2013-08-14, 22:29
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Oj oj oj, inte dåligt Leonvance, det teorin var faktiskt intressant. Ärligt talar känns det som det kan vara något osannolikt som kan ligga bakom allting och som gör att GM klarat sig undan. Vittnen verkar beskriva 2 olika signalement så det kan förklara allting !

Tack! Ja, enligt sammanställningen av medieuppgifter så var ett av det första signalementen att mannen i beige jacka även hade en blå eller svart mössa på sig. [sid 10]. Senare i Trädgårdsföreningen har han ingen mössa eftersom vittnet beskriver hans frisyr.

Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Kan vara ett troligt scenario!
Fanns det DNA på offren från GM?
Fanns det blod från GM på offren?
Bara runt halsen hade Mohammed runt 17 knivhugg, totalt sätt runt 40 knivhugg kanske på Anna-Lena & Mohammed. Att inte GM har fått en skada på sin hand under attacken hur troligt är det, och själv blöder under attacken och smittar offren?
GM måste ha lämnat något spår på offren som typ; blod, hårstrå, DNA.

Om inte Anna-Lenas blod finns på Mohammed, men Mohammeds blod finns på Anna-Lena kan man nästan utgå ifrån att Mohammed attackerades först, är det klarlagt?

Ja, man tycker ju att GM borde ha lämnat spår på offren. Men vad jag vet har polisen inte sagt något om detta. Är det så som mitt scenario påstår så kan GM haft både mössa och handskar och därför inte lämnat någonting efter sig.
Citera
2013-08-14, 22:34
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yvalz
Har följt den här tråden i över ett år nu och det har varit minst sagt intressant. Det tråkiga är dock att det är väldigt lite fakta som finns tillgänglig och att det mesta är teorier. Men visst ger det mycket bara genom att hålla intresset vid liv.

Tänkte diskutera flyktvägen. Enligt polisen har denna man alltså promenerat i en U-sväng till tidningslådan utanför ICA och sedan från Drottningsgatan till Trädgårdsföreningen vilket låter högst osannolikt (pga det osannolika vittnet). Jag utesluter inte en ev flyktbil men detta skulle innebära att det var extremt onödigt att slänga mössan. En eventuell flykt genom promenad skulle kunna vara ganska logisk när jag tänker efter. Polisen har riktat väldigt mycket mot en man med mössa på. Men efter ICA-spåren är det ju en man utan mössa. Alltså har vittnen som uttalat sig med fokus på mössan sett honom före dådet, vilket inte är sannolikt. Men bristen på vittnen tyder kanske också på att promenaden innan mordet inte var särskilt lång. Alltså stiger han ur sin lägenhet eller sitt ev transportmedel. Om han promenerat en längre sträcka skulle förmodligen flera ha känt igen mössan, vi har såvitt jag vet till 90% vittnen som uppmärksammat honom efter mordet.

En flykt utan mössan genom en promenad genom trädgårdsföreningen ner mot Tinnerbäcksbadområdet skulle därför inte vara alltför osannolikt enligt mig. Prova själva nästa gång ni går till jobbet. Fråga er själva vid lunchtid. Hur många skulle ni ha uppmärksammat tillräckligt noga för att peka som en mördare? Inte så många tror jag och det här förklarar det tillsynes klantiga misstaget vid ICA. Det kan kanske ha varit ett rent genidrag av honom istället.

Den lilla fakta jag kan dela med mig av är iaf från en kompis som bodde i närområdet och gick till samma skola som M. Hen har ett starkt minne av den morgonen då det var så förfärligt dimmigt. Hen beskrev det som att sikten extremt dålig, så att man knappt kunde se 10m framför sig. Dessutom lyckades Hen missa mordet från den korsande gatan Tränggatan med en marginal på 5-10min, för att verkligen förtydliga den enorma betydelsen av tillfälligheter.

Intressant! Dimmigt säger du. Hur var det med regn?
Jag har tidigare kritiserat polisens arbete med "lukthunden" Här borde man kunnat göra med för att fastställa ev samband med lukten från de föremål GM lämnat ifrån sig och de platser vittnet gjort iaktagelser

Bla är ju iaktagelsen vid Karl Dahlgrens gata intressant där 3 vittnen påstår sig sett en man med bla polostickad ribb mkt intressant. Är detta GM? Lyckades inte hunden pga regn? Medioker hund?
Senast redigerad av massepojken 2013-08-14 kl. 22:36.
Citera
2013-08-14, 22:36
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jag har tidigare kritiserat polisens arbete med "lukthunden" Här borde man kunnat göra med för att fastställa ev samband med lukten från de föremål GM lämnat ifrån sig och de platser vittnet gjort iaktagelser

Bla är ju iaktagelsen vid Karl Dahlgrens gata intressant där 3 vittnen påstår sig sett en man med bla polostickad ribb mkt intressant. Är detta GM? Lyckades inte hunden pga regn? Medioker hund?

