2013-08-13, 08:53
Medlem
spectres avatar
Tja!

Skaffade nyligen Philips HD3620 Perfect Draft. Denna maskin ska inte misstas fr floppen Draughtmaster (Carlsberg/OBH Nordica).

Hr r min recension p Prisjakt:

---------------------------------

Kpte min via ntet frn Tyskland fr 1400 spnn inkl frakt. Hade kpt ngra fat med mig hem frn Tyskland i tron om att det var samma system som jag testat i Belgien och Frankrike (Heinikens) som man inte behvde en maskin till. Dessa fat gr ganska bra att f ut ca 5 av 6 liter utan maskin men det gr inte att jmfra resultatet med om du har denna maskin, d blir varje glas helt perfekt till sista droppen.
BRA:
+ iskall l (3C)
+ perfekt skum frn frsta till sista len
+ indikator s man vet hur mycket som finns kvar
+ snygg
+ tyst
+ strmsnl (0.052 kWh)

DLIGT:
- finns fr f lsorter (ca 10st, mestadels ljus lager)

Alla andra minus beror enbart p monopolet:
- gr inte att kpa fat i Sverige
- ingen panthantering i Sverige

Jag har precis bestllt tre fat frn Rum Store via Amazon.de fr sammanlagt 700 kr. Literpriset blir ungefr samma som p bolaget fr de fat jag bestllt (40 kr/l) och d inkluderar det frakt och 130.89 kr (); i pant som jag inte kan f tillbaks svida jag inte tar med mig faten till Tyskland nsta gng jag ker dit.

-------------------------------

S det jag vill diskutera r: Hur fr vi detta att komma till Sverige? Jag vill sklart kunna kpa faten p bolaget (om vi nu mste ha bolaget, men det r en annan diskussion), jag vill kunna panta faten i ngonstans, grna i livsmedelsbutiker. Andra saker som jag vill r ju frsts att det finns ett strre sortiment men det tror jag inte vi svenskar kan pverka, produkten mste sl i USA om det ska kunna ske.

AbInBev som har tagit fram konceptet tillsammans med Philips r vrldens strsta bryggerikoncern och str fr 13% av vrldens lkonsumtion med hundratals lmrken i sitt sortiment. Jag vet dock inte om det ens r mjligt fr ett litet bryggeri utanfr koncernen att gra l fr Perfect Draft.

Den enda existerande konkurrenten till Perfect Draft r BeerTender (Heiniken/Krups) men den verkar inte riktigt lika vlgjord. Carlsbergs flopp Draughtmaster r helt nedlagd verkar det som, ven om det verkar g att bestlla just Carlsbergsfat till den p bolaget i Sverige, men i vriga Europa r nedlagt.

Jag r vldigt njd med produkten och om man kunde kpa faten i butik i Sverige och det fanns ngot annat n tyska och belgiska lsorter s vore den fullndad.

r det ngon annan som har en Perfect Draft? Har ni samma positiva upplevelse som jag?
Citera
2013-08-16, 11:27
Medlem
spectres avatar
Kan meddela att bestllningen av 3st fat frn Amazon.de i Tyskland tog 4 dagar och fraktkostnaden blev frsumbar, 5 kronor per liter. Bestller man fler fat blir den nnu lgre. Posten hempaket levererade till drren kvllstid. Dom hade ingen aning om vad paketet innehll s ngon lderskontroll var det inte frgan om heller.
Citera
2013-08-16, 13:02
Medlem
JoeDevolas avatar
Ngra frgor:

Jag antar att man placerar fatet i "kroppen" p den hr manicken och kyler hela fatet p det viset, stmmer det?

Hur stor r maskinen?

Vilka r de 10 lsorterna?

Edit: Hur stora r faten?

Jag har fr mig att jag har sett lfat p ca 5 l p bolaget, men du har antagligen underskt det redan. Tycker att man borde kunna f bestlla hem ngra lfat, nr de kan ta hem nstan vilken spritflaska som helst utanfr det ordinarie sortimentet.
Senast redigerad av JoeDevola 2013-08-16 kl. 13:15.
Citera
2013-08-16, 13:42
Medlem
spectres avatar
Ja det r bara de speciella Perfect Draft faten som passar. Dom r p 6L och du ppnar maskinen genom att svnga upp bda sidorna som tv drrar som omfamnar fatet. Maskinen kyler ner ett rumstempererat fat till 3 grader p ca 10 timmar, men du frkyler ju givetvis nsta fat i kylskpet nr det brjar ta slut i maskinen. Displayen visar hur mycket du har kvar hela tiden. Maskinen r typ 35cm hg, 30cm djup och 25cm bred.

