2013-08-15, 15:03
Moderator
blomvattnares avatar
Länk till sammanfattning inlagd i startinlägget.

https://www.flashback.org/sp44531079

/Mod
Citera
2013-08-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Det fetade nr.1: Jag har hört 17 stycken skador (märk väl: skador, inte knivhugg) på huvud och hals. Resten av kroppen har jag inte hört något om. Kan nån visa att det har skrivits om resten av kroppen? Det skulle så vitt vi vet kunna handla om några få hugg, kanske 4-5 st. (om det nu får anses vara få). Eller?

Det fetade nr. 2: Var det inte samma grad av våld mot A-L? Hur vet du det?

Det att GM satte hela handflatan på metrostället, kan det bero på att han trodde att locket skulle öppnas på "soptunnan" om han tryckte på det? Flera typer av soptunnor fungerar ju så, jag har flera i min vardag av den typen. Det är säkert något universellt. Varför skulle han annars ha satt hela jäkla handflatan på locket? Ingen svensk skulle väl 2004 ha varit omedveten om hur ett metroställ funkade?

1. Finns väldigt mycket information om skadorna på M. Säkert är iaf att en misshandel skedde innan själva huggandet började. Tror det har snackats om en intryckt bröstkorg som tydde på att GM satte sig på M. Därefter har hugg tilldelats, som jag uppfattat väldigt "slumpartat" över kroppen, därav märkvärdigaste stället var stjärten. Det var detta som satte igång spekulationerna om ritualmord, tror jag.

2. Det vet jag inte säkert. Men min uppfattning från de flesta texter, mellan raderna, har tytt på att M definitivt tog mer skada än A-L. Han var död vid upptäckten. Bara en sån sak att A-L han säga något innan hon avled vid US, som polisen har väldigt väldigt försiktiga med att ge ut, tyder på att GM inte har varit lika våldsam mot A-L av någon anledning.

3. http://www.youtube.com/watch?v=Al_dtfeZEZk
Har inte detta fräscht i minnet men enligt GW fanns det avtryck som tydde på att GM inte öppnade tidningsstället på smidigaste sätt, vilket kan tyda på ett och annat.
Citera
2013-08-16, 02:21
Medlem
Jag hoppas att någon som vågar säga något säger det och han, hon och den ensamma som vet vågar berätta.....men med kniven mot strupen och i sin ensamhet är man inte trygg...
Citera
2013-08-16, 08:38
Medlem
massepojkens avatar
Det finns en sak som verkligen får mig att tvivla på "maffiaspåret".

Avsaknaden av droger är för mig väldigt avgörande. Om vi ponerar att Gm är mellan 15-22 och rör sig i dessa typer av kretsar. Vi pratar kriminella i öst.

Ja, då vill jag påstå att det nästan är garanti på att denna person oxå tar droger. Kanske inte på regelbunden basis som en pundare men ibland iallafall.
Såvitt jag förstått kunde man via blodet spåra ev droger 3 månader tillbaka?

Skulle vilja påstå att 9/10 i dessa kretsar nyttjar någon form av drog och detta talar verkligen emot detta spår.

De flesta skulle även behöva "stärka upp" sig inför ett uppdrag som detta.
Men inte vår GM!!
Senast redigerad av massepojken 2013-08-16 kl. 08:42.
Citera
2013-08-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Det finns en sak som verkligen får mig att tvivla på "maffiaspåret".

Avsaknaden av droger är för mig väldigt avgörande. Om vi ponerar att Gm är mellan 15-22 och rör sig i dessa typer av kretsar. Vi pratar kriminella i öst.

Ja, då vill jag påstå att det nästan är garanti på att denna person oxå tar droger. Kanske inte på regelbunden basis som en pundare men ibland iallafall.
Såvitt jag förstått kunde man via blodet spåra ev droger 3 månader tillbaka?

Skulle vilja påstå att 9/10 i dessa kretsar nyttjar någon form av drog och detta talar verkligen emot detta spår.

De flesta skulle även behöva "stärka upp" sig inför ett uppdrag som detta.
Men inte vår GM!!

Vad jag förstår så går det att se eventuellt droganvändade 3 månader tillbaka, dock inte de sista 24 timmarna. Så det är möjligt att han hade "stärkt upp sig".

