2013-08-17, 10:12
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Är du öppen för att någon annan än AJ har haft ihjäl IF?

Nej!
Citera
2013-08-17, 10:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Här kommer en bild på en "grävd" plats uppe på Hunneberg. Finns det liknande platser längs Kabelvägen skulle jag tippa att dessa också är markerade med avspärrningstejp.
https://anonfiles.com/file/0e37110e7b5d062938c9fbfd54a150e4

Sorry för kvaliteten på fotot.
Att jämföra med hur det ser ut när vildsvin har bökat. http://nwt.se/multimedia/dynamic/00593/778743_jpg_593958img699.jpg
Citera
2013-08-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roaster66
Förstår inte varför man fortfarande diskuterar att I*a kan ha dött någon annanstans än i sin lägenhet. Blodet som hittades i lägenheten kom från henne och som polisen fastslagit, så stor blodförlust kan ingen människa överleva...Hon dog helt otvetydigt i sin lägenhet. Tror även gm lämnat avtryck i blodet (hand/fot), kan även finnas spår från fler (AJ, DB & ev. FH) Tycker tråden blir lätt vilseledande om man pratar om andra ställen I*a kan ha dragit sin sista suck, lägenheten är mord-/olycksfallsplatsen helt sannolikt.
Hon kan rent teoretiskt blivit dödligt skadad där och man har insett att hon inte kommer överleva, katastrofen är ett faktum, eller så har man trott att hon är död och börjat transportera. Förmodligen är hon död när hon flyttas, men mängden blod i trappuppgången gör ändå att det finns en chans att hon fortfarande varit vid liv under transporten. Man får nästan vara medicinskt utbildad här för att lättare kunna avgöra när själva döden inträffat.
Citera
2013-08-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Om du är blodgivare så vet du att blir av med en halv liter blod på ca en halvtimme. Det är inget stort sår, dessutom från en ven. Om blodförlusten skulle fortsätta en halvtimme till handlar det om ca en liter, då börjar du få symtom på blödningschock som yttrar sig i trötthet, svimningskänsla och oro. Det farliga med en inre blödning är att den inledningsvis inte märks utåt annat än som symtom.
Jag vill inte skriva mer om vad som händer om blödningen fortsätter, de bilder jag får i huvudet är alldeles för obehagliga.

Hej Tråden. Ett lungskjutet rådjur förblöder på någon minut.
Citera
2013-08-17, 10:19
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manpoo
Ang. blodförlust vs. tid, måste väl helt och hållet bero på skadornas omfattning?

Javisst, men också om det är en skadad artär. Då går det fortare.
Citera
2013-08-17, 10:21
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att jämföra med hur det ser ut när vildsvin har bökat. http://nwt.se/multimedia/dynamic/00593/778743_jpg_593958img699.jpg
Ja, dessa små jordfräsar härjar lite mer irrationellt och som regel inte särskilt djupt. Vänder upp och ned på mossan i skogen i princip. Eller fräser runt på gräsmattorna hos olyckliga skogsbor.
Citera
2013-08-17, 10:24
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTXn666
Hon kan rent teoretiskt blivit dödligt skadad där och man har insett att hon inte kommer överleva, katastrofen är ett faktum, eller så har man trott att hon är död och börjat transportera. Förmodligen är hon död när hon flyttas, men mängden blod i trappuppgången gör ändå att det finns en chans att hon fortfarande varit vid liv under transporten. Man får nästan vara medicinskt utbildad här för att lättare kunna avgöra när själva döden inträffat.

Kriteriet är hjärndöd. Se mitt tidigare inlägg. https://www.flashback.org/sp44771090
Citera
2013-08-17, 10:29
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Bidragande dödsorsak.

Att förblöda till döds tar en viss tid. När man förlorat ca 2 liter (40%) anses det att det är fara för livet om man inte omedelbart kommer under läkarvård. Men det är en fara i sig att flytta en döende person, det krävs att man först stoppar blodflöde och tar ner blödningschocken, s.k. stabilisering.

Att flyta Ida har uppenbart gjorts med "uppsåt" som är ett s.k. rekvisit som krävs för att kunna döma för mord/dråp. Det är möjligt att ÅK kan åtala för mord/dråp ändå, jag vet inte vilken bakomliggande dödsorsak som gäller, t.ex. att kniv använts. Den hypotes jag satte upp var misshandel och enbart en misshandel som leder till döden skulle kunna rubriceras som oaktsamhet (vållande till annans död). Dessutom kan åtalet mot DB och FH bli medhjälp till mord/dråp och inte brott mot griftefrid och skyddande av brottsling.

