Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-18, 09:13
  #1
Medlem
Geomeisters avatar
Jag såg att det fanns en många år gammal tråd om detta ämne och även om "bästa NES-spel" som är mer en rekommendationstråd.

Tanken med denna är väl mer att skapa en riktig diskussion än att namndroppa det enda spelet man hade som liten. Vilket är det bästa spelet?

Super Mario Bros. 3 brukar nämnas. Är själv uppvuxen med det och det går inte att frånse hur stort steg det tog spelvärlden framåt. All idérikedom, grafiken, bra balans på svårighetsgraden, välgjorda banor..

Men skulle NES-spel öka ordentligt i värde och jag skulle bli tvungen att sälja av för att klara ekonomin skulle Super Mario Bros. 3 knappast vara det mest långlivade i min samling.

Även spel som The Legend of Zelda verkar var mycket mer än nostalgi för många och nämns fortfarande som favoritspelet genom tiderna.

Vilket tycker du är det bästa spelet på NES? Gärna en förklaring på varför som även kan få andra att hålla med eller åtminstone börja tveka över sina egna val!
Citera
2013-08-18, 09:17
  #2
Medlem
Drapåtrissors avatar
1. Zelda
2. Metroid
3. Zelda 2
4.Kid Icarus
Släpptes även mycket skräp till den konsolen.
Men spelar ännu många av dom med emulator. (rekomenderar Jnes)
__________________
Senast redigerad av Drapåtrissor 2013-08-18 kl. 09:20.
Citera
2013-08-18, 09:27
  #3
Medlem
mydoglitterss avatar
1. Legend of Zelda
2. Micky mouse magical quest
3. Harvest moon
4. Zombies ate my neighbor hood
5. Clay fighter

Edit:Ajdå. Jag trodde vi snackade snes här
Citera
2013-08-18, 09:48
  #4
Medlem
bootboys avatar
mina favoritspel till nes måste bli dessa tre:

1: Goonies II
2: Castlevania II Simons Quest
3: Teenage Mutant Ninja Turtles
Citera
BigFatCones avatar

Moderatormeddelande

Postat av BigFatCone 2013-08-18, 09:53
Medlem
Hejsan! Er vänliga kvartersmoderator vill bara påminna er om att han gillar när man motiverar sina val, annars blir det listtråd av det hela och såna gillar vänlig kvartersmoderator inte utan dom skickas till papperskorgen. Alltså; motivera era val och skriva gärna anekdoter om er minnen från just dom spelen.

Mvh,
BFC, moderator
2013-08-18, 09:56
  #6
Medlem
GustavEnzlings avatar
Super mario bros 3 eller Duck tales.

Båda har perfekt kontroll, bra musik, utmärkt grafisk design, är utmanande och är varierade! Om en vinnare skall koras blir det Super mario bros 3 då Duck tales är ett märkbart kortare spel. (Dock vinner Joakim von Anka ordentligt som protagonist över Mario.)

En av de första två spelen jag fick till game boy var Duck tales. (Spelet är en mer eller mindre en färglös karbonkopia av NES-orginalet.) Jag var fem år. Året efter fick jag ett NES med Super mario bros 3. Ojoj, vad det spelades.
__________________
Senast redigerad av GustavEnzling 2013-08-18 kl. 10:00.
Citera
2013-08-18, 11:02
  #7
Medlem
DumBeasts avatar
Jag måste hålla med dem som säger The Legend of Zelda. Tror inte något spel har gett samma känsla av äventyr och spänning och inspirerat till lika mycket kartritande som det när jag var barn.
Citera
2013-08-18, 11:29
  #8
Medlem
Pappersvargens avatar
Zelda var jag aldrig så mycket för. Mario 3 måste man ju nämna som det bästa med tanke på hur många timmar man har spelat det. Jag och mina kompisar spelade gärna Mega Man också. Inget särskilt av spelen utan det blandades hej vilt.

Just när det gäller Mega Man måste man ju ge spelskaparen oerhörda cred för elementet att man tar kraft av förregående boss.
Citera
2013-08-18, 12:22
  #9
Medlem
dundermusen666s avatar
Kul tråd!

Finns så många Nes-spel som är otroligt bra vilket gör det svårt att bara välja några stycken men..

1: ZELDA (guldkassett)
Ett spel där man börjar med ett enkelt träsvärd och under spelets gång får bättre vapen, magiska ringar större sköld, bomber, nycklar, silverpilar mm.
Fienderna är varierande och kräver ofta en speciell taktik eller ett visst vapen för att dödas.
Spelet är stort och lagom svårt, att det finns två varv och att det går att spara vilket inte var så vanligt på den tiden är ett plus.
Att kassetten fanns i guld tyckte man som grabb var riktigt coolt! guld är ju värt mycket det vet ju alla.

2: METROID
Rymdspel med stort utbud av vapen och utrustning.
Två minibossar och möjligheten att samla på sig mer liv i form av blåa kvadrater stärkte verkligen känslan av att man kom närmare och närmare den hemska slutbossen som visade sig vara en...
"moderhjärna"
Att Samus visade sig vara vara en tjej i slutet var svårt för många att acceptera, på skolgården var dom flesta killarna överens om att det med all säkerhet bara var en kille med långt hår

3: RYGAR
Svårt att säga varför jag gillar detta spel.. vet att det var något med musiken som trollband mig, att man hade en enterhake och ett vapen som lät swooocch-swoocch!! gillade jag riktigt mycket.
När jag tänker efter var det nog just ljudeffekterna som gjorde detta till en favorit.

Skulle kunna lista massa spel som är riktigt bra till nes och som jag faktiskt tycker håller mycket högre kvalitet än många av dagens spel.
Citera
2013-08-18, 12:29
  #10
Medlem
timoshenkos avatar
Super Mario Bros 3 måste nästan vara det bästa spelet, det är såpass bra att man nästan hade kunna tro att det är ett SNES spel.
Citera
2013-08-18, 12:55
  #11
Medlem
lowerCases avatar
Spelade såklart en himla massa mega man, mario, track and field 2 och andra fantastiska spel men ett spel som jag fastnade för var "Rockin Kats".

Det verkar vara ett lite ovanligare spel men är ett väldigt långt och välgjort platformsspel med väl balanserad svårighetsgrad. Storyn är inte den bästa men det är helt enkelt det enkla upplägget som gör detta spelet ett guldkorn i mina ögon.
Citera
2013-08-18, 22:44
  #12
Medlem
robotwos avatar
Startropics:
Långvarit äventyrs spel med många olika banor och fiender.
Tycker i överlag bättre om det än Zelda spelen men tycker inte om tvåan fullt lika mycket.
Man får slåss mot ett flertal olika bossar och plockar på sig många intressanta vapen.

Kontrollmässigt ällskar jag det men många är välldigt partiska mot hur den låser ens position till vissa inkrement, tycker det funkar underbart bra dock men tyvär togs den delen bort i tvåan.
http://www.youtube.com/watch?v=z8i_rr4ZbsU

Shatterhand:
Mycket väl polerat platforms action spel där man använder sina nävar och allehanda robot medhjälpare för att slåss mot en hel uppsjö utav olika soldater och robotar
Musiken är helt underbart bra i detta spel men man hör inte så mycket om det.

Bossarna är många och varierade och densamma gäller banorna.
Ens robot medhjälpare har kommer i många variationer, laser, eldkastare, svärd, bombkastare, bumeranger etc. Och alla utav dom går även att använda som ett jetpack och går även att kasta på fiender.

Ett mycket bra spel rakt igenom och en stor del utav min uppväxt
http://www.youtube.com/watch?v=kVa5kR3fuPE
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback