Citat:
Ursprungligen postat av
Nimportequi
Använder du dubbelförhållande (eng. cross ratio) för att få fram avbildningen, eller hur gör du?
Allmänt tycker jag att det ser bra ut, du verkar veta vad du vill använda. Dock tycker jag att det ser lite slarvigt ut här och där. Du skriver "eftersom \infty inte är en fixpunkt..." detta är inte det du menar att säga, du menar att säga att \infty inte är en entydigt bestämd punkt. En annan grej jag tänkte på är hur du använder ordet "spegelpunkter". Jag vet inte exakt hur definitionen för spegelpunkt i en "generalized circle" (som tydligen något konstigt översätts till C-cirkel), men jag tycker att det ser ut som att du slarvar lite med användandet.
I övrigt, som sagt, tycker jag att du verkar ha förstått hur man använder de viktiga resultaten i området Möbiusavbildningar.
Yes det är dubbelförhållande jag har använt.
Hittar ingen riktig definition för spegelpunkter men "spegelpunkten till ett komplext tal z relativt en cirkel med radie r och centrum i z_0 är det tal z* som uppfyller följande:"
1. z* ska ligga på strålen utgående ifrån z_0 till z.
2. |z-z_0||z*-z_0|=r^2
Detta tycker jag stämmer med hur jag använt det men, även fast denna uppgift var lätt, så är ingenting gällande Möbiusavbildningar min starka sida.