Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Jag kan ta reda på det om du pm:ar mig riktningen ni var vända mot samt stad (så exakt som möjligt hjälper).
Edit: Är du verkligen säker på att de rörde sig från öst och gick ned i väst?
Edit2: Det bästa jag kan ge dig på rak arm utan att veta fler detaljer angående din observation var att kl 20:23 passerade en NOSS-triplet över Sverige i höjd med Sundsvall från väst och gick ned i ost.
De gamla NOSS-satelliterna flyger i formation om tre, det finns dock inte så många triplets kvar då ofta någon av de tre gått sönder, så vanligtvis ser man bara två. Formationen är dock inte en triangel, utan de följer varandra på lite olika avstånd. Denna triplet flyger ej i triangel utan mer som följa-john fast lite utspritt.
Så här hade det sett ut om det är denna NOSS-triplet du såg: http://imageshack.us/photo/my-images/705/noss.jpg/ Mittensatelliten har en grön rektangel. Stjärnan markerad med en cirkel är Vega.
Edit: Är du verkligen säker på att de rörde sig från öst och gick ned i väst?
Edit2: Det bästa jag kan ge dig på rak arm utan att veta fler detaljer angående din observation var att kl 20:23 passerade en NOSS-triplet över Sverige i höjd med Sundsvall från väst och gick ned i ost.
De gamla NOSS-satelliterna flyger i formation om tre, det finns dock inte så många triplets kvar då ofta någon av de tre gått sönder, så vanligtvis ser man bara två. Formationen är dock inte en triangel, utan de följer varandra på lite olika avstånd. Denna triplet flyger ej i triangel utan mer som följa-john fast lite utspritt.
Så här hade det sett ut om det är denna NOSS-triplet du såg: http://imageshack.us/photo/my-images/705/noss.jpg/ Mittensatelliten har en grön rektangel. Stjärnan markerad med en cirkel är Vega.
Har rekapitulerat vad jag såg så gott jag kan, också med hjälp av dottern som såg samma sak.
Plats: Södra Stockholm, betraktade åt syd men banan passerade ganska nära zenith eller lite syd om zenith
Tid: Mellan 20-21 24/12 (vi hade lite party och gick ut på altanan för att röka, tyvärr ingen bra koll på klockan).
Bana: Helt klart från öst till väst
Form: Triangulär, svagt rött ljus i varje hörn. Tämligen liksidig triangel med "främre" hörnet i färdriktningen och de andra hörnen ganska symmetriskt på varsin sida av banan.
Några kommentarer: Var tyvärr inte beredd att göra "riktiga" observationer då det var första gången jag såg ett sånt här fenomen, men är ganska säker på ovanstående uppgifter. De stämmer som sagt helt överens med vad dottern såg också. Den andra saken är farten objektet rörde sig med. Jag har för mig att vi inte betraktade objektet länge än kanske någon minut eller så, och den tillryggalade en ganska bra vinkel över stjärnhimlen. Jag vill inte försöka mig på att kvantifiera, men känslan är att den rörde sig snabbare än vad en NOSS borde röra sig? En NOSS har väl en omloppstid på några timmar, min känsla var att denna rörde sig snabbare, kanske lägre liggande bana?

Den reflekterar oerhört mycket solljus på sina paneler. Mäktig syn