2012-08-01, 08:59
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NullNova
Vet någon varför man inte har fått något studiebidrag i juli? Man fick ju i Juni. Får man studiebidrag i Augusti?
Du studerar inte i juli, den är utanför de två ordinarie terminerna. Söker du sommarkurs så är det också nog så att du redan fått pengarna för juli-veckorna utbetalade redan. Augusti är samma sak, kanske att du kan få för en sommarkurs om det inte redan är utbetalt. Alternativt att du får första utbetalningen för höstterminen.
2012-08-01, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det beror helt på när det sker. Om du slutar ta studiemedel så kommer givetvis ditt fribelopp höjas, men om du så tar studiemedel bara 1 vecka så får du ett fribelopp som gäller hela halvåret.

Visst kan du göra så här, men det är säkrare att försöka räkna ut hur mycket du kommer tjäna och direkt ange det i din ansökan.

Tar de inte bort fribeloppet då?

Exempel: Det är 10 september och jag har redan tjänat 47000, jag har fått studiebidrag 2700 kr för en månad. 11 september ringer jag och säger att jag inte vill ha bidrag, sen fortsätter jag att jobba och tjänar 500000 kr månaden efter. Då kan de ju inte gnälla eller?

Menar att, i och med att jag slutat ta bidrag så kan ju fribeloppet knappast gälla längre så då borde jag teoretiskt få tjäna hur mycket som helst (??).
2012-08-01, 11:53
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
Tar de inte bort fribeloppet då?

Exempel: Det är 10 september och jag har redan tjänat 47000, jag har fått studiebidrag 2700 kr för en månad. 11 september ringer jag och säger att jag inte vill ha bidrag, sen fortsätter jag att jobba och tjänar 500000 kr månaden efter. Då kan de ju inte gnälla eller?

Menar att, i och med att jag slutat ta bidrag så kan ju fribeloppet knappast gälla längre så då borde jag teoretiskt få tjäna hur mycket som helst (??).
Nej, varför skulle de ta bort fribeloppet bara för att du inte tar emot mer studiemedel denna termin? Reglerna är tydliga, tar du om så bara 1 vecka så får du ett fribelopp att förhålla dig till. Om du bara tar emot för 4 veckor så får du givetvis ett lägre belopp än om du tar för 5-20 veckor, men det finns fortfarande en gräns. Vad gränsen är på finner du på deras hemsida.

om du verkar tro att du ska tjäna så fett med Cash så ta inte studiemedel, det verkar kosta dig förmycket om du kan dra in 50000 i månaden...
2012-08-01, 13:36
Medlem
Jag läste ett program förra året men hoppade av för att i höst läsa en fristående kurs. Jag har blivit antagen till den fristående kursen men har inte meddelat min institution att jag inte tänker fortsätta inom programmet, jag är dock inte inskriven på någon kurs inom programmet inför hösten. Hur som helst skulle jag gå in och skicka in min ansökan till CSN idag och där står fortfarande bara programmet med under utbildningar CSN har uppgifter om. Det jag funderar på om jag ens behöver bemöda mig med att få det ändrat eller om jag bara ska skicka in min ansökan för programmet. Studietakten och antalet HP är detsamma så jag tänker att det kanske inte spelar så stor roll?
2012-08-01, 13:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Jag läste ett program förra året men hoppade av för att i höst läsa en fristående kurs. Jag har blivit antagen till den fristående kursen men har inte meddelat min institution att jag inte tänker fortsätta inom programmet, jag är dock inte inskriven på någon kurs inom programmet inför hösten. Hur som helst skulle jag gå in och skicka in min ansökan till CSN idag och där står fortfarande bara programmet med under utbildningar CSN har uppgifter om. Det jag funderar på om jag ens behöver bemöda mig med att få det ändrat eller om jag bara ska skicka in min ansökan för programmet. Studietakten och antalet HP är detsamma så jag tänker att det kanske inte spelar så stor roll?
Det kan spela roll, CSN kan bli ordentligt sura. Av det enkla att du också garanterat att meddela csn om ändringar, och du har blivit beviljad för programmet, inte för annat.
2012-08-01, 14:15
Medlem
(Har sökt i den här tråden men inte riktigt hittat vad jag söker).

