2013-08-12, 23:30
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag ställer frågan igen men den här gången så antar jag att ingen Gud finns.

Fråga: Anta att du åt en äggmacka igår till frukost. Kunde du välja att äta någonting annat än din äggmacka igår till frukost?

Ingen aning. Det går inte att veta. men jag tror att världen i praktiken är deterministisk, men slumpen i kvantfysiken stoppar upp det.

Även om det hade varit möjligt, kan man inte veta.
Citera
2013-08-12, 23:32
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
kompabilitetsprincipen

Vad är det för någon princip?

Det pekar mot att man inte kan ändra på sitt val att ta en äggmacka till frukost, men man kan inte veta.
Citera
2013-08-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vad är det för någon princip?
Mjuk determinism
Citera
2013-08-12, 23:53
Medlem
Verkar som kunskap1 tog kvällen.....
Citera
2013-08-12, 23:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Bevisa att tiden inte existerar.

http://discovermagazine.com/2007/jun/in-no-time
Citera
2013-08-13, 00:49
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Mjuk determinism
Vilket är?
Citera
2013-08-13, 08:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Nu får du förklara dig. Sen när råder det ett konsensus om vad exakt medvetandet är.

Jag menar precis vad jag skriver, dessvärre läser du in lite mer i det än vad som är brukligt.

1. Den vetenskap vi har om hjärnan och medvetande (vilket tyvärr inte är så mycket som man kan önska) pekar på medvetandet är en ren produkt av den fysiska hjärnan.
2. Ingenting tyder på att det är nån form extern part i form av t ex en själ som ligger bakom.

Konsensus har jag inte sagt någonting om, forskningen är som sagt i ett tidigt stadie. Vad jag sagt är var vi står just nu. Varken mer eller mindre.
Citera
2013-08-13, 08:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, det har jag inte sagt. Nu talar du inte sanning. Läs nedan vad jag har sagt:

Ja, detta har jag sagt.

Ja, detta har jag sagt.
Och sedan förklarade jag för dig (om du inte glömt) att hans vilja var att skapa en människa med en egen vilja.

Om vi har en fri vilja så betyder det att vi skapar vår egen framtid. Ja, Gud har skapat allt, men han valde att människan skulle få skapa sin egen framtid. Gud har alltså skapat allt förutom människans framtid.

Ja, OM jag skulle ha fel så erkänner jag att jag hade fel. Skulle du göra det?

Bla bla bla.....jag börjar tröttna på dig nu. Alla här inne kan se att du snackar goja. Jag nöjer mig med det.
Citera
2013-08-13, 08:18
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Du kan välja att antingen att äta gröten eller inte. Låt oss säga att du vaknar på en måndagsmorgon och bestämmer dig för att äta gröt. Du väljer alltså att äta gröt till frukost och detta har du gjort med egna val.
Låt oss anta att någon råkade veta vad du skulle äta till frukost på måndag innan du skulle äta den. Om någon råkade veta vad du skulle äta så har det ingen betydelse för dina val för du kommer ändå VÄLJA att äta gröt på måndagsmorgon till frukost.

Det är bara i dina ögon det faller under "fri vilja". Om du oavsett omständigheter 100% säkert och garanterat kommer att äta gröt och denna måltid, plus allt annat, ingår i en plan som gud skapat och vet om. Det är ingen fri vilja. Det är en illution av fri vilja.

Citat:
Ett annat exempel. Du VET vad du åt igår. Låt oss säga att du åt en äggmacka. Kunde du igår äta någonting annat än äggmacka? Nej, det kunde du givetvis inte eftersom du har redan valt att äta en äggmacka och du kan inte ändra på något som du redan har gjort. Endast om du går tillbaka i tiden så kan du göra det, givetvis.

Nej det hade jag uppenbarligen inte eftersom jag inte kunde göra något åt saken att inte hamna vid matbordet med en räkmacka. Om jag inte kan ändra på ett utfall är det inte "fri vilja". Det är gud som lurar mig och låter mig tro att jag gör ett val. Det är något helt annat.

