2013-08-18, 23:35
Medlem
1. Metroid.

Otrolig stämning, mycket p.g.a. av ljudet/musiken och ibland på avsaknad av musik när man bara hör sina egna steg. Till skillnad från andra spel som Super Mario och Zelda med sina plinkande toner och sköldpaddor med hoppande DOING-ljud, var Metroid ett mörkt, mystiskt spel. Första gången man åkte hissen ner till metroid-området kommer väl alla ihåg hur rädd man var.

2. Zelda II.

Både uppifrån-perspektiv och plattform, suveränt.

3. Dragon Warrior I-IV.

Flera gånger bättre än Final Fantasy. I trean kan man välja sitt 4-persons party fritt i början, t.ex. hjälten + 3 svarta magiker, medan man i ettan och tvåan är fast med speciella karaktärer. Fyran är blandad. Eller hur var det nu...
Citera
2013-08-19, 01:28
Medlem
Geomeisters avatar
Kul att tråden kommit igång!

Jag får väl stå bakom min gamle vän: Mega Man.

Det är svårt att objektivt säga vilket av spelen 1-6 som är bäst. 1:an gjorde nästan allt rätt direkt. Valet av olika bossar, vapnen, musiken, olika stilar på banorna, grafiken, balanserade fiender (förut om de stora telefonerna möjligtvis), personliga bossar.. Inte bara gigantiska versioner av vanliga fiender. Jag kan inte tänka på något spel från 1987 som var lika välgjort.

Men det är väl Mega Man 2-3 som verkligen slog igenom och givit upphov till mest plats i hjärtan hos fans. 2:an är största favoriten, men är inte det just för att det var spelet de flesta spelade. Jag är uppväxt med samtliga förutom 6:an och jag ser inte direkt varför 2:an skulle vara mycket bättre än de övriga. Det är klart bossarna blev något fjantigare (det är rätt många idéer till bossar som tillkommer för varje spel) och alla spelen hade sina för och nackdelar. Då svårighetsgraden var något tuffare föredrar jag nästan Mega Man 3 över 2. Så det får bli mitt svar.

Mega Man 3 är det bästa spelet till NES!
Citera
2013-08-19, 02:50
Medlem
robotwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Mega Man 3 är det bästa spelet till NES!

Låter lite väl bestämt, har du någonsin övervägt att frågan kan vara ganska subjektiv?

Finns ju massvis med andra bra platformslir på NES.
Darkwing Duck, Little Samson, Mr.Gimmick, Power Blade, Totally Rad, Bionic Commando, Strider, Rescue Rangers, Metal Storm etc.
Alla har sina egna små gimmickar och vissa fastnar mer hos olika folk.
Jag gillar t.ex skarpt Bumerangen i Power Blade, armen i Bionic Commando och möjligheten att byta gravitation i Metal Storm
Citera
2013-08-19, 11:09
Medlem
Kafferastens avatar
Dom jag hade roligast med var The Legend of Zelda, Super Mario Bros 1-3 samt Metroid. Bäst var nog ändå The Legend of Zelda som innehöll det mesta. Äventyr, spänning och en stor portion av utforskande. Att klara dom båda varven första gången på den tiden då inte internet slagit igenom tog sitt lilla tag om man säger så. Nintendo hade en telefonnummer man kunde ringa för hjälp och när jag hade fastnat på andra varvet så ringde jag dom för att ta reda på vart pilbågen eller var det nu var fanns att hitta. Det enda man fick till svar av kvinnan som svarade var "öhh..ehh..jag vet inte"

