Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Du kan välja att antingen att äta gröten eller inte. Låt oss säga att du vaknar på en måndagsmorgon och bestämmer dig för att äta gröt. Du väljer alltså att äta gröt till frukost och detta har du gjort med egna val.
Låt oss anta att någon råkade veta vad du skulle äta till frukost på måndag innan du skulle äta den. Om någon råkade veta vad du skulle äta så har det ingen betydelse för dina val för du kommer ändå VÄLJA att äta gröt på måndagsmorgon till frukost.
Det är bara i dina ögon det faller under "fri vilja". Om du oavsett omständigheter 100% säkert och garanterat kommer att äta gröt och denna måltid, plus allt annat, ingår i en plan som gud skapat och vet om. Det är ingen fri vilja. Det är en illution av fri vilja.
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Ett annat exempel. Du VET vad du åt igår. Låt oss säga att du åt en äggmacka. Kunde du igår äta någonting annat än äggmacka? Nej, det kunde du givetvis inte eftersom du har redan valt att äta en äggmacka och du kan inte ändra på något som du redan har gjort. Endast om du går tillbaka i tiden så kan du göra det, givetvis.
Nej det hade jag uppenbarligen inte eftersom jag inte kunde göra något åt saken att inte hamna vid matbordet med en räkmacka. Om jag inte kan ändra på ett utfall är det inte "fri vilja". Det är gud som lurar mig och låter mig tro att jag gör ett val. Det är något helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
OK
Du väljer att mörda någon så det är ditt ansvar.
Gud visste, men det är fortfarande ditt ansvar.
Förutbestämt av dig, så det är ditt ansvar.
Ja, Gud straffar dig för mordet för det är ditt ansvar
Det är uppfattat.
Min personliga framtid är förutspådd (bestämd) av ingen annan än mig själv. I framtiden så kommer jag inte handla annat än det jag kommer att handla i just det ögonblicket. Tänk på exemplet med gröten.
Du inser att det är olagligt att veta om ett mord och inte tala om det?
Gud verkar inte riktigt ha greppat det här med... mänsklighet.
Kan vi seriöst ta och ge mig ett svar på den här frågan:
* Kan du välja helt fritt eller går vi alla på en väg bestämd av den allsmäktige skaparen?