2013-08-17, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
tre medelåldersmän på camping
http://hag.hemvarnet.se/bilder/bilder640/haghemvarnetse___20130418_65444.jpg

Tre män som roar sig med ett dunk t-sprit och ett tält-12 kamin. Hittar dock inget ludermässigt i bilden alls.

Citat:
inte ens kungen kan bära upp sin uniform
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR1sY1uBoxptoZ699cUtQ_i9jNTgoya6 E2CqtP8wgoOH9cW7URUuA

Det mest utmärkande med bilden är kungens sätt att visa sin fjärde stjärna.

I övrigt är det en åldersfråga, ju högre ålder desto fler stjärnor, med kungen som enda undantag.

Citat:
http://hag.hemvarnet.se/bilder/bilder640/haghemvarnetse___20120919_63036.jpg

Det är uppenbarligen lediga kommenderat.
Citera
2013-08-17, 01:57
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Har kvinnan han talar med på sig sin fältmössa BAK OCH FRAM?????????????

Enda orsaken jag kan komma på är att hon precis tagit av sig hjälmen, vissa har så litet huvud(eller kanske inte kan ställa in hjälmen ordentligt?) att de behöver ha fältmössan på under för att inte hjälmen skall kana ner.
Hade en tjej i min pluton med det problemet.
Citera
2013-08-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Enda orsaken jag kan komma på är att hon precis tagit av sig hjälmen, vissa har så litet huvud(eller kanske inte kan ställa in hjälmen ordentligt?) att de behöver ha fältmössan på under för att inte hjälmen skall kana ner.

M90 duger även till folk som råkar vara 160cm långa. Inga problem.

Snarare handlar det om "färdiga till strid-syndromet" och lökighet, vissa vill inte smeta ned sig med skokräm, kamofärg och liknande i nacken och då sätter de kepsen bak-och-fram istället.
Citera
2013-08-17, 02:11
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
M90 duger även till folk som råkar vara 160cm långa. Inga problem.

Snarare handlar det om "färdiga till strid-syndromet" och lökighet, vissa vill inte smeta ned sig med skokräm, kamofärg och liknande i nacken och då sätter de kepsen bak-och-fram istället.

Jodå inget fel med M90, men jag vet att flera av de med små huvuden(inte nödvändigt vis kort i rocken) hade problem med hjälmen och att vissa löste det med att ha mössa på under.
Om det var för att de hade fel storlek på hjälmen eller om de faktiskt hade den minsta hjälmen och de ändå inte kunde få den att sitta bra är jag inte säker på.
Citera
2013-08-17, 02:21
Medlem
Citat:
Jodå inget fel med M90, men jag vet att flera av de med små huvuden(inte nödvändigt vis kort i rocken) hade problem med hjälmen och att vissa löste det med att ha mössa på under.
Om det var för att de hade fel storlek på hjälmen eller om de faktiskt hade den minsta hjälmen och de ändå inte kunde få den att sitta bra är jag inte säker på.

Det där fanns inte tidigare. Kanske har armén sparat pengar genom att göra sig av med många ovanliga uniformsstorlekar i förrådet. På tidigt nittiotal så fanns det uniformer och hjälmar till de flesta.

Kvinnor på 200cm. Kvinnor på 157cm. Män på 210cm och män på 155cm. För vissa var det ibland lite joxigt, tex. fick någon knubbis på 170cm och 90 kg ta en jacka för en person på 185cm. Det var inget som märktes. Så det där med hjälm problem har du nog bara hittat på eller så har armén helt enkelt sparat in på de mindre storlekarna.
Citera
2013-08-17, 03:07
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det där fanns inte tidigare. Kanske har armén sparat pengar genom att göra sig av med många ovanliga uniformsstorlekar i förrådet. På tidigt nittiotal så fanns det uniformer och hjälmar till de flesta.

Kvinnor på 200cm. Kvinnor på 157cm. Män på 210cm och män på 155cm. För vissa var det ibland lite joxigt, tex. fick någon knubbis på 170cm och 90 kg ta en jacka för en person på 185cm. Det var inget som märktes. Så det där med hjälm problem har du nog bara hittat på eller så har armén helt enkelt sparat in på de mindre storlekarna.