Citat:
OK

Du väljer att mörda någon så det är ditt ansvar.

Gud visste, men det är fortfarande ditt ansvar.

Förutbestämt av dig, så det är ditt ansvar.

Ja, Gud straffar dig för mordet för det är ditt ansvar

Det är uppfattat.

Min personliga framtid är förutspådd (bestämd) av ingen annan än mig själv. I framtiden så kommer jag inte handla annat än det jag kommer att handla i just det ögonblicket. Tänk på exemplet med gröten.

Du inser att det är olagligt att veta om ett mord och inte tala om det?

Gud verkar inte riktigt ha greppat det här med... mänsklighet.

Kan vi seriöst ta och ge mig ett svar på den här frågan:
* Kan du välja helt fritt eller går vi alla på en väg bestämd av den allsmäktige skaparen?
Citera
2013-08-13, 08:26
Medlem
Brain Damages avatar
Never mind flogging a dead horse...

Citat:
Abstract
A meta-analysis of 63 studies showed a significant negative association between intelligence and religiosity. The associationwas stronger for college students and the general population than for participants younger than college age; it was alsostronger for religious beliefs than religious behavior. For college students and the general population, means of weightedand unweighted correlations between intelligence and the strength of religious beliefs ranged from −.20 to −.25 (mean r = −.24). Three possible interpretations were discussed. First, intelligent people are less likely to conform and, thus, are morelikely to resist religious dogma. Second, intelligent people tend to adopt an analytic (as opposed to intuitive) thinking style,which has been shown to undermine religious beliefs. Third, several functions of religiosity, including compensatory control,self-regulation, self-enhancement, and secure attachment, are also conferred by intelligence. Intelligent people may thereforehave less need for religious beliefs and practices.
http://www.scribd.com/doc/159718696/The-Relation-Between-Intelligence-and-Religiosity-a-Meta-Analysis-and-Some-Proposed-Explanations

Edit: Troende mindre intelligenta
Senast redigerad av Brain Damage 2013-08-13 kl. 08:30.
Citera
2013-08-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du har fortfarande inte förstått? Ok , då tar vi det en gång till...så pedagogiskt som jag kan göra det:

1. gud har fri vilja
2. gud är allsmäktig
3. gud skapade allt
4. gud är allvetande

Av 1-4 följer att gud MÅSTE ha skapat allting in i minsta detalj vetandes EXAKT hur det skulle utfalla. Det följer också att han kunde ha skapat allting på precis vilket annat sätt han ville, men han valde det här. Alltså kan ingenting ske som inte är en del av hans vilja.

Konklusion: Säg hej då till din fria vilja.
Ni har fortfarnade inte fattat att Gud INTE skapat allting, att dina tankar är dina egna och du, din personlighet, har formats av människor och händelser i din omgivning. Därför skriver predikaren att Gud har gjort människor rättsinniga, men att de själva har kommit på en massa dåraktiga och onda tankar. Det ändrar inte det faktum att Gud vet allt och är allsmäktig.

http://www.youtube.com/watch?v=NNiie_zmSr8
Citera
2013-08-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Du inser att det är olagligt att veta om ett mord och inte tala om det?

Gud verkar inte riktigt ha greppat det här med... mänsklighet.

Kan du välja helt fritt eller går vi alla på en väg bestämd av den allsmäktige skaparen?
Du inser att Gud en gång bestämt att människan ska dö, och därför spelar dödsorsaken inte nån roll. Skuldfrågan avgörs först vid Domens dag. Så du ser, Guds plan är genomtänkt.

Du kan välja fritt inom de ramar som Gud har ställt. Därför är det svårt för människor att göra en rymdresa, något som andar kan göra. Nej, bara de som Gud har utvalt och som tjänar Gud tvingas ibland göra hans vilja. Andra kan drabbas av en rättvis tvångsmakt när de har syndat. Dit kan man förstås räkna överheten, dvs kriminalvården och resten av rättssytemet, men det kan också ske i form av sjukdomar eller så kallade naturkatastrofer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in