2013-08-17, 09:45
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
T.ex. kambriska explosionen, som visar det motsatta till en långsam utveckling av arter. Plötsligt dyker det upp massor med färdiga djurarter som inte visar det minsta tecken på att ha utvecklats sakta under lång tid från andra djurarter.

Och igen då: Detta kan vara tecken på brister i vår kunskap om jordens utveckling men är inte minsta evidens för en gudom. (och f ö, om det vore det: vilken gudom? Alla kan ju rimligen inte ha rätt...)
Citera
2013-08-17, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Ja, oftast. Gravitationsteorin är dock en vetenskaplig teori.

Ja fakta är att äpplet faller ner till marken, men vad det beror på kan man ha teorier om.

Citat:
Så är också cell-teorin, teorin om hur liv uppbyggs av celler, och evolutionsteorin.

Nja, är inte celler och att celler bygger upp liv ett faktum?

Det är enligt mig ett faktum att djur och människor anpassar sig, utvecklas och förändras, men att alla djur skulle ha kommit från en enda ursprunglig cell är en dåligt underbyggd teori enligt mig, det är snarare en hypotes.
Citera
2013-08-17, 09:51
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Eftersom jag tror att Skaparen är första orsaken så har ingen orsakat honom. Om man tro på en första orsak så bör detta argument inte vara svårt att acceptera.

Jovisst, men det argumentet är lika hållbart som att gigantiska myror som sedan upplösts i tomma intet skapade jorden för några tusen, eller miljoner, eller kanske miljarder år sedan. Big Bang och evolutionen, däremot, stöds av massor av evidens. Det finns säkert brister i våra kunskaper, men det är ett faktum att din tro inte backas upp av några evidens.
Citera
2013-08-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Okej, skall leta upp det. Inte just nu dock. Det finns nämnt i en dokumentär ifrån BBC, troligtvis Horizon, också.

Ok

Citat:
Ja och den tron har per definition inte en ateist. En ateist har ingen som helst tro på en gud.

Du missförstår, bibeln talar om att få bevis för sin tro/övertygelse, även ateister anser sig väl ha bevis för sin tro. Förstår du nu?

Citat:
Citat:
Hur menar du? Menar du att detta inte står i bibeln? Då har du fel:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebreerna 11:1 NWT)

Citat:
Är det alltså ditt bevis? Det känns vagt.

Citat:
Bevis på vad? Jag pratar om den tro som bibeln talar om, där man får bevis för sin tro.
Citat:
Nej det får du verkligen inte.

Du förstår inte vad jag säger, en gång till, i bibeln står det om att kristen tro handlar om att få bevis för det man tror på. Jag antar att ateism går ut på det också?

Citat:
Förutom att man är betydligt längre fram i den bevisningen än att ett spöke har skapat oss. Du har ingenting. Vi har i alla fall något!

Ok nu börjar respektlösheten krypa fram igen. Har du så dåligt förtroende för vad du själv tror på så att du måste trycka ner andra?

Citat:
Nej, evolutionen lär oss att du har fel i att gud skapade allt som det ser ut idag. Det är allmänt vetande.

Har du inte insett att vi har olika syn på det här, och det är därför vi diskuterar. Det verkar som att du vill att jag ska acceptera din syn på det, genom förtryck och förnedring?

Kan du respektera att jag tycker annorlunda?

Citat:
Då förstår jag inte varför du helt enkelt inte kollar på länken jag länkat ett par gånger till dig. Där har du fossil som ger exempel på all evolution du kan tänka dig. Även macro.

Bevisen för evolutionen är ÖVERVÄLDIGANDE.

Jag har kollat på länkar tidigare, men ritningar, sketcher och fragment av det ena och det andra har inte övertygat mig.

Vad jag kommer ihåg av orsaken till att jag inte kollade på länken var för att du inte argumenterade själv, utan bara hänvisade till vad andra hade skrivit. Det är inte hur en diskussion på ett forum ska gå till, att man skickar länkar fram och tillbaka. Jag skulle kunna länka till många platser, vill du verkligen ha en sådan diskussion?
Citera
2013-08-17, 10:14
Medlem
72mms avatar
Citat:
T.ex. kambriska explosionen, som visar det motsatta till en långsam utveckling av arter. Plötsligt dyker det upp massor med färdiga djurarter som inte visar det minsta tecken på att ha utvecklats sakta under lång tid från andra djurarter.
Såg vi inte en "explosion" av utveckling för däggdjur när de tillslut lyckades bli av med dinosaurierna? Vad säger att vissa händelser eller biologiska faser inte kan drastiskt påverka evolutionstakten?