Eller så fick de ut fel hjälm och gick inte och plockade ut en ny, inte vet jag men jag vet att det var ett par stycken på kompaniet och framförallt en tjej i plutonen som hade problem.
Eftersom hon löste det med mössan så kanske hon inte brydde sig om att byta hjälm. Jag kommer inte ihåg ifall hon hade minsta storleken eller om vi ens brydde oss om att kolla upp det.

Back OT dock så har jag inga problem men M90. Gillar uniformen, den är praktisk och ser ok ut.
Splittervästen med den där jäkla bäversvansen kan dock dra åt skogen. Vi kallade den svettväst för att göra så man svettades som en gris var den enda funktionen den hade.
I värnplikten var vi tvungna att ha skiten på oss hela tiden.
Man kunde dock ta ur aramidväven och fälla upp stjärtlappen och då var den inte lika illa, om än ännu mer värdelös
Senast redigerad av Aramir 2013-08-17 kl. 03:10.
Citera
2013-08-17, 05:56
Medlem
Den sladdriga M90 kepsen är oerhört ful!

Kängorna likaså
Citera
2013-08-17, 06:45
Medlem
Citat:

Naturligtvis har hon haft mössan under hjälmen. Det ser man nästan på formen på mössan. Jag ser inget fel i det. Helt ok enligt våra befäl.

Jag själv brukade göra så när jag sköt med P-skott för att inte hjälmen skulle glida ned i pannan. Den gamla hjälminredningen var felkonstruerad IMO!

Men sen kanske hon på bilden kunde ha vänt på mössan när kungen dök upp...
Citera
2013-08-17, 06:49
Medlem
Citat:
Till vänster här har vi ju en svensk officer under kriget. Den uniformen skulle svenska armé och flygvapenofficerare bära som daglig dräkt även idag!

http://www.forcedlandingcollection.se/pRAF/R009-Z6938/CCE00001.jpg

Känns som att de där byxorna är lite väl pösiga i förhållande till vad uniformsreglementet egentligen tillät på den tiden..
Citera
2013-08-17, 07:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Känns som att de där byxorna är lite väl pösiga i förhållande till vad uniformsreglementet egentligen tillät på den tiden..

Det är ju vanliga ridbyxor till officersuniform m/39 på den tiden... Fler bilder:

http://dalregementetsmuseer.se/03_Samlingar/05_fotografier/2008/2008_11_nov/A-Yngve-F-Lindblom.jpg
http://i.imgur.com/leEDZ.jpg?1?8739
Citera
2013-08-17, 07:54
Medlem
ka48s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vadå, gäller det ALLTID fältlystran när man är ute?
Är det en ursäkt för att man ska kunna gå klädd lite hur man vill?
I stort sett.
Man får inte gå klädd hur man vill under fältlystran utan det medger bara att man får anpassa klädseln efter verksamheten.
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, har man skarpskjutning så kan det vara bra för befälen som går precis bredvid, att ha någon sorts skydd mot kulor, tycker du inte det?
Nej, det tycker jag inte.
För övrigt så hjälper då knappast kroppsskydd 90A då den enbart är till för (rätta mig om jag har fel) 3:e gradens splitter.
Senast redigerad av ka48 2013-08-17 kl. 07:57.
Citera
2013-08-17, 07:57
Medlem
Citat:
Det är ju vanliga ridbyxor till officersuniform m/39 på den tiden... Fler bilder:

http://dalregementetsmuseer.se/03_Samlingar/05_fotografier/2008/2008_11_nov/A-Yngve-F-Lindblom.jpg
http://i.imgur.com/leEDZ.jpg?1?8739

Jo men det var vanligt att be skräddaren använda mer tyg och göra byxorna mer pösiga än vad som "egentligen" var tillåtet från början. Eftersom det var "inne" med abnormt jättepösiga pösbyxor. Sånt har ju förekommit i alla tider..

Det var det jag menade.,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in