2012-09-17, 21:45
Medlem
JustBecauses avatar
Laddat hem ISS Detector till min Androidlur och fick ikväll för mig att prova på det och ställde in på både ISS och Iridium och helt plötsligt började det meddela att "within 5 minutes" kommer det en Iridiumflare.

Jahopp, ont i halsen och trött som fan tog jag på mig flipp-floppsen och gick ut i det dyblöta gräset. Himlen var riktigt stjärnklar (fördel med hösten).

En minut kvar...ställde mig till rätta mha kompassen i programmet och väntade...10 sekunder kvar...vid 5 sekunder kvar piper telefonen varje sekund och sen...

...sen jävlar kom Iridiumflare 95 och lös upp som fan rent ut sagt (mag -4 till -6). Så jävla coolt!

http://www.heavens-above.com/satinfo.aspx?SatID=27375&Session=kebgfcophkoncfhca bfifacc
Citera
2012-09-22, 17:06
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Dum fråga kanske, men går det att se ISS på dagen?
Ja det går. Tror dock inte den går att se med blotta ögat, men med lite utrustning och bra betraktningsvinkel så. Det stora problemet är att det inte finns nån navigeringshjälp rent visuellt att tillgå mitt på dagen bortsett från Månen.
Citera
2012-09-26, 22:35
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Laddat hem ISS Detector till min Androidlur och fick ikväll för mig att prova på det och ställde in på både ISS och Iridium och helt plötsligt började det meddela att "within 5 minutes" kommer det en Iridiumflare.

Jahopp, ont i halsen och trött som fan tog jag på mig flipp-floppsen och gick ut i det dyblöta gräset. Himlen var riktigt stjärnklar (fördel med hösten).

En minut kvar...ställde mig till rätta mha kompassen i programmet och väntade...10 sekunder kvar...vid 5 sekunder kvar piper telefonen varje sekund och sen...

...sen jävlar kom Iridiumflare 95 och lös upp som fan rent ut sagt (mag -4 till -6). Så jävla coolt!

http://www.heavens-above.com/satinfo.aspx?SatID=27375&Session=kebgfcophkoncfhca bfifacc

Dags att klä sig i färgstarka, orientaliska kläder samt släpa med lite rökelse och ett gäng marschaller för att sedan ställa sig på stadens torg vid lämplig tidpunkt och inför eventuella åskådares förundran förutse en UFO-passage. Undrar om inte någon sektledare gjort det, förresten?

Skämt åsido, jag hoppas att fler inser just hur spännande himlavalvet kan vara. Nu när den mörka halvan av året är på intågande blir det ännu bättre.
Citera
2013-01-10, 12:41
Medlem
cephs avatar
Lite sent nu förvisso men jag var ute en sväng i December och såg en snygg passage av en rysk spionsatellit och ett av dess raketsteg som verkade jaga varandra en stund. Det var tufft.

EDIT: Hittade anteckningen jag gjorde. Det var den sjunde December, såg Kosmos 2428 (en spionsatellit av typen Tselina-2, nummer 23) tillsammans med ett Zenitsteg.

http://www.astronautix.com/graphics/t/tselina2.jpg
Senast redigerad av ceph 2013-01-10 kl. 12:51.
Citera
2013-03-22, 21:56
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Tack för tipset, ska prova denna app. Jag har haft en del andra appar till just det där men ingen jag varit nöjd med. Ska testa så fort det är stjärnklart!!
Citera
2013-04-01, 16:04
Medlem
www.heavens-above.com (FÖRVIRRAD).

Tjäna.

Ikväll hade jag tänkt spana in en Iridium flare, eftersom de kan vara så ljusstarka.
Så jag har kollat i heavens-above.com

Jag hade tänkt spana in den som skall visa sig 22:29:54.
Men eftersom vi ställt om klockan till sommartid, de har väl inte ändrat tiden på hemsidan? Så borde det inte bli något annat klockslag?

På infon om "flaren" står det Altitude(10 grader) och azimuth(263 grader).
Altitude betyder väl höjdnivå, men hur fan räknar jag ut höjd ovän som ska vara 10 grader?
Och vad betyder Azimuth? Jag vet att jag ska titta i väst iaf.

