2013-08-18, 10:50
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ytterst märkligt, de gånger jag hamnat i fyllecell och de kommit och kollat till mig genom rutan i dörren så har det varit poliser, likaså när jag blivit inskriven och när de tagit mig till eventuellt förhör, även när jag ringt på klockan och behövt slå en drill.

Berit skriver bara självklarheter eller hur det var på 70/80-talet, inga uttalanden att bygga teorier på ;-)
Citera
2013-08-18, 11:13
Bannlyst
Det spekuleras om motiv. Det är helt ointressant. Vad rätten kommer bedöma är om gm är kapabel att utföra brottet och om han haft möjlighet. När du står öga mot öga mot en våldsam psykopat under alkoholpåverkan räcker det att artigt sagt nej till tex sex. Bläddrar man i GMs historik, så har det räckt med att knacka AJ på axeln, bokstavligen.
Så motivet är inget jag eller rätten kommer fästa någon större uppmärksamhet.
Citera
2013-08-18, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zizzla163
Jag var inne på det spåret för två tre sidor sedan, men man fick ju tydligen inte lägga över skulden på offret, vilket jag försökte förklara att jag absolut inte gjort. Att det florerade droger och missbruk runt offret har jag förstått. Missbrukade Ā.J.? Någon som har en aning?

Och NEJ! Jag vill verkligen inte smutskasta BO.

I ett fall som har utspelats i en nazistisk miljö är det väl föga förvånande att de flesta kopplingar och samband visar sig ha en nazistisk överton, allt ifrån preferensen för tatuerade motiv till preferensen för hund—ras... Muß ein Amstaff unbedingt reinraßig sein? Reinraßig! På grund av detta kan sådana kopplingar och samband inte betraktas som vare sig OT eller smutskastning, enligt min uppfattning.

Det implicerade genusperspektivet är däremot mera osäker mark att beträda. Naturligtvis måste en oskyldig småbarnsmamma kunna umgås i sådana kretsar, med kända kvinnomisshandlare och förmodade psykopater, utan att därför nödvändigtvis behöva förvänta sig att något otrevligt eventuellt skulle kunna inträffa.
Citera
2013-08-18, 11:22
Medlem
[quote=Zizzla163|44832250]
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vilken tråd alltså!

Man får reda på hur man uppfostrar hundar resp. avlivar dem. Småbarns ev. minnesbilder, spritleveranser och en massa annat.

Så det här kan väl nästan anses vara offT men GW säger att för att förstå GMs motiv ska man kolla BO. Så vad kan BO har gjort för att ge GM ett motiv till brottet?

Jag var inne på det spåret för två tre sidor sedan, men man fick ju tydligen inte lägga över skulden på offret, vilket jag försökte förklara att jag absolut inte gjort.
Att det florerade droger och missbruk runt offret har jag förstått.
Missbrukade Ā.J.? Någon som har en aning?

Och NEJ! Jag vill verkligen inte smutskasta BO.

Jag läste lite för snabbt och fick skriva fp.

Jag har hört att ingen av de tre grabbarna eller BO själv använde/använder droger (mer än alkohol, vilket kan vara illa nog men jag antar att annat menas här). Iaf inte i nutid. Att BO's ex använt är det enda jag sett som inte bara är en trådsanning, han har själv skrivit att han suttit på rehab så det är väl ingen hemlighet.
Citera
2013-08-18, 11:30
Bannlyst
[quote=AnsgarO]
Citat:

Jag har hört att ingen av de tre grabbarna eller BO själv använde/använder droger (mer än alkohol, vilket kan vara illa nog men jag antar att annat menas här). Iaf inte i nutid. Att BO's ex använt är det enda jag sett som inte bara är en trådsanning, han har själv skrivit att han suttit på rehab så det är väl ingen hemlighet.

Alkohol är inblandat i ca. 4 av 5 våldsbrott i Sverige. Ingen annan drog är i närheten av detta rekord.
Citera
2013-08-18, 11:39
Medlem
Zizzla163s avatar
[quote=AnsgarO|44832705]
Citat:

Den ena är väl herionist, och den andra har oxå kraftiga missbruks problem. Om man själv är helt ren, och små barnsmor så tror jag inte man har förhållande med flera tunga missbrukare.. Just sayin.

Någon skrev i ett inlägg att id@ bara log på ett kort, att hon såg sorgsen ut, som om något hänt henne för längesedan.. Det i sin tur kanske leder till själv medicinering av ångest dämpande medicin..?
Väldigt glansiga ögon på flera av korten..
Citera
2013-08-18, 11:48
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Herregud vilka bristande kunskaper i människans psyke ni visar på!!

