Citat:
Ursprungligen postat av
Synesis
Är det bara dem trasiga som listas där??
Nix, sidan/tjänsten som helhet är i många avseenden en motsvarighet till HA och listar allt möjligt, inkl. vanliga Iridiumbloss osv. Det var min kassa länkning som ställde till det, här är underavdelningen jag avsåg:
http://www.calsky.com/cs.cgi/Satellites/9?
Denna specialare - tumlande Iridium - återfinns dock ej på HA, varför jag tyckte det kunde vara intressant.

Som synes kan de bjuda på rätt lustiga ljusshower, inkl. irreguljära ljusblixtar och annat kul (förutom de vanligare, mer tydligt tajmade blinkningarna alltså).
På ämnet allmän satellitspotting så måste jag säga att Androidappen
SatTrack är både guld och gratis. Den funkar ypperligt i fält, har ett vettigt nattläge så att man inte kvaddar mörkersynen, visar mängder av satelliter och raketsteg m.m. (tänk HA, samma data) samt presenterar det smidigt så att man får en snabb överblick över samtliga pågående passager osv. Enda minuset är bristen på stjärnoverlay, men är man någorlunda rutinerad är det inget större problem och kompassen, positionsdatan och det grafiska spåret räcker gott och väl.
Vill man bli aningen mer hardcore så rekommenderar jag att man kikar på det användare
Woffeltoffel skrivit i den här tråden.

Det finns som sagt många tusentals prylar där uppe, varav väldigt många går att få syn på. Vissa kräver lite mer finlir, andra ser man spontant mest hela tiden, varje natt.