2013-08-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Någon mer än bara jag som tycker att svensk rapportering om utrikes händelser ä helt värdelösa?

Det enda svensk media gör är att skrapa på ytan om vad som försiggår i t.ex. Egypten. Det enda man hör är att militär och demonstranter skjuter på varandra. NO SHIT! Till och med en åsna kan fatta det!

Varför skriver inte svensk media mer INGÅENDE i hela konflikten så att svenskarna kan bli INFORMERADE om EXAKT vad som försiggår?

Oftast tar SVT in någon expert på kvällsnyheterna som bara babblar och svarar på dumma frågor i 2-5 minuter. Helt värdelöst.

Jag personligen tror att politiker inte vill att alltför mycket sanning och bakgrund till konflikten till ska komma ut. För då så kan ju svenskarna faktiskt komma till egna slutsatser om vad som egentligen händer där nere.

Det tycker politiker i regel inte om eftersom deras beslut oftast grundas på att säkra deras egna intressen som är överslöjat om att man vill skapa "demokrati" och "fred".

Någon här kan tycka att detta är en pettites men det tyder på en allvarlig läcka i den demokratriska modellen om folket inte blir grundligt och inte bara ytligt informerade om vad som pågår.

Drog ut denna artikel från DN: http://www.dn.se/nyheter/varlden/skott-har-avlossats-fran-minareten/

Säger mig ingenting om konflikten. Bara att dom leker cowboy nere i Kairo.

Håller faktiskt med där, jämför med till exempel New York Times där de uppdaterar typ konstant om vad som händer...
Citera
2013-08-17, 17:38
Medlem
Psycho-Killers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast islamisterna i MB har ju accepterat demokratin och följt dess spelregler. Det är de andra egyptierna som inte kunde acceptera valresultatet och dess följder.

Det här är en sanning med mycket stark modifikation.
Känner man till det minsta om egyptisk politik så vet man att Mubarak styrde landet med järnhand och att den demokratiska traditionen är väldigt svag.
Detta utnyttjade MB då de var väldigt bra organiserade. Andra demokratiska krafter lyckades inte lika bra.

De egyptier jag talat med säger - enhälligt att "det var inte så tokigt på Mubaraks tid" och de önskar något liknande tillbaka. al-Sisi har därför ett relativt stort stöd, "alla vet att honom leker man inte med" som en person sa.
Minskade reallöner har gjort att en allt större del av befolkningen svälter och att turisterna nu uteblir skapar en än större prövning för dem.

Den absoluta majoriteten av folket vill inget annat än att leva i fred med varandra, och därför har MBs radikalisering mot islam inte setts med blida ögon.

DET är den grundläggande effekten av MBs "demokratiska valvinst".
Och det märks i den här tråden att /svensk/ media inte förmår att rapportera de grundläggande faktorerna till konflikten.
Citera
2013-08-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det otäcka är att de renodlade salafisterna i Egypten stödde militärkuppen. Givetvis för att deras främsta islamistiska rival skulle krossas.
Vad många utanför Egypten inte begriper är att det finns gott om "Salafi" organisationer i Egypten, alla med många respektabla figurer som är betrodda av många egyptier, och nästan alla av dem har motsatt sig militärkuppen från dag 1, och gjorde sin hållning mycket tydlig.

Du har: Al-Haya'h Al-Shar'iya lil Huqooq wa Al-Islaah (häri ingår Ali Al-Saloos, Tal'at Afeefi, Sh Umar ibn Abdil Azeez, Sayid al-Arabi, Md Abdul... Maqsud, etc), du har Majlis Shurah Al-Ulama, du har Al-Jabhaa Al-Salafiya, du har Hizb Al-Binaa wa Al-Tanmiya, Hizb al-Asaalah Al-Salafi, Hizb al-Watan Al-Salafi, Al-Tayaar Al-Islaami Al-'AAAM, för att inte tala om dem som är en del av Hizb al-Nour och har ledande positioner, men som har motsatt sig den officiella hållning från Hizb al-Nour från dag 1.

Så försöken att måla allt eller många "Salafi" grupper i Egypten med en borste eller med samma pensel som de är bekanta med i väst, är ganska obalanserad och ganska långt från sanningen.
Citera
2013-08-17, 18:02
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Ja kulturer är olika, och människor är olika, och därför ska religion aldrig kopplas ihop med politik.

