2013-08-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Sedan uppmärksammar jag att Reinfeldt idag lovar att ta stöd av SD i femte jobbskatteavdraget och tydligen redan glömt vad han sa i Almedalen. Han är förvirrad.

Om jag vore SD hade jag röstat nej till det bara av det skälet för att förnedra honom ännu mer.

I sista minuten, när han tror att han har avdraget i hamn.

Jag tror de tänker tvärtom; förnedra honom genom att rösta ja och sedan basunera ut "Du hade aldrig klarat det utan oss". Det kan nog svida mer.
2013-08-17, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
I sista minuten, när han tror att han har avdraget i hamn.

Jag tror de tänker tvärtom; förnedra honom genom att rösta ja och sedan basunera ut "Du hade aldrig klarat det utan oss". Det kan nog svida mer.

Oavsett vad SD gör så blir det ju pinsamt för Reinfeldt. Anledningen till min version är att jag är mot förslaget som sådant, men det går givetvis för Jimmie att ha lika roligt med hjälp av ett Ja.
2013-08-17, 19:18
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Nej självklart inte dan innan, larva dig inte. Att börja bita på naglarna och oroa sig om stödröster 9 månader innan är ju dumt, så gott som hela valrörelsen återstår ju. När man är nere på 2-3 månader, det är då det börjar bli svettigt.
Vet du vad, oavsett vilken tidpunkt du, eller jag, tycker är relevant så har det kommit en opinionsundersökning idag, mer än ett år till val, där vi spekulerar och jag hänvisar till en som kom senare (relativt förra valet) så det känns rätt okej som underlag även om det är först på valdagen som jag och andra alliansväljare kommer att stå där och fundera.
2013-08-17, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Inte orimligt. Om inte FP byter ut Björklund till Ohlsson innan valet, förstås.

Nej, det vill nog inte Ohlsson heller. FP får köra som ett enfrågeparti fram till valet, och sedan är det just detta den som vill ersätta Björklund kommer att använda mot honom.

När Alliansen är i "större" kris efter valet så garanterar jag dock att Björklund är den partiledare som sitter säkrats. De övriga tre åker inom 10 månader efter valet.
2013-08-17, 19:28
Medlem
Caesar Johansens avatar
Ligger miljöpartiets tak på runt 9% tror ni?

De jag känner som röstar på miljöpartiet gör det i stort sett av två anledningar 1) politiskt okunniga gutmenschen 2) människor med en genuin rädsla för den globala uppvämningen och miljöförstöringen. Om det inte sker en kraftig uppsving i debatten kring den globala uppvärmningen fram till valet, tror jag vi kan glömma MP som det tredje största partiet.
2013-08-17, 19:35
Medlem
Citat:
Nej, det vill nog inte Ohlsson heller. FP får köra som ett enfrågeparti fram till valet, och sedan är det just detta den som vill ersätta Björklund kommer att använda mot honom.

När Alliansen är i "större" kris efter valet så garanterar jag dock att Björklund är den partiledare som sitter säkrats. De övriga tre åker inom 10 månader efter valet.

Reinfeldt har nog inga problem att sitta kvar om han själv vill. De övriga två ligger sämre till. Jag begriper faktiskt inte varför Lööf är kvar fortfarande.
2013-08-17, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Reinfeldt har nog inga problem att sitta kvar om han själv vill. De övriga två ligger sämre till. Jag begriper faktiskt inte varför Lööf är kvar fortfarande.

Reinfeldt klarar inte psykiskt att sitta kvar, han uppträder ju rent sjukligt numera och har gjort hela året. Åkesson har knäckt honom. Vi har inte sett något liknande sedan Lars Werner var full på presskonferenser.
2013-08-17, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen

De jag känner som röstar på miljöpartiet gör det i stort sett av två anledningar 1) politiskt okunniga gutmenschen 2) människor med en genuin rädsla för den globala uppvämningen och miljöförstöringen. Om det inte sker en kraftig uppsving i debatten kring den globala uppvärmningen fram till valet, tror jag vi kan glömma MP som det tredje största partiet.

