Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Fast nu undrar jag om du verkligen läst artikeln. Han fokuserar ju inte alls på kontroversen i fråga, utan konstaterar att det enligt vissa studier finns mindre skillnad mellan olika arter av människoliknande primater än vad det finns mellan olika mänskliga grupperingar. Han förhåller sig dock kritisk till undersökningarna, och menar att problemen med mätmetodik gör att resultaten inte kan visa på en artskillnad mellan människor. Däremot är han inte alls negativ till att definiera mänskliga underarter.
Detta tycks vara materialet han baserar sig på, inte diskussionen mellan Lewontin och Edwards, även om han nämner den som man bör.
Den enda figuren i uppsatsen handlar om "the Lewontin Fallacy". Men visst, han diskuterar också andra aspekter av rasbegreppet.
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Men för att komma någon vart måste vi väl börja med att definiera ras, och vad jag menar med ordet i vardagligt tal är väl det samma som betydelsen av biologins underarter. Om vi har det åtanke tycker jag inte direkt detta handlar om en metadiskussion kring "hur", utan mer ett försök att visa trovärdigheten i "att". Han inleder ju faktiskt sin diskussion med:
Slutsatsen är alltså att det visst kan finnas fog att prata om mänskliga underarter "raser", främst av medicinska och evolutionsbiologiska orsaker.
Håller du inte med?
Jag håller med om att mycket beror på hur man definierar "ras". Det är ju det hela Lewontin-debatten handlar om. Se mina inlägg i tråden jag länkade till ovan.
Däremot är det fel att påstå att de skillnader som finns mellan olika folk är lika stora som mellan underarter eller till och med olika arter. Poängen med Lewontins upptäckt, som stått sig genom åren, är att den mesta mänskliga variationen finns
inom olika folkgrupper, inte
mellan dem.
Att många forskare väljer att inte använda rasbegreppet utan i stället talar om folkgrupper och populationer beror på att ordet "ras" ger associationer till ett föråldrat synsätt som grundar sig på idéer från början av förra seklet, när vi inte hade den kunskap vi har idag.
Jag vill inte gå mer OT här, men se också den tråd som jag startade om detta i rasforskningsforumet. Tråden har numera svalts av en av monstertrådarna där, men diskussionen jag startade börjar här:
http://www.flashback.org/p40180075#p40180075
och fortsätter cirka 20 sidor framåt i monstertråden.