Personligen så har jag alltid trott att det var någon psykiskt instabil person som av någon anledning flippade, men börjar svänga och tror nu att det mycket väl kan ha med familjens affärer att göra, även om jag fortfarande inte tar något för givet. Dels borde en psykiskt instabil person varit hittad vid det här laget, dels har det framgått av tråden att familjen verkligen hade en hel del i bagaget. Artikeln i aftonbladet dagen efter mordet, som familjen av allt av döma tog initiativ till, tyder på att de visste, eller åtminstone starkt misstänkte vad som låg bakom. Nog för att människor reagerar olika, men att ta kontakt med aftonbladet när man totalt oväntat mist sitt 8-åriga barn är ändå något som jag tror att väldigt få skulle göra. Alltså var det inte totalt oväntat, kanske att det skulle gå så här illa, men familjen visste att de var under hot, vilket också stärks av att Muhammed ibland hade sällskap av äldre syskon till skolan, vilket jag inte tror är särskilt vanligt ens i första klass, möjligen första veckan, Muhammed gick i andra klass. Tror att artikeln var ett budskap till den/de som låg bakom, att visa hur ledsna de var, att de hade förlorat en älskad son/bror.

Stämmer detta så kan GM, eller åtminstone någon inblandad svenska och förväntas läsa svenska tidningar, annars hade artikeln givetvis varit helt meningslös. Vill också betona att jag inte tror att familjen vet namnet på personen som höll i kniven, men mycket möjligt hans "överordnade", och motiv. Att Anna-Lena också föll offer berodde på att den unga person som blev utsänd att göra detta totalt tappade greppet, oklart om det ens var meningen att mörda Muhammed, eller bara att skrämma honom och familjen. Vems kniven var är väldigt svårt att veta, börjar luta åt att det kan varit Muhammeds, då en sådan kniv aldrig skulle används om detta var organiserat.
Citera
2013-08-16, 12:33
Medlem
Jag var inne på expressen och hittade lite intressanta artiklar gällande morden:

1. "Här väntade de på offret"
http://www.expressen.se/nyheter/har-vantade-de-pa-offret/

Det var alltså en bil vid brottsplatsen som sågs rivstarta därifrån efter mordet. Jag antar att man fått tag i de som var i bilen, annars skulle det vara väldigt märkligt att släppa detta spår. En flyktbil vid platsen skulle förklara hans cirkulära rörelse tillbaka mot brottsplatsen och att det handlade om ett ev kidnappningsförsök som gick fel. Att kniven inte användes i första hand tyder antingen på en planerad kidnappning i första hand, eller att kniven tillhörde M.

2. "Familjen: Vi skuggades"
http://www.expressen.se/nyheter/familjen-vi-skuggades/

Mamman i familjen kände i skuggad i och med händelsen som beskrivs i artikeln. Visst måste någon/några i familjen känt att det var något på gång?

3. "Blodig tröja låg i ravinen"
http://www.expressen.se/nyheter/blodig-troja-lag-i-ravinen/
Utdrag:
"Den låg på ett tidningsställ utanför en Ica-butik i närheten av mordplatsen och har skickats till Statens kriminaltekniska laboratorium för analys. På den fanns inget blod." Publicerad 24 okt 2004 05:59

Måste väl kommit fram att tröjan inte var GMs eftersom detta inte har tagits upp särskilt mycket.

4. "Blodiga kläder hittade nära mordplatsen"
http://www.expressen.se/nyheter/blodiga-klader-hittade-nara-mordplatsen/
Utdrag:
"Mössan låg i ett tidningsställ som det också hittades blod på. Provsvaren på de undersökningar väntas komma under den kommande veckan." Publicerad 23 okt 2004 14:12

Varför nämns då tröjan i samband med mössan och dessutom hittades "kläderna" i närheten. Hur ofta ligger det blodiga kläder ute på gatan?

Jämför dessutom utdragen! Först hittades det blod på mössan (såvida det inte blivit syftningsfel där blod faktiskt hittades på tidningstället) men efter en dag som var det tydligen inte blod på mössan alls. Har hela tiden uppfattat att det med all säkerhet var GMs mössa...

