2013-08-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Min poäng är att jag inte tror på klimatologiska förklaringar till varför ett parti går upp eller ner. Det beror snarare på samhällsdebatten. Ökningen nu under sommaren passar inte alls in i bilden. Men då blir förklaringen helt plötslig att folk inte tycker om att se svartskallar när de åker ut till landsstället - det får väl finnas någon slags jävla måtta i spekulationerna. Uppgången under sommaren tror jag till exempel beror på att husbykravallerna har sjunkit in i människors medvetanden. I krissituationer utmärker sig svensken av återhållsamhet och enhetssträvan - det var därför vi inte såg någon uppgång direkt efter kravallerna. Uppgången kommer istället nu, när avståndet till händelsen har ökat och folk börjar dra mer långsiktiga slutsatser av det inträffade.

Om man inte tror på klimatologiska förklaringar så kan man ju se det så här: För ett och ett halvt år sedan började SD sin klättring. Januari 2013 kom dippen. Ett par månader senare nådde man botten. Därefter har man återtagit stigningen igen, och nu i augusti är man tillbaka på toppnivåerna från före dippen.

Det enda som talar emot detta är att tidigare har Sentio visat vägen för de andra instituten, men nu ligger SD stilla i Sentio eller t.o.m. sjunker.
2013-08-18, 02:16
Medlem
HappySadHarrys avatar
På något sätt verkar det finnas någon naturlag som gör att en särskiljande fördelning antingen hamnar på 80/20 (paretofördelning) eller på 50/50.

Skulle tro att 20% är vad SD kommer att hamna på förr eller senare. Inte högre än så men heller inte lägre. Sedan återstår det att se vilket inflytande de 20% kan ge.
2013-08-18, 02:22
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
På något sätt verkar det finnas någon naturlag som gör att en särskiljande fördelning antingen hamnar på 80/20 (paretofördelning) eller på 50/50.

Skulle tro att 20% är vad SD kommer att hamna på förr eller senare. Inte högre än så men heller inte lägre. Sedan återstår det att se vilket inflytande de 20% kan ge.

Om sjuklövern består (och förtydligas för alla) när SD når 20% så är steget till 30% väldigt kort tror jag.
2013-08-18, 07:21
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
 Väljarna oroas av arbetslösheten. Alliansen har suttit länge i regeringsställning och äger nu de samhälls*problem som finns.
AB

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17310161.ab

Varför inte skriva sanningen? Väljarna oroas över att vissa områden i landet börjar bli laglösa, att polis och brandkår jobbar under livsfara. Detta är ett fenomen ingen svensk varit med om tidigare, hur gammal man än är. Detta oroar mig och många andra.

Denna högst motiverade oro ska givetvis inte tas på allvar i dagens Sverige, nej nej, sånna petitesser som att grundläggande samhällsfunktioner som vi litat på i årtionden delvis är ur funktion är inget att oroa sig för, absolut inte.

2.7 procentenheter till för SD och partiet hade varit större än både C, KD och FP.

Fina siffror gott folk, det tar vi en öl på.
Senast redigerad av RingRing2014 2013-08-18 kl. 07:26.
2013-08-18, 08:24
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Öh nej.
På Sentio har du en nergång hösten 2011, och sen en uppgång hela vintern med en peak i mars.
På yougov har den marginell ökning med max 2% under hösten 2011, medan den stora explosionen kommer först under kulturkriget 2012.
United Minds visar ingen uppgång varken hösten 2010 eller 2011 - utan allt kommer återigen 2012.
Dessutom tycks uppgången 2012 i princip, med små avvikelser, har stabiliserat sig under hela 2013.

Jag minns att det var många i tråden som ville förklara SD:s marginella minskning under våren 2012 med "vårsolen" - för att vifta bort kvällspressens glädjefnatts-rubriker. Nu kan vi ju med facit i hand se att nergången under våren bara var ett "bump in the road". Stödet gick aldrig ner till några kritisk nivåer, utan det handlade om ett tapp på några enskilda procent - och inte ett ras neråt 4-5% som många hade fasat för/hoppats på. Därav tycker jag att "hösten" och "vårsolen" som förklaringsmodeller bör betraktas som överflödiga.
Sedan förra EU valet har alla " nedgångar" varit just bump in the road! SD växer för att folk börjar tröttna på att just deras kommun fylls med negrer och andra babbar.
Sen kommer någon fiaskomätning så ser det ut som att SD sjunker för att inom ett halvår klättrat vidare.
SD kommer nosa på 15 % i valet vilket är mycket bra.
Gå tillbaka 2 år då hoppades de flesta inklusive mig själv på 8-9 % .
2013-08-18, 08:41
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Öh nej.
På Sentio har du en nergång hösten 2011, och sen en uppgång hela vintern med en peak i mars.
På yougov har den marginell ökning med max 2% under hösten 2011, medan den stora explosionen kommer först under kulturkriget 2012.
United Minds visar ingen uppgång varken hösten 2010 eller 2011 - utan allt kommer återigen 2012.
Dessutom tycks uppgången 2012 i princip, med små avvikelser, har stabiliserat sig under hela 2013.

