2013-08-16, 22:58
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det handlar inte bara om "känslan" att Gud finns, det handlar om vad som man tycker är troligt. För mig är det mycket sannolikt att en Skapare existerar, men för dig kanske du tycker att motsatsen gäller. Det som sänker eller höjer sannolikheten att en Skapare existerar är argumenten.
Så, vilka är dina argument för Guds existens, som då inte vetenskapen redan bevisat/motbevisat?
Citera
2013-08-16, 23:11
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej nu får du faktiskt hänvisa till någon rapport som säger att man hittat "levande materia på stenar som härstammar ifrån rymden".

Man har hittat spår som tyder på levande organismer, men det har man inga bevis för.
Okej, skall leta upp det. Inte just nu dock. Det finns nämnt i en dokumentär ifrån BBC, troligtvis Horizon, också.

Citat:
Ok, men jag talar om den tro som bibeln talar om.
Ja och den tron har per definition inte en ateist. En ateist har ingen som helst tro på en gud.

Citat:
Bevis på vad? Jag pratar om den tro som bibeln talar om, där man får bevis för sin tro.
Nej det får du verkligen inte.

Citat:
Ja och samma sak med tron att livet ploppat upp av sig självt.
Förutom att man är betydligt längre fram i den bevisningen än att ett spöke har skapat oss. Du har ingenting. Vi har i alla fall något!

Citat:
Ok, bra, men i nästa andetag säger du:

Då ska alltså jag inte tro på att gud skapade alla djur, människor och växter(inte precis som de ser ut idag) eftersom det inte är logiskt i dina ögon? Så hur är det, ska man tro på det som känns mest logiskt för sig själv eller inte?
Nej, evolutionen lär oss att du har fel i att gud skapade allt som det ser ut idag. Det är allmänt vetande.

Citat:
Makroevolution är att en art blir till en annan art. Och med art menar jag att samma art kan få avkomma med varandra, medan olika arter inte kan få avkomma med varandra. Mikroevolution är att inom arten kan det uppstå en mängd olika variationer och anpassningar till omgivningen (det är detta som hänvisas till som bevisning i evolutionsteorin), men det handlar alltså om en art som kan få avkomma med samma art.

Ett exempel är Darwins finkar, visst, dom ser väldigt olika ut, men det handlar fortfarande om finkar, alltså samma art som kan få avkomma med varandra, trots att dom ser olika ut. Dessa vill evolutionister kategorisera som olika arter, men det är fel enligt mig.

På samma sätt är det fel att kategorisera olika hundraser som olika arter bara för att dom ser olika ut, eftersom alla hundraser kan få avkomma med varandra. Hundar kan få avkomma även med vargar, så dessa borde inte heller separeras som olika arter. Och det finns många många fler exempel, t.ex. hundar och schakaler, dessa bör rimligtvis tillhöra samma art, eftersom dom kan få avkomma med varandra.
Då förstår jag inte varför du helt enkelt inte kollar på länken jag länkat ett par gånger till dig. Där har du fossil som ger exempel på all evolution du kan tänka dig. Även macro.

Bevisen för evolutionen är ÖVERVÄLDIGANDE.
Citera
2013-08-16, 23:34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Precis varför religiösa är religiösa. Det är rädslan för att allt de gör, allt de uppnår bara ska tas ifrån dem när de dör. Det faktum att de ska sluta existera är det som gör att de vill tro. Önsketänkande, helt enkelt.

Självklart kommer allt tas ifrån en när man dör! Eller hur menar du?
Självklart kommer både du och jag att sluta existera när vi dör! Eller hur menar du?
Citera
2013-08-16, 23:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Så, vilka är dina argument för Guds existens, som då inte vetenskapen redan bevisat/motbevisat?
Det finns många argument för Guds existens. Vi kan ta ett filosofiskt argument som vetenskapen inte har ett svar på. Och det är vem/vad orsakade universums uppkomst. Man kan börja med att ställa sig frågan om vårt universum hade en början eller inte. Det finns tre alternativ:

1. Vårt universum har alltid funnits i all evighet.
2. Universum poppade in i existens från ingenting med absolut ingen orsak.
3. Universum orsakades att existera av något som är utanför den.

