Citat:
Ursprungligen postat av
Formsvacka
Nu vill jag inte dra alla muslimer över en kam men vad beror det på att just araber aldrig i helvete kan komma överrens?
Om man tänker sig att vi i västvärlden har ett äpple. Detta äpple vill två nationer/folkgrupper komma åt. Det logiska är ju då att dela äpplet i två och ge varsin halva åt var och en.
Varför kan det aldrig, aldrig, aldrig tillämpas i ett muslimskt land? Den ena parten vill alltid ha HELA äpplet för sig själv.
. Se bara på israel och palestina.
I Egypten har de ju demokratiskt valt en idiot. Men låt då för helvete idioten styra. Näe. Istället för att acceptera utgången av valet så ska militären med våld omkullkasta allt vad demokrati heter. Finns det nån i detta forum som tror att det kommer att existera en demokrati i ett arabland i mellanöstern innan ni dör? Och varför är det bara i arabländerna detta idioti fortgår? Varför kan vi i väst samsas men inte dårarna i arabländerna?
Israel och Palestina var ju ett jättedåligt exempel med tanke på att Israel inte är ett muslimskt land, eller menar du att problemen där nere är helt och hållet Gazabornas fel?
Det var ju egentligen inte speciellt länge sedan Europa var där också. De två största krigen i världshistorien har till största del förts på Europeisk mark och tänk då på att många av dem som var med i andra världskriget lever än idag. Alltså, det var inte speciellt länge sedan vi hade stora problem på hemmaplan. Sverige som demokrati är inte ens 100 år gammalt, kalla kriget, Tjeckoslovakien och Jugoslavien är väl annat till och med en ganska så oinsatt som jag kan nämna. Fundera också på hur många av dessa länder som var koloniserade av européer till relativt nyligen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arabv%C3%A4rlden
Klicka in på några länder och kolla deras självständighetsdagar.
Det är jäkligt lätt att peka finger när man är uppvuxen i ett rikt, säkert och demokratiskt välfärdssamhälle men gissningsvis så hade jag också härjat på gatorna i Kairo om jag var egyptier idag. Gissningsvis hade jag också krigat i Syrien om jag var syrier.
Och ja, jag tror definitivt att det kommer finnas demokratier i arabvärlden/Mellanöstern när jag dör, såvida jag inte dör den närmaste tiden. Sen går väl inte Sharialagar ihop med en demokrati men glöm då inte bort att stora delar av befolkningarna där nere inte vill ha det.
Edit:
Räknar du in Turkiet i Mellanöstern så finns det redan en demokrati.