2011-12-27, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Jag kan ta reda på det om du pm:ar mig riktningen ni var vända mot samt stad (så exakt som möjligt hjälper).

Edit: Är du verkligen säker på att de rörde sig från öst och gick ned i väst?

Edit2: Det bästa jag kan ge dig på rak arm utan att veta fler detaljer angående din observation var att kl 20:23 passerade en NOSS-triplet över Sverige i höjd med Sundsvall från väst och gick ned i ost.

De gamla NOSS-satelliterna flyger i formation om tre, det finns dock inte så många triplets kvar då ofta någon av de tre gått sönder, så vanligtvis ser man bara två. Formationen är dock inte en triangel, utan de följer varandra på lite olika avstånd. Denna triplet flyger ej i triangel utan mer som följa-john fast lite utspritt.

Så här hade det sett ut om det är denna NOSS-triplet du såg: http://imageshack.us/photo/my-images/705/noss.jpg/ Mittensatelliten har en grön rektangel. Stjärnan markerad med en cirkel är Vega.

Har rekapitulerat vad jag såg så gott jag kan, också med hjälp av dottern som såg samma sak.

Plats: Södra Stockholm, betraktade åt syd men banan passerade ganska nära zenith eller lite syd om zenith

Tid: Mellan 20-21 24/12 (vi hade lite party och gick ut på altanan för att röka, tyvärr ingen bra koll på klockan).

Bana: Helt klart från öst till väst

Form: Triangulär, svagt rött ljus i varje hörn. Tämligen liksidig triangel med "främre" hörnet i färdriktningen och de andra hörnen ganska symmetriskt på varsin sida av banan.

Några kommentarer: Var tyvärr inte beredd att göra "riktiga" observationer då det var första gången jag såg ett sånt här fenomen, men är ganska säker på ovanstående uppgifter. De stämmer som sagt helt överens med vad dottern såg också. Den andra saken är farten objektet rörde sig med. Jag har för mig att vi inte betraktade objektet länge än kanske någon minut eller så, och den tillryggalade en ganska bra vinkel över stjärnhimlen. Jag vill inte försöka mig på att kvantifiera, men känslan är att den rörde sig snabbare än vad en NOSS borde röra sig? En NOSS har väl en omloppstid på några timmar, min känsla var att denna rörde sig snabbare, kanske lägre liggande bana?
Citera
2011-12-27, 17:18
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySeldon
Har rekapitulerat vad jag såg så gott jag kan, också med hjälp av dottern som såg samma sak.

Plats: Södra Stockholm, betraktade åt syd men banan passerade ganska nära zenith eller lite syd om zenith

Tid: Mellan 20-21 24/12 (vi hade lite party och gick ut på altanan för att röka, tyvärr ingen bra koll på klockan).

Bana: Helt klart från öst till väst

Form: Triangulär, svagt rött ljus i varje hörn. Tämligen liksidig triangel med "främre" hörnet i färdriktningen och de andra hörnen ganska symmetriskt på varsin sida av banan.

Några kommentarer: Var tyvärr inte beredd att göra "riktiga" observationer då det var första gången jag såg ett sånt här fenomen, men är ganska säker på ovanstående uppgifter. De stämmer som sagt helt överens med vad dottern såg också. Den andra saken är farten objektet rörde sig med. Jag har för mig att vi inte betraktade objektet länge än kanske någon minut eller så, och den tillryggalade en ganska bra vinkel över stjärnhimlen. Jag vill inte försöka mig på att kvantifiera, men känslan är att den rörde sig snabbare än vad en NOSS borde röra sig? En NOSS har väl en omloppstid på några timmar, min känsla var att denna rörde sig snabbare, kanske lägre liggande bana?
Intressant. Jag ska gräva lite mer i det där så fort jag får tid (inom ett par dagar), under tiden tycker jag du ska läsa följande:

http://www.anomalist.com/features/Noss.html

samt en tråd på MP.net
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?194837-Hunting-the-Fast-Movers&highlight=2495
Citera
2011-12-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Intressant. Jag ska gräva lite mer i det där så fort jag får tid (inom ett par dagar), under tiden tycker jag du ska läsa följande:

http://www.anomalist.com/features/Noss.html

samt en tråd på MP.net
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?194837-Hunting-the-Fast-Movers&highlight=2495

