Citat:
Ursprungligen postat av
Aigis
Frågan är om Björklund vill sitta kvar längre, han har ju varit med ett tag, är det längst av alla partiledare? Om Alliansen förlorar så är jag övertygad om att Reinfeldt själv kliver av och att Lööf "får gå". Hägglund vette fan, om det partiet åker ur så är det det sista vi ser av dem så det spelar inte någon större roll.
Reinfeldt har ju suttit längre (när Alliansen bildades 2005 var det Lejionborg som ledde FP). Men jag tror nog att Björklund kan se att det finns en chans till en helt ny publik när Reinfeldt lämnar efter valet. Är han mod och ork för det? Bryr mig faktiskt inte egentligen men i hans skor skulle jag verkligen se det som en utmaning. Det skulle iofs betyda att FP måste sluta vara ett enfrågeparti som man alltid varit med Björklund, och har han vilja eller kompetens att bryta det? Tveksamt.
Efterträdare i M är svårt att se idag, om inte Borg vill ha posten för då får han den. Vem vill ta över efter Lööf? Den lilla StureplansCentern vill givetvis ha Frederley, men hen är för mycket av opportunist att ta över om/när man missar riksdagen. Tror vi får se någon okänd liberal som tillsammans med ett ungt gäng ser en chans att tömma partiet på pengar. Vem efterföljer Hägglund? Jag vet inte, men jag är säker på att Hägglund vet. Hägglund av utsedd som kronprins av Alf Svensson redan på 80-talet och jag är säker på att Hägglund sedan länge har en sådan också. Det jag kan säga om denna är att han måste ha åsikter som Hägglund själv håller med om eller tycker är ointressanta och att hans personlighet inte för glänsa mer än Hägglunds (precis som inte Hägglunds fick glänsa mer än Svenssons). Kan en sådan människa rädda KD om/när de åker ur? Givetvis inte.
Detta kommer att ge oss en OTROLIGT intressant period efter 2014. Alliansen är i kris med flera nya partiledare. Socialdemokraterna vill styra med MP men deras väljare vill att de skall styra med V, vågar V visa handlingskraft för första gången sedan Werner fällde regeringen 1989/1990? För första gången måste man erkänna SD som en major player i riksdagen. Kommer SD våga att använda den rollen mer än 2010-2014 och kommer deras väljare att ställa högre krav? Samtidigt, med det vakum C och/eller KD kan ge är det inte alls omöjligt med nya (men förmodligen misslyckade) partibildningar på högerkanten.
Det är en spännande tid att vara politiskt intresserad.