5. "Brutalt mördad - Mohamad blev bara åtta år"
http://www.expressen.se/nyheter/brutalt-mordad---mohamad-blev-bara-atta-ar/
Utdrag:
"Mohamad och hans syster gick i samma skola, Tunvalla, och brukade sällskapa dit. Men i går morse blev det annorlunda. Mohamad försov sig, och fick skynda i väg ensam." Publicerad 20 okt 2004 05:33

6. "Eman såg sin lillebror dö"
http://www.expressen.se/nyheter/eman-sag-sin-lillebror-do/
Utdrag:
Hon var på väg till skolan, lillebror Mohammad hade givit sig i väg fem minuter tidigare. – När han gick i ettan brukade jag följa honom, men nu ville han gå själv. Han tyckte att han var så stor när han fyllde åtta år, säger Eman
Publicerad 22 okt 2004 10:09

Inte för att systern skulle ha någon anledning att ljuga, men jag får det inte att gå ihop riktigt. M gick alltså tidigt och ensam för att han försov sig. Systern brukade följa med men han kände att han klarade sig själv nu och gå lite senare, efter M som dessutom skyndar iväg för att han försovit sig. Är det särskilt vanligt att man vid lågstadiet (högstadiet?) börjar vid olika tider? Känslan är ju att de inte riktigt verkar vara överens om varför M gick iväg ensam och tidigare än de andra syskonen.
Citera
2013-08-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yvalz
Jag var inne på expressen och hittade lite intressanta artiklar gällande morden:

5. "Brutalt mördad - Mohamad blev bara åtta år"
http://www.expressen.se/nyheter/brutalt-mordad---mohamad-blev-bara-atta-ar/
Utdrag:
"Mohamad och hans syster gick i samma skola, Tunvalla, och brukade sällskapa dit. Men i går morse blev det annorlunda. Mohamad försov sig, och fick skynda i väg ensam." Publicerad 20 okt 2004 05:33

6. "Eman såg sin lillebror dö"
http://www.expressen.se/nyheter/eman-sag-sin-lillebror-do/
Utdrag:
Hon var på väg till skolan, lillebror Mohammad hade givit sig i väg fem minuter tidigare. – När han gick i ettan brukade jag följa honom, men nu ville han gå själv. Han tyckte att han var så stor när han fyllde åtta år, säger Eman
Publicerad 22 okt 2004 10:09

Inte för att systern skulle ha någon anledning att ljuga, men jag får det inte att gå ihop riktigt. M gick alltså tidigt och ensam för att han försov sig. Systern brukade följa med men han kände att han klarade sig själv nu och gå lite senare, efter M som dessutom skyndar iväg för att han försovit sig. Är det särskilt vanligt att man vid lågstadiet (högstadiet?) börjar vid olika tider? Känslan är ju att de inte riktigt verkar vara överens om varför M gick iväg ensam och tidigare än de andra syskonen.

En detalj jag lyckats missa. Mohammed försvov sig alltså den morgonen, ändå gick han till skolan TIDIGARE än systern han normalt brukade ha sällskap med. Uppenbart något som inte stämmer. Verkar som att föräldrarna var oroliga och inte ville att Mohammed skulle gå ensam till skolan, men att han ville göra det, alternativt att den 13-åriga systern tröttnat på att följa lillbrorsan varje dag. Hursomhelst ytterligare ett tecken på att familjen kände sig hotad.
Citera
2013-08-16, 15:08
Medlem
substitutes avatar
Citat:

Kände igen sin brors kläder
Jag förstod att det var han, men jag ville inte tro det. Eman rusade hem och bad sin mamma följa henne till skolan. De tog inte vägen förbi mordplatsen, och Eman sa ingenting till sin mamma om vad hon sett. I stället bad hon sin fröken ringa till Mohammads skola och fråga efter honom. – Men de sa att han inte hade kommit till skolan, säger
(citat ur Expressen) http://www.expressen.se/nyheter/eman-sag-sin-lillebror-do/

Tycker detta är lite märkligt, som hon anade att brodern var utsatt för fara.
Citera
2013-08-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Jag förstod att det var han, men jag ville inte tro det. Eman rusade hem och bad sin mamma följa henne till skolan. De tog inte vägen förbi mordplatsen, och Eman sa ingenting till sin mamma om vad hon sett. I stället bad hon sin fröken ringa till Mohammads skola och fråga efter honom. – Men de sa att han inte hade kommit till skolan, säger

Börjar faktiskt också luta åt att man ville åt familjen och därmed gav sig på Mohammed. Det här kanske låter sjukt men kan det vara så illa att familjen anande att något skulle hända vilken dag som helst och i princip " offrade " Mohammed för att få ett slut på allting. Nu menar jag inte att man var med på det hela men att man förstod att dom som var ute efter familjen enkelt kunde ge sig på pojken? Så vitt jag vet har ingenting hänt efter Mohammeds död, dom som var ute efter familjen nöjde sig helt enkelt med det , dom har gjort tillräckligt mycket skada.