Min situation ser ut som så att jag ska börja mitt basår nu till hösten och har bara tänkt att läsa 43,5 hp under året av kursens totala 69 hp (har inget behov av att läsa biologi eller kemi).

Kan jag fortfarande ansöka om 100% studiestöd eftersom 43,5 hp blir nästan 75% av 60 hp (heltidsstudier) och som jag har förstått det så måste man klara just 75% av kurserna för att klara den gränsen?

Eller bör jag bara ansöka för 75%?

Det skiljer ändå runt 800 kr i bidrag varje månad mellan 75% och 100%.
2012-08-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Econizze
ASAP as possible!

Måste man inte först få hem papper från universitetet? Eller är det bara att söka CSN nu ändå?
2012-08-01, 14:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Måste man inte först få hem papper från universitetet? Eller är det bara att söka CSN nu ändå?
det är bara att söka
2012-08-01, 14:35
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersvenne
(Har sökt i den här tråden men inte riktigt hittat vad jag söker).

Min situation ser ut som så att jag ska börja mitt basår nu till hösten och har bara tänkt att läsa 43,5 hp under året av kursens totala 69 hp (har inget behov av att läsa biologi eller kemi).

Kan jag fortfarande ansöka om 100% studiestöd eftersom 43,5 hp blir nästan 75% av 60 hp (heltidsstudier) och som jag har förstått det så måste man klara just 75% av kurserna för att klara den gränsen?

Eller bör jag bara ansöka för 75%?

Det skiljer ändå runt 800 kr i bidrag varje månad mellan 75% och 100%.
Det beror på, hur går dina kurser? Om du bara ska läsa 43.5 hp så söker du endast 43.5 hp. Annars är det bidragsfusk, och det är inte bara brottsligt, utan csn kommer alltid att upptäcka att något inte är som det borde vara.
2012-08-01, 14:53
Bannlyst
Citat:
Nej, varför skulle de ta bort fribeloppet bara för att du inte tar emot mer studiemedel denna termin? Reglerna är tydliga, tar du om så bara 1 vecka så får du ett fribelopp att förhålla dig till. Om du bara tar emot för 4 veckor så får du givetvis ett lägre belopp än om du tar för 5-20 veckor, men det finns fortfarande en gräns. Vad gränsen är på finner du på deras hemsida.

om du verkar tro att du ska tjäna så fett med Cash så ta inte studiemedel, det verkar kosta dig förmycket om du kan dra in 50000 i månaden...

Hur mycket kan jag få per månad om jag säger till de att jag ska tjäna 75000 under den här perioden?

Vad blir mitt bidrag per månad då?
2012-08-01, 14:57
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
Hur mycket kan jag få per månad om jag säger till de att jag ska tjäna 75000 under den här perioden?

Vad blir mitt bidrag per månad då?
Ingen aning, men jag vet var du ska skolla. På CSNs hemsida, vid sidan för fribelopp-info, så finns utöver information om fribeloppen även en guide/uträkningshjälpare. Du matar in information och får ut svaret om studiemedel.
2012-08-01, 15:17
Medlem
Citat:
Det beror på, hur går dina kurser? Om du bara ska läsa 43.5 hp så söker du endast 43.5 hp. Annars är det bidragsfusk, och det är inte bara brottsligt, utan csn kommer alltid att upptäcka att något inte är som det borde vara.

Period 1 höst: Matematik B 4,5 hp
Period 2 höst: Matematik C 7,5 hp, Fysik A 9 hp

Period 3 vår: Matematik D 7,5 hp, Fysik B 12 hp
Period 4 vår: Matematik E 4,5 hp

Så ska det se ut om jag inte har förstått fel. Ser ut som att jag räknade fel tidigare, 45 hp blir det sammanlagt.

När man ansöker hos CSN så väljer man ju olika studietempon och inte hur många poäng, av vad jag har sett, så jag är inte med på vad du menar där. Givetvis är jag inte ute efter att göra något olagligt.

För att göra fråga något tydligare, kan man säga till CSN att man läser i 100% fast man medvetet bara läser 75% och då ändå få fullt bidrag eftersom gränsen för att få det är just att klara 75% av högskolepoängen man sökt till?

Har för övrigt redan sökt med till CSN med studietempo på 75%, tänkte bara kolla ifall det här är ett möjligt "trick" eller vad man nu vill kalla det för att få extra pengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in