Jag minns att det var många i tråden som ville förklara SD:s marginella minskning under våren 2012 med "vårsolen" - för att vifta bort kvällspressens glädjefnatts-rubriker. Nu kan vi ju med facit i hand se att nergången under våren bara var ett "bump in the road". Stödet gick aldrig ner till några kritisk nivåer, utan det handlade om ett tapp på några enskilda procent - och inte ett ras neråt 4-5% som många hade fasat för/hoppats på. Därav tycker jag att "hösten" och "vårsolen" som förklaringsmodeller bör betraktas som överflödiga.
Sedan förra EU valet har alla " nedgångar" varit just bump in the road! SD växer för att folk börjar tröttna på att just deras kommun fylls med negrer och andra babbar.
Sen kommer någon fiaskomätning så ser det ut som att SD sjunker för att inom ett halvår klättrat vidare.
SD kommer nosa på 15 % i valet vilket är mycket bra.
Gå tillbaka 2 år då hoppades de flesta inklusive mig själv på 8-9 % .
2013-08-18, 12:46
Medlem
Citat:
Har du någon källa som enbart sammanställer webbenkäter?
Jag postade en tabell tidigare i tråden.
Jag ska se om jag kan hitta den.

Citat:
Sentio, UnitedMinds och YouGov
sep-10 5.7%
jan-11 7.2%
mar-11 6.6%
apr-11 7.1%
maj-11 6.9%
jun-11 7.3%
jul-11 7.0%
aug-11 7.5%
sep-11 6.9%
okt-11 7.1%
nov-11 7.5%
dec-11 7.7%
jan-12 7.8%
feb-12 7.6%
mar-12 7.0%
apr-12 7.0%
maj-12 7.5%
jun-12 7.7%
jul-12 7.8%
aug-12 8.3%
sep-12 8.7%
okt-12 9.8%
nov-12 10.6%
dec-12 10.8%
jan-13 12.2%
feb-13 11.9%
mar-13 11.7%
apr-13 10.8%
maj-13 11.8%
Senast redigerad av lantis60 2013-08-18 kl. 12:52.
2013-08-18, 14:37
Medlem
DenStoraKillens avatar
har det varit någon ute i Augusti än? länk i så fall, gärna från flera sidor.
2013-08-18, 14:49
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag postade en tabell tidigare i tråden.
Jag ska se om jag kan hitta den.

Grovt +6 procentenheter på 3 år (från knappt 6 till knappt 12 procent), men klent jämfört med Ukip med språng på 15 procentenheter under något år? Eller jämfört med DF nu? Tror detta beror på...

OT:
Senast redigerad av ankademiker 2013-08-18 kl. 15:07.
2013-08-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Grovt +6 procentenheter på 3 år (från knappt 6 till knappt 12 procent), men klent jämfört med Ukip med språng på 15 procentenheter under något år? Eller jämfört med DF nu? Tror detta beror på...

OT:

SD hade säkert kunnat prestera bättre, men ett annat viktigt skäl till att partiet inte ligger högre i opinionsmätningarna är troligen att många väljare inte håller sig ordentligt informerade om samhällsutvecklingen. De som inte behöver få maten tuggad åt sig kommer rösta på det parti som vill lägga om politiken, även om företrädarna är behäftade med brister.

/SD-trollet
2013-08-18, 15:59
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker

OT:
Jag tror det beror på tre saker.

1. Sd är väldigt tama och gör inte mycket väsen av sig
2. Media
3. Sverige är extremt segregerat och många svenskar har ännu inte fått ta del av den fantastiska mångkulturen

Sd borde kunna öka mycket mer när väljarna i punkt 3 får Mohammed och hans kompisar in på knuten.
2013-08-18, 16:43
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
SD hade säkert kunnat prestera bättre, men ett annat viktigt skäl till att partiet inte ligger högre i opinionsmätningarna är troligen att många väljare inte håller sig ordentligt informerade om samhällsutvecklingen. De som inte behöver få maten tuggad åt sig kommer rösta på det parti som vill lägga om politiken, även om företrädarna är behäftade med brister.

Delvis är problemet det, men är SD så frimodigt utmanande media som Ukip och DF eller mest tysta?

Fortsatt OT:
Senast redigerad av ankademiker 2013-08-18 kl. 16:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in