2013-08-17, 15:51
Medlem
Reguluss avatar
Senaste nytt från Al-Jazeera:

1. Juntan hävdar att 173 människor dödadas igår.

2. Juntan säger att man överväger att förbjuda MB.

3. Sonen till MB:s partiledare dödades igår.

4. Skottlossning pågår just nu vid den moské där MB-anhängare förskansat sig.

www.aljazeera.com/watch_now
Citera
2013-08-17, 15:55
Medlem
Herzs avatar
Någon mer än bara jag som tycker att svensk rapportering om utrikes händelser ä helt värdelösa?

Det enda svensk media gör är att skrapa på ytan om vad som försiggår i t.ex. Egypten. Det enda man hör är att militär och demonstranter skjuter på varandra. NO SHIT! Till och med en åsna kan fatta det!

Varför skriver inte svensk media mer INGÅENDE i hela konflikten så att svenskarna kan bli INFORMERADE om EXAKT vad som försiggår?

Oftast tar SVT in någon expert på kvällsnyheterna som bara babblar och svarar på dumma frågor i 2-5 minuter. Helt värdelöst.

Jag personligen tror att politiker inte vill att alltför mycket sanning och bakgrund till konflikten till ska komma ut. För då så kan ju svenskarna faktiskt komma till egna slutsatser om vad som egentligen händer där nere.

Det tycker politiker i regel inte om eftersom deras beslut oftast grundas på att säkra deras egna intressen som är överslöjat om att man vill skapa "demokrati" och "fred".

Någon här kan tycka att detta är en pettites men det tyder på en allvarlig läcka i den demokratriska modellen om folket inte blir grundligt och inte bara ytligt informerade om vad som pågår.

Drog ut denna artikel från DN: http://www.dn.se/nyheter/varlden/skott-har-avlossats-fran-minareten/

Säger mig ingenting om konflikten. Bara att dom leker cowboy nere i Kairo.
Citera
2013-08-17, 15:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Frågan är väl inte egentlien om araber klarar av demokrati. Utan är demokrati accepterat inom Islam?
Vi märker ju hur mycket kristendomen böjer sig för att passa det moderna samhället medan islam inte viker sig en tum.

Kristendomen/religion är på väg bort i det moderna samhället (västvärlden) medan religion/islam i Mellanöstern stärks.

Frågan är inte om araberna är redo för demokrati utan om demokrati är vad araberna behöver.

Fast islamisterna i MB har ju accepterat demokratin och följt dess spelregler. Det är de andra egyptierna som inte kunde acceptera valresultatet och dess följder.
Citera
2013-08-17, 16:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Någon mer än bara jag som tycker att svensk rapportering om utrikes händelser ä helt värdelösa?

Det enda svensk media gör är att skrapa på ytan om vad som försiggår i t.ex. Egypten. Det enda man hör är att militär och demonstranter skjuter på varandra. NO SHIT! Till och med en åsna kan fatta det!

Varför skriver inte svensk media mer INGÅENDE i hela konflikten så att svenskarna kan bli INFORMERADE om EXAKT vad som försiggår?

Folk som vill veta vad som händer ute i världen ser på Al-Jazeera, inte svenska media. Se min länk ovan.

Svenska media är ju idag mest kändisskvaller samt videoklipp på fembenta kor.

Edit: Jag kanske skulle ha preciserat att jag syftade på kvällspressen. Det finns fortfarande en del seriös journalistik i Sverige, även om det börjar bli en bristvara.
Senast redigerad av Regulus 2013-08-17 kl. 16:09.
Citera
2013-08-17, 16:09
Medlem
Citat:
Svensk media har inte så många reportrar på plats så de hänvisas till Reuters och sånt. Jag har till och med sett att de citerar Aljazeera ibland. De har ju egyptiska och utländska reportrar spridda över i stort sett hela landet. Här finns mycket information. http://www.aljazeera.com/indepth/spotlight/egypt/
Citera
2013-08-17, 16:24
Medlem
Herzs avatar
Ni båda har konstiga resonemang. Inga reportrar? al-jazeera?

Handlar INTE om att rapportera HÄNDELSER det handlar om att komma med SLUTSATSER om orsakerna bakom händelseutvecklingen.

Svensk media har inte ens klargjort om varför Egypten inte kan komma överens om att bilda en regering som fungerar. Inte ens den viktigaste frågan har besvarats!

Jag utmanar er att Hitta en enda artikel där någon tidning i sverige ger en exakt och konkret beskrivning med slutsats om varför det är kaos i Pyramidlandet.
Citera
2013-08-17, 16:28
Medlem
Citat:
Handlar INTE om att rapportera HÄNDELSER det handlar om att komma med SLUTSATSER om orsakerna bakom händelseutvecklingen.