Jag tycker den här delen är väldigt intressant och är inne på samma tankegång sedan länge.
Funderar över brottsrubriceringen hittills för DB och FH:

Skyddande av brottsling - syftar på att de två bränt upp bilen - vad mera? Eldande på brandplatserna?
Denna del är oklar för mig!

DB:s och FH:s grad av delaktighet i bortforsling av kropp har såvitt jag förstår ännu inte lagts fram i förhören, men torde vara något som kommer. Då borde väl brottsrubriceringen utökas med "brott mot griftefrid". Utgångspunkt att de VARIT delaktiga, något som måste bevisas. Hur?
Vilket är mest sannolikt - AJ har ensam burit ned kroppen medelst hiss och transporterat den medelst bil till Fyndplatsen. Sannolikhet - inte särskilt.

DB och FH har alltså varit delaktiga i förflyttandet av kroppen.

Då kommer frågan - var I*a vid liv när hon lämnade lägenheten?

Enligt din hypotes kan det ha varit så att hon VERKADE död, men att den kliniska döden inte hade inträtt vid ankomst av DB och FH. Kom de upp till lägenheten, eller tog de emot utanför huset?
Ifrågasatte de om hon var död - och vad svarade i så fall AJ?
Visste AJ om hon var kliniskt död i den stund DB och FH började hantera kroppen?

Är det så att hon var vid liv, att DB och FH visste det men inte agerade "livräddande", kommer de om bevis kan framläggas för det dömas även till medhjälp till mord.
Citera
2013-08-17, 10:31
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hej Tråden. Ett lungskjutet rådjur förblöder på någon minut.

Jag ingen jägare men jag tror att rådjur har ca 3 liter blod. En människa har omkring 5 liter.
Citera
2013-08-17, 10:34
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ställ upp följande hypotes på dödsorsak
Underliggande dödsorsak: Misshandel
Komplikation: Inre blödning
Bidragande dödsorsak: Biltransport

Det är ett svårt men viktigt arbete för rättsmedicinarna att fastställa nar Ida blev "klinisk död".
Erfarenhetsmässigt kan det röra sig om 1-2 timmar efter misshandeln, beroende på hur allvarliga de inre blödningarna är. Anta att misshandeln äger rum omkring halv ett (vittnesmål om buller och samtalet med Idas barns far). Det ger ett spann mellan halv två och halv tre. Om transporten äger rum närmare halv två kan transporten vara bidragande dödorsak. Om det är närmare halv tre är det större sannolikhet att hon är kliniskt död vid transporten

De fetade begreppen ovan – omedelbar, underliggande och bidragande dödsorsak, samt komplikation - är ganska teoretiska och de är distinktioner som främst förekommer i samband med kliniska obduktioner och dödsfallsutredningar.

Begreppen är också närvarande i dödsfallsstatistiken, som du nämner, men där är skillnaderna med rättsmedicinska utredningar än mer framträdande. (I statistiken är "Mord, dråp, och annat övergrepp av annan person" upptagen som en dödsorsak under rubriken "Yttre orsaker till sjukdom och död". I rättsmedicinskt och juridiskt sammanhang är statistikens kategorier oanvändbara. De motsvaras istället av dödssätt ("annan person") och juridiska brottsrubriceringar (mord, dråp etc.)

Alltså, begreppen är inte riktigt tillämpliga i rättsmedicinska sammanhang och de förekommer i stort sett aldrig i skriftlig dokumentation och mycket sällan i muntliga vittnesmål från förhandlingar. (Jämför med de två exemplen nedan.)

Det rättsmedicinska utlåtandet kommer att vara betydligt enklare, mer pragmatiskt och kanske lite ”trubbigare” utformat, och bestå av följande delar:

1. En uppräkning i nummerordning av samtliga fynd från yttre och inre undersökning (obduktion) utan att några slutsatser dras.

2. En kort redogörelse för resultaten av alla andra undersökningar som har gjorts: mikroskopiska, kemiska, toxologiska, datortomografiska.

3. Därefter följer ett antal ”att-satser” i själva utlåtandet varav de två viktigaste i Idas fall – förhoppningsvis! – kommer att lyda:

att undersökningsfynden (ibland angivande med nummer exakt vilka fynd som avses) visar att skadorna (vad det nu kan röra sig om: stickskador, trubbigt våld) förklarar dödsfallet.

att undersökningsfynden visar att skadorna orsakats av annan persons handaverkan.”