Förstår inte riktigt resonemanget och slutsatsen i det du skriver. Demokrati är ju också majoritetens diktatur (bögarna/feministernas/judarnas/de sinnessvagas diktatur i Sveriges fall). Eftersom en överväldigande majoritet i Egypten är muslimer och stödjer politisk islam så borde ju religionen ha en framträdande roll i politiken. Det borde även en sann "demokrat" hålla med om.

Citat:
Varför ska ateister eller folk från andra religioner tvingas till att leva under islamistiskt styre? Islam som i de flestas ögon är en förtryckande ideologi vars människosyn inte har utvecklats sedan medeltiden.

Det finns knappt några ateister i Egypten. En liten klick är kristna. Majoriteten är gudfruktiga muslimer. Ergo, en överväldigande majoritet skulle stödja ett mer islamvänligt styre i Egypten.

Citat:
Islam som i de flestas ögon är en förtryckande ideologi vars människosyn inte har utvecklats sedan medeltiden.

Nu pratar vi faktiskt Egypten, där en överväldigande majoritet inte tycker att islam är en förtryckande ideologi vars människosyn inte har utvecklats sedan medeltiden. Vad svenskar i det avlägsna, kalla och dystra Sverige tycker bryr sig ingen vettig människa i Egypten om.

Citat:
Alltså det är väl klart muslimer och andra religiösa ska få joxa med sina andar och gudar, men sådana saker ska ske i privatlivet, precis som alla andra hobbys. Religionen ska inte ha någon inverkan på folk som inte vill ta del av tramset.

Trams. Det du ger uttryck för är något typiskt för avarts-människor i Sverige. I många andra länder är religionen inte bara en privat sak, utan utgör också en viktig del av samhället som helhet. Du försöker påtvinga svennevärderingar på andra länder. Inte särskilt ödmjukt från din sida, må jag säga.

Citat:
Det egyptiska folket petade bort Mursi för att han försökte införa islamististiska lagar och förstöra en stor del av det moderna samhället som byggts upp. Jag tycker att dom gjorde helt rätt! Inget land kan få en positiv utveckling med religiöst styre.

Det var en militärjunta, en grupp Mubarak-trogna generaler, som tog bort Mursi. Vi får väl se hur kul du tycker det blir när vi invandrare störtar den svenska regeringen och inför gammal hederlig sharia i Sverige. Folket har talat.
Citera
2013-08-17, 18:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psycho-Killer
Det här är en sanning med mycket stark modifikation. Känner man till det minsta om egyptisk politik så vet man att Mubarak styrde landet med järnhand och att den demokratiska traditionen är väldigt svag. Detta utnyttjade MB då de var väldigt bra organiserade. Andra demokratiska krafter lyckades inte lika bra.

De egyptier jag talat med säger - enhälligt att "det var inte så tokigt på Mubaraks tid" och de önskar något liknande tillbaka. al-Sisi har därför ett relativt stort stöd, "alla vet att honom leker man inte med" som en person sa. Minskade reallöner har gjort att en allt större del av befolkningen svälter och att turisterna nu uteblir skapar en än större prövning för dem.

Den absoluta majoriteten av folket vill inget annat än att leva i fred med varandra, och därför har MBs radikalisering mot islam inte setts med blida ögon.

DET är den grundläggande effekten av MBs "demokratiska valvinst".
Och det märks i den här tråden att /svensk/ media inte förmår att rapportera de grundläggande faktorerna till konflikten.

Jag förnekar inte att MB förde en korkad politik som provocerade stora grupper. Det var ju det som ledde fram till kuppen.

Dock är det ett faktum att Mursi vann valet. Delvis därför att det för många reformvänner blev ett val mellan pest och kolera: Mursi eller flygvapengeneralen och Mubaraks förtrogne Ahmad Shafiq. Och då valde man Mursi, på gott och ont.
Citera
2013-08-17, 18:45
Medlem
osiriz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Det var en militärjunta, en grupp Mubarak-trogna generaler, som tog bort Mursi. Vi får väl se hur kul du tycker det blir när vi invandrare störtar den svenska regeringen och inför gammal hederlig sharia i Sverige. Folket har talat.
Ja vi får väl se. Men när den dagen kommer så får jag äntligen en anledning till att använda mina jaktgevär på annat än älgar. Då blir det öppen jaktsäsong på andra "djur" som jag alltid har velat skjuta på!