Tror det heter "ribbstickad polotröja".
Citera
2013-08-14, 22:38
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Tror det heter "ribbstickad polotröja".

Redan som barn var förväntningarna på mig låga!
Citera
2013-08-14, 22:46
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Redan som barn var förväntningarna på mig låga!

Haha! Jag uppskattar dina bidrag till tråden ändå!

Angående hund, som jag förstår ska det vara extremt svårt för en hund att i stadsmiljö kunna följa ett spår. Tänk på hur många människor som hunnit röra sig på brottsplatsen när hundförare kommer på plats.
Citera
2013-08-14, 22:51
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Inte på rak arm men så var det, återkommer när jag hittat källan.
Har nu själv hittad artiklar som säger "Övervåld", fast dom preciserar inte mer. Jag vill gärna veta vad dom menar med "övervåld". Jag hittar ingen polis som citeras säga det.

Vart drar tidningen gränsen? Om någon av oss fick för oss att verkligen döda en person och man vill göra ett vettigt jobb så blir det kanske automatiskt rätt många hugg (och då samtidigt "övervåld"). Tänk på Lasermannen, han sköt ju hur många som helst men lyckades inte ha ihjäl dom. I intervjuer säger han senare att han verkligen gick in för att döda men offren överlevde hela jäkla tiden (han lyckades dock till slut).

Läs också om The Zodiac killer. Han överöste sina offer med massor av knivhugg i ett fall och sköt dom med mängder av skott i ett annat. I båda fallen ringde han in till snuten och rapporterade ett dubbelmord. Han hade fel, ett utav offren överlevde var gång - trots att han verkligen försökte mörda dom så det räckte och blev över.

Vet man detta och vill ha ihjäl någon så utdelar man ett stort antal hugg. Better be safe than sorry liksom.
Citera
2013-08-14, 22:57
Medlem
Citat:

Det är allmänt känt att det duggregna liten den dagen, inte så att det vart märkvärdigt på något sätt.

Citat:
Tack! Ja, enligt sammanställningen av medieuppgifter så var ett av det första signalementen att mannen i beige jacka även hade en blå eller svart mössa på sig. [sid 10]. Senare i Trädgårdsföreningen har han ingen mössa eftersom vittnet beskriver hans frisyr.

Ja, man tycker ju att GM borde ha lämnat spår på offren. Men vad jag vet har polisen inte sagt något om detta. Är det så som mitt scenario påstår så kan GM haft både mössa och handskar och därför inte lämnat någonting efter sig.

Är det sannolikt att han hade handskar? Han lämnade både blod på kniven och större avtryck på tidningsstället. Efterlyst förklarade att de hade analyserat lådan och han inte bara lyfte locket lite smidigt och diskret. Utan att vilade den andra handen på den och lyfte locket med högerhanden. Men återigen till den mystiske mannen till Trädgårdsföreningen. Han har förmodligen inte bytt jacka men denna man är med största sannolikhet väldigt viktig för utredningen.
Citera
2013-08-14, 22:58
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Haha! Jag uppskattar dina bidrag till tråden ändå!

Angående hund, som jag förstår ska det vara extremt svårt för en hund att i stadsmiljö kunna följa ett spår. Tänk på hur många människor som hunnit röra sig på brottsplatsen när hundförare kommer på plats.
Hur funkar det då? Får hunden sniffa på något som GM har hållit i, typ kniven, och så säger föraren "sök" eller? I så fall kunde han väl lika gärna ha börjat följa M:s väg från hemmet, kniven borde ju ha luktat M också. Hur funkar det?

Har dom gått ut med info om detta? Kan det va så att dom gjorde ett sök och hunden tappade spåret vid ICA? Ergo: Han hoppade in i en bil där. Polisen kanske inte vill gå ut med detta? Det kanske är too much info att bara dela ut så där.
Citera
2013-08-14, 23:02
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Hur funkar det då? Får hunden sniffa på något som GM har hållit i, typ kniven, och så säger föraren "sök" eller? I så fall kunde han väl lika gärna ha börjat följa M:s väg från hemmet, kniven borde ju ha luktat M också. Hur funkar det?

Har dom gått ut med info om detta? Kan det va så att dom gjorde ett sök och hunden tappade spåret vid ICA? Ergo: Han hoppade in i en bil där. Polisen kanske inte vill gå ut med detta? Det kanske är too much info att bara dela ut så där.