Citat:
Ok

Du missförstår, bibeln talar om att få bevis för sin tro/övertygelse, även ateister anser sig väl ha bevis för sin tro.
Ateister säger inte att de har bevis för någonting, de bara kräver bevis för det som sägs existera eller vara sant. Ateism är inte någon tro. Ateism är frånvaro av blind tro.
Senast redigerad av 72mm 2013-08-17 kl. 10:19.
Citera
2013-08-17, 10:15
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Du glömde 4) Okänd anledning
Det beror på vad du syftar med "okänd anledning". Om du menar att en anledning finns men den är okänd så gäller alternativ 3 i min lista. Om du menar att ingen anledning finns så gäller antingen alternativ 1 eller alternativ 2 i listan. Dessa är de enda alternativen. Vilken alternativ nedan tycker du är rimlig och varför?

Citat:
1. Vårt universum har alltid funnits i all evighet.
2. Universum poppade in i existens från ingenting med absolut ingen orsak.
3. Universum orsakades att existera av något som är utanför den.
Citera
2013-08-17, 10:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ja, vi vet att Big Bang skedde för 13,8 miljarder år sedan. Om universum skapades då (ur tomma intet), eller om de har funnits andra universum innan, det vi vi inte riktigt än.
Finns det några vetenskapsmän som tror att universum skapades från ingenting utan någon absolut orsak? Vad jag vet finns några vetenskapsmän som tror att vårt universum uppstod från andra universum (multiversum).
Citera
2013-08-17, 10:27
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Jovisst, men det argumentet är lika hållbart som att gigantiska myror som sedan upplösts i tomma intet skapade jorden för några tusen, eller miljoner, eller kanske miljarder år sedan. Big Bang och evolutionen, däremot, stöds av massor av evidens. Det finns säkert brister i våra kunskaper, men det är ett faktum att din tro inte backas upp av några evidens.
Ok, vi kan börja ett steg i taget. Min första fråga till dig är om du tror på en absoluta första orsak eller inte?
Citera
2013-08-17, 10:27
Medlem
Citat:
Finns det några vetenskapsmän som tror att universum skapades från ingenting utan någon absolut orsak? Vad jag vet finns några vetenskapsmän som tror att vårt universum uppstod från andra universum (multiversum).

Ja och då kan man fråga sig varifrån dessa universum kom ifrån.
Citera
2013-08-17, 10:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ja och då kan man fråga sig varifrån dessa universum kom ifrån.
De säger att dessa universum har alltid funnits i all evighet.
Citera
2013-08-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Såg vi inte en "explosion" av utveckling för däggdjur när de tillslut lyckades bli av med dinosaurierna? Vad säger att vissa händelser eller biologiska faser inte kan drastiskt påverka evolutionstakten?

Ja då är det ytterligare ett frågetecken som måste rätas ut. Men vi kan börja med den kambriska explosionen

Om nu Evolutionsteorin går ut på att djurarter utvecklas gradvis under tusentals år, då borde jordlagren visa en stadig utveckling av djurarter. Kambriska explosionen visar det motsatta, att djurarter dyker upp plötsligt som är fullt utvecklade.

Hur rätar man ut ett sådant frågetecken?

Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Ateister säger inte att de har bevis för någonting, de bara kräver bevis för det som sägs existera eller vara sant. Ateism är inte någon tro. Ateism är frånvaro av blind tro.

Om ateister inte ens har bevis, ja då är det verkligen en tro åt det godtrogna hållet.

Jag anser att ateister tror på att det inte finns en skapare, eller menar du att dom vet att det inte finns en skapare?
Citera
2013-08-17, 10:42
Medlem
Citat:
De säger att dessa universum har alltid funnits i all evighet.

Ungefär som bibeln pratar om Gud alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in