Andra spel värda att nämna för den som missat NES och som är sugen på att köpa lite bra spel så köp R.C. Pro-AM, Kid Icarus, Punch Out, Adventures of Lolo 1-3 och Zelda II.
Citera
2013-08-19, 12:30
Medlem
Snorungekukens avatar
Jag skulle vilja slå ett slag för några spel som fortfarande håller förutom nämnda Metroid och Castlevania (trean var oxå bra f.ö). Men spel som Rad Gravity, Solar jetman, Solstice och Faxanadu. Dessa spel kändes väldigt spännande då och håller fortfarande på många sätt. Jag var inte så mycket för Mario då heller även om jag ser kvaliteten som de stod för. Men ovan nämnda spel tyckte jag då var bra rymd och fantasy spel. Rad var juh kännt som spelet som hade gubben med stort huvud och som sprang runt uppochned. Både Solar och Rad var s.k gravity spel där gravitationen varierade mellan de olika levlarna. Faxanadu var egentligen ännu en Zelda II klon och alla man snackade med i spelet blinkade med ögonen som stroboskop men bra var det. Solstice med sina 252 rum var tydligen ett ganska lätt spel enligt de som lyckades ta sig igenom det (gick att klara på en kvart?), men jag lyckades aldrig med det. Jag ska damma av det tror jag...
Citera
2013-08-19, 20:14
Medlem
Jestermedgesters avatar
Mitt favoritspel till NES var utan tvekan Turtles 2, jag och brorsan nötte sönder det spelet. Jag var alltid Donatello som piskade fotsoldater med sin pinne (bo?) medans bror min körde med Leonardo. Vi var trogna Turtles-fans på de flesta konsoler som fanns back in the days men T2 till NES var favoritern helt klart.
Citera
2013-08-20, 18:21
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotwo
Låter lite väl bestämt, har du någonsin övervägt att frågan kan vara ganska subjektiv?

Subjektiv? Nä nu..

Det är klart. Om det var något NES lyckades med var det plattformsspel. Visst var senare maskiner snyggare och hade riktiga guldkorn, men förutom grafiken fick de väldigt många rätt redan på NES. Med tanke på alla "motståndare" kunde Mega Man utvecklats mer än vad de gjorde också! Kan tänka mig att banan på "Gravity Man" Mega Man 5 har LITE att göra med Metal Storm
Citera
2013-08-21, 15:59
Medlem
DiviCs avatar
Jag måste säga att Mega man 2, Duck tales och Darkwing duck är mina oslagbara favoriter. Det som utmärker dessa spel för mig är att jag var så otroligt dålig på dem, näst intill värdelös. Trotts detta eviga "Game Over" så var jag helt trollbunden och kunde inte släppa kontrollen innan jag hade klarat den delen som tidigare tog livet av mig.

Musiken i alla dessa tre spel tycker jag är helt fantastisk. Lockar fram den känslan som iaf jag önskar ur ett bra spel. Jag vill även minnas att grafiken är väldigt väldetaljerad med de pixlar de hade att jobba med.
Citera
2013-08-22, 17:53
Medlem
SLR-08s avatar
Då min samling inte är speciellt stor och jag har inte spelat jätte många spel så ska jag nog säga

Duck Tales 2
Musiken, karaktärerna, handlingen - ja det har det mesta man kan kräva av ett 8bitars spel.
Sen att det inte är det vanligaste spelet heller kanske, Duck Tales 1 var betydligt populärare.
Citera
2013-08-22, 20:53
Medlem
gulaLejonets avatar
1 Link - bättre, större och svårare än lillebror Zelda. stämningen och musiken var magisk. (och dessutom fick jag en evig dödsfiende i dom blåa riddarna)

2 Punch out! - så sjukt roliga motståndare, gällde verkligen att vara reaktionsnabb

3 castlevania 2

inte ens nära: metal gear. varför är detta spel så populärt?
Citera
2013-08-22, 22:45
Medlem
robotwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
inte ens nära: metal gear. varför är detta spel så populärt?

För att det är ett rätt okay spel med rolig dialog och bra musik?
http://www.youtube.com/watch?v=2MVBAUUCuB4&t=0m36s
Citera
2013-08-23, 11:30
Medlem
M0wes avatar
Mario 3 och Zelda I all ära; fantastiska spel men slänger min röst på megaman II och III vilka är toppen av plattformspel och slår tillochmed mario 3. Spelet som jag personligen har haft mest glädje av är dock kirbys adventure och zelda II adventure of link, fantastiska spel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in