2013-08-17, 21:55
Medlem
Är det imorgon som Sifo kommer? Vågar nog sätta en peng på att SD kommer få över de 7,6% som de fick i junimätningen.
2013-08-17, 22:09
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast det tror jag inte, se bara på Höyre i Norge och hur de har kommit tillbaks. Det man behöver är en riktig högerkandidat som är trovärdig med ett samarbete med SD, det är ju inte SD i sig som lockar röster utan deras politik. Hade M haft en seriös partiledare som talat om dessa frågor på ett trovärdugt sätt hade aldrig SD blivit stora.

När Nero får gå har man ett val, och det kommer avgöra mycket.
Visst är det så, alla partier kan om de vill ta SD 's plats, dock finns det ideologiska låsningar hos flertalet.
Moderaterna har absolut möjligheten men då måste hela partiledningen bytas ut och frågan är om sjukdomsinsikten finns i partiet eller hela den styrande och agendasättande nomenklaturan i Sverige för den delen.
Det svenska samhällsklimatet är helt perverst så jag tror på en svensk vår där SD tvingar de övriga att lägga om rodret i takt med att SD's makt och inflytande ökar är enda chansen.
Silverkulan är nog det enda som hjälper mot den sinnesjuke regeringschefen är jag rädd.
Senast redigerad av Svithjod 2013-08-17 kl. 22:13.
2013-08-17, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Visst är det så, alla partier kan om de vill ta SD 's plats, dock finns det ideologiska låsningar hos flertalet.
Moderaterna har absolut möjligheten men då måste hela partiledningen bytas ut och frågan är om sjukdomsinsikten finns i partiet eller hela den styrande och agendasättande nomenklaturan i Sverige för den delen.
Det svenska samhällsklimatet är helt perverst så jag tror på en svensk vår där SD tvingar de övriga att lägga om rodret i takt med att SD's makt och inflytande ökar är enda chansen.
Silverkulan är nog det enda som hjälper mot den sinnesjuke regeringschefen är jag rädd.

Nej, så enkelt är det inte. Se på Frankrike, Högern har inte tagit Front Nationals väljare för att man tagit mycket av deras politik. Tvärtom, Front National är större än någonsin. Danmark har en likadan situation.

Skulle borgarna ha stulit SD:s politik så skulle man gjort det innan de kom in i riksdagen, idag är det nog inte så lätt.
2013-08-17, 22:29
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Nej, så enkelt är det inte. Se på Frankrike, Högern har inte tagit Front Nationals väljare för att man tagit mycket av deras politik. Tvärtom, Front National är större än någonsin. Danmark har en likadan situation.

Skulle borgarna ha stulit SD:s politik så skulle man gjort det innan de kom in i riksdagen, idag är det nog inte så lätt.

Vänta bara tills efter valet. Om (när) Reinfeldt avgår så kommer det bli en helt annan klang i skällan. Se bara på hur det såg ut när NyD skakade båten. Trotts att de misslyckades kapitalt så övertogs deras politik nästan ord för ord och genomfördes i det tysta. Politikerna har dock lärt sig av detta och har därför väntat ut SD, väntat på att också de ska implodera, något som verkar helt orimligt idag och ännu mer så efter nästa val då man antagligen fördubblar, om inte mer, sitt stöd.

Då måste de få partier som är kvar på "högerskalan" (om man ens kan kalla det det nu när alla flyttat sig rakt in i mitten) antingen anamma SD:s politik eller samarbeta med dem.
2013-08-17, 22:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.

Fast Sverige är inte Frankrike vi är extrema i vår mix av konformism och illusion av individualism.
Det SD står för idag hade sossarna som politik de facto! Så sent som i slutet av 80 talet.
2013-08-17, 23:10
Medlem
Intelligenskvots avatar
Blir intressant att se om hösten kommer att åtföljas av stigande SD-stöd. Verkar finnas en sådan tendens tidigare år när man tittar på webbpanelerna. I synnerhet för månaderna innan nyår.
2013-08-17, 23:19
Medlem
LaaseUWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Blir intressant att se om hösten kommer att åtföljas av stigande SD-stöd. Verkar finnas en sådan tendens tidigare år när man tittar på webbpanelerna. I synnerhet för månaderna innan nyår.

