Citat:
Mediaklimatet i Sverige är väldigt konformt och SD har motarbetats stenhårt från första stund.Grovt +6 procentenheter på 3 år (från knappt 6 till knappt 12 procent), men klent jämfört med Ukip med språng på 15 procentenheter under något år? Eller jämfört med DF nu? Tror detta beror på...
OT:
OT:
...SD själva -- att hur skickliga SD är avgör stöd och 11-12 procent nu är bra trots SD. Därför behöver SD diskuteras politiskt och kritiseras. Kritik av SD inte lätt, minsta sakkritik och vissa SD-politiker kan tappa fattningen och skälla ut kritiker som inte ens är SD:are. Liknar beteendet en sekts sätt att hålla samman? Ska det försvinna krävs ändrad kultur, och ju sämre man lyckas med det ju svårare får man att locka kompetenta. Ändring av kulturen, eller sparkande av extremister (något annat), behöver inte basuneras ut offentligt. Skryt i media om att någon sparkats får folk att tänka på att denna var i SD = negativ effekt. Resultat av förändring det viktiga; att folk plötsligt säger "SD polariserar ju inte 'sjuklövern' och dem själva längre och går att diskutera med". Detta utan att invandringspolitiken slätas ut. Åkesson har varit inne på partikulturen. Jag begriper dock inte hur en politiker som skrev text för förintelseförnekelse och en som ville förbjuda islam får vara kvar. Men: Hålla rent men skryta lagom utåt samt argumentera med mindre retorik mot "sjuklövern" (som jag anser är barnslig) tror jag vore klokt.
Hade det funnits några större fristående tidningar hade det kunnat se annorlunda ut.
Att bortse från den skillnaden jmf utlandet låter sig inte göras.