Familjen förstår att det inte är någon ide att delge polisen uppgifter vilka som ligger bakom , då råkar troligtvis någon annan i familjen illa ut. Jag kanske har underskattat hur mycket skit familjens affärer kan ha orsakat och vilka fiender dom fått.

Vet man att det var familjen som tog kontakt med Aftonbladet så tätt efter mordet för att gråta ut i tidningen ? Om så var fallet så tror jag familjen skickade ett budskap typ : nu har ni fått er hämnd och vi är förkrossade , lämna oss ifred nu. Eller tänker jag helt galet? Jag menar Aftonbladet är väl dom sista man vill ha i hemmet efter en sådan händelse ?
Citera
2013-08-16, 18:24
Medlem
Citat:

Och vad menade pappan med att han inte brukade gå den vägen till skolan?
Citera
2013-08-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
En detalj jag lyckats missa. Mohammed försvov sig alltså den morgonen, ändå gick han till skolan TIDIGARE än systern han normalt brukade ha sällskap med. Uppenbart något som inte stämmer. Verkar som att föräldrarna var oroliga och inte ville att Mohammed skulle gå ensam till skolan, men att han ville göra det, alternativt att den 13-åriga systern tröttnat på att följa lillbrorsan varje dag. Hursomhelst ytterligare ett tecken på att familjen kände sig hotad.

Precis, känns väldigt märkligt. Han försover sig och är rädd att komma försent. Hon väntar dessutom 5min för att sedan gå som att det är den mest naturliga saken i världen att komma (förmodligen) sent till skolan.

Citat:

Mm, uppfattade det också så. Hon verkade ju ha helkoll på situationen och nerverna under kontroll, när hon verkar vara väldigt säker på att brorsan blivit mördad. Hennes hantering av situationen så himla kylig på något sätt. Dessutom ber hon fröken ringa till Ms skola. Va?
"Mohamad och hans syster gick i samma skola, Tunvalla, och brukade sällskapa dit. Men i går morse blev det annorlunda. Mohamad försov sig, och fick skynda i väg ensam"

Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Och vad menade pappan med att han inte brukade gå den vägen till skolan?

Finns en lite större väg att gå längs för att sedan vika in vid skolan. M ville väl förmodligen gå någon slags genväg till skolan. Märkligt dock att pappan kommenterar detta då det hände inom en radie av 500m från deras hus ungefär. Jag vet inte om vägvalet kan verka särskilt märkligt då han bara hade svängt en enda gång. Men vad vet jag, farsan verkar iaf ha koll på hans väg till skolan...
Citera
2013-08-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Börjar faktiskt också luta åt att man ville åt familjen och därmed gav sig på Mohammed. Det här kanske låter sjukt men kan det vara så illa att familjen anande att något skulle hända vilken dag som helst och i princip " offrade " Mohammed för att få ett slut på allting. Nu menar jag inte att man var med på det hela men att man förstod att dom som var ute efter familjen enkelt kunde ge sig på pojken? Så vitt jag vet har ingenting hänt efter Mohammeds död, dom som var ute efter familjen nöjde sig helt enkelt med det , dom har gjort tillräckligt mycket skada.

Familjen förstår att det inte är någon ide att delge polisen uppgifter vilka som ligger bakom , då råkar troligtvis någon annan i familjen illa ut. Jag kanske har underskattat hur mycket skit familjens affärer kan ha orsakat och vilka fiender dom fått.

Vet man att det var familjen som tog kontakt med Aftonbladet så tätt efter mordet för att gråta ut i tidningen ? Om så var fallet så tror jag familjen skickade ett budskap typ : nu har ni fått er hämnd och vi är förkrossade , lämna oss ifred nu. Eller tänker jag helt galet? Jag menar Aftonbladet är väl dom sista man vill ha i hemmet efter en sådan händelse ?

Tror inte man vet att det är familjen som tog kontakt, men hade aftonbladet gjort det hade det väl brutit mot all journalistsed. Tror också att familjens syfte med besöket är liknande det du säger, normalt sett vill man definitivt inte ha journalister i hemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in