2013-08-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur gammal är du egentligen?
Tror du det finns någon som tar dig som något annat än en barnrumpa när du håller på att ändra på användarnas alias din jävla fjant?

Och vad tyckte gud du skulle bli då, en byfåne som ska fjanta på och ändra alias på ett internetforum (för det blir så häftigt då )?

Vad tycker din läkare om dina vanföreställningar och dina fantasier om påhittade villkor i denna låtsasvärld då? Gud, Satan, Gud ger oss ""uppdrag"" lol, hoppas hen har humor som måste lyssna på sådan skit...
Tror du att jag bryr mig? Det är just såna saker otroende som aldrig kommer till tro sätter värde på, som alla "motsägelser" i bibeln. Jag gör bara så med såna jag ser som underlägsna. Vissa har av sig själva valt bra alias som visar vad de verkligen är.

Vad är det som är påhittat i den här världen? Eller växer bröd på träd i ditt låtsasvälde?
Citera
2013-08-18, 09:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Lyssnar du på allt andra talar om för dig?

Definitivt inte. Jag är kritisk, skeptisk och inte minst tämligen kverulantisk.

Citat:
Om svaret är nej har du lärt dig skilja på olika andar.

Min kriticism, skepticism och kverulanteri konkluderar på INTET SÄTT i att jag har lärt mig att skilja mellan olika andar. Hur kan du .... för min del ... komme med ett så absurd postulat?

Citat:
Din ande är nämligen ditt sinne, din tankeförmåga.

M.a.o. det som rationella personer omväxlande kallar en personlighet, ett medvetande, mentala mönster, intellektet eller möjligen EQ. Vilket inte har ett dyft med 'gud' eller "andar" att göra, annat än i dina demagogiska luftslott.

Citat:
Men jag har lärt ig att skilja på andra andar också, genom att verfiera det de påstår.

Och vad är denna verifikation?

Citat:
Om det avviker från evangeliet är det en lögn.

Alltså ett cirkel-argument.
Citera
2013-08-18, 09:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tror du att jag bryr mig? Det är just såna saker otroende som aldrig kommer till tro sätter värde på, som alla "motsägelser" i bibeln.

Och ditt 'svar' på detta är att komme med din egen alternativa hitta-på logik, som du naivt hoppas på skall ge bibeln hitta-på legitimitet.
Citera
2013-08-18, 12:59
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du smitar från denna fasett av debatten genom att vara 'kränkt', och mitt perspektiv som .... motsatt ditt .... omfattar dom bindande initial-villkoren och den slutgiltiga 'domen' (i allt-i-ett-teologin om en imaginär 'gud' som lagstiftande, dömande och verkställande) ignorerar du.

Börjar du tröttna på att försöka snicke-snacka dig fram till en guds-efterrationalisering, där du konstant mötas av dom samma murar du får som svar på ditt upprepade kryphåls-sökande.
Nej jag har inte smitit, Bogomil. Eftersom jag har en fri vilja så VÄLJER jag att inte diskutera med otrevliga människor. Istället VÄLJER jag att diskutera med trevliga människor, vilket finns massor av här inne och samtidigt kan man komma fram till något vettigt. Personer som följer determinism, och som kommer med personangrepp, kan man inte diskutera vettiga saker med. Nåväl, en fråga till dig: vad är din inställning mot determinism? ÄR du en determinist? Känn dig inte tvungen att svara på frågorna.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-18 kl. 13:13.
Citera
2013-08-18, 13:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Snygg comeback, retard.
...och detta gjorde jag av min egen vilja, bortom all determinism
Citera
2013-08-18, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
ÄR du en determinist? Känn dig inte tvungen att svara på frågorna.

Naj, jag är en mycket stark anhängare av .... punktvis ..... icke-determinism.
Citera
2013-08-18, 13:27
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag menar precis vad jag skriver, dessvärre läser du in lite mer i det än vad som är brukligt.

1. Den vetenskap vi har om hjärnan och medvetande (vilket tyvärr inte är så mycket som man kan önska) pekar på medvetandet är en ren produkt av den fysiska hjärnan.
2. Ingenting tyder på att det är nån form extern part i form av t ex en själ som ligger bakom
i beg to differ
du skriver iofs men det säger inte mycket alls.
Citera
2013-08-18, 14:06
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
i beg to differ
du skriver iofs men det säger inte mycket alls.
Han skrev att medvetandet är en produkt av den fysiska hjärnan (bl.a) vilket är fel.

Medvetandet, som i och för sig inte ens är religion, om man inte vill tolka det så, står i behov av betydligt mer än fysiska hjärnan, en hjärna är f.ö sällan icke-fysisk, utan består av vävnad så klart, som i sig är liksom vilket biologiskt material som helst. För medvetande krävs diverse överföringar inom-organiskt liksom utom-organiskt, men mer ändå.

T.ex kontakt av en massa olika slag.

Men något sades iaf... utan hjärna, inte heller medvetande, att hjärnan slocknar medan hjärtat pumpar blodet runt, räcker således inte för "medvetande". När vi sover djupt, då tror jag att hjärnan totalt vilar, vi är då inte vid medvetande.
Citera
2013-08-18, 14:23
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naj, jag är en mycket stark anhängare av .... punktvis ..... icke-determinism.

Håller du med om att total determinism skulle råda om en allsmäktig gud kunde se in i framtiden? Och att om allt skedde enligt dennes vilja, så har denna Gud bestämt framtiden exakt?
Citera
2013-08-18, 14:26
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
...och detta gjorde jag av min egen vilja, bortom all determinism

Nej, för om Gud förutsett din framtid, visste han redan att du skulle skriva exakt som du skulle.

Edit: stavfel
Senast redigerad av MentosFruitcore 2013-08-18 kl. 14:29.
Citera
2013-08-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcake
Håller du med om att total determinism skulle råda om en allsmäktig gud kunde se in i framtiden? Och att om allt skedde enligt dennes vilja, så har denna Gud bestämt framtiden exakt?
Nej, Sanningens ande talar bara om för oss VAD som sker - utan att för den skull lägga sig i händelseförloppet.
Citera
2013-08-18, 14:30
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nej, Sanningens ande talar bara om för oss VAD som sker - utan att för den skull lägga sig i händelseförloppet.
Men om den vet exakt som som kommer ske, och det faktiskt kommer att ske, råder determinism. Det är enkel logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in