Faktum är att jag är oerhört avundsjuk på soldaterna som röjer i Egypten just nu. Som tur är kan jag åtminstone gotta mig bland videoklippen som dyker upp hos Liveleak och andra sidor.

P.S. Jag orkar bara svara på dina sista rader eftersom att du uppenbarligen själv är en hjärndöd mussla, och därför partisk i frågan. Att diskutera med religiösa personer (särskilt muslimer), är som att försöka tala förstånd med en treåring som har bestämt sig för att jultomten finns på riktigt.
Senast redigerad av osiriz88 2013-08-17 kl. 18:52.
Citera
2013-08-17, 18:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag förnekar inte att MB förde en korkad politik som provocerade stora grupper. Det var ju det som ledde fram till kuppen.

Dock är det ett faktum att Mursi vann valet. Delvis därför att det för många reformvänner blev ett val mellan pest och kolera: Mursi eller flygvapengeneralen och Mubaraks förtrogne Ahmad Shafiq. Och då valde man Mursi, på gott och ont.
Och delvis för att de sekulära och moderata inte kunde samla sig - vilket de sent omsider gjort nu i paraplyet National Salvation Front. Först anfördes koalitionen av tidigare presidentkandidaten Sabahi sedan av ElBaradei. De samlade sig så väl att de fick enorm uppslutning på Tahrir mot att Mursi skulle avgå. Och sedan av någon idiotisk anledning tyckte dessa sk demokrater att det var en bra idé att militären skulle avsätta folkvalde Mursi samt arrestera honom på tvivelaktikga grunder. ElBaradei tyckte t o m det var lämpligt att agera vice president i juntans styre.

De har betett sig som idioter i oppositionen. De lär snart bittert ångra sig om de redan gjort det.

En klen tröst kan det ju vara att tänka att en demokratiseringsprocess i ett land sällan är spikrak. Det kan ju kanske komma något gott ur situationen även om det är ytterst svårt att se nu.
Citera
2013-08-17, 19:29
Medlem
missWs avatar
Äsch, läget i Egypten är inte så farligt som media vill förespråka. Jag har befunnit mig här nästan hela sommaren (och en tid innan det) och knappt märkt av någonting. Dock vistas jag i Hurghada där läget är väldigt stabilt (förutom några enstaka demonstrationer där folk viftar med flaggor osv) men har dock vänner som befinner sig i Cairo (och jag var faktiskt där själv en sväng runt den 26/7, vilket var en upprorisk dag för egyptierna men kände mig inte ett dugg otrygg). Visst, vill du riskera att bli skadad kan du ju dra en sväng till Tahrir, annars undviker du givetvis detta ställe. Cairo är stort och det finns många andra platser att vistas på. Utegångsförbudet som de för två dagar sedan införde kan jag väl hålla med om är ganska ooptimalt men det är endast för folkets säkerhet. På Sinaihalvön är inget annorlunda än innan med anarkism, vapen och plantage stora som flygplatser och varför media väljer att ta upp läget där nu säger väl sig självt.
Alltså anser jag att media (som vanligt) är full av skit och i vanlig ordning förstorar upp allt för att ha något att skriva om för att underhålla människorna i vårt lilla land lagom. Något inbördeskrig kommer det med stor sannolikhet inte bli.
Citera
2013-08-17, 19:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missW
Äsch, läget i Egypten är inte så farligt som media vill förespråka. Jag har befunnit mig här nästan hela sommaren (och en tid innan det) och knappt märkt av någonting. Dock vistas jag i Hurghada där läget är väldigt stabilt (förutom några enstaka demonstrationer där folk viftar med flaggor osv) men har dock vänner som befinner sig i Cairo (och jag var faktiskt där själv en sväng runt den 26/7, vilket var en upprorisk dag för egyptierna men kände mig inte ett dugg otrygg). Visst, vill du riskera att bli skadad kan du ju dra en sväng till Tahrir, annars undviker du givetvis detta ställe. Cairo är stort och det finns många andra platser att vistas på. Utegångsförbudet som de för två dagar sedan införde kan jag väl hålla med om är ganska ooptimalt men det är endast för folkets säkerhet. På Sinaihalvön är inget annorlunda än innan med anarkism, vapen och plantage stora som flygplatser och varför media väljer att ta upp läget där nu säger väl sig självt.
Alltså anser jag att media (som vanligt) är full av skit och i vanlig ordning förstorar upp allt för att ha något att skriva om för att underhålla människorna i vårt lilla land lagom. Något inbördeskrig kommer det med stor sannolikhet inte bli.
Tycker du att rensningen av demonstraternas läger i onsdags som reulterade i 500+ döda är skitsnack?