Svensk media har inte ens klargjort om varför Egypten inte kan komma överens om att bilda en regering som fungerar. Inte ens den viktigaste frågan har besvarats!
Det gör de på Aljazeera. Titta live och läs här http://www.aljazeera.com/indepth/spotlight/egypt/ Jag struntar i svenska media för, som sagt, jag har sett att anger Aljazeera som källa ibland. Då kan jag lika gärna ta mig till källan direkt. Jag följer för övrigt vad de säger i media i Storbrittanien och Nederländerna också. Och jag skrev inte så många reportrar.
Citera
2013-08-17, 16:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Jag utmanar er att Hitta en enda artikel där någon tidning i sverige ger en exakt och konkret beskrivning med slutsats om varför det är kaos i Pyramidlandet.

Vad är en exakt och konkret beskrivning? De senaste inläggen här har ju inte delgivit någon sådan.
Citera
2013-08-17, 16:37
Medlem
Citat:

En sån artikel skulle förmodligen kritisera Mena folket. Så det kan inte Svensk media skriva om, censuren och pk du vet.
Citera
2013-08-17, 16:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast nu undrar jag om du verkligen läst artikeln. Han fokuserar ju inte alls på kontroversen i fråga, utan konstaterar att det enligt vissa studier finns mindre skillnad mellan olika arter av människoliknande primater än vad det finns mellan olika mänskliga grupperingar. Han förhåller sig dock kritisk till undersökningarna, och menar att problemen med mätmetodik gör att resultaten inte kan visa på en artskillnad mellan människor. Däremot är han inte alls negativ till att definiera mänskliga underarter.

Detta tycks vara materialet han baserar sig på, inte diskussionen mellan Lewontin och Edwards, även om han nämner den som man bör.

Den enda figuren i uppsatsen handlar om "the Lewontin Fallacy". Men visst, han diskuterar också andra aspekter av rasbegreppet.

Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men för att komma någon vart måste vi väl börja med att definiera ras, och vad jag menar med ordet i vardagligt tal är väl det samma som betydelsen av biologins underarter. Om vi har det åtanke tycker jag inte direkt detta handlar om en metadiskussion kring "hur", utan mer ett försök att visa trovärdigheten i "att". Han inleder ju faktiskt sin diskussion med:

Slutsatsen är alltså att det visst kan finnas fog att prata om mänskliga underarter "raser", främst av medicinska och evolutionsbiologiska orsaker.

Håller du inte med?

Jag håller med om att mycket beror på hur man definierar "ras". Det är ju det hela Lewontin-debatten handlar om. Se mina inlägg i tråden jag länkade till ovan.

Däremot är det fel att påstå att de skillnader som finns mellan olika folk är lika stora som mellan underarter eller till och med olika arter. Poängen med Lewontins upptäckt, som stått sig genom åren, är att den mesta mänskliga variationen finns inom olika folkgrupper, inte mellan dem.

Att många forskare väljer att inte använda rasbegreppet utan i stället talar om folkgrupper och populationer beror på att ordet "ras" ger associationer till ett föråldrat synsätt som grundar sig på idéer från början av förra seklet, när vi inte hade den kunskap vi har idag.

Jag vill inte gå mer OT här, men se också den tråd som jag startade om detta i rasforskningsforumet. Tråden har numera svalts av en av monstertrådarna där, men diskussionen jag startade börjar här:

http://www.flashback.org/p40180075#p40180075

och fortsätter cirka 20 sidor framåt i monstertråden.
Citera
2013-08-17, 16:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag förnekar inte att det är så, men det beror alltså på att svenska journalister saknar kunskap om Egypten och inte begriper vad som händer i landet. Alltså, precis som med Syrien.

Journalisterna på Al-Jazeera har däremot utmärkta kunskaper om Egypten, och begriper vad som händer där. Jag föredrar därför att lyssna på dem, även om de ibland är lite partiska.
Citera
2013-08-17, 17:03
Medlem
osiriz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Nej, araber behöver inte demokrati. Ingen behöver "demokrati".

Angående din kommentar om islam. Religion är en väldigt central del i livet hos de flesta muslimer världen över. Det är en överväldigande majoritet som vill ha ett auktoritärt styre som vägleds av muslimsk rätt. Det är naturligt, bra och samhällsbevarande. Oavsett vem som i slutändan kommer ha makten i Egypten så kommer islam ha en fortsatt central roll i människors liv. Jag vet att det kan vara svårt för en svensk att förstå detta, men kulturer är olika.
Ja kulturer är olika, och människor är olika, och därför ska religion aldrig kopplas ihop med politik.

Varför ska ateister eller folk från andra religioner tvingas till att leva under islamistiskt styre? Islam som i de flestas ögon är en förtryckande ideologi vars människosyn inte har utvecklats sedan medeltiden.

Alltså det är väl klart muslimer och andra religiösa ska få joxa med sina andar och gudar, men sådana saker ska ske i privatlivet, precis som alla andra hobbys. Religionen ska inte ha någon inverkan på folk som inte vill ta del av tramset.

Det egyptiska folket petade bort Mursi för att han försökte införa islamististiska lagar och förstöra en stor del av det moderna samhället som byggts upp. Jag tycker att dom gjorde helt rätt! Inget land kan få en positiv utveckling med religiöst styre.
Senast redigerad av osiriz88 2013-08-17 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in