Det finns starka skäl att förkasta de två första alternativen. Det som återstår är det tredje alternativet, som jag tycker är mycket rimlig. Och vem/vad som orsakade universum finns det delade meningar kring. Jag tycker att universum uppkomst förklaras bättre med en Skapare än någonting annat, som tex multiversum. Mulitversum gör saken bara mera komplicerat. Som sagt, detta är bara vad jag tycker och du behöver givetvis inte tycka likadant.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-16 kl. 23:50.
Citera
2013-08-16, 23:37
Medlem
DenLilleHemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Dels hade jag märkliga minnen när jag var ca 5, dels insåg jag när jag var 8-9 att sannolikheten för att jag skulle finnas just nu var så liten att det mest logiska var att man alltid upplever att man existerar (jag grubblade väldigt mycket när jag var liten, min IQ mättes till ca 200 efter åldersjusteringar). Sedan har det hänt lite personliga grejjer på äldre dar som gör att jag tror på en större verklighet, men jag har ingen aning om hur den är uppbyggd. Angående min IQ så har den blivit grundligt utredd även på äldre dar och den har inte kunnat mätas eftersom testerna inte gick så högt.
Och ändå begriper du inte ett djävla dugg ? Ha Ha Ha !
Citera
2013-08-16, 23:40
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Det finns många argument för Guds existens. Vi kan ta ett filosofiskt argument som vetenskapen inte har ett svar på. Och det är vem/vad orsakade universums uppkomst. Man kan börja med att ställa sig frågan om vårt universum hade en början eller inte. Det finns tre alternativ:

1. Vårt universum har alltid funnits all evighet.

Det finns starka skäl att förkasta de två första alternativen. Det som återstår är det tredje alternativet, som jag tycker är mycket rimlig. Och vem/vad som orsakade universum finns det delade meningar kring. Jag tycker att universum uppkomst förklaras bättre med en Skapare än någonting annat, som tex multiversum. Mulitversum gör saken bara mera komplicerat. Som sagt, detta är bara vad jag tycker och du behöver givetvis inte tycka likadant.
Jaså? Vem skapade skaparen då?
Citera
2013-08-16, 23:42
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Finns det en skapare så har denne alltid funnits.
Det känns mer verkligt att tänka så.
Citera
2013-08-16, 23:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Eftersom jag tror att Skaparen är första orsaken så har ingen orsakat honom. Om man tro på en första orsak så bör detta argument inte vara svårt att acceptera.
Citera
2013-08-16, 23:52
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Eftersom jag tror att Skaparen är första orsaken så har ingen orsakat honom. Om man tro på en första orsak så bör detta argument inte vara svårt att acceptera.
Vad är det som säger att universum måste ha en orsak då?
Citera
2013-08-16, 23:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Vad är det som säger att universum måste ha en orsak då?
Om universum inte har en orsak så gäller en av de två första alternativen nedan:

Citat:
1. Vårt universum har alltid funnits i all evighet.
Vilket alternativ bland de två första skulle du välja?
Att universum alltid funnits i all evighet eller att universum poppade in i existens från ingenting med absolut ingen orsak?
Citera
2013-08-17, 00:22
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Om universum inte har en orsak så gäller en av de två första alternativen nedan:

Att universum alltid funnits i all evighet eller att universum poppade in i existens från ingenting med absolut ingen orsak?
Du glömde 4) Okänd anledning
Citera
2013-08-17, 00:23
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:

Ja, vi vet att Big Bang skedde för 13,8 miljarder år sedan. Om universum skapades då (ur tomma intet), eller om de har funnits andra universum innan, det vi vi inte riktigt än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in