Som ni säkerligen märker är jag inte alls bra på detta och hemskt dålig på matte.
Help
Citera
2013-04-01, 16:28
Medlem
Synesiss avatar
Först och främst så måste du registrera dig och knappa in dina koordinater, annars kommer du få upp flares för helt fel plats!
För det andra, så ställs klockan om till din lokala tid när du knappar in koordinaterna.

Sedan för att förklara begreppen Azimuth och Altitude!

Altitude är höjden över horisonten och mäts i grader. Från horisonten upp till zenit (punkten på himlen rakt ovanför dig) är det 90 grader (ett fjärdedels varv ju). 10 grader är alltså väldigt lågt på himlen, strax över horisonten och ifall du har skog eller bebyggelse runt omkring dig, så blir den svår att se. På samma sätt skulle alltså 90 grader betyda att den kommer synas i zenit, rakt över skallen på dig. 45 grader skulle placera den mellan horisonten och zenit.

Azimuth är vädersteck, fast mätt i grader det också. Norr är 0/360 grader, öst är 90 grader, syd 180 grader och väst 270 grader. Så en flare som har azimut (stavas utan h på Svenska, lagom fult ja vet!) på 263 grader kommer ligger nästan direkt i väst. Ett till exempel skulle kunna vara 225 grader och den skulle då synas i sydväst!

Flaren du försökte se, låg alltså strax över horisonten nästan rakt åt väst!
Citera
2013-04-01, 16:29
Medlem
cephs avatar
Sammanfogas med stora satellitspottingstråden.

/mod

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowfarm
Tjäna.

Ikväll hade jag tänkt spana in en Iridium flare, eftersom de kan vara så ljusstarka.
Så jag har kollat i heavens-above.com

Jag hade tänkt spana in den som skall visa sig 22:29:54.
Men eftersom vi ställt om klockan till sommartid, de har väl inte ändrat tiden på hemsidan? Så borde det inte bli något annat klockslag?

På infon om "flaren" står det Altitude(10 grader) och azimuth(263 grader).
Altitude betyder väl höjdnivå, men hur fan räknar jag ut höjd ovän som ska vara 10 grader?
Och vad betyder Azimuth? Jag vet att jag ska titta i väst iaf.

Som ni säkerligen märker är jag inte alls bra på detta och hemskt dålig på matte.
Help

Angående sommar/vintertid:
Citat:
Ursprungligen postat av Heavens Above FAQ
Q. Will I have to do anything when we change to/from daylight saving time to winter time?

A. No, the prediction software calculates when the changes are due to occur and all times are given in the correct local time.

Angående riktningsangivelserna så funkar det som så att azimuth är bäringen. Du utgår ifrån en ring på 360° (duh) som "startar" i norr (0°) och sedan rör sig medurs till öst (90°), syd (180°) och väst (270°). Är det 263° i ditt fall så är det alltså 7 grader till vänster om rakt västerut. Det kan sägas motsvara lite mindre än din knutna näve på en armlängds avstånd (från rakt västerut dvs, inte mycket alls).

Altitude är höjden över horisonten, där den perfekta horisonten är 0° och zenit (rakt upp) är 90°. Liksom i fallet ovan kan du mäta upp det grovt med handen.

Kombinera dessa nyvunna kunskaper med hur stjärnorna ser ut och hur satellitens bana i förhållande till dem ser ut så kommer du pricka in den rätt bra. Lycka till.

EDIT: Blev pucktvåa där.

EDIT #2:
Gjorde en enkel illustration här:
http://i.imgur.com/htiOGWo.jpg
Senast redigerad av ceph 2013-04-01 kl. 17:55.
Citera
2013-08-15, 23:26
Medlem
cephs avatar
Vill passa på att tipsa om en sida som listar trasiga Iridiumsatelliter som tumlar runt och därför blinkar på de märkligaste sätt:
http://www.calsky.com/cs.cgi
Kul grej om man vill ta en brejk från det "vanliga" satellitspottandet.