De sorter som jag hittat r:

Hasserder
Franziskaner
Becks
Becks Gold
Diebels
Lwenbrau
Diekirch Premium
Diekirch Grand Cru
Leffe Blonde
Leffe Royale
Stella Artois
Hoegaarden
Hoegaarden pink
Jupiler

Man kan skert privatimportera via systembolaget men det r extremt krngligt, lttare att bara bestlla direkt frn ntbutiker och chansa p att dom kommer fram. Frn Amazon verkade det ju inte vara ngra som helst problem.
Citera
2013-08-16, 14:27
Medlem
Maledictuss avatar
Funkar det att ansluta 5L partyfat som man fyller sjlv med hembryggd l?
Citera
2013-08-16, 15:12
Medlem
spectres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spectre
...det r bara de speciella Perfect Draft faten som passar.

se ovan
Citera
2013-08-16, 15:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Tja!

Skaffade nyligen Philips HD3620 Perfect Draft. Denna maskin ska inte misstas fr floppen Draughtmaster (Carlsberg/OBH Nordica).

Hr r min recension p Prisjakt:

---------------------------------

Kpte min via ntet frn Tyskland fr 1400 spnn inkl frakt. Hade kpt ngra fat med mig hem frn Tyskland i tron om att det var samma system som jag testat i Belgien och Frankrike (Heinikens) som man inte behvde en maskin till. Dessa fat gr ganska bra att f ut ca 5 av 6 liter utan maskin men det gr inte att jmfra resultatet med om du har denna maskin, d blir varje glas helt perfekt till sista droppen.
BRA:
+ iskall l (3C)
+ perfekt skum frn frsta till sista len
+ indikator s man vet hur mycket som finns kvar
+ snygg
+ tyst
+ strmsnl (0.052 kWh)

DLIGT:
- finns fr f lsorter (ca 10st, mestadels ljus lager)

Alla andra minus beror enbart p monopolet:
- gr inte att kpa fat i Sverige
- ingen panthantering i Sverige

Jag har precis bestllt tre fat frn Rum Store via Amazon.de fr sammanlagt 700 kr. Literpriset blir ungefr samma som p bolaget fr de fat jag bestllt (40 kr/l) och d inkluderar det frakt och 130.89 kr (); i pant som jag inte kan f tillbaks svida jag inte tar med mig faten till Tyskland nsta gng jag ker dit.

-------------------------------

S det jag vill diskutera r: Hur fr vi detta att komma till Sverige? Jag vill sklart kunna kpa faten p bolaget (om vi nu mste ha bolaget, men det r en annan diskussion), jag vill kunna panta faten i ngonstans, grna i livsmedelsbutiker. Andra saker som jag vill r ju frsts att det finns ett strre sortiment men det tror jag inte vi svenskar kan pverka, produkten mste sl i USA om det ska kunna ske.

AbInBev som har tagit fram konceptet tillsammans med Philips r vrldens strsta bryggerikoncern och str fr 13% av vrldens lkonsumtion med hundratals lmrken i sitt sortiment. Jag vet dock inte om det ens r mjligt fr ett litet bryggeri utanfr koncernen att gra l fr Perfect Draft.

Den enda existerande konkurrenten till Perfect Draft r BeerTender (Heiniken/Krups) men den verkar inte riktigt lika vlgjord. Carlsbergs flopp Draughtmaster r helt nedlagd verkar det som, ven om det verkar g att bestlla just Carlsbergsfat till den p bolaget i Sverige, men i vriga Europa r nedlagt.

Jag r vldigt njd med produkten och om man kunde kpa faten i butik i Sverige och det fanns ngot annat n tyska och belgiska lsorter s vore den fullndad.

r det ngon annan som har en Perfect Draft? Har ni samma positiva upplevelse som jag?
Det dr ska du inte skylla monopolet fr, det r inte de som importerar. Finns det underlag fr frsljning s tar en importr in och sljer via bolagets bestllnings eller ordinariesortiment. Ordinariesortimentet r vl lite svrare att komma intill p d det krver att let hamnar i en typ som skall infras och att det vljs som nyhet eller att det sljer bra frn bestllningssortimentet.

Panthantering r heller inte ngot som Systembolaget hller p med ens i dag, s det ska de inte heller ha skit fr.