I värsta fall kommer utlåtandet att sluta på följande sätt, som i fallet med Linda Chen:

att någon säker dödsorsak ej kunnat fastställas.”

att därför dödssättet för betecknas som oklart.”

Kärnan i utlåtandet kommer alltså vara relationen mellan undersökningsfynd, skador och konstaterandet att de förklarar dödsfallet (dödsorsak) och att dessa fynd har orsakats av en annan person (dödssätt).

Huruvida dödssättet motsvarar juridiska distinktioner gällande dödligt våld (mord, dråp eller vållande till annans död) ligger utanför den rättsmedicinska sfären.

Exakt bestämmande av tidpunkten då Ida var klinisk död kan bli aktuell, om det har framställts en sådan fråga från polisens sida. Om så inte är fallet så förbigås detta eftersom det juridiskt sett – vad gäller dödssätt och brottsrubricering - inte är intressant om hon dog tre minuter eller tre dagar efter att skadorna tillfogades henne.

Exempel på skillnaden mellan utlåtandet efter en konstaterad olycka och ett rättsmedicinskt utlåtande som fastställer att ett brott har begåtts.

1. Om Ida hade ramlat och slagit sig så skulle en klinisk undersökning kunna innehålla följande uppgifter:

* Omedelbar dödsorsak: Cirkulationssvikt, orsakad av inre blödningar.
* Underliggande dödsorsak: Ruptur av mjälten orsakad av fall.
* Bidragande orsak: Hemofili
* Komplikation: Ingen (det finns inget inherent förhållande mellan sjukdomen, skadan och dödsorsaken.)
* Dödssätt: olycka

2. Om Ida å andra sidan har fått motta ett antal slag som spräckt mjälten skulle ett rättsmedicinskt utlåtande innehålla följande:

* Undersökningsfynd (urval): ruptur på mjälten + massiva inre blödningar + frakturer på nedre vänstra revbensbågen + ett flertal individuella sukbutana blödningar (blåmärken) på övre vänstra kvadranten av buken.
* Dödsorsak: Ett enkelt konstaterande att ovanstående fynd visar på yttre våld som "förklarar dödsfallet".
* Dödssätt: ”Annan persons handaverkan” (Homicid)
Citera
2013-08-17, 10:34
Medlem
Citat:
Jag ingen jägare men jag tror att rådjur har ca 3 liter blod. En människa har omkring 5 liter.

Ca. 7 lit tror jag
Citera
2013-08-17, 10:40
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag tycker den här delen är väldigt intressant och är inne på samma tankegång sedan länge.
Funderar över brottsrubriceringen hittills för DB och FH:

Skyddande av brottsling - syftar på att de två bränt upp bilen - vad mera? Eldande på brandplatserna?
Denna del är oklar för mig!

DB:s och FH:s grad av delaktighet i bortforsling av kropp har såvitt jag förstår ännu inte lagts fram i förhören, men torde vara något som kommer. Då borde väl brottsrubriceringen utökas med "brott mot griftefrid". Utgångspunkt att de VARIT delaktiga, något som måste bevisas. Hur?
Vilket är mest sannolikt - AJ har ensam burit ned kroppen medelst hiss och transporterat den medelst bil till Fyndplatsen. Sannolikhet - inte särskilt.

DB och FH har alltså varit delaktiga i förflyttandet av kroppen.

Då kommer frågan - var I*a vid liv när hon lämnade lägenheten?

Enligt din hypotes kan det ha varit så att hon VERKADE död, men att den kliniska döden inte hade inträtt vid ankomst av DB och FH. Kom de upp till lägenheten, eller tog de emot utanför huset?
Ifrågasatte de om hon var död - och vad svarade i så fall AJ?
Visste AJ om hon var kliniskt död i den stund DB och FH började hantera kroppen?

Är det så att hon var vid liv, att DB och FH visste det men inte agerade "livräddande", kommer de om bevis kan framläggas för det dömas även till medhjälp till mord.

Om du minns den första häktningsframställan som även innehöll medverkan till människorov (som inte gillades av TR) så hade DB ett extra kryss vad avser påföljd, minst två år, i övrigt var det lika. ÅK ansåg tydligen att DB varit mer aktiv och att FH kanske "bara" agerat chaufför.

Skyddande av brottsling kan också var dumpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in