Stort tack, vore intressant om du kunde luska ut nåt. Den första länken var intressant, den andra (som jag inte läst så noga) verkade lite konspirativ...
Citera
2011-12-29, 19:15
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySeldon
Stort tack, vore intressant om du kunde luska ut nåt. Den första länken var intressant, den andra (som jag inte läst så noga) verkade lite konspirativ...
Den andra länken är faktiskt inte så konspirativ som man kan tro och personen som inledde den tråden är något på spåren. Det är lite som med F-117 och SR-71, men ifall den passar in på ditt vete fasen. Tyckte det var lite kul med jämförelsen hehe.
Citera
2012-03-31, 06:18
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalabalikov
Vanliga satelliter brukar man ju se titt som tätt. Extra ballt när man spanar i teleskopet och det swischar förbi en.
Jag vet det finns en 3-formation man kan se om man har tur, nu har jag glömt vad de heter. Nån som vet vilka jag menar?

PRISMA Tango?
Citera
2012-08-01, 00:17
Medlem
cephs avatar
Inte kikat på HA eller liknande på ett bra tag men såg ett Iridiumbloss för en halvtimme sedan. Satt i vanlig ordning och kikade på stjärnor, höll utkik efter satelliter, flyg och meteorer, när något plötsligt lyste upp rejält under några sekunder. Den omedelbara tanken var förstås en Iridiumsatellit och efter dubbelkoll på HA bekräftades det.

Nu blev jag sugen på att ta upp satellitspotting igen, så jag får försöka implementera det i min lilla friluftseskapad som inleds till helgen.
Senast redigerad av ceph 2012-08-01 kl. 00:22.
Citera
2012-08-01, 08:55
Medlem
PuffTheDragons avatar
Jag lyckades faktiskt i dagarna att fotografera ISS med min iPhone. Man kan tom urskilja solpanelerna!
Se här!
Det var sent en kväll och jag blickade upp mot universeum, så fick jag syn på den. Fantastiskt!
Citera
2012-08-01, 09:05
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Jag lyckades faktiskt i dagarna att fotografera ISS med min iPhone. Man kan tom urskilja solpanelerna!
Se här!
Det var sent en kväll och jag blickade upp mot universeum, så fick jag syn på den. Fantastiskt!

Fett! Man ser till och med universeums utkant!
Citera
2012-08-07, 00:19
Medlem
cephs avatar
Såg två Iridium, tre andra satelliter (ID okänd), en mycket ljus Perseid-meteor (snudd på "bolid") och några mindre meteorer igår natt. Därtill en mängd trafikflygplan och en polishelikopter...

Härnäst ska jag försöka fota ordentligt hade jag tänkt. Har försökt förr men det har inte gått något vidare, nu tror jag att jag kan fixa biffen dock.

F.ö. är det såna där nätter som man sitter och tänker "uj, nu sitter det bergis någon UFO-stolle någonstans och gör sig i brallan"... Suck.
Citera
2012-08-16, 23:24
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
F.ö. är det såna där nätter som man sitter och tänker "uj, nu sitter det bergis någon UFO-stolle någonstans och gör sig i brallan"... Suck.

Ja, såg ISS för såvitt jag vet första gången på väg hem från jobbet ikväll. WOW hade inte förväntat mig att den var så ljusstark i förhållande till andra satelliter, som en planet nästan fast 100 gånger snabbare
Alldeles djupblå himmel, bara 7-8 synliga stjärnor och bam en space station som glider förbi.
Skulle själv fundera UFO WAT?! om det inte var för det här inlägget som postades för några dagar sen.
https://www.flashback.org/sp38788200
Citat:
Ursprungligen postat av duschdraperi
Det var nog absolut ISS du såg då Den reflekterar oerhört mycket solljus på sina paneler. Mäktig syn Följde den också i runt 1-2 minuter.

Coolt iallafall! ska försöka spotta den oftare, verkar lätt som en plätt om molnen tillåter. http://spaceflight.nasa.gov/realdata/sightings/
Citera
2012-08-17, 07:27
Medlem
JustBecauses avatar
Händer titt som tätt att jag ser ISS av misstag, bland annat för ett par kvällar sedan när jag såg något som lös starkare än alla synliga stjärnor just då. Följde den en minut innan den försvann in i jordskuggan.
In, på med datorn, in på heavens-above.com och mycket riktigt var det ISS
Citera
2012-08-17, 19:33
Medlem
iSlashs avatar
Dum fråga kanske, men går det att se ISS på dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in