Du kommer säkert trivas i militärdiktaturen - du lär ju inte ens märka att det är någon.
Citera
2013-08-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffe567
En egyptier på 12 år som pratar om vad som händer i Egypten, faith in humanity restored!

http://www.youtube.com/watch?v=y4umifTLSII
Låt oss spela teater och tro att tankarna är genuint pojkens spontana tankar, och att han inte tränas av vuxna eller upprepar deras känslor. Det är evident från videoklippet att han kommer från Egyptens lilla överklass, som under normala omständigheter sällan interagerar med fattiga egyptier. Som en kommentator på Egyptens sociala liv, har han lika mycket trovärdighet som Richie Rich (film-gestaltet), ifall han skulle intervjuas på CNN om den svåra situationen för den amerikanska arbetarklassen. Värre är dock hur människor i Egypten och västvärlden använder honom för att försöka rättfärdiga att det helt klart var en militärkupp, som en del av en demokratisk "revolution", och att det i sin tur legitimerar de efterföljande massmorden av islamister från den egyptiska armén. Detta är särskilt patetiskt när supportrarna är västerländska liberaler, som har vilselett sig själva att tro - som vissa en gång trodde att militär intervention var en väg till demokrati i Irak och Libyen - att västerländskt sekularism har betydande dragningskraft i Egypten. Sanningen är att de sekulära som älskad av den västerländska politiska klassen, har lite stöd bland egyptierna. Är det detta som kallas för att "återfinna förtroende i mänskligheten"? Det bör, med rättare benämning, kallas för att "återfinna förtroende i sina inrotade vanföreställningar."
Citera
2013-08-17, 19:54
Medlem
Reguluss avatar
Ayman al-Zawahri's lillebror greps i Giza

Al Qaeda-ledaren Ayman al-Zawahri's lillebror Mohammed al-Zawahri greps idag i Giza meddelar NBC News:

Al Qaeda leader Ayman al-Zawahri's younger brother arrested in Egypt, sources say

By Ayman Mohyeldin, Correspondent, NBC News

CAIRO - The brother of al Qaeda leader Ayman al-Zawahri has been arrested by police in Egypt, security sources said Saturday.

Mohammed al-Zawahri, the younger brother of the terror network leader, was detained at a checkpoint in the Cairo suburb of Giza, the sources said.

He has been a vocal supporter of ousted President Mohammed Morsi, Morsi's Muslim Brotherhood movement and the more extreme group to which he belongs, Al Gama'a Al Islamiya.

The arrest of the younger al-Zawahri came as more than 1,000 Brotherhood supporters and others opposed to the military's overthrow of Islamist Morsi were detained Friday as mass protests turned violent.
Citera
2013-08-17, 20:05
Medlem
Haubits77Bs avatar
Skall bli spännande att följa detta - cirka 8-10 miljoner personer i Egypten är kristna, och dessa behandlades oerhört illa av Mursi och hans anhang - det första Mursi-anhängarna gjorde när militären tog över var faktiskt att börja bränna kyrkor, precis som de gjort tidigare. Nu är det slut med det, och försöker Mursi-gänget att ge sig på civiliserade kristna igen så lär de få möte egyptiskt pansar samt ev. flygbomber från den demokratiska världen. Jag hoppas innerligt att Sverige på något sätt kommer att stödja kampen mot extrema islamister i Egypten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in