Nattens observationer blev för egen del i kortaste laget då ett elakt molntäcke rullade in väldigt olämpligt men jag kunde pricka av ett tjugotal satelliter på de fyrtio minuterna jag var ute, samt några spontana stjärnfall. Bland det mer intressanta var ett blinkande gammalt raketsteg och så en parflygning.
Citera
2013-08-16, 13:48
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Vill passa på att tipsa om en sida som listar trasiga Iridiumsatelliter som tumlar runt och därför blinkar på de märkligaste sätt:
http://www.calsky.com/cs.cgi
Kul grej om man vill ta en brejk från det "vanliga" satellitspottandet.

Nattens observationer blev för egen del i kortaste laget då ett elakt molntäcke rullade in väldigt olämpligt men jag kunde pricka av ett tjugotal satelliter på de fyrtio minuterna jag var ute, samt några spontana stjärnfall. Bland det mer intressanta var ett blinkande gammalt raketsteg och så en parflygning.
Är det bara dem trasiga som listas där??
Citera
2013-08-16, 16:40
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Är det bara dem trasiga som listas där??

Nix, sidan/tjänsten som helhet är i många avseenden en motsvarighet till HA och listar allt möjligt, inkl. vanliga Iridiumbloss osv. Det var min kassa länkning som ställde till det, här är underavdelningen jag avsåg:
http://www.calsky.com/cs.cgi/Satellites/9?

Denna specialare - tumlande Iridium - återfinns dock ej på HA, varför jag tyckte det kunde vara intressant. Som synes kan de bjuda på rätt lustiga ljusshower, inkl. irreguljära ljusblixtar och annat kul (förutom de vanligare, mer tydligt tajmade blinkningarna alltså).

På ämnet allmän satellitspotting så måste jag säga att Androidappen SatTrack är både guld och gratis. Den funkar ypperligt i fält, har ett vettigt nattläge så att man inte kvaddar mörkersynen, visar mängder av satelliter och raketsteg m.m. (tänk HA, samma data) samt presenterar det smidigt så att man får en snabb överblick över samtliga pågående passager osv. Enda minuset är bristen på stjärnoverlay, men är man någorlunda rutinerad är det inget större problem och kompassen, positionsdatan och det grafiska spåret räcker gott och väl.

Vill man bli aningen mer hardcore så rekommenderar jag att man kikar på det användare Woffeltoffel skrivit i den här tråden. Det finns som sagt många tusentals prylar där uppe, varav väldigt många går att få syn på. Vissa kräver lite mer finlir, andra ser man spontant mest hela tiden, varje natt.
Senast redigerad av ceph 2013-08-16 kl. 16:54.
Citera
2013-08-16, 23:58
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Nix, sidan/tjänsten som helhet är i många avseenden en motsvarighet till HA och listar allt möjligt, inkl. vanliga Iridiumbloss osv. Det var min kassa länkning som ställde till det, här är underavdelningen jag avsåg:
http://www.calsky.com/cs.cgi/Satellites/9?

Denna specialare - tumlande Iridium - återfinns dock ej på HA, varför jag tyckte det kunde vara intressant. Som synes kan de bjuda på rätt lustiga ljusshower, inkl. irreguljära ljusblixtar och annat kul (förutom de vanligare, mer tydligt tajmade blinkningarna alltså).

På ämnet allmän satellitspotting så måste jag säga att Androidappen SatTrack är både guld och gratis. Den funkar ypperligt i fält, har ett vettigt nattläge så att man inte kvaddar mörkersynen, visar mängder av satelliter och raketsteg m.m. (tänk HA, samma data) samt presenterar det smidigt så att man får en snabb överblick över samtliga pågående passager osv.
Tackar för länken och tipset! Appen som jag använder mig utav har varit buggad som f*n på senaste tiden (ISS Detector) så ska nog ta och testa SatTrack istället
Angående tumlande Iridium så skall detta bli riktigt intressant!
Går det att ställa in så hårfina inställningar i Stellarium, att man enbart visar specifika satelliter?
Tänkte att man då kan lägga till dessa tumlare (och raketsteg) enbart och göra det lättare att hitta med en kikare? Med tanke på att magnituden på tumlarna är betydligt lägre än vanliga flares. Eller är det magnituden när den inte blinkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in