Hört talas om trauma i tidig barndom - spädbarnsålder - som påverkar människan resten av livet?
Hört talas om sexuella övergrepp på barn före 4 år, chockartade upplevelser, eller misshandel mm ,
som sätter djupa känslomässiga spår i personen och som kan visa sig senare i livet som ex fobier, posttraumatisk stress, och diverse symptom. Ett barn i spädbarnsålder som bevittnat genom ljud, fysisk beröring, syn, lukt , dvs genom sina sinnen, en dylik händelse som detta som utspelade sig i I*as lägenhet, torde behöva behandling för att överkomma den otrygghet som det skapat hos barnet.
Om barnet har sovit och inte uppfattat något är en annan sak, men det kommer ändå att känna av förlusten av mamman och ta in omgivningens oro, sorg och vrede. Om detta inte blir kompenserat av någon annan vuxen som kan ersätta förlusten av mamman med ny trygghet kommer det självklart påverka barnet på ett eller annat sätt. Minnet av händelsen finns i barnets system, oavsett.

Definitionen av MINNET är naturligtvis inte endast en definition av vad man kan REDOGÖRA VERBALT FÖR, utan utgör även former av KÄNSLOMINNEN.
Men snälla du, vi har inte pratat om hur traumatiska händelser som vi utsätts för i tidiga barnaår påverkar oss. Självklart gör de det! Nu handlade diskussionen om huruvida ett såpass litet barn har minnesbilder som de senare tydligt kan minnas och redogöra för och det kan de inte. Dvs. att en enstaka händelse som detta tragiska fall utgör, kommer inte det aktuella barnet att kunna redogöra för. Nu räcker det med förklaringar i detta.
Citera
2013-08-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Varför så hemlig?

Det kan ju vara som så att den ena personen kanske redan har ett förhållande, eller så vill hen helt enkelt inte att folk ska veta om att dem träffas då andra personer runtomkring kanske inte hade gillat det osv.
Citera
2013-08-18, 11:57
Medlem
[quote=Zizzla163|44832841]
Citat:
Ursprungligen postat av AnsgarO

Den ena är väl herionist, och den andra har oxå kraftiga missbruks problem. Om man själv är helt ren, och små barnsmor så tror jag inte man har förhållande med flera tunga missbrukare.. Just sayin.

Någon skrev i ett inlägg att id@ bara log på ett kort, att hon såg sorgsen ut, som om något hänt henne för längesedan.. Det i sin tur kanske leder till själv medicinering av ångest dämpande medicin..?
Väldigt glansiga ögon på flera av korten..

Den andre som du pratar om har jag inte sett något "bevis" för så det vet jag inte, men du verkar säker nog för att säga att det ÄR så. Han som "väl är" heroinist, om han nu varit på rehab så kanske han inte är det längre? För att inte skapa trådsanningar utan belägg irl så kanske kan man skriva "jag har hört". Jag säger inte ATT du har fel, bara att du KAN ha fel.

Finns säkert småbarnsmammor som är rena själva och tillsammans med missbrukande män, säkert också det omvända. Man ska inte döma för snabbt, just saying.

När man vet vad som hänt Ida så är det lätt att tolka in sorgsenhet och annat i bilderna. Återigen, det kan vara rätt tolkat men det är inte säkert.

Edit,blev något fel i citat, ska vara till Zizzla.
Citera
2013-08-18, 12:09
Medlem
R-thns avatar
http://expo.se/2013/36-arig-nazist-kvar-i-haktet_6058.html

Fin kille!
Citera
2013-08-18, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R-thn
http://expo.se/2013/36-arig-nazist-kvar-i-haktet_6058.html

Fin kille!

Ett intressant förtydligande, men fortfarande är det fikonspråk som gäller:

Citat:
För närvarande arbetar vi ifrån att det är han som gjort sig skyldig till brottet. Det handlar om teknisk bevisning, vittnesmål och omständigheter som binder honom till brottet, säger åklagare Per-erik Rinsell till Expo Idag.
Citera
2013-08-18, 12:29
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men snälla du, vi har inte pratat om hur traumatiska händelser som vi utsätts för i tidiga barnaår påverkar oss. Självklart gör de det! Nu handlade diskussionen om huruvida ett såpass litet barn har minnesbilder som de senare tydligt kan minnas och redogöra för och det kan de inte. Dvs. att en enstaka händelse som detta tragiska fall utgör, kommer inte det aktuella barnet att kunna redogöra för. Nu räcker det med förklaringar i detta.

Uppenbarligen har du inte tagit till dig mitt resonemang, men det gör inget, då jag är nöjd med att andra i tråden gör det och att jag själv vet vad jag pratar om.
Hur du tänker vill jag inte ens föreställa mig, konstaterar bara att din utgångspunkt är svart-vit och ytlig att man inte kan minnas något före 3-4 års ålder punkt , och resonerar som om denna händelse, mordet i BO.s lägenhet vilket hennes barn var i närheten av inte kommer påverka det.
Jag argumenterar för att minnen planteras på flera plan, omedvetet och medvetet i människan, och att barnet kommer att minnas händelsen på ett eller annat sätt för resten av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in