Det funkar som så att de överhuvudtaget inte gör det, i den typen av miljö.
Citera
2013-08-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Har nu själv hittad artiklar som säger "Övervåld", fast dom preciserar inte mer. Jag vill gärna veta vad dom menar med "övervåld". Jag hittar ingen polis som citeras säga det.

Vart drar tidningen gränsen? Om någon av oss fick för oss att verkligen döda en person och man vill göra ett vettigt jobb så blir det kanske automatiskt rätt många hugg (och då samtidigt "övervåld"). Tänk på Lasermannen, han sköt ju hur många som helst men lyckades inte ha ihjäl dom. I intervjuer säger han senare att han verkligen gick in för att döda men offren överlevde hela jäkla tiden (han lyckades dock till slut).

Läs också om The Zodiac killer. Han överöste sina offer med massor av knivhugg i ett fall och sköt dom med mängder av skott i ett annat. I båda fallen ringde han in till snuten och rapporterade ett dubbelmord. Han hade fel, ett utav offren överlevde var gång - trots att han verkligen försökte mörda dom så det räckte och blev över.

Vet man detta och vill ha ihjäl någon så utdelar man ett stort antal hugg. Better be safe than sorry liksom.

Såvitt jag vet så fick han flera skador efter misshandlingen som pågick. Dessutom högg han kroppen på väldigt många ställen efter detta. Visst är väl första tanken att detta är övervåld mot en liten pojke, men din teori kan absolut inte uteslutas. Däremot väckte detta en annan intressant tanke hos mig. Varför användes inte samma övervåld mot A-L, då hon med änglavakt faktiskt kunde överlevt och utgjort ett minst sagt bra vittne mot GM. Han verkar ju inte vilja bli upptäckt då han ger sig på A-L, men lämnar henne ändå med en chans för överlevnad. Det kan mycket väl ha funnits en länk mellan GM och A-L.

Det får mig också att tänka på den teorin som framfördes tidigare i tråden om mannen i trädgårdsföreningen som träffade på GM. Varför var inte GM lika våldsam mot A-L? Det kan antingen varit att något orsakade en tidspress hos honom eller att han verkligen hade något sorts ilska riktad speciellt mot M.
Citera
2013-08-14, 23:12
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Det funkar som så att de överhuvudtaget inte gör det, i den typen av miljö.

Tack för den infon. Att GM är spårlöst borta vid ICA baseras då endast på vittnesuppgifter?
Jag trodde i min enfald att lukthunden även tappat spåret där.

Då kanske man får ta "försvinner spårlöst " med en nypa salt
Citera
2013-08-15, 00:01
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yvalz
Såvitt jag vet så fick han flera skador efter misshandlingen som pågick. Dessutom högg han kroppen på väldigt många ställen efter detta. Visst är väl första tanken att detta är övervåld mot en liten pojke, men din teori kan absolut inte uteslutas. Däremot väckte detta en annan intressant tanke hos mig. Varför användes inte samma övervåld mot A-L, då hon med änglavakt faktiskt kunde överlevt och utgjort ett minst sagt bra vittne mot GM. Han verkar ju inte vilja bli upptäckt då han ger sig på A-L, men lämnar henne ändå med en chans för överlevnad. Det kan mycket väl ha funnits en länk mellan GM och A-L.

Det får mig också att tänka på den teorin som framfördes tidigare i tråden om mannen i trädgårdsföreningen som träffade på GM. Varför var inte GM lika våldsam mot A-L? Det kan antingen varit att något orsakade en tidspress hos honom eller att han verkligen hade något sorts ilska riktad speciellt mot M.
Det fetade nr.1: Jag har hört 17 stycken skador (märk väl: skador, inte knivhugg) på huvud och hals. Resten av kroppen har jag inte hört något om. Kan nån visa att det har skrivits om resten av kroppen? Det skulle så vitt vi vet kunna handla om några få hugg, kanske 4-5 st. (om det nu får anses vara få). Eller?

Det fetade nr. 2: Var det inte samma grad av våld mot A-L? Hur vet du det?

Det att GM satte hela handflatan på metrostället, kan det bero på att han trodde att locket skulle öppnas på "soptunnan" om han tryckte på det? Flera typer av soptunnor fungerar ju så, jag har flera i min vardag av den typen. Det är säkert något universellt. Varför skulle han annars ha satt hela jäkla handflatan på locket? Ingen svensk skulle väl 2004 ha varit omedveten om hur ett metroställ funkade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in