Exakt vad du skriver skedde ju både 2011 och 2012, långsamt upp fram till nyår för att sedan peaka i Jan efter peppargubbsaffärer och svarta lucior. Jag är nyfiken på om slaskpressen också sett detta och därför kommer att tysta ner sådana saker runt jul 2013, den som lever får se.

Källa http://status.st/
Senast redigerad av LaaseUW 2013-08-17 kl. 23:21.
2013-08-17, 23:25
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:

Förra året skedde det en höjning, och sen en stabilisering runt 10%.

Orsaken till den uppgången tror jag hade att göra med det kulturkrig som rasade däromkring, med "vita kränkta män"-hets, attackerna mot julen, migrationsuppgörelsens som började orsaka problem ute i kommunerna, med mera.

Jag tror inte det finns något mekaniskt samband mellan höst och en uppgång för SD. I sådana fall borde tydligare kurvor har utvecklats på den här grafen(år från år):
http://svenskopinion.nu/Images/block130817.gif
2013-08-17, 23:33
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaaseUW
Exakt vad du skriver skedde ju både 2011 och 2012, långsamt upp fram till nyår för att sedan peaka i Jan efter peppargubbsaffärer och svarta lucior. Jag är nyfiken på om slaskpressen också sett detta och därför kommer att tysta ner sådana saker runt jul 2013, den som lever får se.

Källa http://status.st/

Den grafen visar dock en höstökning 2012 och en sommarökning 2013.

Mainstream-opinionsbildare har redan lagt ner "håll käft Svenne, du har ingen kultur"-strategin - det var därför det blev en sån jävla explosion när Mezetti inte hade pejlat av samtidsklimatet ordentligt i vintras, och trodde att hon kunde droppa en svenskfientlig krönika a la 1997, utan att det skulle ta hus i helvete. Både midsommar och nationaldagen firades lungt och traditionsenligt i år, utan att PK-folket vågade rucka båten. Svt visade ett nationalromantiskt och traditionalistiskt nationaldagsfirande på Skansen, inte en enda bongotrumma lydde - hela tillställningen var sambabefriad! Jag tror vi får se samma försiktighet nu till jul - de vet att priset bli en rejäl SD-uppgång annars...
2013-08-17, 23:37
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Förra året skedde det en höjning, och sen en stabilisering runt 10%.

Orsaken till den uppgången tror jag hade att göra med det kulturkrig som rasade däromkring, med "vita kränkta män"-hets, attackerna mot julen, migrationsuppgörelsens som började orsaka problem ute i kommunerna, med mera.

Jag tror inte det finns något mekaniskt samband mellan höst och en uppgång för SD. I sådana fall borde tydligare kurvor har utvecklats på den här grafen(år från år):
http://svenskopinion.nu/Images/block130817.gif
Man kan tänka sig att människor blir mer pessimistiska av det tilltagande mörkret och kylan och då blir mer benägna att titta på pessimistiska argument av invandringskritiker.

Jag tittar bara på webbpanel-undersökningarna eftersom dessa systematiskt skiljer sig från telefonundersökningarna vars resultat jag inte litar på. För webbpanelerna kan man se ganska tydliga effekter under hösten.
2013-08-17, 23:45
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Man kan tänka sig att människor blir mer pessimistiska av det tilltagande mörkret och kylan och då blir mer benägna att titta på pessimistiska argument av invandringskritiker.

Jag tittar bara på webbpanel-undersökningarna eftersom dessa systematiskt skiljer sig från telefonundersökningarna vars resultat jag inte litar på. För webbpanelerna kan man se ganska tydliga effekter under hösten.

Har du någon källa som enbart sammanställer webbenkäter?

Korrelationen mellan mörker och pessimism är inte helt fastställd - självmordfrekvensen är till exempel högst under sommaren. Dessutom har vi nu, mitt under sommaren, en uppgång för SD som motsvarar den under senhösten och den tidiga vintern 2012.
2013-08-17, 23:51
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Har du någon källa som enbart sammanställer webbenkäter?
Nej, men status.st kan skapa grafer för enskilda institut.
Citat:
Korrelationen mellan mörker och pessimism är inte helt fastställd - självmordfrekvensen är till exempel högst under sommaren. Dessutom har vi nu, mitt under sommaren, en uppgång för SD som motsvarar den under senhösten och den tidiga vintern 2012.
Självmord är inte samma sak som samhällspessimism.

"Uppgången" under sommaren beror på att nästan inga telefonundersökningar har publicerats. I webbpanelerna ser man ingen ökning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in