12
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefireman
Korrekt. SBAB erbjuder dock inte, så vitt jag vet, ISK eller någon annan sparform som ger bättre skattevillkor. Något man bör ha med i beräkningen.
Jaha det var ju synd. Då blir det Avanza trots allt.
2013-08-18, 13:06
Medlem
cancanmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
två terminer motsvarar 40 veckor.<= tiden du fått studiemedel
50% av 40 veckor = 20 veckor. <= motsvarande antal heltidsveckor du fått studiemedel
1.5hp * 20 veckor = 30 hp. <= Du har fått för motsvarande så här många heltidspoäng
75% av 30hp = 22.5hp <= 75% för att jag utgår ifrån att du redan haft studiemedel ett tag
62.5% av 30hp = 18.25hp <= 62.5% om det är inom dina motsvarande första 40 heltidsveckor med studiemedel.
22 eller 18 hp måste du ha <= stryk decimalerna.

Tack så mycket för det bra svaret Emerald! Det uppskattas
2013-08-18, 17:31
Medlem
Hejsan! Var kan jag hitta en simpel P&L spreadsheet? Tänkte jag skulle börja skriva ned mina köp och sälj /vinster och förluster för att få lite bättre koll nu när jag tänkte försöka trada mer aktivt!
2013-08-18, 18:01
Medlem
Estranged62s avatar
behöver svar på en grej.. jag började läsa på komvux Januari detta år med 100% studietakt (450p)
så jag ansökte om bidrag från CSN och fick för hela vårterminen och höstterminen..

allt gick bra fram till påsk ungefär då jag gick ner mig totalt i en depression.. (varit sjukskriven för depression tidigare) och studieresultaten blev sämre.

kurserna jag pluggade var samhällskunskap A, Svenska B, Naturkunskap A, Religion B, Psykologi A,B.

samhällskunskap och naturkunskap blev godkända =200p
Svenska B blev det tyvärr ett IG på men poäng räknas väl iaf?
Religion, psykologi A,B blev jag inte riktigt klar med. fattas några uppgifter som jag kunde få göra nu på höstterminen istället.

frågan är då den..
kommer jag att få hjälp med CSN bidrag denna termin?
för ansökningen för csn lån/bidrag blev ju godkänd för vår och höstterminen..
2013-08-18, 19:03
Medlem
Pangon90s avatar
Angående CSN och sommar.

Händelseförlopp:
Sökte två terminer (ht12vt13), klarade dessa alla poäng godkända (100%).
Sökte till sommaren -13, två halvtidskurser 7,5 poäng vardera. 11 av dessa 15 poäng klarade (73,33%).

Som jag förstått det prövar CSN inte till sommaren utan prövar istället allt tillsammans sedan senaste gången man sökt, är det korrekt?

Om det söks tillsammans: 60 poäng + 11 poäng av totalt 75 poäng = 95% = CSN JA.
Enbart sommaren: 7,5 poäng + 3,5 poäng av totalt 15 poäng = 73,33% = CSN NEJ.
2013-08-18, 19:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Angående CSN och sommar.

Händelseförlopp:
Sökte två terminer (ht12vt13), klarade dessa alla poäng godkända (100%).
Sökte till sommaren -13, två halvtidskurser 7,5 poäng vardera. 11 av dessa 15 poäng klarade (73,33%).

Som jag förstått det prövar CSN inte till sommaren utan prövar istället allt tillsammans sedan senaste gången man sökt, är det korrekt?

Om det söks tillsammans: 60 poäng + 11 poäng av totalt 75 poäng = 95% = CSN JA.
Enbart sommaren: 7,5 poäng + 3,5 poäng av totalt 15 poäng = 73,33% = CSN NEJ.
Det fetade är korrekt. Sommaren kan, ur pedagogisk synpunkt, ses som en förlängning av vårterminen. Du har tagit 71/75 hp.
2013-08-18, 19:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
behöver svar på en grej.. jag började läsa på komvux Januari detta år med 100% studietakt (450p)
så jag ansökte om bidrag från CSN och fick för hela vårterminen och höstterminen..

allt gick bra fram till påsk ungefär då jag gick ner mig totalt i en depression.. (varit sjukskriven för depression tidigare) och studieresultaten blev sämre.

kurserna jag pluggade var samhällskunskap A, Svenska B, Naturkunskap A, Religion B, Psykologi A,B.

samhällskunskap och naturkunskap blev godkända =200p
Svenska B blev det tyvärr ett IG på men poäng räknas väl iaf?
Religion, psykologi A,B blev jag inte riktigt klar med. fattas några uppgifter som jag kunde få göra nu på höstterminen istället.

frågan är då den..
kommer jag att få hjälp med CSN bidrag denna termin?
för ansökningen för csn lån/bidrag blev ju godkänd för vår och höstterminen..
Eftersom du redan fått beviljat för hösten så är det inga problem. Däremot nästa gång du ansöker så kommer de titta på den sammanlagda vt13&ht13.
2013-08-18, 21:05
Medlem
Hur fungerar lån och bidrag nu? Hittar inget på csn:s hemsida. Vad ligger bidrag på och vad är högsta lånet man kan ta/mån för heltidsstudier på 3 år? Och om man nu arbetar och drar in 8000 i månaden får man ta högsta lån då? Ska fan leva gött under mina tre år.
Senast redigerad av jarrelka 2013-08-18 kl. 21:14.
2013-08-18, 21:07
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Eftersom du redan fått beviljat för hösten så är det inga problem. Däremot nästa gång du ansöker så kommer de titta på den sammanlagda vt13&ht13.

okey.. det var de jag också hade för mig.. när jag förra veckan åkte förbi min skola och skulle få påskrivet studieförsäkran för denna termin sade min (enligt mig) halvknäppa studievägledare att jag kan få svårt med CSN denna termin då alla poäng inte finns med.. fast jag sade iof inte att jag redan ansökt om 2 terminer i vintras och fått det beviljat.

min studievägledare svamlade om att hon måste skicka in betyg och grejer innan jag kan skicka min studieförsäkran, vilket jag tycker låter konstigt.. trodde man skulle skicka in betyg efter skolårets slut. det är därför jag varit så orolig.

så allt är grönt då?
bara skicka in studieförsäkran och välja vilka ämnen jag ska plugga imorgon med andra ord och sen plugga utav helvete i det som jag ligger efter med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in