Personligen ser jag liknande apparater som rent prylbgeri. Jag tror inte att mer n ngra f kommer att ha ett fat laddat mer n vid speciella tillfllen fr att imponera vid fester.
Hur smakar l som sttt i ett ppnat fat 1-2 veckor? Gr det inte t direkt s vill man vl knappast ha ett halvt fat stende till nsta helg.
Citera
2013-08-16, 15:54
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
se ovan

Ah, sorry. Missade det.
Citera
2013-08-16, 16:35
Medlem
JoeDevolas avatar
Tackar fr svaren spectre. Jag skulle kunna tnka mig att kpa en sdan maskin, men inte i dagslget. Knns lite fr bkigt nr man bor i Sverige och lutbudet var inget vidare.
Citera
2013-08-16, 17:17
Medlem
spectres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det dr ska du inte skylla monopolet fr, det r inte de som importerar. Finns det underlag fr frsljning s tar en importr in och sljer via bolagets bestllnings eller ordinariesortiment. Ordinariesortimentet r vl lite svrare att komma intill p d det krver att let hamnar i en typ som skall infras och att det vljs som nyhet eller att det sljer bra frn bestllningssortimentet.

Panthantering r heller inte ngot som Systembolaget hller p med ens i dag, s det ska de inte heller ha skit fr.

Personligen ser jag liknande apparater som rent prylbgeri. Jag tror inte att mer n ngra f kommer att ha ett fat laddat mer n vid speciella tillfllen fr att imponera vid fester.
Hur smakar l som sttt i ett ppnat fat 1-2 veckor? Gr det inte t direkt s vill man vl knappast ha ett halvt fat stende till nsta helg.

Hade vi inte haft ett monopol s hade sklart vissa specialbutiker grimporterat dessa fat, jag hade gjort det om inte annat.

Panthanteringen kommer ju per automatik s fort volymerna kar, jag beskyller inte systembolaget utan sjlva alkohollagstiftningen som hindrar entreprenrsskap inom detta omrde.

Prylbgeri kan jag hlla med om, sjlv r jag prylbg av rang. Alla som har lagt ngra lax p att bygga en snygg hemmabar kommer ju sjlvklart ha en lkran av ngot slag, och denna r lika bra som professionella och kostar inte ett skit. 30 dagar psts det att len ska hlla utan att tappa i smak eller kvalitet. Detta r mjligt eftersom fatet r hermetiskt frslutet och maskinen fyller tomrummet med filtrerad luft och hller allting vid 3 grader konstant. Sjlv har jag inte haft ett fat ppnat lngre n en vecka frsts.
Citera
2013-08-16, 19:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Hade vi inte haft ett monopol s hade sklart vissa specialbutiker grimporterat dessa fat, jag hade gjort det om inte annat.

Panthanteringen kommer ju per automatik s fort volymerna kar, jag beskyller inte systembolaget utan sjlva alkohollagstiftningen som hindrar entreprenrsskap inom detta omrde.

Prylbgeri kan jag hlla med om, sjlv r jag prylbg av rang. Alla som har lagt ngra lax p att bygga en snygg hemmabar kommer ju sjlvklart ha en lkran av ngot slag, och denna r lika bra som professionella och kostar inte ett skit. 30 dagar psts det att len ska hlla utan att tappa i smak eller kvalitet. Detta r mjligt eftersom fatet r hermetiskt frslutet och maskinen fyller tomrummet med filtrerad luft och hller allting vid 3 grader konstant. Sjlv har jag inte haft ett fat ppnat lngre n en vecka frsts.
Nu r ju det hr en helt annan frga, men om "specialaffren" ligger i en storstad trettio mil bort s kan den vl lika grna ligga i Tyskland eller England? Kostnaden fr inrikesfrakt r fan inte att leka med!

Att panthanteringen kommer per automatik med volymen kanske r sant, men hur tror du "specialaffren" som sljer 20 fat i mnaden gr? Kommer de att lgga pengar p att frakta faten till exempelvis Tyskland fr att f ngra tior tillbaka? Kommer du sjlv att ka 30 mil eller skicka tillbaka faten till "specialaffren" om du inte ens fr en femma fr det?

Vidare sger du att "alkohollagstiftningen hindrar entreprenrskap inom detta omrde". Det r vl inget som hindrar ngon "entreprenr" att hantera panten? Det har inte det minsta med alkohollagstiftningen att gra.

Att det skulle bli samma volym p utbyte av lfat som p kolsyretuber kommer aldrig att hnda, du sa ju sjlv att Draftmastern var en stor flopp och jag tror inte att den hr prylen r s frbannat mycket bttre. Det r som sagt en "pryl" fr ett ftal nrdar och kommer aldrig att ta sig in i var mans hem, oavsett om bolaget har monopol eller inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in