Jo, de kan nog inte tävla med SD om den platsen i rena valsiffror. Mer än 10 % ser jag inte hur MP skall kunna få.
2013-08-17, 20:58
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Frågan är om Björklund vill sitta kvar längre, han har ju varit med ett tag, är det längst av alla partiledare? Om Alliansen förlorar så är jag övertygad om att Reinfeldt själv kliver av och att Lööf "får gå". Hägglund vette fan, om det partiet åker ur så är det det sista vi ser av dem så det spelar inte någon större roll.

Citat:
Jo, de kan nog inte tävla med SD om den platsen i rena valsiffror. Mer än 10 % ser jag inte hur MP skall kunna få.

Säg inte det, V var ju uppe på 12% ett tag. Kan tänka mig att ett MP som flyttar sig lite längre åt höger och driver lite vettigare frågor har ett tak på kanske 20%?
2013-08-17, 21:11
Medlem
Citat:
Frågan är om Björklund vill sitta kvar längre, han har ju varit med ett tag, är det längst av alla partiledare? Om Alliansen förlorar så är jag övertygad om att Reinfeldt själv kliver av och att Lööf "får gå". Hägglund vette fan, om det partiet åker ur så är det det sista vi ser av dem så det spelar inte någon större roll.

Säg inte det, V var ju uppe på 12% ett tag. Kan tänka mig att ett MP som flyttar sig lite längre åt höger och driver lite vettigare frågor har ett tak på kanske 20%?

Både V och KD fick 12 % i valet 1998. Det var överraskande resultat i båda fallen.
2013-08-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen

MP har aldrig varit i närheten av 10% i ett riksdagsval. Inget är förstås omöjligt, men jag tror taket ligger där någonstans i alla fall på medellång sikt.
2013-08-17, 21:31
Bannlyst
Citat:

Reinfeldt har ju suttit längre (när Alliansen bildades 2005 var det Lejionborg som ledde FP). Men jag tror nog att Björklund kan se att det finns en chans till en helt ny publik när Reinfeldt lämnar efter valet. Är han mod och ork för det? Bryr mig faktiskt inte egentligen men i hans skor skulle jag verkligen se det som en utmaning. Det skulle iofs betyda att FP måste sluta vara ett enfrågeparti som man alltid varit med Björklund, och har han vilja eller kompetens att bryta det? Tveksamt.

Efterträdare i M är svårt att se idag, om inte Borg vill ha posten för då får han den. Vem vill ta över efter Lööf? Den lilla StureplansCentern vill givetvis ha Frederley, men hen är för mycket av opportunist att ta över om/när man missar riksdagen. Tror vi får se någon okänd liberal som tillsammans med ett ungt gäng ser en chans att tömma partiet på pengar. Vem efterföljer Hägglund? Jag vet inte, men jag är säker på att Hägglund vet. Hägglund av utsedd som kronprins av Alf Svensson redan på 80-talet och jag är säker på att Hägglund sedan länge har en sådan också. Det jag kan säga om denna är att han måste ha åsikter som Hägglund själv håller med om eller tycker är ointressanta och att hans personlighet inte för glänsa mer än Hägglunds (precis som inte Hägglunds fick glänsa mer än Svenssons). Kan en sådan människa rädda KD om/när de åker ur? Givetvis inte.

Detta kommer att ge oss en OTROLIGT intressant period efter 2014. Alliansen är i kris med flera nya partiledare. Socialdemokraterna vill styra med MP men deras väljare vill att de skall styra med V, vågar V visa handlingskraft för första gången sedan Werner fällde regeringen 1989/1990? För första gången måste man erkänna SD som en major player i riksdagen. Kommer SD våga att använda den rollen mer än 2010-2014 och kommer deras väljare att ställa högre krav? Samtidigt, med det vakum C och/eller KD kan ge är det inte alls omöjligt med nya (men förmodligen misslyckade) partibildningar på högerkanten.

Det är en spännande tid att vara politiskt intresserad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in